Laïcisme intercultural: Crònica i reflexions personals de la xerrada-debat “El laïcisme avui” a l’Anònims de Granollers

...algunes puntualitzacions inicials...

El passat dimecres, 18 de juny de 2025 a les 18:30 hores, es realitzà una conferència i debat posterior amb l’Associació Ateus de Catalunya, fundada el 1994, sobre com enfocar els ideals laïcistes avui dia, al bar-restaurant i espai llibertari Anònims de Granollers. Estava molt interessat en assistir perquè, si bé m’identifico a grans trets però amb matisos, amb els valors laics sospitava que podia ser fàcil per alguns participants caure en formes de discriminació etnocèntrica o racisme cultural, com la islamofòbia (no entraré ara en si acceptem o no aquest concepte: doncs ja ho he fet en d’altres ocasions) sota el paraigües de la defensa d’aquests valors. Es tracta, sens dubte, d’un tema complex, i amb moltes fòbies associades, per això l’aniré desenvolupant amb la màxima cura, i el rigor que pugui, tot seguit.

Per altra banda, aquesta entitat té un caràcter més aviat ciutadanista (no estem parlant, em sembla a mi, d’un col·lectiu revolucionari i anti-sistema de per si) però això no vol dir, considero, que els debats que planteja no siguin rellevants per nosaltres els anarquistes. Per exemple, si bé com a anti-autoritaris puguem pensar que la discussió, sobre la separació entre les confessions religioses i les institucions estatals, no ens interpel·la, el cert és que el moviment llibertari, històricament, ha aixecat, o ha defensat aixecar, institucions revolucionàries no estatals (consells de defensa, tribunals revolucionaris sota control obrer, comitès de salut pública, juntes revolucionàries...) i aquestes, en el cas de perdurar, podrien veure’s abocades a plantejar-se idèntica polèmica. Per tant, el debat, sempre que en fem la nostra pròpia lectura, és igualment important per nosaltres. A part de que, avui dia i sense defensar l’Estat burgès, la seva separació o no de la religió té repercussions sobre la nostra vida més enllà de que l’acceptem o no.

...xerrada...

Primer de tot, un responsable de l’espai Anònims comentà que es posaren en contacte amb l’entitat perquè els semblava molt important aquest debat “avui dia”. Potser ens hauríem de preguntar perquè “avui dia” més que fa uns anys. Hi ha aquí només una denúncia de l’ofensiva reaccionària de la jerarquia catòlica? Recordem també la seva recent posició a favor de les eleccions generals anticipades: marcant un precedent de participació en els assumptes polítics que, alguns, diuen que fa temps que no es veia a aquest nivell. O hi ha cert temor a l’increment de la presència pública del fenomen religiós associat, en ocasions, a les creences d’una part del proletariat migrant? Perquè llavors estaríem parlant de quelcom, substancialment, diferent tenint en compte que són l’expressió de certes comunitats estigmatitzades i no d’un paradigma institucional que se’ns imposi.

El ponent començà la seva exposició amb una definició de conceptes: definí “laïcitat” com “independència de la política i de l’ensenyament de la confessió religiosa” i “separació del poder polític i religiós”. Afirmà que hi ha societats teocràtiques, com Iran, i que a Espanya l’Església fa el que li dona la gana (per cert, no està de més recordar que Ciutat del Vaticà, tot i que amb característiques polítiques i socials diferents, també és una teocràcia). Seguidament, també definí el “laïcisme” com una actitud que vol “preservar els individus i la societat de tota influència religiosa” (tot i que, més endavant, afirmà, contradictòriament, que allò religiós s’ha de moure en l’àmbit privat el que xocaria, llavors, amb “preservar” l’individu d’aquesta influència religiosa). Afirmà també que el laïcisme està influït per l’humanisme renaixentista i que busca garantir la “llibertat de consciència” i que s’oposen, radicalment, al calendari religiós.

