El passat dimecres, 21 de febrer de 2024, a les 18:00 hores, es va
realitzar (al Centre Social Autogestionat “Can Vies”) un debat sobre “feixisme,
populisme i moviments socials” a càrrec de “La Bretxa” (organització
llibertària i revolucionària del Barcelonès) com a part d’un cicle de debats
que, aquests companys àcrates, venen desenvolupant fa ja un temps.
1) Què és el feixisme?
Els companys començaren amb una introducció històrica on afirmaren que es
tractà, en el seu moment, d’una ideologia que a la població li semblà atractiva.
Es situa en un context on el pensament de la “dreta tradicional” (aristocràtic
i elitista, on la seva estructura política clàssica era el “partit de notables”)
havia perdut atractiu davant la irrupció de les masses en la política. Dins del
feixisme hi ha una tensió entre allò “modern” i allò “tradicional”: fet que el
diferencia, diria jo, de moviments estrictament tradicionalistes com el carlisme
a Espanya.
També es podria apuntar que, al món àrab i islàmic, s’ha de diferenciar,
també, entre corrents islamistes que defensen una “tradició modernitzada” i
corrents salafistes que són, estrictament, tradicionalistes. Durant la xerrada
hi hagué, així mateix, una referència afirmant que l’Estat Islàmic (Daesh) és
una organització feixista el qual jo, personalment, podria acceptar sempre que
tinguem en compte que aquesta asseveració pot formar part del nivell de
propaganda política o pamflet (en el qual sempre s’admet cert grau d’inconcreció)
però un debat ideològic més profund en faria aflorar, necessàriament, les
diferències: L’Estat Islàmic ni és ultranacionalista, ni és racista, per
exemple, ja que aquest tipus de fonamentalisme religiós es basa en la “comunitat
de creients” (umma) per sobre de fronteres i ètnies. I em sembla que no
fa falta dir, però ho dic per si de cas, que això no ho menciono amb la
intenció d’exculpar-los, ni molt menys, sinó de situar el debat teòric
convenientment.
Els ponents afirmaren que Umberto Eco fou un dels referents de l’enfocament
teòric de l’anàlisi del feixisme com a moviment “trans-històric”: és a dir, com
a una possibilitat autoritària que es dona al llarg de la història. Ho
desconeixia, però em recorda al plantejament, més subjectivista, del filòsof Theodor
Adorno quan parla de la “personalitat autoritària” com a sinònim de “personalitat
feixista”. Aquest enfocament contrasta amb els plantejaments teòrics més historicistes
i sociològics, que ho conceben com un fenomen polític d’entreguerres,
protagonitzat per unes classes mitjanes espantades per la seva progressiva pauperització.
Això porta a Umberto Eco a parlar de “feixisme etern” (en el sentit, que no
depèn d’unes circumstancies històrico-socials concretes, sinó com a una possibilitat
de l’esser humà sempre present).
Altres característiques serien la constitució de “milícies de partit” i el
totalitarisme com a finalitat. En quan al primer aspecte, per exemple, seria un
punt que diferenciaria a la neonazi Alba Daurada, a Grècia, de l’ultradretà Vox
a Espanya. “La Bretxa” també comentà que el feixisme es caracteritza per la “palingenèsia”
com a renaixement d’un passat idealitzat (encara que això és propi, també, de
molts nacionalismes). Alguna intervenció del públic feu referència a la
incertesa i a la por al futur com elements que s’havien de valorar.
2) Per què parlem de populisme?
En aquest segon bloc temàtic es parlà de la forma col·loquial de parlar de
populisme. Es una categoria “calaix de sastre” (és a dir, que hi caben moltes
coses). Dins de populisme podríem parlar, segons “La Bretxa”, de Podem, el
15-M, Vox o Trump. Continuaren dient que “és tot allò que, en política, no hi
està acostumada la gent”. Hi ha una determinada visió del món i dels grups
socials: “poble” i “elits”. Ara bé, si ets un populista de dretes tendiràs a
veure aquestes “elits” com un grupuscle misteriós format per societats
secretes. En aquest sentit, hi va haver una intervenció d’una companya, que
comentà que el “conspiracionisme” és un discurs perillós que atrau, i pot
significar, un nexe d’unió entre populistes de dreta i esquerra. Personalment,
penso que les teories conspiratives els únics efectes que tenen és o desmobilitzar
la gent (ja que si l’enemic és secret no hi ha on dirigir-se) o convertir les
mobilitzacions en quelcom teatral i caricaturesc.
