La necessitat de la teoria revolucionària: reflexions actuals sobre el grup “Los Solidarios”
1) Sobre
anti-intel·lectualismes, anarquismes i pluralismes
Personalment penso
que, sovint, dins de l’anarco-sindicalisme, hi ha certa menysvaloració de la
teoria revolucionària. Es tendeix a considerar que les persones que es dediquen
a això són intel·lectuals, de sospitosa procedència social, que volen enganyar
als treballadors fent ús d’un llenguatge pensat, en exclusiva, per justificar
la seva posició social. I aquest posicionament és, de fet, una herència del “sindicalisme
revolucionari” anterior a l’anarco-sindicalisme (fins i tot la creació del
Sindicat de Professions Liberals no va estar exempt de polèmica
“anti-intel·lectualista” en el seu moment). El cert, però, és que no els
faltava part de raó, doncs, la intel·lectualitat espanyola de principis del
segle XX, per regla general, no es caracteritzarà, precisament, pel seu
compromís amb la classe treballadora.
Els intents
infructuosos de forjar una aliança entre treballadors sindicalistes i intel·lectuals
es traduiran, sovint, o en una voluntat de que aquests es sotmetin a un “anarquisme
humanista” (Ricardo Mella, Diego Abad de Santillan...) crític, fins i tot, amb
el concepte de “lluita de classes” per ser, suposadament, d’arrel marxista o en
una escassa implantació entre el segon grup. La petita “Federació
Estudiantil de Consciències Lliures” indica l’escassa implantació històrica
de l’anarquisme espanyol entre el món estudiantil que s’allarga fins els
nostres dies (degut, en bona part, al classisme de les institucions acadèmiques
i a la base obrera de l’anarquisme).
Per exemple,
l’anarco-sindicalisme és, de fet, una reconciliació de l’anarco-col·lectivisme
i l’anarco-comunisme. Els plantejaments del “sindicalisme de base múltiple” per
part dels sectors més moderats de la CNT (cooperatives de consum,
d’habitatge...) representa la pervivència de l’anarco-mutualisme proudhonià.
Els grups naturistes i de la “camaraderia amorosa” defensaven les idees anarco-individualistes
d’Émile Armand, deixeble de Max Stirner, etc. Sovint des de l’anarquisme hem
defensat la pluralitat del nostre moviment com una riquesa i quelcom que ens
diferencia d’altres corrents on s’imposa un “pensament únic”. Ara bé, és un
error al meu entendre defensar un “pluralisme radical”, o relativisme, dins de l’anarquisme,
ja que no podem conformar-nos en ser una “societat alternativa” sinó que hem de
lluitar, al meu entendre, per la transformació revolucionària de la societat.
2) “Los
Solidarios” i la necessitat històrica d’una teoria anarco-comunista a Espanya
I aquí és on ha de
jugar el seu paper la teoria revolucionària: contribuir a construir un “sentit
compartit” en contra del que hi ha establert (és, per aquest motiu, que dono
molta importància a tots els debats que es fan i penso que se n’haurien de fer
més: sempre que no ens treguin temps de la lluita al carrer). Sinó, de moment i
en aquesta fase, entre el conjunt dels assalariats (ja que no tenim els mitjans
de difusió que ens agradaria) si entre les persones implicades en les lluites
que ja és molt. I aquí és on vull fer una reflexió personal: A Espanya,
històricament, l’anarco-comunisme no ha comptat amb una teoria, suficientment,
desenvolupada. Ha estat, més aviat, intuïtiu i això ha repercutit en la seva
derrota ideològica i política. S’ha centrat més, al meu entendre, en explicar
com seria la futura societat comunista-anarquista que en desenvolupar una
estratègia per arribar a ella.
César Martínez
Lorenzo (1939-2015) fou un militant i historiador de l’anarquisme espanyol
(fill de Horacio Martinez Prieto, qui va ser Secretari General de la CNT-AIT, i
adherent al seu sector “possibilista”). Al seu llibre “Los anarquistas
españoles y el poder” (1969) es pregunta sobre quines eren les idees
político-socials del grup anarquista “Los Solidarios” des de 1922 i les
defineix de la següent manera:
Bé, aquí hi ha molt
a dir. En primer lloc, el concepte “Presa del poder” pot portar a confusió.
