A la mitologia de
la Grècia antiga, Prometeu és un tità que expropia el foc als déus de l’Olimp
per entregar-lo als éssers humans i és castigat per aquest motiu a ser lligat a
una gran roca on una au li devora cada dia les entranyes. En aquest mite el foc
és utilitzat com una metàfora del coneixement i la ciència: ara bé, s’ha de
tenir en compte, al meu entendre, que el gest d’expropiació és realitzat per un
ésser diví i no per la humanitat mateixa. L’anarco-comunisme és una tendència
del moviment llibertari (iniciada per Carlo Cafiero i Piotr Kropotkin) que té
una gran confiança en la potencialitat de la classe treballadora per
emancipar-se a si mateixa.
Tant l’anarquista
italià com el rus mantingueren, abans de ser anarquistes, relacions amb grups
marxistes i, per tant, es podria dir que la idea comunista “de cada un
segons les seves possibilitats, a cada un segons les seves necessitats” és
una influència del marxisme sobre l’anarquisme: abans de Cafiero i Kropotkin
dominaven en el moviment llibertari, si més no a l’europeu, les tesis
anarco-col·lectivistes de Mikhail Bakunin “de cada un segons les seves
possibilitats, a cada un segons el seu treball” (i que a Catalunya tindran
en el tipògraf Rafael Farga Pellicer un gran defensor).
Els
anarco-col·lectivistes argumentaven quelcom similar a que la idea comunista
portaria a una tirania dels aprofitats i que només es podria assegurar aquesta
distribució radicalment igualitària mitjançant un gran aparell coercitiu
coaccionador de la llibertat. Els anarco-comunistes contestaven que l’anarquia
era, necessàriament, incompatible amb qualsevol mena de desigualtat
socio-econòmica (que ja era de per si la pitjor forma d’autoritarisme) i que
l’abundància en la producció faria innecessari l’establiment de cap aparell
coercitiu. La presència històrica del corrent anarco-comunista ha portat a
alguns marxistes malintencionats a parlar de que l’anarquisme ha practicat una
mena de “parasitisme teòric” respecte el marxisme: una metàfora del tot
inapropiada, doncs, tampoc el marxisme hagués existit sense la influència del
socialisme anti-autoritari proudhonià.
Ara bé, aquestes
diferències tornaran a accentuar-se entre l’anarco-comunisme i el marxisme
(aquesta vegada en la seva versió leninista) quan els bolxevics justifiquin l’aprofitament
de l’aparell burocràtic tsarista pel baix nivell de desenvolupament de les
forces productives que impedirien l’establiment de l’abundància comunista, en
aquella fase, i, per tant, la necessitat d’una regulació estatal que assegurés
la distribució equitativa de recursos. El cert, però, és que sense l’incentiu
del privilegi difícilment es podia assegurar la fidelitat política de la
burocràcia i, en conseqüència, convertia la propaganda bolxevic en una quimera.
D’igual forma, segons els bolxevics, l’atac contrarevolucionari dels exèrcits
estrangers, col·ligats amb els blancs, hagués fet necessària la militarització
de la revolució.
Aquestes condicions
històriques concretes, han portat a alguns marxistes a afirmar que el leninisme
no fou més que la versió del marxisme en el context d’un país semi-feudal i
endarrerit industrialment i que, per tant, la mateixa “nacionalització” de la
revolució (prioritzant l’aliança del proletariat rus amb els seus compatriotes
camperols abans que amb el proletariat d’altres països com indica el tractat de
Brest-Litovsk amb l’imperialisme alemany perjudicant als
marxistes-espartaquistes d’aquell país) va ser l’origen de totes les
dificultats polítiques i degeneració burocràtica posterior.
Per altra banda, l’anarquisme
sempre ha oposat l’auto-didactisme obrer a la idea rectora d’una intelligentsia
petit burgesa revolucionària segons el model marxista i leninista. Personalment,
aquesta crítica és de les que més m’ha atret sempre del pensament àcrata i una
de les que més m’oposen al marxisme. Ara bé, crec que s’ha d’entendre aquest
auto-didactisme sobretot com un procés col·lectiu mitjançant la potenciació de
xerrades, cercles de lectura, edició de llibres i publicacions i no tant com
una qüestió individual ja que és enormement difícil enfrontar-se tot sol a un
procés d’aprenentatge, en segons quins temes, sense una guia que t’orienti sobre
quins materials són de qualitat i quins no. A un nivell sociològic, crec que la
diferència que enfronta l’anarco-comunista i el marxista és la del proletari
intel·lectualitzat contra l’intel·lectual proletaritzat.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario