1) Introducció:
el poblat de ‘Deir el-medina’ i la història des de baix
Deia Karl Marx, en
algun passatge dels ‘Manuscrits econòmics i filosòfics (Grundrisse)’ de
1857, que la història de la humanitat, gairebé sempre, s’havia escrit “des de
dalt”: fent referència al paper de reis, emperadors i nobles i no tant al poble
treballador. I la disciplina egiptològica no en resulta, a grans trets, una
excepció. Ara bé, no sempre. L’egiptologia (i no els antics egipcis, que tenien
una altra concepció del temps) divideix la civilització faraònica en Període
arcaic, Regne antic, mig i nou, amb els seus respectius períodes intermedis o
de transició, i la Època baixa. I en la segona fase del Regne nou (època ramèssida)
durant l’any 29 de Ramses III (que governà del 1184 a. C. fins el 1153 a. C) es
produí (segons l’egiptòleg José Lull García) la primera vaga de treballadors
documentada de la història.
En tenim
informació, de primera mà, a través del ‘Papir de la Vaga’ de la ciutat italiana
de Torí. Veiem-ne alguns fragments:
“Año 29, VI, 10 (?). Este día, traspasaron las cinco murallas de la
necrópolis el equipo de trabajadores, diciendo: ‘Estamos hambrientos: 18 días
han transcurrido del mes’. Y ellos se sentaron en la parte trasera del templo
de Menkheperra. Vinieron, el escriba de la tumba secreta (?), los dos
capataces, los dos ayudantes, y los dos oficiales uar-tu. Los llamaron diciendo
‘¡Venid!’. Ellos profirieron grandes juramentos diciendo: ‘¡Venid vosotros (?)!
¡Nosotros tenemos un asunto con el faraón!’ Pasaron el día en este lugar, pasaron
la noche en la necrópolis (…) Ellos les dijeron: ‘Es a causa del hambre y de la
sed que estamos aquí. No hay ropa, ni ungüento, ni pescado, ni verduras.
Contadle al faraón, nuestro buen señor, lo que ocurre aquí y decidle al visir,
nuestro superior, que el sustento debe ser proporcionado a nosotros’. Y las
raciones del quinto mes fueron despachadas para ellos en ese día”.
Els antics egipcis
no tenien, pròpiament, moneda: feien servir un sistema d’equivalències i el sou
dels treballadors de ‘deir el-medina’ (en certa manera, privilegiats i
dependents directament del faraó) els donava per alimentar una família de deu
membres i, a vegades, comerciar amb l’excedent. Ara bé, aquesta mena d’aristocràcia
obrera (en quan als salaris) desenvolupava, pel contrari, greus malalties
laborals. Per exemple, remuntant-nos als treballadors constructors de les
piràmides de Guiza, un examen de les restes trobades a les seves tombes ens
indica el següent:
“(...) presentan un desgaste físico muy particular: artritis degenerativa
en las rodillas y la zona lumbar de la columna; un desgaste típico de las
personas que realizan trabajos repetitivos con cargas pesadas. Se han
encontrado también costillas y huesos de antebrazo rotos, pero soldados tras
haber sido alineados perfectamente, lo cual indica la presencia entre los
trabajadores de un cuerpo médico encargado de sanar sus heridas.”.
2) Sobre la
lluita de classes a l’Antic Egipte...
Ara bé, aquests
beneficis socials foren una mesura de gràcia dels Reis-Déu o una conquesta
històrica del proletariat egipci? Els egiptòlegs, en general, coincideixen en
què el pas del Regne antic al mig (a través d’un procés revolucionari, sobre el
qual encara hi ha bastantes incògnites i que alguns egiptòlegs en neguen, fins
i tot, la seva existència afirmant que només fou un recurs literari per
espantar a les elits) es caracteritzà per certa “democratització” en el pla
simbòlic o religiós o, dit d’una altra manera, en l’accés al “més enllà” a
través de certa socialització de la momificació: fins aquell moment
prerrogativa del faraó i els nobles i que es feu extensiva a certs estrats
mitjans com camperols enriquits, funcionaris i artesans. S’ha d’entendre,
doncs, que per un poble de profundes creences religioses això fou un pas bastant
significatiu.
