La Vaga de Masses: crònica i reflexions de la xerrada-debat amb Luis Blanco del FOR a l’Anònims de Granollers
...xerrada...
El passat dissabte,
1 de març de 2025 a les 18:00 hores, es va realitzar al bar-restaurant i espai
llibertari “anònims” de Granollers (Ricomà, 57), una xerrada-debat sobre la
“Vaga de Masses” a càrrec de Luis Blanco (ex-militant del Fomento Obrero
Revolucionario: grup trotskista del tardo-franquisme que evolucionà a una
crítica de la IV Internacional i practicà un abstencionisme electoral
militant). Es tracta d’un habitual de l’espai i ell mateix afirmà que es tracta
d’una xerrada històrica però que podia tenir implicacions actuals. El ponent
començà afirmant que parlar de la “Vaga de Masses” es parlar també de la
Revolució Russa, concretament, de la de 1905. Al segle XIX trobem dos punts
nodals com 1848 i, després, 1871 on hi hagué una proposta més clara de
“dictadura del proletariat” que, segons el ponent, recolliren alguns
anarquistes i marxistes.
Això no em va
quedar clar, ja que les tesis bakuninistes parlaven de “supressió de l’Estat”,
no seria fins la Revolució Russa de 1917 que es comença a donar aquest debat al
moviment llibertari, apareixent els epítets pejoratius d’anarco-bolxevics o
anarco-dictadors pels qui professaven un recolzament crític a aquesta, o
adoptar algunes de les seves ensenyances (m’estic referint al grup “los
solidarios” o a algunes escissions sindicals al con sud de Llatinoamèrica). El
ponent, continuà citant que, l’any 1897, es produeix una ruptura entre
anarquistes i marxistes, naixent posteriorment la II Internacional
socialdemòcrata. Es produeix un debat teòric, a partir de 1902. La II
Internacional no es crea en un període d’alça en la lluita sinó de retrocés (a
diferència de la I).
El treball, afirmà,
es converteix en el principal fenomen social (entenc que es referia a l’assalariat).
Hi ha un procés de centralització i identificació d’interessos: el paper que
juga el sindicat és extremadament conservador (el debat sobre el conservadorisme
sindical és llarg i podem dir que hi ha varis exemples històrics de
sindicalistes corporatius que s’enfrontaren a revolucionaris: la Juventud
Sindical Peronista contra els Montoneros a Argentina, el
tradeunionista Tettegah contra el marxista Kwame N’krumah a Ghana...). En la
primera mesa de la IIª Internacional tenim als grans comunards (participants
de la Comuna de París de 1871) si bé pràcticament tots els militants destacats
havien estat eliminats. En aquest moment, no estem parlant ja del
proletariat-artesà de la Comuna sinó del proletariat de grans concentracions
fabrils (el ponent, feu, un paral·lelisme entre aquesta època i la dècada dels
70 i 80 a Espanya).
El mateix aparell
del partit, però, s’hi oposà per l’interès corporatiu de mantenir l’organització
(aquí es pot recordar que al si del Partit Comunista Italià de Bordiga i
Gramsci també hi hagué un debat similar: es considerà una postura centrista el “patriotisme
orgànic” consistent en fer esforços per mantenir la organització abans que
promoure la revolució). En aquest moment, continuà el ponent, no es manté la visió
instrumental del marxisme de fer servir el parlament, només, com altaveu de les
lluites sinó que s’arriben a acords de gestió: aquí vull recordar, però, la
postura abstencionista d’alguns sectors polítics minoritaris de l’extrema-esquerra
marxista, com Lukács, qui afirmava que davant la presència del “soviet” es feia
contraproduent la participació electoral, a part de que impedia l’auto-crítica
dins el partit revolucionari, o Bordiga que afirmava que aquesta només estava
justificada a països sense gaire tradició parlamentària, com Rússia, ja que als
altres el risc d’absorció era massa gran per ser el parlamentarisme una
institució més sedimentada.
A Bèlgica, l’any
1893, hi va haver la primera vaga de masses per obtenir el dret a vot. De fet,
tota la socialdemocràcia la defensa però que sigui “defensiva-pacífica” i
lligada al Parlament. El ponent ens explicà com el teòric marxista Parvus fou
el primer en parlar de “Revolució Permanent” idea que després recolliria Trotski,
defensant que la direcció de la revolució havia d’estar, sempre, en mans del
proletariat fins i tot si tenia tasques democràtico-burgeses a complir (drets
polítics com vot, associació etc...): posà en qüestió que la classe burgesa
dominant permetés a la socialdemocràcia aquest canvi gradual i afirmà que s’acabaria
produint un Cop d’Estat. Per tant, afirmà, que el proletariat s’havia de
preparar per la vaga de masses. El 1905 a Rússia, el proletariat ja no té
elements petit burgesos en la seva direcció política.
A la
socialdemocràcia, s’entenia la “consciència de classe”, només, com els
treballadors organitzats, obviant als no organitzats. La vaga de masses de 1905
implica la fusió de les reivindicacions polítiques i econòmiques. El ponent
explicà com s’inicià aquest moviment precursor a Rússia: hi havia un sindicat
groc, dirigit per un tal Pope Gabon, que organitzà una manifestació per les 8
hores el 22 de gener i els cosacs obriren foc assassinant a sang freda uns 2000
obrers. El ponent també exposà que Rosa Luxemburg, en la línia de la teoria del
“desenvolupament desigual i combinat” de Trotski, afirmà que el proletariat rus
era una classe social moderna en un país endarrerit el que era, sensiblement
diferent, a la concepció majoritària de la socialdemocràcia alemanya que veia
tota Rússia com un bloc homogèniament endarrerit.
...intervencions
dels assistents i debat...
Durant el torn d’intervencions
es van plantejar vàries qüestions:
- Una anàlisi de la socialització de la idea d’èxit
immediat entre la joventut actual i la dificultat, en conseqüència, de
socialitzar un discurs combatiu de classe. També, en relació a això, la difusió
del prototip d’home blanc i heterosexual entre els adolescents que, a partir de
contingut tòxic de les xarxes socials, recolzen partits d’extrema dreta com
Vox.
- Un debat sobre
les característiques del “soviet” (consell, assemblea...) i quines estructures
actuals podrien assemblar-s’hi, fent menció del moviment de treballadors sense
papers o la lluita per l’habitatge. El ponent, contestà que no s’ha de caure ni
en un fetitxisme de l’organització política (que pot estar abstreta, en
ocasions, i allunyada de les masses) ni de l’organització social i, en aquest
sentit, afirmà que perquè un “soviet” fos considerat com a tal no podia tenir
un caràcter sectorial i, un altre company afegí, havia de tenir una perspectiva
revolucionària: en relació a això últim, el ponent recordà que els “soviets” a
Rússia, en un inici, tenien majoria menxevic i que, a la Revolució
Espartaquista de 1919, aquests jugaren un paper conservador.
Ara bé, i per
finalitzar, potser em va faltar una explicació de com aquestes estructures de
caràcter sectorial poden arribar a esdevenir una experiència “soviètica” (en el
sentit inicial del terme i no estatal posterior). Tinc la sensació que el sistema
ha tingut bastant d’èxit en convertir les diferents capes del proletariat en impermeables
entre elles i, en aquest sentit, es produeix una lluita entre fraccions de la
mateixa classe per l’hegemonia dins d’aquesta. Dels i les revolucionàries depèn
que triomfin les que tenen més potencialitat per trastocar aquest sistema capitalista
i estatal de merda.
Comentarios
Publicar un comentario