Jovent i anarquisme: Crònica de la xerrada-presentació del llibre de les JJ.LL a Mataró (Barna)
1) Introducció:
Presentació del llibre amb l’autora
El passat
divendres, 10 de febrer a les 18:00 hores, Batzac-Maresme (organització juvenil
anarquista de la comarca) va presentar al local de la CGT de Mataró (Av/Lluís
Companys, 56) el llibre de Sònia Garangou “Les Joventuts Llibertàries de
Catalunya (1932-1939)”. L’acte va comptar amb la presència de l’autora d’aquest
llibre: un estudi històric sobre una organització llibertària que,
malauradament, no ha estat tan estudiada com altres branques del moviment. Sònia
va començar mostrant, a través de diferents imatges, la gran presència de nois
i noies joves en les jornades de juliol de 1936. Afirmà que està bé veure les
imatges en color perquè se’ns fan més properes. Sònia ens explicà que començà
el seu estudi al Maresme, concretament a Malgrat, a l’arxiu municipal. Comentà
que, en aquella època, la gent podia ser anarquista i votar Esquerra
Republicana: s’ha de tenir en compte la tradició del republicanisme federal
entre els obrers i, afirmà, que aquest fenomen es podia veure sobretot a
comarques.
La meva primera
reacció, davant d’aquesta afirmació, fou arrufar el nas: vaig considerar, en un
primer moment, que s’estava confonent “llibertari” amb “anarquista”. Sempre he
diferenciat aquests dos termes que, per a mi, són indicatius de la diferència entre
professar alguns aspectes de l’anarquisme (filoanarquisme) i adherir-se
completament a aquesta ideologia. És que potser els trentistes o el Partit
Sindicalista d’Angel Pestaña no eren llibertaris sense ser, pròpiament,
anarquistes? Ara bé, també és cert que, al mencionar Sònia, que això era un
fenomen “de comarques”, estava fent referència a una característica política,
que ha seguit present fins els nostres dies, sota altres formes: durant el
procés independentista es va notar, al meu entendre, que entre alguns companys
anarquistes de l’interior de Catalunya hi havia més consens en la necessitat de
recolzar aquestes mobilitzacions.
De totes maneres,
que no se’m mal interpreti, l’ideal anarcocomunista kropotkinià sempre ha
defensat superar la disjuntiva camp-ciutat: no caure en cert anti-ruralisme
trotskista (defensor del “comunisme de guerra” on partides armades bolxevics
expropiaven per la força als pagesos per alimentar unes ciutats afamades) ni
tampoc en l’anti-urbanisme maoista (defensor dels camperols davant d’unes
ciutats controlades pel capitalisme “estrangeritzant”). Entre els anarquistes
catalans, de l’època estudiada per Sònia, era freqüent intentar arribar a
acords d’intercanvi, mútuament beneficiosos, amb els pagesos però també, tot
s’ha de dir, es van produir expropiacions espontànies per part dels aturats de
Barcelona als camps de les localitats dels voltants (com ens recorda Chris
Ealham a “La Lluita per Barcelona”).
Sònia, en un primer
moment, va trobar molta informació de les Joventuts Llibertàries del Litoral
(posteriorment “del Maresme”). Els butlletins que s’han conservat eren
força rudimentaris i escrits a màquina. És molt interessant no només per saber
qui en formava part sinó per conèixer quin era el seu pensament. Algunes idees
són xocants, afirmà Sònia, com la defensa de retirar les dones del Front i l’ús
d’expressions sexistes com: “Amazonas libertarias...nunca habían estado tan
guapas...”. Sònia situà els antecedents d’aquesta organització al Maresme
el juny de 1932 amb el “Ateneo de Divulgación Social de Mataró”. Ja
el juliol de 1932 volen fer “jiras” per altres pobles de la comarca.
També va senyalar que abans, la CNT i la FAI no veien necessària una
organització juvenil. Als anys 30, totes les tendències ideològiques estaven
creant joventuts. El jovent veia que tenia “a tocar” poder canviar les coses.
Hi havia una lluita acarnissada entre ells. Tots tenien clar qui era l’enemic.
