Els socialistes revolucionaris i la qüestió nacional ucraïnesa: crònica de la xerrada-debat amb Andriy Movchán a l’Anònims de Granollers
1) Presentació
de l’acte
El passat dimarts,
1 de juliol de 2025 sobre les 19: 00 hores, es realitzà una xerrada-debat amb
Andriy Movchán, un activista d’esquerres ucraïnès exiliat a Catalunya, al
bar-restaurant i espai llibertari Anònims de Granollers (Ricomà, 57) sobre el
socialisme i la qüestió nacional al seu país. Un responsable de l’espai
presentà el ponent que, afirmà, desmunta mites respecte a que el poble ucraïnès
és “molt reaccionari” ja que, en canvi, se’n poden reivindicar moltes coses com
la makhnovitchina (moviment camperol d’inspiració anarquista que existí
durant la Revolució Russa). També comentà, tot i que no vaig entendre quina
relació tenia amb Ucraïna, que dins el Partit Bolxevic hi hagueren postures de
que Rússia fos dirigida pel conjunt de la Internacional Comunista i no pels
comunistes russos (citant el llibre La revolución en el Partido Bolchevique
1917-1923 de Robert Service). Aquesta fou la postura, també, del marxista
italià Amadeo Bordiga, representant d’una ala d’extrema esquerra discrepant amb
el leninisme.
2) La xerrada
d’Andriy Movchán
Tot seguit, començà
la seva intervenció Andriy. Afirmà que era ucraïnès, de Kiev, que portava aquí
deu anys i que era un refugiat polític. Comentà que ell mai havia pensat en
tenir una vida millor o guanyar més diners. A Kiev, feia periodisme polític i
també artístic. Era un militant d’esquerres, digué amb un somriure irònic “som
quatre gats”. Ens explicà que d’adolescent era un nacionalista d’extrema dreta
però que, posteriorment, abandonà aquestes idees pagant un alt preu per aquest
motiu. Afirmà que el llegat de la Unió Soviètica és contradictori, amb coses
positives i negatives: en quan a les primeres, cità la industrialització,
infraestructures, hospitals i universitats però, com a contrapartida, perderen
la tradició de sindicats de treballadors i moviments socials pel poder del
partit únic. Hi ha, doncs, una falta de democràcia i participació, sap que es
el que diuen els liberals però no deixa de ser cert.
Andriy considerà
que el nacionalisme ucraïnès és, també, un patrimoni del llegat soviètic.
Afirmà que l’adoctrinament a les escoles l’afectà a l’igual que a tota la seva
generació. Digué que ell vivia a Kiev (que és com Barcelona a Catalunya, digué)
i que al seu jardí d’infància hi havia un nen que parlava ucraïnès i era, per
aquest motiu, víctima de bullying. Històricament, Ucraïna havia estat
controlada per l’Imperi Polonès, el Rus i l’Hongarès. La realitat sociològica
del país era que els pobles rurals eren totalment ucraïnesos mentre que les
principals ciutats eren poblades per comerciants, militars i intel·lectuals
d’aquests imperis, eren realitats més multi-culturals. Els ucraïnesos patien
discriminació a les ciutats grans. La Revolució de 1917 hauria d’haver resolt
aquesta situació però no ho va fer. Ser ucraïnès a una gran ciutat era un
estigma, un infern quotidià, digué. Comentà, com a exemple, que arribaven joves
camperols pobres a Kiev per veure un McDonald’s com si fos un gran esdeveniment
i la gent de la ciutat feia mofa d’ells.
Comentà que el
Partit Comunista era de gent molt gran a Kiev i que no hi havia, pràcticament,
cap ambient contestatari anti-capitalista: algunes “sectes” marxistes
intel·lectuals que “només llegien llibres” i ell volia acció. Volia construir
una forma diferent de ser d’esquerres. Al final creà, amb altres companys, un
sindicat estudiantil radical anomenat “Acció Directa” que estava
inspirat en la història de la “Catalunya anarquista” i, sobretot, de
l’anarco-sindicalisme espanyol de la CGT. Comentà que, en determinats moments,
guanyaren moltes campanyes. La burgesia ho havia privatitzat gairebé tot. Hi
havia una forta divisió entre burgesia pro-russa i burgesia pro-occidental.
Unes tensions i contradiccions, afirmà, que podien ser aprofitades pels
revolucionaris a finals dels 2000.
Per tots aquests
motius, Andriy dona suport als camarades que lluiten contra la invasió tot i
que de forma crítica. Inclús afirmà que la classe dominant d’Europa Occidental
té més por de que Rússia perdi la guerra ja que això podria provocar una guerra
civil revolucionària dins les seves fronteres.
3) Respostes
d’Andriy davant algunes intervencions del públic
En relació a una
pregunta sobre la situació socio-política abans de la invasió (referint-se al
conflicte del Donbass) comentà que hi havia tres nivells de conflicte que
s’havien de tenir en compte: conflicte civil, conflicte inter-estatal i
conflicte inter-imperialista. Rússia, en un inici, només parlava de la primera
categoria. Afirmà sense embuts que el conflicte del Donbass s’explicava “en un
80%” per la intervenció imperialista russa. Digué que ell, en un inici, pensava
com Lenin que l’enemic principal està al teu país. Andriy pensava que els seus
camarades russos farien el mateix però va ser al revés digué (això em recordà,
pel contrari, una xerrada que es va fer al local de la CNT-AIT de Barcelona fa
un temps amb el grup anti-imperialista rus GNIP que era declaradament
anti-putinista).
4) Conclusions
Si bé no conec
massa bé la realitat ucraïnesa i d’Europa de l’Est m’aventuraré a dir que un
dels aspectes centrals del debat polític és si el nacionalisme o la “lluita
nacional” ucraïnesa pot tenir un caràcter anti-imperialista perquè si no partim
d’aquesta mínima premissa és impossible defensar-la. Per a que es doni aquesta
premissa hi ha d’haver al país algun tipus de lumpen-burgesia incapaç de
liderar el projecte de construcció nacional, que donaria lloc a l’emergència
del proletariat en un sentit similar a Europa Occidental, havent de ser
recollida aquesta bandera pels sectors populars. Andriy senyala algunes
qüestions que apunten en aquesta línia com el fet de que a les ciutats s’hi
hagin concentrat, històricament, sectors socials mitjos vinculats a potències
imperialistes que han mantingut una relació neo-colonial amb la població
camperola empobrida de l’interior. És igualment així avui dia?
Podria comparar-se
al cas xinès on abans de la revolució maoista hi havia unes grans ciutats
costeres, sota l’hegemonia política i econòmica occidental, i on els camperols
de l’interior hi eren discriminats patint tota mena de mofes i abusos? S’ha de
recordar també que entre els grups marxistes dissidents que criticaven la
relació de la Unió Soviètica amb la seva àrea d’influència com una dinàmica
social-imperialista i neo-colonial estaven, sobretot, els maoistes. Encara que
pel que fa a nosaltres, els anarquistes, anàlisis similars es troben a les
obres de l’economista anarco-sindicalista Abraham Guillén més influenciat, tot
i que críticament, per l’experiència iugoslava titoista igualment oposada a
l’hegemonisme soviètic. Llavors la pregunta podria ser, perquè a Ucraïna la
lluita contra l’hegemonisme soviètic va adoptar formes ultradretanes i no
marxistes dissidents o anarquistes?
Per altra banda,
l’analogia que feu Andriy amb el cas català la trobo inapropiada al no estar
present, de la mateixa manera i com ell va reconèixer, el fenomen de les
migracions proletàries.
Comentarios
Publicar un comentario