Ja durant el pas
del Regne mig al nou (després de l’expulsió dels invasors hicsos i la
reunificació d’Egipte) apareixen certs faraons “populistes” (sempre segons la
lectura de l’egiptòleg marxista mexicà José Carlos Castañeda Reyes a la seva
obra ‘Sociedad Antigua y respuesta popular: movimientos sociales en Egipto
antiguo’ de 2003) com Horemheb (1323 a. C a 1295 a. C) que a través de la construcció d’obres
públiques, i protecció estatal dels treballadors contractats a l’efecte,
(restablint el poblat de “Deir el medina”) aconsegueix dominar
representant, aparentment, als sectors populars. És significativa aquesta
lectura dels faraons com a “populistes”, a través de la promoció d’obres
públiques i la protecció estatal dels treballadors públics, doncs pot evocar
(en l’època contemporània) a presidents com F. D. Roosevelt, Lázaro Cardenas o
Juan Domingo Perón. Sobretot tenint en compte l’ús constant que fa Castañeda
Reyes d’autors com Marx o Lenin per parlar de l’Antic Egipte, encara que pugui
sorprendre.
El que ve a indicar
això és que la història de la civilització faraònica té lluites socials i
conflictes polítics a vessar. De fet, molts egiptòlegs afirmen que la seva
història es caracteritza per una progressiva disminució del poder faraònic.
Això contradiu, en gran mesura, el mite d’un poder estable i omnímode i aquest
fet no és pas baladí. Els mites actuen de socialitzadors culturals molt
poderosos i l’egiptomania ha estat molt present en la història recent de les
societats occidentals a través de pel·lícules, best-sellers, sèries televisives
etc. Per altra banda, respecte el regnat de Ramses III on, recordem, l’egiptòleg
José Lull Garcia situa “la primera vaga documentada de la història” sabem que
fou ric en intrigues de palau que, pel que sembla, acabaren per provocar el seu
assassinat.
“El gran criminal Paibakkamen, que era (entonces) Chambelán, fue presentado
porque había estado en connivencia [con] Teye y las mujeres del harén. Hizo
causa común con ellas. Empezó a hacer públicas sus palabras a sus madres y a
sus hermanos que allí estaban diciendo: ‘¡Levantad al pueblo! Incitad la
enemistad para provocar la rebelión contra su señor’.
3) Conclusions
El teòric i
revolucionari kurd Abdullah Ocallan (pres a l’illa turca d’Imrali) afirma a un
dels volums del seu extens ‘Manifest per una Civilització Democràtica’ que
un dels errors històrics de l’esquerra revolucionària ha estat limitar la seva
crítica al sistema capitalista i no a la dominació en si i que, com a
conseqüència, les seves anàlisis no han anat més enllà en el temps de la
Revolució Industrial i la Francesa. Per Ocallan, l’anàlisi i crítica de les
civilitzacions antigues és molt important. És clar, però, que ell com a kurd ho
fa amb Mesopotàmia perquè forma part de la seva herència socio-cultural. Jo,
personalment, prefereixo fer-ho amb l’Antic Egipte, del qual n’hem heretat
idees com el monoteisme (el primer, de fet, fou fundat per Akhenatón i tingué
característiques de rebel·lió faraonico-popular dirigida contra la casta
sacerdotal politeista) o l’Estat burocràtic.
El que exposa el ‘Papir
de la vaga’ de la ciutat italiana de Torí és un acte de desobediència, d’acció
directa i de resiliència que sobte comprovar l’antiguitat que té. El poble
treballador, doncs, ha resistit sempre a la dominació des de que aquesta va
aparèixer fa més de 5.000 anys.
Salut i anarquia
Alma apátrida
Bibliografía:
PARRA MIGUEL, JOSÉ
(coord.) El Antiguo Egipto Marcial Pons Historia, 2009. Pàgines 139, 397
i 399.
CASTAÑEDA REYES,
JOSÉ CARLOS Sociedad Antigua y respuesta popular: Movimientos sociales en
Egipto antiguo Plaza y Valdes Py V Editores - Universidad Autónoma
Metropolitana (Unidad Itzapalapa División de Ciencias Sociales y Humanidades) –
CONACYT, 2003. Pàgines 168, 196 i 332.
SERRANO DELGADO, JOSÉ MIGUEL Textos para la Historia Antigua de Egipto Cátedra – Historia/Serie menor, 2021. Pàgines 256 i 257.
Comentarios
Publicar un comentario