1) Lucy Parsons: una anarquista afroamericana
Lucy Parsons
(1851-1942) fou una anarquista, feminista, sindicalista, editora i gran oradora
que nasqué a meitat del segle XIX a Estats Units d’Amèrica. Fins fa poc, hi
havia moltes informacions inexactes sobre els seus primers anys de vida. El
2017, l’autora Jacqueline Jones publicà la biografia Godess of Anarchy. The
life and Times of Lucy Parsons, American Radical (“La deessa de l’anarquia.
La vida i l’època de Lucy parsons, una radical estatunidenca”) que ajuda a
omplir molts forats sobre la seva infància i joventut. Encara avui dia és més
coneguda per ser la vídua d’Albert Parsons (un del màrtirs de Haymarket el
1886) que per mèrit propi. Probablement, era filla de Charlotte i Thomas J.
Taliaferro (una esclava negra i el seu propietari: un cirurgià confederat) tot
i que, posteriorment, la mare de Lucy es casà amb un ex-esclau i adoptà el seu
nom.
Tot i els seus
orígens, mentre va viure mai es va denominar afroamericana afirmant que el seu
origen ètnic era una barreja d’ascendència mexicana i dels pobles natius
americans. Per Marta Romero-Delgado autora de Lucy Parsons: antologia de una
anarquista olvidada això és degut a que:
“Para ella, su
identidad personal y su origen, deberían ser irrelevantes porque lo que quería
era que la gente escuchase su mensaje social y de lucha de clases”.
Ara bé, la redacció
del col·lectiu Afrofeminas planteja en el seu article Lucy Parsons:
entre la negación racial y el legado revolucionario (que es pot trobar,
també, amb el títol Lucy Parsons: la anarquista que nunca quiso ser negra)
que el motiu és degut:
“al trauma que
experimentó en sus primeros años (...) pensad que las mujeres esclavizadas
antes de Lucy Parsons no tenían la oportunidad de decidir quiénes querían ser.
Y solo ese desafío de salir de ese lugar para acabar siendo una líder sindical
y anarquista, es algo que merece la pena resaltar”.
2) Les tensions
de Lucy Parsons: anarcocomunisme i pensament tradicional africà
Personalment,
després de llegir Todas somos anarquistas de Lucy Parsons (un dels seus
articles presents a l’antologia) m’aventuraré a dir que el que hi podia haver,
també, era una fricció entre la seva filosofia anarcocomunista i el pensament
tradicional africà que tenia com a llegat cultural (o, si més no, el que ella
interpretava com a tal).
Veiem alguns
fragments d’aquest article que es refereix, sarcàsticament, a la “demoníaca” versió que té la
premsa burgesa dels i les anarquistes:
“habiendo sido
obligados a entrar en contacto con la raza humana apenas para aprender algunas
palabras de su idioma (...) Y mientras estos ‘asquerosos conspiradores’
alcanzan una mano desagradable debajo de la mesa y extraen de ella el cráneo de
un infante capitalista, cada uno levanta lentamente los ojos inyectados en
sangre, llena el cráneo con cerveza negra y brinda con la cerveza negra de
algún compañero/a conspirador que está contenida en la mitad vacía de una bomba
de dinamita”.
Considero que, el
que interpreta Lucy Parsons de la propaganda burgesa contra els seus companys,
conté certa evocació de les característiques del Rei-Déu, propi del pensament
tradicional africà i, per tant, està projectant contra els seus enemics de
classe allò que ella rebutja de la seva pròpia cultura. Per l’africanista Ferran
Iniesta a El pensamiento tradicional africano: regreso al planeta negro (Catarata,
2010) quan els reis europeus medievals assumien “per la Gràcia de Déu” només
estaven dient que el seu regnat seria impossible sense el permís diví, però
quan el faraó egipci es considerava reencarnació d’Horus estava dient que la
seva persona entronitzada era presència directa del Déu. És a dir que per la
cosmovisió tradicional africana (que s’allarga més enllà de l’Antic Egipte) el
Rei-Déu no és, pròpiament, un ésser humà sinó un Déu en el cos d’un ésser humà.
“El viejo es
instalado en una choza especialmente construida para el festival y revestido de
ciertos objetos rituales, entre ellos un gorro que contiene huesos de los reyes
y de las víctimas precedentes: estamos ante la réplica simbólica de la
antropofagia ritual que el rey comete en el momento de la entronización, al
beber cerveza de una calabaza en la que flota el cráneo de su predecesor. Se
hace del viejo un ser repulsivo y terrible (…)”.
Em sembla evident,
doncs, el paral·lelisme entre les últimes línies de la cita de Lucy Parsons i
l’explicació del procés de rejoveniment del Rei-Déu exposada per Josep Cervelló
Autuori. L’anarquista afroamericana Lucy Parsons està projectant la idea del
Rei-Déu sobre la imatge “terrible” que té la premsa burgesa dels i les
anarquistes. D’aquesta manera, no només està rebutjant la seva operació de
difamació criminalitzadora sinó allò que rebutja de la seva pròpia cultura
d’origen africà. I això és degut a que la seva filosofia anarcocomunista
radicalment igualitària (i que, fins i tot, li va generar tensions amb una
altra militant anarquista estatunidenca de l’època, Emma Goldman, l’anarquisme
de la qual era una síntesis contradictòria d’aspectes individualistes i
col·lectivistes) xoca amb el pensament tradicional africà (o el que ella
interpreta d’ell que no sembla contemplar, del tot, les restriccions que se li
imposen al Rei-Déu).
Ara bé, és que l’única manera de reivindicar el llegat cultural africà era adherint a la idea del Rei-Déu i el pensament tradicional?
3) Piotr
Kropotkin i José Carlos Castañeda Reyes: revolució i comunisme a l’Antic
Egipte?
El teòric
anarcocomunista, Piotr Kropotkin, al seu opuscle Comunistas y colectivistas (Etcétera, 2018) afirma:
“A cada uno según sus servicios, dicen los colectivistas. A cada uno según
sus necesidades, decimos los comunistas. ‘Diferencia secundaria’ dicen nuestros
amigos de España. ‘Diferencia esencial’, decimos nosotros (…) Pero prevenimos a
nuestros amigos que, o han de ser comunistas desde la iniciación del
movimiento, o perecerán ahogados en sangre (…) La una es la destrucción de las
instituciones existentes, un nuevo punto de partida; la otra no es más que una
reparación o reforma del sistema económico actual.”.
La mateixa manera
de pensar professava Lucy Parsons. Però, és possible connectar aquesta
filosofia amb un llegat cultural africà que feia arrufar el nas a l’anarquista
afroamericana? L’egiptòleg mexicà José Carlos Castañeda Reyes és dels pocs que
apliquen una metodologia marxista a l’estudi de la seva disciplina. Així a la
seva obra Sociedad Antigua y respuesta popular: movimientos sociales en
Egipto antiguo afirma:
“En la realidad histórica, la ideología estatal parece que no siempre fue
respetada de manera absoluta, y la persona del faraón surge a veces muy
disminuida, con graves defectos que llegan al escarnio y al ridículo. Además,
los acontecimientos históricos corroboran la posibilidad de un ataque claro a
la ‘divina figura’ del faraón”.
Seguint l’anàlisi
marxista, afirma que el baix nivell de desenvolupament de les forces
productives es compensava amb la sobre-explotació de l’abundant mà d’obra
disponible per realitzar obres amb una funció ideològico-religiosa més que
pràctica. Algunes de les parts del llibre que descriuen una insurrecció popular
de masses a finals del regnat de Pepi II són reveladores:
“Los abusos en su contra y su pobreza secular pudieron haber hecho crisis
durante el débil gobierno de Pepi II en el cual el estado perdió gran parte de
su poder ante los nobles (…). Entonces la gente imploró la ayuda de los dioses
para finalmente, perdiendo incluso el respeto por la supuesta figura divina del
faraón (…) pudo haberse lanzado abiertamente a la rebelión violenta. La mala
imagen de Pepi II a los ojos de la sociedad egipcia de la época se simboliza en
el cuento del rey Neferkare (probablemente Pepi II) y el general Sisenet.”.
I afegeix inclús:
“Si bien parece que el movimiento fue acéfalo y tan solo una insurrección
violenta, Spiegel de una manera, Klasens de otra, han supuesto la existencia de
un grupo o partido dirigente que se hizo del poder, seguramente-consideramos
nosotros- no de nobles sino salidos de los mismos grupos populares, a juzgar
por el gran desprecio con que Ipuwer habla de su existencia: ‘Y, por tanto, muy
raras son las cualidades entre los hombres de pequeña condición…’”.
El relat que fa
referencia a aquesta època (admonicions del savi Ipuur) parla d’expropiacions a
grans magatzems de l’Estat així com de que l’estructura de classes queda del
tot trastocada:
Fixem-nos, també,
com la idea del Rei-Déu no desapareix sinó que es fa extensiva al conjunt de
les classes populars. Ara bé, el suposat “govern revolucionari” no va durar i
l’ordre es restaurà sota formes, això si, més amables. Per altra banda, les Hemut
(dones esclaves) van tenir un paper molt important en la rebel·lió ja que
havien de treballar forçades per l’Estat i rebien sovint els càstigs a
bastonades.
4) Concloent...
Després de les
execucions dels Màrtirs de Chicago, i arrel de la campanya que Lucy va fer per
Albert, els periòdics la van començar a anomenar Goddess of Anarchy (“La
Deessa de l’Anarquia”). Les seves incendiàries proclames exigint la sang dels
burgesos els devien impressionar. Lucy Parsons era una treballadora que venia
de molt avall en l’estructura social i, contra tot pronòstic, es podria dir que
la premsa burgesa va provocar, amb el seu sobrenom, que arribés a l’estat de la
Divina Eneada amb el conjunt de la seva classe.
Alma apátrida
Bibliografia:
ROMERO-DELGADO,
MARTA (Ed.) Lucy Parsons: Antología de una anarquista olvidada Editorial
Imperdible, marzo 2022. Pàgines 11, 12,
13, 28, 29 i 47.
REDACCIÓN
AFROFEMINAS Lucy Parsons: entre la negación racial y el legado
revolucionario https://afrofeminas.com/
2 de mayo de 2024.
PARSONS, LUCY Todas
somos anarquistas a ROMERO-DELGADO, MARTA (Ed.) Lucy Parsons: Antología
de una anarquista olvidada Editorial Imperdible, marzo 2022. Pàgines 75 i 76.
INIESTA, FERRAN El
pensamiento tradicional africano: regreso al planeta negro Catarata – Casa
África, 2010. Pàgina 18.
CERVELLÓ AUTUORI,
JOSEP Egipto y África: Origen de la civilización y monarquia faraónicas en
su contexto africano Editorial Ausa – Aula Orientalis Supplementa, 1996.
Pagines 162 i 173.
KROPOTKIN Comunistas y colectivistas Etcétera, marzo de 2018. Pàgines 3 i 4.
CASTAÑEDA REYES,
JOSÉ CARLOS Sociedad Antigua y respuesta popular: Movimientos sociales en
Egipto antiguo Plaza y Valdes Py V Editores - Universidad Autónoma
Metropolitana (Unidad Itzapalapa División de Ciencias Sociales y Humanidades) –
CONACYT, 2003. Pàgines 59, 63, 128, 139, 141 i 265.
CASTAÑEDA REYES, JOSÉ CARLOS Señoras y esclavas: El papel de la mujer en la historia social del Egipto antiguo El Colegio de México – Centro de Estudios de Asia y África, 2008. Pàgines 365, 366 i 367.
Comentarios
Publicar un comentario