I
El passat dimarts,
18 de novembre de 2025, sobre les 19:30 hores, s’organitzà a l’Ateneu Rosa de
Foc (Robi, 5) la 3ª sessió del “Grup d’Estudi de Pensament Crític i
Llibertari”, a càrrec del col·lectiu Agita’t Gràcia, i que es
reuneix una vegada al mes. Aquesta sessió girava al voltant de la “crítica a
l’Estat i la democràcia liberal”. L’animador de la sessió començà afirmant
que el poble kurd és la nació oprimida més gran del món i que el pensament que
l’anima (almenys al seu sector revolucionari) és el “Confederalisme Democràtic”
basat en l’auto-organització, l’ecologisme i el feminisme. Afirmà la necessitat
d’aprofundir en Rojava: com es distribueixen els recursos? Com es fa caure el
verticalisme? Com es prenen decisions ràpides en un context de guerra? Un
company assistent parlà de projectes anarquistes a Síria i que els conegué a
través de Sodepau.
Com a crítica,
digué, que els kurds havien estat aliats amb l’OTAN i tingueren una postura
problemàtica respecte l’Estat jueu sionista. Personalment, considero que si s’ha
d’entrar en crítiques incòmodes, hi ha qui ha qüestionat, només ho menciono no
entro a valorar-ho, que el procés d’unificació de Rojava, per part de les milícies
kurdes, es va fer, també, desplaçant població àrab per motius ètnics encara que
es presentés com a “lluita contra l’islamisme”. Per altra banda, també és cert
que, respecte al genocidi a Gaza, la postura del moviment revolucionari kurd
fou, en un inici, polèmica a l’afirmar, genèricament, als jueus sionistes com
una minoria ètnica d’Orient Mitjà i, per tant s’ha de deduir, amb el mateix
dret a la terra que els palestins.
El mateix company
continuà afirmant que era interessant, respecte els revolucionaris kurds, la
defensa d’una organització que anés més enllà de l’Estat-Nació. Des d’alguns
sectors d’extrema-esquerra s’ha de dir, però, que s’ha fet la crítica que
aquesta postura no seria filo-llibertària sinó socialdemòcrata radical i
representaria una constatació política de la impossibilitat de destruir els
Estats que oprimeixen al poble kurd almenys a curt i mitjà termini. Això també
ens podria portar a la següent reflexió, sortint-nos una mica del tema: hi ha
vasos comunicants entre certs corrents del pensament llibertari i la
socialdemocràcia radical? És que, potser les crítiques possibilistes de
Salvador Seguí a la precipitació del fet revolucionari, la defensa de P.J.
Proudhon de la construcció d’una societat paral·lela i les de Christian
Cornelissen d’una evolució gradual de la societat burgesa a l’anarquia no s’assemblen
a les propostes teòriques d’Abdullah Öcallan o inclús als plantejaments del “Socialisme
del segle XXI” llatinoamericà?
II
El company digué
que avui dia tenim una societat “molt barrejada” (emergència d’un proletariat
cosmopolita, diria jo) i afirmà que li agrada el concepte del 15-M “els de baix”
(aquí no feu una crítica dels límits populistes i ciutadanistes d’aquest
concepte i que, d’alguna manera, expliquen la recuperació política socialdemòcrata
del moviment). Oposà aquesta idea a la de “Volks” (que és l’essencialista
de “poble”) i recordà que a la mateixa Transició es parlà molt de la
transversalitat de les mobilitzacions. De Comissions Obreres, per exemple,
sectors burgesos i essencialistes del nacionalisme català s’hi referien com “l’organització
dels andalusos” o parlaven de la Catalunya Nord com els “catalans de veritat”
oposant-los als de Tarragona.
III
L’animador de la
sessió afirmà que la democràcia liberal s’institueix des de fora. A Rojava el
70% de l’economia funciona amb assemblees populars però hi ha un comerç
exterior gestionat de forma més centralitzada. Personalment, vaig comentar que els
moviments d’alliberament nacional depenen del context social si són emancipadors
o no. Tot depèn de en quines classes socials es depositen els imaginaris
nacionals, si en el proletariat i els sectors precaritzats o en les classes
mitjanes i burgeses, i aquí té una gran influència el fenomen de l’imperialisme.
Respecte a una intervenció que es feu amb anterioritat, es recordà que Valentí
Almirall trencà amb Pi i Margall i, per tant, aquí s’esquinçaria la relació
entre catalanisme i republicanisme federal que, no oblidem, era el moviment que
comptava amb les simpaties de la classe treballadora, abans de l’aparició de l’anarquisme.
IV
Respecte a la
penúltima intervenció, la veritat és que hi hauria molt a desenvolupar: Noam
Chomsky, lingüista nord-americà i un dels intel·lectuals anarquistes
contemporanis més coneguts, ja va afirmar, en el seu moment, que tot i la seva
ideologia llibertària hi havia algunes institucions estatals que s’havien de
defensar pel què ha sigut acusat d’anarco-socialdemòcrata. Personalment, ni
estic d’acord amb algunes postures anarquistes puristes que rebutgen tot allò “estatal”,
com un bloc, ni amb aquelles, reformistes al meu entendre, que en fan una
defensa acrítica. Anem a veure: l’Estat liberal, en el seu origen, és l’Estat
gendarme i el seu únic objectiu és controlar la classe treballadora i protegir
la propietat privada dels mitjans de producció. Ara bé, històricament, degut a
la pressió del moviment obrer, l’Estat va assumir-ne algunes de les seves
reivindicacions històriques (sanitat, educació) però m’agradaria puntualitzar
que això no va estar exempt de contradiccions i paradoxes.
Resumidament,
aquesta 3ª sessió del “Grup d’Estudi de Pensament Crític i Llibertari” fou
una miscel·lània de temes que anaren de la crítica a forçades analogies entre les
lluites al Kurdistan i Catalunya, a una anàlisi més general de l’Estat-Nació i
les alternatives que s’hi poden oposar. Personalment, trobo interessants
aquestes iniciatives i més fins i tot si en podem trobar ensenyaments pràctics
per aplicar a les lluites socials de cada dia.
Segur que em deixo
moltes coses al tinter, però a qui li interessi participar en aquests debats
sempre es pot apuntar a la següent direcció electrònica: agitatgracia@gmail.com.
Alma apátrida






Comentarios
Publicar un comentario