Sònia comentà,
també, que a l’edifici de les Joventuts Llibertàries de Lleida hi havia una
Escola i una piscina: ara hi ha un Mercadona, lamentà. Informà que, en certa
ocasió, companys anarquistes varen empaperar-lo per recordar aquest fet
històric del moviment anarquista. Les JJ.LL. organitzaven conferències i el que
en deien “controvèrsies” que eren debats per formar-se ideològicament. Anar al
Front va ser la mort de les JJ.LL. de la comarca i a Catalunya. Tot i així, les
Joventuts Llibertàries s’organitzaren al Front i van ser molt potents. Com a
conseqüència, d’aquesta situació, la organització va créixer però amb un perfil
de membre diferent: amb menys formació ideològica i que s’hi adheria com qui
s’apunta a un Club Social. Sònia afirmà que les JJ.LL. no feien servir el terme
“educació” sinó “capacitació”: tenien un fort “optimisme pedagògic” pensaven
que “tothom volia aprendre però no tenien la oportunitat”.
2) Conclusions
Considero que si
hem de tenir en compte l’experiència de les Joventuts Llibertàries dels anys 30
sempre ha de ser per treure’n alguna reflexió actual de cara a la praxis. Un
dels joves assistents afirmà que Tomás Ibáñez no li sembla un referent perquè
defensa l’anarquisme com a “estil de vida” i no com a praxis militant i que
això ha fet molt de mal al moviment: segons la seva opinió el moviment
llibertari ha de treballar colze a colze amb els “moviments populars”. Vaig
entendre que estava defensant la postura de Batzac. Sònia contestà que aquesta
polèmica no estava present a l’època, que ella ha estudiat, perquè els
anarquistes d’aleshores no sentien la necessitat de participar en “moviments
populars” ja que ells mateixos eren el moviment popular.
Una afirmació
interessant i que, al meu entendre, explica el perquè alguns companys veuen amb
escepticisme aquesta participació actual. En el fons parteixen d’una
interiorització de l’estructura i condicions polítiques d’aquella època, és a
dir, tenen l’esperança de tornar a ser aquest referent de masses. I amb això no
em refereixo a algunes de les expressions actuals de l’anarquisme juvenil (no,
precisament, Batzac) l’escepticisme dels quals no ve, precisament, de tenir
aquests referents dels anys 30 sinó de l’assumpció de postures nihilistes i de
l’anarquisme com a “estil de vida” com defensa Tomás Ibáñez. Per altra banda,
si bé puc compartir part de la crítica de Batzac crec que va massa lluny: no
s’ha d’establir, al meu entendre, una radical disjuntiva entre l’anarquisme com
a moviment polític i com a forma de vida.
Hi ha, també,
altres aspectes del llibre de Sònia Garangou que poden servir pel debat actual.
Un d’ells és la presència, en aquella època, de joves anarquistes vinculats als
Ateneus Llibertaris que es negaven a afiliar-se al sindicat sota la postura de
defensa de cert “purisme ideològic”. Si tenim en compte que, en aquells temps,
els joves començaven abans la seva vida laboral que ara no hem de deduir que la
seva postura provingués d’una falta de contacte amb el món del treball sinó de
la seva intransigència fruit, en bona part, de la seva edat. Aquesta postura
contrasta amb certes posicions que defensen la creació d’espais juvenils dins
de l’anarcosindicalisme. De totes maneres, als anys 30 hi havia, també, un munt
de situacions de duplicitat, i sembla inclús que de triplicitat, orgànica:
Joventuts Llibertàries vinculades a un sindicat en concret que, a la vegada,
pertanyien a la Federació Ibèrica de l’organització juvenil i a la FAI (doncs,
les Joventuts Llibertàries de Catalunya estaven, a més a més, vinculades
orgànicament a l’específica anarquista).
En definitiva, la
tarda del divendres a Mataró va ser un moment interessant per la reflexió del
moviment llibertari i, concretament, del seu sector juvenil. I tot i que jo,
personalment, no comparteixi alguns aspectes de la línia ideològica de Batzac
si estic d’acord en la participació en els “moviments populars” i en la
necessitat d’organitzacions formals llibertàries que es mantinguin en els
moments de reflux de la lluita social.
Comentarios
Publicar un comentario