1) Introducció:
gènesi colonial del conflicte
A principis del mes
de novembre, d’aquest any que ja acaba, va saltar als mitjans la notícia que el
president d’Estats Units, Donald Trump, amenaçà a Nigèria de suspendre-li tota
l’ajuda destinada, i inclús de promoure una intervenció militar al país, si el
govern del president Bola Ahmed Tinubu no és capaç d’aturar la “matança de
cristians” que Boko Haram i altres grups fonamentalistes islàmics,
perpetren al nord del país. Al marge de les amenaces intervencionistes de
Trump, es tracta, sens dubte, d’un dels pitjors conflictes a l’Àfrica Negra i
que enfonsa les seves arrels a l’època de la colonització. El desembre de 1979,
Joseph Ki-Zerbo, historiador burkinès, publicà la seva cèlebre i voluminosa
obra “Història de l’Àfrica Negra” on exposa, breument, les peculiaritats
del mètode de dominació política als territoris britànics d’aquesta regió,
entre ells Nigèria.
Joseph Ki-Zerbo
recorda que, a diferència de França, l’imperialisme britànic era més partidari
d’afavorir l’autonomia local a través del govern indirecte (indirect rule).
Era, de fet, una semi-autonomia, doncs, la direcció administrativa estava en
mans d’un governador (que havia de rendir comptes a un secretari d’Estat de
colònies) mentre es deixava gran part de la rutina administrativa quotidiana en
mans d’autoritats tradicionals locals (en el cas del nord de Nigèria, els emirs
musulmans de l’ètnia fula). Però si l’indirect rule satisfeia
l’aristocràcia tradicional dels emirs i sultans fula (atorgant-los, fins
i tot, funcions que abans no tenien com el cens de la població i la recluta
militar i de mà d’obra) no ho feia pas amb els súbdits que van eixamplar, a la
llarga, la seva desafecció amb aquesta.
Així tenim que, com
a causes de llarga durada que expliquen el conflicte actual, està el divorci
entre les elits musulmanes i una bona part de la població fula al nord
del país i també la integració politico-territorial, forçada per l’imperialisme
britànic, de realitats socio-culturals, econòmiques i institucionals ben
diferents.
2) La llegenda
mobilitzadora: Usmán dan Fodio i el Califat de Sokoto
L’any 1967, el
sociòleg constructivista Peter L. Berger publicà “Per a una Teoria
Sociològica de la Religió” on després d’exposar que els processos de
socialització es basen en la tríada
exteriorització-objectivació-interiorització (és a dir, que en la nostra
interacció amb els demés, creem realitats socio-culturals, que acabem concebent
com independents de nosaltres, i les assimilem sota aquesta forma) afirma sobre
els fenòmens socio-culturals religiosos:
“Las legitimaciones religiosas nacen de la actividad humana, pero una vez
cristalizadas en conceptos complejos que devienen parte de una tradición
religiosa pueden ‘actuar de vuelta’ sobre los actos de la vida diaria y
transformarla radicalmente. Es probable que esta autonomía respecto a los
intereses prácticos crezca cuanto mayor sea el grado de elaboración teórica”.
M’aventuraré a dir,
que el moment fundacional de la societat islàmica, unió de tribus beduïnes
disperses per un ampli territori desèrtic, devia ser de tal intensitat
simbòlica que, precisament, per no retornar a la dispersió anterior, s’ha
objectivat de tal manera que n’és difícil la seva desconstrucció. De fet, el
principi teològic islàmic de “unicitat de Déu” (al-tawhid) no deixa de
representar, al meu entendre, una metàfora d’aquest rebuig a la dispersió i la
fragmentació. En termes similars, doncs, el teòleg musulmà progressista algerià
Mohammed Arkoun manifestava:
“(...) el discurso árabe ya no sabe desarrollar más que unos cuantos temas
de autofundación y una estrategia de rechazo de cuanto no se integra en un
conjunto sociocultural considerado inalienable e ideal”.
Pel cas del nord de
Nigèria estaríem parlant, també, de la revolució islàmica (yihad) que
Usman dan Fodio emprengué, l’any 1804, contra el Sultanat de Gobir i contra els
Estats hausa de la zona. Aquests eren, formalment, islàmics però Fodio
els acusava d’arbitraris. El seu programa consistia en implantar tributs
justos, prohibir l’esclavatge dels creients i respectar les poblacions
allunyades de l’islam. Establí el centre del seu Califat a Sokoto on governà un
territori que ocupava el nord de l’actual Nigèria i el centre de Camerun.
L’historiador Eric Garcia Moral sentencia, doncs, a l’explicar aquests fets de
l’Àfrica Negra d’inicis del segle XIX:
“Hoy, movimientos islamistas radicales como Boko Haram han tergiversado las enseñanzas que un día inició el sabio Usmán dan Fodio”.