Quan es diu “prendre” sembla que s’estigui dient agafar possessió “del que ja
hi ha” quan, en realitat, el que s’està plantejant és destruir un poder (el
burgès) per aixecar-ne un altre de naturalesa oposada (el proletari). En segon
lloc, s’hi veu la influència del federalisme proudhonià i l’ús del terme
“dictadura del proletariat” amb l’afegit de democràtica. El debat sobre aquest
concepte al si de l’anarquisme espanyol s’inicia amb la Revolució Russa de
1917. I com ens recorda Antonio Bar a la seva obra “La C.N.T. en los años
rojos” els anarquistes, en un inici,
la defensaren no només a nivell teòric sinó pràctic. El reputat militant
anarcosindicalista Eusebi C. Carbó digué unes significatives i xocants
paraules:
“Somos anarquistas; negamos la razón del Estado, como la razón del
capitalismo. Todos los poderes de coacción niegan el principio de libertad, y
no lo diríamos nunca bastante (…) ¿Quiere decir esto que somos enemigos de la
dictadura? Des del punto de vista de los principios, sí; des del punto de vista
de la realidad apremiante inaplazable, no (…) nosotros admiramos y queremos la
dictadura del proletariado”.
Un altre militant
de CNT, Eleuterio Quintanilla, amb una concepció més clara del concepte segons
Antonio Bar, n’exposarà la seva defensa, teòrica i pràctica, però marcant
distàncies amb els bolxevics:
“La dictadura, puesta en manos de un gobierno, por revolucionario que éste
sea, siempre es un peligro para los propios revolucionarios, es siempre un
peligro para la propia revolución (…) así, los sindicalistas debemos concebir
la dictadura, (…) a base de la intervención de los sindicatos en la revolución
(…). Los propios sindicados armados deben constituir la guardia de la
revolución”.
Respecte al
contingut “humanista” d’aquesta “dictadura” ja Joan Garcia Oliver contestà a
Frederica Montseny (al Ple Regional de Locals i Comarcals de la CNT al juliol
de 1936) el següent quan l’acusava de voler implantar per la força el Comunisme
Llibertari:
“De todos los tipos de dictadura conocidos, ninguna ha sido todavía
ejercida por la acción conjunta de los sindicatos obreros. Y si estos
sindicatos obreros son de orientación anarquista y sus militantes han sido
formados en una moral anarquista como nosotros, presuponer que incurriríamos en
las mismas acciones que los marxistas, por ejemplo, es tanto como afirmar que
el anarquismo y el marxismo son fundamentalmente la misma ideología puesto que
producen idénticos frutos”.
Respecte la crida a
“col·laborar” a les altres organitzacions d’esquerra, això es situa en la
defensa de la “Aliança Revolucionària” que fan “Los Solidarios” per derrocar la
dictadura de Miguel Primo de Rivera (1923-1930). Tot i així, l’ús d’aquest
verb, per part de César Martínez Lorenzo, potser no és innocent ja que pot
indicar una participació sota un marc general dissenyat, prèviament, pels
anarco-sindicalistes. El que és sensiblement diferent de participar en un marc
polític no dissenyat, pròpiament, per ells: com va ser el cas del “Comitè de
Milícies Anti-feixistes”, proposat pel republicà Lluís Companys, com una manera
de presentar una solució petit burgesa a les contradiccions de l’anarquisme (de
proletaris i professionals liberals) “des de fora” del mateix anarquisme.
-
“Exèrcit revolucionari”: acabar
amb la indisciplina dels militants de la Confederació, milícia sindical
centralitzada, dotada d’un Estat Major nacional respectat que permetria a la
CNT triomfar en la lluita.
“Resumiendo, la influencia de los “Solidarios” será muy grande en el ámbito
de la acción, pero será muy débil en el plano doctrinal, a no ser en la
incitación de una guerra de clases sin descanso, a la dureza hacia el Partido
Comunista y hacia el reformismo tanto socialdemócrata como libertario”.
I el segon
continua:
“Su posición sería más conocida por su actividad que por sus escritos o por
su participación pública en la polémica teórica”.
I aquí, malgrat el
que puguin pensar alguns de nosaltres, estava la debilitat del grup.
L’heroïcitat activista de “Los Solidarios”, al no comptar amb una producció
teòrica paral·lela, no aconseguí influir ideològicament al conjunt del moviment
llibertari el qual, a nivell general, sentia certa admiració per ells però això
no es traduïa, necessàriament, en assumir els seus plantejaments. I aquí és on
es mostra també la importància de la teoria revolucionària: en la construcció
d’un “sentit compartit” que recolzi les accions. Doncs aquestes, en contra del
que sostenen alguns, no parlen per si soles. Així, per exemple, els “Quadres de
Defensa” creats, l’octubre de 1934 si bé ja venien d’abans, amb funcions de
defensa sindical, piquets de vaga i intents insurreccionals podrien
considerar-se l’embrió d’un “exèrcit revolucionari” de la CNT.
3) Conclusions
Encara que, a
alguns, ens faci arrufar el nas, el moviment anarquista a Espanya ha estat,
històricament, un xic interclassista. Ha tingut una majoria àmplia de
treballadors anarco-sindicalistes (d’idees col·lectivistes-comunistes) i una
minoria de professionals liberals (d’idees anarco-individualistes-humanistes).
A vegades, celebrem, acríticament, la diversitat de l’anarquisme sense veure
que, sovint, aquesta pot expressar, també, els interessos de diferents classes
socials (o fraccions de classe). Per altra banda, això no és exclusiu de
nosaltres: el marxisme ha expressat, històricament, els interessos de la
intel·lectualitat petit burgesa desplaçada al camp del proletariat, al que
utilitzava (políticament) per aixafar altres fraccions rivals de la seva
mateixa classe social.
Jo no soc un
pluralista radical. I menys un relativista. No considero que tots els corrents
de l’anarquisme siguin igual d’encertats. I penso que defensar això és
perfectament legítim sempre que s’actuï amb honestedat i es digui obertament,
en el meu cas, que considero que l’anarco-comunisme és la concepció filosòfica
que ha de ser hegemònica al nostre moviment. L’únic problema que hi veig és
que, històricament, aquesta concepció no ha comptat a Espanya d’un gran
desenvolupament teòric. Ara recordo el folletó d’Isaac Puente, re-editat per
l’Ateneu Llibertari de Gràcia amb molt d’encert, “El Comunismo libertario y sus posibilidades de
realización en España” on es diu:
“El Comunismo Libertario es un cauce abierto para que la sociedad se
organice espontánea y libremente, y para que la evolución social se opere sin
desviaciones artificiosas. Es la solución más racional del problema económico,
pues responde a una distribución equitativa de la producción y del trabajo
preciso para lograrla.”
Una altra qüestió,
que per alguns pot ser problemàtica, és que el “Comunisme Llibertari” planteja
una “societat de l’abundància” on cadascú “agafaria del munt” i la crisi
ecològica hauria demostrat que això és inviable. Però aquest argument obvia que
la sobre-producció i l’esgotament de recursos és producte de l’acumulació
capitalista. Tots coneixem el fenomen de “l’obsolescència programada” per
exemple: aparells que es fan malbé al cap d’un temps amb l’únic objectiu de que
en compris un altre. De totes maneres, hi ha algun exemple de marxista
dissident que va ajuntar les seves idees revolucionàries amb perspectives
de-creixentistes: Wolfang Harich (un comunista de la República Democràtica
Alemanya – RDA) al seu llibre “Comunisme sense creixement?”.
Alma apátrida
Historia de Tres
Amigos (Chicho Fernandez Ferlosio)
https://www.youtube.com/watch?v=WohoxIhOpTk
Puagh - Los
Solidarios
https://www.youtube.com/watch?v=rxsT99sNELY
Bibliografia
LORENZO, CESAR M. Los anarquistas españoles y el poder Ruedo Ibérico, 1972. Pàgines 47 i 48.
BAR, ANTONIO La C.N.T. en los años rojos: del sindicalismo
revolucionario al anarcosindicalismo (1910-1926) Akal/Universitaria, 1981. Pàgines 502, 504 i 696.
GARCÍA OLIVER, JUAN El Eco de los Pasos (El anarcosindicalismo: en la
calle, en el Comité de Milicias, en el gobierno, en el exilio) Ruedo
ibérico – Ibérica de Ediciones y Publicaciones, 1978. Pàgina 187.
GUILLAMÓN, AGUSTÍN Los Comités de Defensa de la CNT en Barcelona: De los
Cuadros de Defensa, a los Comités Revolucionarios de Barriada, las Patrullas de
Control y las Milicias Populares Descontrol Editorial, 2020. Pàgines 12 i 23.
PUENTE, ISAAC El Comunismo Libertario: sus posibilidades de realización
en España Edicions Malcriàs d’Agràcia. Línea
Pensaments 3. Pàgina 34.
MOVIMENT DE DEFENSA
DE LA TERRA En defensa del marxisme CDOCPPCC – Centre de documentación i
cultura dels països catalans – La Veu de Poble Lliure, abril de 2015. Pàgina
77.
Comentarios
Publicar un comentario