Indicà, tot seguit, que fa uns quinze anys que els partits d’esquerres han tret dels seus programes la laïcitat. Afirmà que l’Associació d’Ateus de Catalunya no vol que l’Església “posi la cullera” als pressupostos i a les escoles. Considerà que les “religions volen ser amigues del poder”. Diferencià laïcitat de laïcisme ja que un terme fa referència a separar l’Església de l’Estat i l’altre a una actitud militant en pro d’aquest objectiu. Puntualitzà que sense actitud laïcista no hi haurà llibertat religiosa i recordà que l’Església Catòlica no acceptà això fins el Concili Vaticà II dels anys 50 i 60 del segle passat. Recordà que la laïcitat va començar amb el Tractat de Westfàlia en una època que, fins aquell moment, els serfs havien de ser de la religió del seu senyor. Considerà, també, que reivindicar el dret a la llibertat de consciència ho és fer-ho també del de la diferència.

Denuncià que els que “marquen la creueta”, a la declaració de la renda, accepten que “entre tots” mantinguem l’Església i no només a nivell individual (en cas que no s’especifiqui el contrari). Recordà que l’enllaç entre religió i Estat és una constant al llarg de la història (“Aliança del Tro i l’Altar”). Per exemple, senyalà que a l’Antic Egipte la societat li prestava la força a la religió i la religió li donava les benediccions corresponents (més aviat, considero, que no hi havia cap diferència entre les dos esferes en la seva concepció, profundament, holística). Va classificar, també, els Estats religiosos en dos sub-categories: Estat clerical (on els clergues tenen el poder polític) i Estat confessional (amb una religió oficial però on el poder no està a les seves mans). Senyalà, tot seguit, exemples d’atemptats contra la laïcitat, com quan la Reina es posà el vel per visitar Khomeini a l’Iran o el fet de voler donar religió a les escoles.

A partir d’aquí, començà la part de l’exposició, potser, més polèmica i que podria ser més objecte de debat: el ponent oposà laïcitat i multiculturalitat i criticà amb duresa que una de les conseqüències del Concili Vaticà II fou el sorgiment de la Teologia de l’Alliberament o el corrent de Cristians pel Socialisme (anys 70 i 80) que ell considerà, totalment, fracassats ja que no han aconseguit canviar res de l’Església, més aviat, afirmà, han provocat que els partits d’esquerra renunciïn als seus principis laics (o ateus? No em quedà clar: durant bona part de la xerrada, considero, es tendí a confondre ambdós conceptes). El ponent afirmà, amb contundència, que el “multi-culturalisme” s’està implantant per atacar la laïcitat. Recordà, a nivell institucional, que el Concordat amb la Santa Seu establia que l’Església Catòlica s’hauria d’auto-finançar en un termini curt de temps i no s’ha complert.

El ponent continuà, amb duresa, afirmant que el multi-culturalisme és una actualització del “Pacte entre el Tron i l’Altar” i ho veié com a sinònim de multi-religiositat. Afirmà, tot seguit, que també mantenen relacions amb un grup anomenat “Europa Laica”. Recordà, per finalitzar aquesta part de la conferència, que a Espanya encara tenim la “ofensa als sentiments religiosos” com a delicte.

...Qui són Ateus de Catalunya?...

Tot seguit, el ponent presentà la seva organització com una entitat nascuda l’any 1994. Els seus objectius són: defensa de la llibertat de consciència, lluita per la laïcitat i difusió de l’ateisme. Informà que les claus que tenen per aconseguir els seus propòsits com entitat és “no voler convèncer ningú” sinó fer pensar. Digué que les persones sempre són respectables però les idees, incloses les religioses, són criticables. Personalment, i en relació a això, no considero que criticar sigui una falta de respecte sempre que es faci amb coneixement de causa.

...Intervencions dels assistents...

