Poder horitzontal: crònica de la xerrada-debat amb companys anarquistes sud-africans a l’Ateneu Llibertari del Palomar (Barna)
1) De Ciutat del Cap a Barcelona: intervenció dels
companys
El passat divendres, 12 de juliol de 2024, a les 19: 00 hores, es va
realitzar a l’Ateneu Llibertari del Palomar (c/ Pare Secchi, 11) una
xerrada-debat amb dos companys anarquistes de Sud-àfrica, estudiants de la
Universitat de Ciutat del Cap. Actualment, estan intentant re-estructurar un
moviment anarquista inactiu. El context és de certa agitació, després d’un
temps de desert contestatari, amb la presència d’un moviment estudiantil solidari
amb Palestina. Parlaren de la presència d’una organització de joves (Keiko)
que no és, estrictament, anarquista, però hi ha companys que hi participen. Tot
seguit, feren una mica de contextualització històrica, identificant-se amb la
generació “post-apartheid”. Hi va haver un moment de, suposada,
llibertat l’any 1994 però, actualment, la gent ja no creu en l’Estat ni en el
Govern: el problema radica, doncs, en que, tot i així, no entreveuen una
alternativa clara.
En els Estats colonials, la lluita sempre ha estat a través del poder de
l’Estat, afirmà, però molta energia venia de base. Amb això, entenc que es
referia a que els moviments d’alliberament nacional que van protagonitzar els
processos de descolonització (amb la peculiaritat que a Sud-àfrica es tractava
d’una lluita contra el “colonialisme intern” d’un Estat racista) confiaren en
l’Estat com un agent de canvi social amb la problemàtica que té de ser una
estructura, en bona part, heretada del període anterior. Es referien, amb la
idea de “l’energia de base”, al moviment social que venia dels “town-ships”
(barris populars) que prioritzava l’organització i l’educació política. Aquest
últim aspecte en relació a que sempre va existir la consciència popular, segons
els ponents, de que l’apartheid fou un sistema, no només de dominació econòmica
i social, sinó sobretot psicològica.
Els ponents van recordar la figura de Steve Biko (activista anti-apartheid
dels primers temps) que va ser assassinat pel règim i es va convertir en un
referent per les generacions posteriors. Aquesta situació d’agitació social
portà al Govern de Sud-àfrica a crear un “Estat d’emergència” perquè es
mostrava incapaç de governar. Els companys anarquistes sud-africans ens
explicaren com el “Congrés Nacional Africà” (ANC, en les seves sigles en
anglès) va parlar amb el règim racista i acabaren agafant el poder de les bases
per integrar-lo a l’Estat. El partit estava format per una elit intel·lectual
negra (gaudint d’alguns privilegis, com moure’s entre “Town-ships”) que
forjà una aliança amb les “Unions de Treballadors” i el Partit Comunista (“Aliança
Tripartita”). L’Estat que en va sorgir és de naturalesa neoliberal
(encara que, en ocasions afegiria jo, amb una retòrica antiimperialista de
postal).
Els ponents afirmaren, en definitiva, que l’Estat esta configurat de forma
que té la força per “treure l’energia” als moviments de base. Actualment, hi ha
poques organitzacions que facin quelcom. Les ONG treballen per l’Estat amb la
política d’associar-se “amb individus” i no amb les comunitats, digueren. Els
companys ponents van començar creant un “centre comunitari” en cert context de
recuperació social, tot i que molt incipient, d’idees anarquistes com el “poder
horitzontal”. També han treballat amb moviments estudiantils a la Universitat
contra l’encariment d’unes matricules que són prohibitives per als fills i
filles de la classe treballadora. El govern, concretament una branca d’ell
afirmaren, donà diners als estudiants de classe baixa i els líders estudiantils
foren cooptats però, en anys posteriors, el pressupost s’ha anat retallant i la
situació ha tornat a empitjorar.
Per acabar la seva exposició, comentaren que és impossible fer canvis
estructurals des de l’Estat pels acords que hi ha amb el Banc Mundial i els
Estats Units. També citaren la cèlebre obra “Com Europa subdesenvolupà
Africa” de Walter Rodney.
Malgrat que l’assistència no va ser molt alta, és una de les xerrades a les
que he assistit, últimament, on recordo més interès per part dels assistents en
informar-se i fer preguntes aclaridores. Fet que demostra un gran interès pel
país, tant històrica com actualment, i per la situació del seu moviment
llibertari. Un company preguntà quin era el paper dels “coloured” en
l’estructura social del règim de l’apartheid, què passà amb col·lectius
anarquistes com “Zabalaza” o “Bikisha Collective” i què hi havia de
cert en la noticia apareguda als mass-media de l’incendi d’un edifici okupat a
Johannesburg amb la mort de vàries persones. Els ponents contestaren que el
règim d’apartheid dividia a la població en varis estrats jeràrquics de manera
que no hi pogués haver solidaritat entre grups. La gent negra no era ciutadana
de Sud-àfrica sinó dels “Bantustants” (de forma similar amb el que passa amb
els palestins i l’Estat d’Israel, afirmà). Els “coloured” si ho eren.
Sobre “Zabalaza” afirmaren que tenia molta activitat a internet però
era un grup petit de gent i no estaven gaire presents a les comunitats.
Respecte les okupacions van dir que a Johannesburg són protagonitzades per
immigrants que fugen de la xenofòbia present als “town-ships”. La
policia i el govern han fet molt per fomentar aquest odi a l’estranger a fi de
que no puguin organitzar-se. Respecte l’incendi, comentà, que la
infraestructura era molt dolenta i per això va succeir la tragèdia. A Ciutat
del Cap és diferent i els deixen okupar a les afores perquè no volen aquelles
terres per res. Ara bé, els problemes comencen a venir quan les comunitats
s’organitzen per reivindicar serveis bàsics, llavors envien a la policia a
reprimir-los. Existeix, van dir, un “apartheid espacial” que es retroalimenta:
els habitants d’aquests assentaments acaben gastant-se la meitat del sou en
anar al centre a treballar. La xarxa de servei de transport públic és molt
deficient o inexistent. I així el govern està content perquè la pobresa no es
veu.
Afirmaren que, actualment, estan fent un treball de base per crear les
estructures que facilitin futures mobilitzacions. Comentaren que, a nivell
social, es fàcil fer un discurs crític amb l’ANC (només un 15% els van votar, a
les últimes eleccions, d’una participació del 40%). Ara bé, el més difícil és
convèncer-los de que no s’ha de votar perquè et diuen que estàs sent
irresponsable, que vols destruir el país i arguments de l’estil. Respecte a una
altra intervenció sobre els suports a l’ANC degut a la seva àuria de
martirologi per haver lluitat contra l’apartheid, els companys anarquistes
sud-africans contestaren que molta gent que va estar a la presó no eren de
l’ANC i que la importància de la lluita armada havia estat exagerada, fou més
important les protestes succeïdes als “town-ships”.
3) Concloent...
A tall de conclusió només diré, i per no allargar-me massa més, que els
problemes de la cooptació dels moviments socials és freqüent als Estats
post-colonials on les institucions polítiques acostumen a ser un agent social i
econòmic de pes. Per altra banda, és freqüent en alguns grups especifistes i
plataformistes que la retòrica política no es correspongui, del tot, a la
realitat de la seva activitat social però aquesta crítica ja excedeix el
propòsit d’aquesta crònica. Si que creuria important, però i en la mesura del
possible, difondre aquests actes internacionalistes, pels mitjans que sigui,
entre les persones de la regió a fi de fer arribar les propostes anarquistes a
més gent a través d’incidir en la seva realitat social d’origen.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario