L’auto-negació del proletariat: crònica de la xerrada-debat sobre Jacques Camatte i Invariance a l’Anònims de Granollers.
1) Xerrada i
debat posterior
El passat dissabte,
6 de setembre de 2025 a les 18:00 hores, es realitzà a l’Anònims de
Granollers (Ricomà, 57) una xerrada-debat sobre Jacques Camatte i la revista Invariance
(un intel·lectual i una publicació que s’escindiren del bordiguista Partit
Comunista Internacional i acabaren, a la seva última època, desenvolupant
crítiques i anàlisis que es consideren precursors del primitivisme). Jacques
Camatte va morir l’abril d’aquest any. El ponent de l’acte digué que hi ha
varis grups anti-capitalistes, actualment, com Endnotes o el Comitè
Invisible, que el “posen pels núvols”. En aquest sentit, el company
va dir que volia presentar una visió crítica del seu pensament, i els que se’n
reivindiquen hereus, perquè això de “destitució” i “projecte
destituent” no sap molt bé què és. La idea que defensà Jacques Camatte, en
la seva fase de maduresa teòrica, fou la “secessió d’aquest món”. En
conseqüència, hi ha gent d’extrema-esquerra que considera que aquest teòric “va
morir” el 1972 (en el sentit, que només reivindiquen la seva fase de
“bordiguisme ortodox” i no la seva deriva primitivista posterior).
El ponent explicà
que el 1971, l’any anterior al seu gir teòric, es posà fi a la convertibilitat
del dòlar a fi que els capitalistes seguissin acumulant. Molts grups d’esquerra
radical van desaparèixer, entre 1973 i 1974. El company considerà aquesta
època, doncs, com el final d’una etapa específica de la lluita de classes. Tot
i així, comentà que hi havia alguns grups, que anomenà “comunistes d’esquerra
reciclats” (es refereix, bàsicament, als “comunistes de consells” o esquerra
“germano-holandesa”, seguidors de les idees d’Anton Pannekoek i Paul
Mattick: marxistes revolucionaris i assemblearis oposats a l’avantguardisme
leninista) que seguien amb els mateixos anàlisis obreristes i deien que no
havia canviat res. Un d’ells, Loren Goldner afirmà que el que es produí fou una
transició (dins el moviment obrer) de la crítica a la direcció empresarial i la
crisis capitalista a reivindicacions salarials, a partir de 1973.
A mi, personalment,
em faltaria profunditzar més en això: a que es referia? A que, a nivell
econòmic, el capitalisme ja havia desenvolupat, suficientment, les forces
productives fent innecessària la transició socialista? Però tot i així, s’ha de
tenir en compte, que, segons Karl Marx, la “dictadura del proletariat” o
socialisme no té l’objectiu principal de desenvolupar les forces productives
(segons Lenin, potser si, perquè Rússia era un país de capitalisme incipient)
sinó de vèncer la resistència de la classe social derrocada per la revolució
proletària: és a dir, la burgesia. Aquesta crítica al “programatisme” portà a
desenvolupar teories com la “comunització” (per part del grup Negátion)
que rebutjaven, directament, el caràcter revolucionari de la lluita de classes,
si bé no negaven la seva existència: consideraven, simplement, que havia perdut
el seu caràcter anti-sistèmic al quedar el treball subsumit dins el capital. És
a dir, que la dialèctica treball-capital havia perdut el seu caràcter
irreconciliable, del que ens parlava Karl Marx: les reivindicacions laborals,
recordem la transició exposada per Loren Goldner, havien estat assumides, en
bona part, per la classe empresarial.
Jacques Camatte
senyalà que l’escenari d’expulsió de la mà d’obra, pel procés d’automatització,
obria una situació de lluita en dos fronts: contra el “capital” i contra el
mateix “treball” que estava quedant obsolet com a categoria políticament
mobilitzadora. Senyalà, així mateix, que la nova situació portaria al
creixement dels antagonismes dins la mateixa “classe universal” (proletariat).
I afirmava, en conseqüència, que el potencial revolucionari es traslladaria al
sectors depauperats d’aquesta classe (parlava, específicament, del “proletariat
negre” als Estats Units). Jacques Camatte senyalà, aleshores, que els anàlisis
de Marx i Engels eren propis d’una època en que el proletariat “encara” havia
d’afirmar la seva existència però que, en aquell nou escenari, la lluita de
classes havia mutat en la constitució de “rackets” (màfies) de diferents
sectors del proletariat (es referia als sindicats burocratitzats) integrats en
la gestió del capital.
L’objectiu de la
revista “Invariance” era, doncs, contra les teories “programatistes” de
l’extrema-esquerra clàssica que considerava ja errònies i desfasades. Afirmà
que tota agrupació que no tendeixi a la “comunitat humana”, qualsevol grup que
volgués fer “tasques específiques” (es referia, al que avui entenem com
“lluites parcials”, per reivindicacions concretes) és un “racket”.
2) Reflexions
personals
Al meu entendre, a les
crítiques de Jacques Camatte i la revista Invariance, tot i que les
trobo interessants, els hi veig dos problemes greus:
a) El seu caràcter
grupuscular, i excessivament teoricista, allunyades de les lluites concretes
(de fet les rebutjaven de ple, al no ser universalistes, enlloc de buscar la
manera que ho fossin “des de dins”). Karl Marx i Friedrich Engels, a la Ideologia
Alemanya, ja deien que l’excés de teoricisme condueix al sectarisme:
recordar, també, que el “bordiguisme ortodox” de Camatte s’escindí del Partit
Comunista Internacional, precisament, per haver abandonat aquest,
suposadament, la crítica teòrica revolucionària en favor de l’activisme.
Si que és
interessant la idea que el potencial disruptiu i revolucionari ve més aviat
dels sectors depauperats del proletariat (això, històricament, ja ho van
defensar teòrics com Mikhail Bakunin i Herbert Marcuse amb expressions com
“només dels que no tenen esperança es pot tenir alguna esperança”) però la
qüestió no és aquesta sinó si aquests seran capaços d’arrossegar als altres.
Doncs ja deia Erik Olin Wright, a la seva obra “Clases” (1998), que la
paradoxa que enfrontava la construcció del socialisme és que per, realment,
triomfar necessitava també del concurs de sectors socials pels quals les
avantatges, d’aquest sistema, no estaven del tot clares. Dit d’una altra
manera, el seu triomf exigeix, per part d’algunes fraccions del proletariat,
una actitud de renúncia o com deia Amilcar Cabral (pròcer marxista guineà de
l’emancipació anticolonial africana) de “suïcidi com a classe”. I aquest procés
esdevindria, en principi, a mesura que la conflictivitat social augmentés i
obligués a posicionar-se en un sentit revolucionari.
Alma apátrida
Obres de
consulta:
THÉORIE COMMUNISTE De la ultraizquierda a la teoría de la comunización:
más allá del programatismo Lazo Ediciones, 2022.
BASTANI, AARON Comunismo de lujo totalmente automatizado Levanta Fuego, 2020.
Comentarios
Publicar un comentario