Posteriorment, es parlà del populisme d’esquerra, on es mencionà al teòric
post-marxista argentí Ernesto Laclau. S’afirmà que Podem havia agafat idees
inspirades en ell com allò del “poble” contra la “casta”. A Marroc, per
exemple, s’utilitza el terme “Majzén” per referir-se a quelcom similar: els
funcionaris al servei del Rei que oprimeixen al poble. Els companys de “La
Bretxa” senyalaren que el populisme funciona magnificant esdeveniments perquè
després n’apareguin uns altres i se’ls hi doni una explicació diferent de la
primera. No és res més que l’oportunisme de tota la vida però amb un vernís
post-modern. “La Bretxa” comentà que nosaltres mateixos estem obligats a caure
en aquests discursos de “bons” i “dolents”. Bé, jo crec que això té a veure,
molts cops, en el format de pamflet que s’utilitza de cara a les mobilitzacions
socials. Un debat teòric com el del passat dimecres és, necessàriament,
diferent.
Lògicament, els sectors de l’anarquisme que reivindiquen aquesta
perspectiva teòrica no ho fan identificant-se, directament, amb la direcció
política del M.I.R. (que era marxista-leninista-guevarista) sinó amb líders de
base, com Luciano Cruz Aguayo, que eren crítics amb els dirigents, tot i
pertànyer al mateix moviment.
Ara bé, això són qüestions, de fet, secundàries ja que comparteixen, a
grans trets, la mateixa perspectiva teòrica. La qüestió és que al traslladar
aquesta teoria, a un escenari social de capitalisme desenvolupat com Espanya, amb
una estructura de classes diferent, on la majoria de persones treballen com
assalariats es corre el risc de que l’apel·lació a allò “popular” tendeixi a
forjar, prioritàriament, una aliança cap a dalt amb els sectors depauperats de
les classes mitjanes i no amb uns “pobres urbans” el gruix dels quals no és
comparable al Xile dels anys 70. Quelcom similar ja digué el teòric trotskista
Ernest Mandel a la seva obra “Crítica del eurocomunismo”.
Ara bé, entre els sectors desorganitzats de la classe treballadora (amb
amnèsia de les seves tradicions històriques d’organització) és diferent però aquí
s’evidencien també els límits d’aquest últim: doncs, difícilment podrà superar
el ciutadanisme o el filo-electoralisme ja que si apel·lés a l’obrerisme
xocaria amb la tradició abans esmentada. Els companys de “La Bretxa” mencionaren,
per fer referència a l’altre extrem de l’arc ideològic, a Alain de Benoist de l’extrema-dreta
francesa que va “modernitzar” aquest corrent polític renunciant a la presa del
poder per la força. També van mencionar que el racisme biologista ha quedat desfasat
davant del racisme cultural (forma més moderna que consisteix en la idea de que
hi ha cultures superiors a d’altres: obviant que, de fet, totes tenen aspectes
emancipadors i opressius). Un company comentà també que el populisme és l’enemic
a l’igual que la democràcia i la dominació tecnològica.
Quan he dit que les friccions amb el discurs populista d’esquerres, de
matriu intel·lectual, són més fortes entre el proletariat dels països de
capitalisme desenvolupat, ja que té “una tradició sindical més sòlida”, crec
que no estic fent, en contra del que pugui semblar, un discurs euro-cèntric
sinó més aviat en contra de la romantització i idealització que fan alguns
companys europeus de les lluites al “Tercer Món”. En escenaris, del que diuen
els liberals, de “societats civils dèbils” es produeix, en aquests contextos,
una gran infiltració política de forces reformistes d’esquerra en tots els
moviments socials. Fet que ve afavorit perquè es tracten molts cops de
partits-moviment (ja que aquest últim arriba on no arriba l’Estat). Per altra
banda, es bo saber que hi ha més companys anarquistes organitzats, que no
comparteixen aquesta perspectiva populista, de cara a sumar esforços i anàlisis diferents
dins d’una perspectiva social de l’anarquisme.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario