I
El passat dissabte,
30 de novembre de 2024 a les 16:30 hores, es va realitzar a l’espai “La
Fusteria” (argentera, 24) del barri barceloní de Vallcarca un acte amb
diferents col·lectius llibertaris i autònoms (Embat, CGT, La
Saó i La Màquia – Azadi Jin) a fi d’exposar i reflexionar sobre les
diferents propostes organitzatives de l’anarquisme. L’acte va ser presentat per
“Heura negra – assemblea llibertària de Vallcarca” tot i que no intervingué com
a col·lectiu sinó, més aviat, com a moderador. Seguidament, es presentaren els
diferents grups: Embat es definiren com una organització especifista de
l’anarquisme i mencionaren la seva participació activa en dos congressos del
moviment de l’habitatge; la Màquia – Azadi Jin es presentaren com un
col·lectiu trans, no binari i de solidaritat amb el Kurdistan, afirmaren que el
seu objectiu és confrontar el sistema de dominació i donar respostes a les
necessitats materials dels sectors populars.
II
A continuació, La
Saó es definí com una organització revolucionària que fa una aposta per fer
un front comú contra la dominació i l’explotació. Finalment, la CGT es
va presentar com una organització anarcosindicalista i, el seu ponent, va dir
que el debat, en l’origen del moviment obrer, sobre la idoneïtat de la
definició ideològica dels sindicats es va saldar, al seu parer, amb l’encert
dels que fan aquesta aposta ja que, per exemple, la CGT francesa, que no era
anarcosindicalista sinó sindicalista revolucionària, va acabar sent controlada
pel Partit Comunista. Posteriorment, s’aprofundí més ens els plantejaments
organitzatius i estratègics de cada col·lectiu.
En aquest sentit,
alguns d’aquests apunts històrics no em quedaren massa clars, doncs, “Mujeres
Libres”, en contra de la voluntat de les seves membres, mai va tenir un
caràcter autònom ni reconeguda com una de les branques del moviment llibertari
fins la Transició. Si que es podia haver fet menció a que Lucia Sánchez Saornil
(una de les pioneres fundadores) va reivindicar públicament el seu lesbianisme,
fet molt rupturista en aquella època, per la forta moral conservadora present,
inclús, entre sectors del moviment llibertari. A continuació, intervingué Embat
que insistí en el seu caràcter d’organització estratègica amb l’aposta pel dualisme
organitzatiu (que, al meu parer, no desenvolupà però que és un plantejament
d’arrel malatestiana consistent en defensar que els anarquistes han d’estar
organitzats en dos eixos: l’estrictament polític-ideològic i el dels moviments
populars).
III
Davant la pregunta
dels moderadors sobre quines característiques havia de tenir un militant de les
organitzacions i col·lectius presents, Embat contestà que ha d’assumir
que tenen una mirada feminista transversal (és a dir, que travessa totes les
comissions i espais de militància de l’organització), ha de tenir capacitat per
fer-se entendre, discreció i coherència entre la vida personal i política.
Combaten els lideratges individuals. Embat és la memòria històrica dels
militants. Afirmaren que donen molta importància als protocols organitzatius de
conducta i que cada vegada que han ficat la pota n’han fet un. El ponent
de CGT afirmà que al sindicat contínuament entra gent i, per tant,
entren també dinàmiques tòxiques de fora. Puntualitzà que no poden dir has
d’estudiar Malatesta per entrar.
La Màquia –
Azadi Jin comentà, seguidament, que hi ha una aposta
estratègica per una militància no patriarcal, no volen companyes molt
especialitzades. No escollim lluitar sinó que no tenim més remei,
digueren. La Màquia – Azadi Jin cada mes fa formació. La tendència
històrica de les dones és estar, exclusivament, a la pràctica i és molt
necessari, doncs, fer també un treball teòric.
IV
A continuació, els
moderadors plantejaren quin és l’horitzó revolucionari dels diferents
col·lectius i organitzacions presents a l’acte. La Saó planteja la Vida
Lliure, que és un plantejament que no fa referència només a la crítica del
sistema econòmic (com s’ha dit abans) sinó que és necessari canviar la
mentalitat, també comentaren que el sistema de dominació té diferents pilars:
colonialisme, patriarcat, capitalisme i domini de la natura. Aposten per una radicalització
de la societat en base a uns principis i una ètica revolucionària. Hi ha
d’haver lideratges en la societat que es qüestionin el sistema de dominació. Fer
servir els conflictes latents per a que serveixin per l’acumulació popular.
La Màquia – Azadi Jin intervingué per dir que defensen una política
d’aliances i posar el cos en la lluita. Es preguntà Quina és la finalitat
del nostre col·lectiu de cara a la societat? Pensem que no el tenim sinó que
l’hem de construir entre totes, afirmaren.
V
La Màquia –
Azadi Jin és un espai no-mixta, La Saó és mixta
però té espais interns no-mixtes, la CGT és mixta però el ponent va dir
que és no-mixta en el sentit que no hi poden participar empresaris (una manera
de complicar-se en l’argument que, al meu entendre, no era necessària), Embat
recordà (un cop més) que és mixta però treballa el feminisme de forma
transversal. La Màquia – Azadi Jin afirmà que, en ocasions, se les ha
criticat per ser molt separatistes. La ponent digué, com a resposta a
aquestes acusacions i de forma irònica, que els espais no-mixtes sempre han
existit com la cuina durant el sopar de Nadal o entre les kellys (treballadores
de la llar). La Saó intervingué per dir que són una organització mixta
però creuen essencial tenir un espai intern no-mixta. El patriarcat és un dels
orígens de la dominació. Li diem estructura autònoma no comissió perquè
té capacitat de decisió i lideratge. L’objectiu és visibilitzar les
dissidències tantes vegades condemnades a l’ostracisme. Afirmaren també que
estan obertes a la creació d’una estructura autònoma de migrades i
racialitzades.
La Màquia –
Azadi Jin afirmà que l’internacionalisme també és una
lluita contra els CIE, les fronteres i les guerres imperialistes (aquest internacionalisme
cap a dins respecte la població migrada és de les reflexions que més
voldria rescatar d’aquest acte però ho faria extensiu, també, a la solidaritat
amb les lluites dels països d’origen així com la necessitat de la formació
teòrica ens els seus contextos polítics i culturals).
VI
Durant el torn
d’intervencions, una persona va preguntar què entenia La Saó per Vida
Lliure. La ponent de l’organització afirmà que es refereixen a tenir en
compte l’entorn, les persones i que se li podria dir també socialisme. Una
altra companya del públic assistent va plantejar que si s’afirma que es vol
formar part del moviment popular on estaven els límits de amb quines
organitzacions es col·labora. El ponent de CGT comentà que el seu
sindicat és molt pràctic, participà a la Taula Sindical Alternativa, però
també va reconèixer que aquestes iniciatives, a vegades, resten més que sumen.
També es va preguntar com es gestiona que els sindicats del sistema, CC.OO i
UGT, compartissin taula pel cas repressiu dels 6 de la Suïssa. El ponent d’Embat
afirmà que no els hi agrada la paraula tacticisme i que els hi costa
que, algú que no els reconeix com a subjecte revolucionari, es
pugui treballar amb ells (es referia a Horitzó Socialista). En aquests
moments ja algunes companyes ens vam retirar per assistir a la manifestació en
solidaritat amb el company anarquista Abel, que fa sis mesos que està segrestat
per l’Estat al centre d’extermini de Brians, mentre l’acte va continuar una
estona més.
VII
Els referents de La
Saó són, però, les idees del Confederalisme Democràtic del moviment
revolucionari kurd. Es tracta, però, d’idees que provenen (al meu entendre)
d’una mateixa matriu de pensament: tot i que una sigui d’Amèrica Llatina i
l’altra de l’Orient Mitjà. Anibal Quijano parlava del Bien Vivir com a
alternativa al capitalisme. Un concepte que està extret de l’obra Nueva
Crónica y Buen Gobierno (1615) de Guaman Poma de Ayala i que Quijano
relaciona amb una actualització de les cosmovisions indígenes com a oposició a
la modernitat eurocentrada. Per altra banda, Poma de Ayala fou un
aristòcrata inca que proposà un sistema de convivència entre les antigues
institucions de l’Imperi Inca i la Monarquia Hispànica. De fet, al final de
l’obra s’expressa en aquests termes:
“Ues aquí,
cristiano, toda la ley mala y buena; agora, cristiano letor, partí a dos
partes: Lo malo apartaldo para que sean castigos y con lo Bueno se cirua a Dios
y a su Magestad (...) Todo lo tenéys y lo enseñáys a los pobres de los yndios.
Dizís quando desolláys entre bosotros y mucho más a los yndios pobres. Disís
que aués de rrestituyr, no ueo que lo rrestituýs en uida ni en muerte. Paréseme
a mí, cristiano, todos bosotros os condenáys al ynfierno. Que su Magestad es
tan gran sancto que a todos quantos perlados y bizorreys bienen encargado con
los pobres naturales, los perlados lo propio, todo la mar trae el fabor de los
pobres yndios. En saliendo en tierra, luego es contra los yndios pobres de
Jesucristo.”.
Una lectura actual
de Nueva Crónica y Buen Gobierno no implica, necessàriament, una
alternativa anti-capitalista sinó més aviat una tercera via entre el
comunitarisme indígena i el capitalisme occidental. Si ens fixem bé en el text
Poma de Ayala critica als representants del Rei però no al Rei mateix. De la
mateixa manera que hi ha qui ha llegit el Confederalisme Democràtic com una
posició entre el maoisme de l’anterior PKK i l’assumpció de la resiliència de
les estructures estatals, que oprimeixen al poble kurd optant, així, per un
model de socialdemocràcia radical que miri d’ampliar-ne els marges d’autonomia.
Així quan Abdullah Ocallan diu, a Civilització Capitalista (Volum II del
Manifest per una Civilització Democràtica), que el capitalisme és poder
i no economia es pot llegir com una aproximació del seu discurs a l’anarquisme
però també com una renúncia a posar en qüestió el sistema econòmic capitalista.
Diu Abdullah Ocallan:
“Veiem que allò
que anomenem capitalisme, capitalistes i economia capitalista controlen
indirectament l’economia però no ocupen un lloc específic dins d’ella. En
essència, de què s’ocupen? Estan vinculats al monopoli del poder, unifiquen el
monopoli econòmic amb el del poder. Combaten i quan guanyen una guerra
incrementen la seva força i, per tant, la plusvàlua. I quan guanyen una guerra
exterior augmenta la seva hegemonia a les colònies. D’això se’n diu saqueig
monopolista".
Alma apátrida
Bibliografia
QUIJANO, ANÍBAL Ensayos
en torno a la colonialidad del poder Ediciones del Signo – Globalisation
and the Humanities Project – El Desprendimiento: pensamiento critico y opción
descolonial, 2019. Pàgina 361.
GUAMAN POMA DE
AYALA, FELIPE Nueva crónica y buen gobierno Historia 16 – Crónicas de
America 29a, 1987. Pàgina 370.
ÖCALLAN, ABDULLAH Civilització
Capitalista: l’Era dels Déus sense màscara i els deus nus (Manifest per una
Civilització Democràtica – Volum II). Descontrol Editorial i Col·lectiu
Bauma, 2017. Pàgina 153.
Comentarios
Publicar un comentario