Una persona començà el debat dient que avui dia és un moment convuls i la gent necessita creure en alguna cosa. Que hi havia una confusió entre cultura i religió. També recordà que hi havia escoles de confessió cristiana que separen nens i nenes a les aules. El ponent contestà que la paraula “cultura” és una paraula traïdora, aquesta persona és “molt culte” és una expressió enganyosa. Tot això li semblava un “aiguabarreig” ja que els savis religiosos també diuen que són cultes. Feu una menció a la lapidació, a Iran i al fet de no portar el vel, sense profunditzar més. Comentà que el Rouco Varela es va fer un “chiringuito” quan va deixar de ser bisbe. Recordà que els ateus no tenen la mateixa legislació que les confessions religioses. Per exemple, els menors d’edat no poden ser socis de la seva associació d’ateus. Recordà, també, que el Concordat s’aprovà a la primera sessió de les Corts Constituents i mencionà, específicament, a l’Església Catòlica.

Afirmà, també, que la seva associació ha organitzat actes amb lògies maçòniques que no s’han sentit molt afavorides pels governs. Un assistent va preguntar si la diferència entre la França laica i l’Espanya aconfessional era que a la primera no podia presentar-se un partit demòcrata cristià, per exemple, el ponent va dir que no era així. Un altre assistent denuncià a l’Esquerra Independentista per, suposadament, sobre-representar a certs activistes, en alguns actes i accions, per ser dones musulmanes. Un assistent afirmà, en relació a una intervenció que vaig fer, que el company tenia raó quan afirmava que el laïcisme ve de la tradició judeo-cristiana i que, en el seu moment, es considerà que hi havia religions minoritàries que s’havien de protegir.

...Laïcisme intercultural: la meva postura...

Quan vaig escoltar algunes de les intervencions, em vaig adonar que els meus temors inicials s’havien, en part, complert. Al meu entendre, hi va haver bastantes reticències al meu argument de que el laïcisme es podia defensar des d’una perspectiva intercultural, doncs, sense entrar en la discussió sobre la veracitat històrica d’alguns relats continguts a la tradició islàmica, alguns d’ells apunten a un proto-laïcisme (el document Sahifa de Medina on el Profeta Muhammad estableix la convivència igualitària de diferents religions, els tribunals mazalim durant el Califat abbàssida que estaven per sobre dels de la xaria i depenien dels governadors etc...). De fet, un assistent em va contestar que el Profeta Muhammad es considerat “Vicari de Déu” i això és el mateix que el cesaro-papisme. Bé, de fet, si es podria dir que l’època dels quatre primers califes raxidun (“Ben Guiats”) es podria interpretar així però no l’època dels Omeies i Abbàssides.

En fi, és un debat extens i amb molts matisos, però no vaig trobar, de totes maneres, una actitud massa receptiva amb lloables excepcions. Fins i tot es va argumentar que el “laïcisme intercultural” que jo proposava era una mena de laïcisme tou. Al meu entendre, com he afirmat abans, hi va haver una forta tendència a confondre laïcisme i ateisme tot i que es recordà que havien existit, en la història, règims dictatorials ateus com l’Albània stalinista d’Enver Hoxha. Per altra banda, hem de recordar que anarquistes com Camillo Berneri van tenir, respecte el fenomen religiós, postures més pragmàtiques (si bé jo discrepo del seu pensament polític que interpreto com a tecnocràtic). A mi em queda el dubte de com es pot enfocar, avui dia, l’ateisme com un projecte revolucionari enfront la presència del fenomen religiós entre bona part dels sectors més precaris de la classe treballadora.

És una llàstima, aleshores, que aquest debat no estigui present dins el moviment anarquista i, a fi de tenir-lo, ens haguem d’acostar als plantejaments d’entitats ciutadanistes que no ens són tan afins.

                        

                        Alma apátrida

 

Web de l’Associació d’Ateus de Catalunya

https://www.ateus.org/

 

Articles del blog “Alma apàtrida” que han tocat aquest tema i on surt bibliografia d’interés:

 

¿Dios ha muerto? El anarquismo revolucionario ante el resurgir del fenómeno religioso

https://alma-apatrida.blogspot.com/2023/11/dios-ha-muerto-el-anarquismo.html

 

Apunts sobre la recent polèmica respecte l’ensenyament islàmic a les aules catalanes

https://alma-apatrida.blogspot.com/2020/09/apunts-sobre-la-recent-polemica.html

Comentarios

Entradas populares de este blog