Joseph Ki-Zerbo va
més enllà i defineix a Usmán dan Fodio i la seva yihad com:
“(...) una empresa religiosa y progresista: perseguía el ideal del califato
justo e iluminado, pues estaba inspirada por Dios; sus protagonistas eran
hombres de una erudición asombrosa, y no sólo en las disciplinas coránicas
clásicas, sino en poesía e incluso en materias profanas”.
3) Boko Haram i el
lumpen-radicalisme: quan el conflicte escapa a les nostres categories
“Lumpen-radicalisme”
és una categoria política utilitzada per l’historiador
camerunès Achille Mbembe a la seva obra “Sortir de la gran nit: assaig sobre
África descolonitzada” de 2013. Defineix amb aquest concepte, formacions politico-armades l’objectiu de les
quals seria: prioritat en la població civil com objectiu militar, preocupació
pel control de recursos i abandó de la retòrica anti-imperialista per conjugar
imaginaris utilitaristes moderns amb concepcions autòctones de la vida. És a
dir, allò que serveix a la reproducció del grup amb aspectes de l’univers
simbòlic de la població. Respon aquesta definició a les característiques de Boko
Haram?
Aquest grup té el
seu origen llegendari, com hem vist, en Usman dan Fodio i el Califat de Sokoto
que coincidí, també, en l’avenç del domini colonial. Posteriorment,
l’estructura de govern que s’adoptà, després de la independència de Nigèria, de
tall occidental seguí estimulant que els moviments islamistes cobressin força
al nord del país. Un dels primers fou Yama’a al-Izala al-Bid’a wa Iqama
al-Sunna (“Societat per l’eliminació de la innovació i l’establiment de la
Sunna”) fundat per Isma’ila Idris: qüestionava les condicions de desigualtat i
la corrupció dels governants a aquesta zona de Nigèria. Entre els anys 1999 i
2001, les elits musulmanes del nord del país van establir la Sharía, a
dotze Estats d’aquesta regió, després que Olusegun Obasanjo (militar cristià
d’ètnia yoruba, originari del sud-est) guanyés les eleccions.
Les seves primeres
accions armades consistiren en atacs a bancs, comissaries i instal·lacions
governamentals. També es produïren alguns atemptats mortals contra altres
líders islamistes que Yusuf no considerava prou radicals. Però a partir de
l’any 2009, hi ha un punt d’inflexió: el 16 de juny, d’aquest any, un grup de
17 membres del grup foren assassinats per la policia a Bauchi. Els joves anaven
motoritzats i sembla ser que es negaren a posar-se els cascs, davant la
indicació dels agents, perquè treure’s els seus turbants contravenia les seves
creences religioses. La policia obri foc i Yusuf al dia següent declarà la
guerra contra l’Estat. La insurrecció provocà 700 morts i la repressió de
l’exèrcit i la policia més de 1000 entre membres i simpatitzants del grup. El
Boko Haram reaccionà matant a 24 policies i dos soldats, així com atacant
objectius cristians: tot i que ja, el 2006, s’havien produït assassinats de
cristians coincidint amb les caricatures de Mahoma publicades per un diari
danès.
Altres fonts,
apunten que l’Ansarul, dirigida per Khalid al Barnawi, s’hauria
negat a atacar cristians “excepte en casos de defensa pròpia” (segons uns
pamflets distribuïts a l’Estat de Kano). Un altre grup menor escindit, l’any
2011, el “Moviment Islàmic Yusufiya” llançaren pamflets, a l’Estat de
Borno, on criticaven la “mort injustificada” de civils i buscaven una
reconciliació amb el Govern nigerià. Sembla clar que l’extremisme de Shekau i
el conflicte pel lideratge ha provocat diferents escissions (als documents
encara es citen altres grups menors).
4) Alguns apunts
socials i de gènere respecte Boko Haram
Es poden senyalar
diferents causes socials del suport a aquest grup: l’accentuat
sub-desenvolupament del nord de Nigèria (de majoria musulmana) i el sentiment
d’injustícia al prioritzar el Govern els Estats petrolífers del sud, la crítica
a les elits extractives de la regió, el descontentament de la població juvenil
per la falta de perspectives vitals, procés de desertificació de la zona, enuig
per la repressió governamental i l’eficaç instrumentalització política de Boko
Haram d’aquest sentiment etc. Respecte al tercer punt cal senyalar que el
grup ha portat a terme una recluta intensiva d’Almajiris : joves
provinents de famílies molt pobres que, davant la impossibilitat d’aquestes
d’assumir les despeses de la seva educació, són enviats a escoles alcoràniques.
Cal senyalar també
que, a nivell simbòlic, la violència sexual contra les dones tendeix a reforçar
els estereotips negatius sobre l’islam al món occidental i, per tant,
aconseguir més notorietat mediàtica. El Boko Haram és conscient d’això
i, per tant, se n’aprofita per aconseguir com més rellevància internacional
millor, exagerant l’estereotip fins al paroxisme. Aquest fet és un exemple
esfereïdor del que l’historiador camerunès Achille Mbembe anomena
“lumpen-radicalisme”, caracteritzat per un utilitarisme cada cop més extrem.
Per altra banda, Aministia Internacional ha denunciat, en nombroses
ocasions, els abusos continuats per part de les forces militars i policials a
les víctimes de Boko Haram a les que se suposa haurien de protegir.
5) Conclusions
Encara que Nigèria,
és una economia en expansió i també està generant un procés de proletarització
i semi-proletarització a les ciutats importants com Lagos. Achille Mbembre
proposa, al seu llibre “Sortir de la gran nit”, la idea de l’Afropolitanisme
que seria un cosmopolitisme cultural africà crític amb un nacionalisme antiimperialista
que va posar, per davant de tot, un Estat que s’amagava en aquesta ideologia
per defensar l’hegemonia de certs grups ètnics. La dinàmica social i política
que es genera a les grans ciutats, i a les mitjanes i petites de la perifèria
cada cop més importants, potser seria una via per sortir de l’atzucac en que es
troba el país al diluir, en part, les fidelitats ètniques i religioses? No ho
sé, tan sols és una reflexió.
Alma apátrida
Bibliografia:
RTVE.es / AGENCIAS Trump amenaza a Nigeria con una intervención
militar si el Gobierno "continúa permitiendo la matanza de
cristianos" 01.11.2025.
KI-ZERBO, JOSEPH Historia del África Negra: De los orígenes a las
independencias Edicions Bellaterra/Casa África – Biblioteca de Estudios Africanos, 2011. Pàgines 543, 659, 660 i 661.
GARCÍA MORAL, ERIC Breve historia del África subsahariana Nowtilus –
Breve Historia, 2016. Pàgines 156, 157,
184 i 185.
BERGER, PETER L. Para una Teoría Sociológica de la Religión Editorial
Kairós, 1981. Pàgina 69.
ABED AL YABRI, MOHAMMED Crítica de la razón árabe: Nueva visión sobre el
legado filosófico andalusí Icaria Antrazyt, diciembre de 2001. Pàgina 38.
ARKOUN, MOHAMED El pensamiento árabe Paidós Orientalia, 1992. Pàgina 102.
MBEMBE, ACHILLE Salir de la gran noche: Ensayo sobre África
descolonizada Edicions Bellaterra – Casa África, 2021. Pàgines 162, 178-184.
GARCÍA PERNÍA, NELSON Boko Haram: un desafío para el Estado nigeriano,
2002-2020 Universidad de Los Andes (ULA) – Mérida, Venezuela – PH, 42,
julio-diciembre, 2022. Pàgines 86, 87 i 88.
NUÑEZ VILLAVERDE, JESÚS A. Boko Haram: El delirio del califato en África
occidental Catarata – Casa África, 2015. Pàgines 16, 17, 18, 31, 32, 34, 35, 36 i 37.
ECHEVERRIA, CARLOS Consecuencias de la enésima escisión de Boko Haram
para el futuro del grupo terrorista Instituto Español de Estudios
Estratégicos (ieee.es) – Documento de Investigación 03/2017 Grupos militantes
de ideología radical y carácter violento (Área del África Subsahariana), 2017. Pàgines 7 i 8.
SANTÉ ABAL, JOSÉ Mª – CRESPO TORRES, JUAN CARLOS Nigeria, elenco de
conflictos. El desafío de Boko Haram Instituto Español de Estudios
Estratégicos (ieee.es) – Documento de Análisis, 12 de septiembre de 2017. Pàgines 12 i 13.
ALVÁREZ PÉREZ, ALEJANDRO Utilidad frente a ideología: Cómo Boko haram
deja de lado la ideología salafista por el empleo del Tramadol como facilitador
final de la realización de actos radicales Visión criminológica –
criminalística Abril – junio 2019. Pàgina 1.
CASTILLA CID, CRISTINA Boko Haram y el terror a través de la violencia
sexual Instituto Español de Estudios Estratégicos (ieee.es) – Documento de
Opinión, 21 de junio de 2019. Pàgines 7 i 8.
PALACIÁN DE INZA,
BLANCA Boko Haram: usando niñas como armas Instituto Español de Estudios
Estratégicos (ieee.es) – Documento de Análisis, 28 de enero de 2015. Pàgina 8.
RTVE.es / AGENCIAS Amnistía Internacional denuncia detenciones
arbitrarias y violaciones a víctimas de Boko Haram en Nigeria 10.06.2024.









Comentarios
Publicar un comentario