El passat dissabte, 20 de gener de 2024, a partir de les 12: 00 hores del
migdia, va tenir lloc, al Banc Expropiat de la Vila de Gràcia, una jornada organitzada
per les companyes d’Ègida (defensa col·lectiva anarquista) sobre diferents
experiències de resposta que el moviment llibertari ha desenvolupat davant dels
cops repressius que afecten al nostre entorn social i polític. Un cop feta la
presentació de l’acte, van passar a intervenir diferents col·lectius que
treballen en aquest àmbit així com diferents companyes afectades per casos
repressius.
1) Colze a Colze
És un col·lectiu que sorgeix a partir de les Operacions Pandora i Piñata.
El primer ponent comentà, tot just va començar la seva exposició, que cridava
l’atenció la mitjana d’edat de les persones detingudes (35 en endavant) ja que
no havia estat tan comú en operacions repressives (es solien centrar en
persones més joves). Les companyes afectades portaven temps en lluites
autònomes/anarquistes. Havien començat a militar a finals dels anys 90 i
principis dels 2000. El context polític anarquista d’aquella època era el de
l’insurreccionalisme, les lluites contra les presons (i el sistema d’aïllament
F.I.E.S.) i la ruptura entre la CNT i les Joventuts Llibertàries. Se’ls acusava
de la col·locació d’artefactes incendiaris/explosius.
En aquesta època, es produeixen detencions després de les vagues generals
i, dins del moviment anarquista, es produeixen diferents alarmes per
seguiments. Quan hi ha una detenció hi ha una espècie de “shock”. Per fer front
a aquests cops repressius es crea una àmplia xarxa amb diferents sensibilitats
polítiques i nivells d’implicació (des de gent que estava okupant a militants
anarquistes). A l’arribar a Pandora II pensen que s’ha de donar una resposta
organitzada perquè és un atac a l’anarquisme. Es fa difícil tenir una línia
unitària. Es considera que és un atac “al fet d’organitzar-nos” no contra una
organització en particular. S’acusa a les companyes repressaliades d’intentar
“subvertir l’ordre constitucional” el que per part de la gent solidària s’assumeix
com a posicionament ideològic. Una reflexió fou que s’ha de tenir en compte que
hi ha persones amb diferents nivells d’implicació i en diferents moments de la
seva vida.
A nivell d’intervenció pública s’utilitzaren balls de Shakira i altres
mètodes que generaren controvèrsia. A nivell tàctic, es va comentar que grups
de suport i d’acompanyament intentaren evitar que les persones repressaliades
es quedessin aïllades més enllà del seu cercle més proper. També defensaren un
plantejament de no pagar fiances. Les decisions sobre com afrontar els casos es
prenien prèviament i en assemblea. La línia ideològica estava delimitada des
del col·lectiu. Comentaren, també, que es va crear un espai per les famílies
mirant de que, en la mesura del possible, poguessin assumir la línia política.
Mentre s’actuava es preparava la línia anti-repressiva. Molta gent,
històricament, ha desobeït mesures cautelars. Al final es dictaminà, per part
de la Justícia, que el grup no tenia “capacitat operativa” per tenir una
activitat terrorista. La meitat del col·lectiu desapareix després que hagi finalitzat
el cas.
També la qüestió de les circumstàncies de la detenció (si és un lloc
apartat, si els companys coneixen les teves necessitats, si ets una persona
“racialitzada” o no...). Una altra qüestió que es va plantejar és que els
projectes polítics al final no són tants i no necessàriament mantenen l’esperit
original al llarg del temps. Com a autocrítica des del col·lectiu “Colze a
colze” plantejaren que al llarg del temps han anat perdent el contacte amb
algunes lluites socials quotidianes, bàsicament, per una qüestió generacional.
Afirmaren que els interessa, i són molt “pesats” amb això, en la seva voluntat
de deixar quelcom d’herència i d’aprenentatge també a nivell d’autocrítica. Una
de les seves conclusions, a mode de resum, fou que unes venien d’una “història política”
i altres d’una altra i que les eines que utilitzaren no les van inventar elles.
Es creà entre el 2016 i el 2019 durant el període d’empresonament de la
companya anarquista Lisa. El juliol de 2015, un company llibertari d’origen
holandès fou detingut a la frontera entre Grècia i Bulgària. Se l’acusava d’un
atracament a un banc a Aachen (Alemanya). Temps després es produeix una
operació a Barcelona (amb el registre de 3 cases okupades). El banc era una
oficina d’una entitat financera vinculada al Vaticà. La companya passà un temps
aquí Espanya en presó preventiva. Posteriorment, fou extraditada a Alemanya. Es
va produir la detenció d’un altre company. Fou empresonada i alliberada vàries
vegades. Fou empresonada a Colònia. Finalment, fou absolta el 2017. Al dia
següent de la detenció, es creà una assemblea. No es va voler entrar en un
“automatisme binari” (feien referència a la tòxica disjuntiva
d’innocent/culpable).
Es produí una crítica a la ideologia “presista” (hi ha una tendència a no
dir si el detingut ha fet o no el que se l’acusa: es diu “és un lluitador i per
això està a la presó”. El col·lectiu ho veu erroni). La detinguda ja havia
estat repressaliada en el marc de l’Operació Pandora. “Solidaritat Rebel”
s’emmarca en una responsabilitat política. En el judici es va negar la
responsabilitat dels fets. Segons la policia, el seu ADN originari es vinculava
a una acció incendiària del 2009. El col·lectiu va parlar dels ADN “orfes”
(argot que els cossos repressius fan servir pels ADN que no es vinculen a una
persona concreta o d’accions que no consideren suficientment “interessants” per
perseguir-les). La recollida de l’ADN que es produí en una llauna de cervesa no
fou oficial i es descartà. Al final, el van treure d’una maleta de l’Aeroport.
“Solidaritat Rebel” es dedicà a la propaganda política a través de xerrades en
espais afins. Un dels ponents digué que, algunes, foren “penoses” perquè no hi
va anar, gairebé, ningú. Va destacar positivament, però, les de Viladecans i
Rubí on hi anà gent aleatòria i persones espontànies del poble. Es respongué a
aquest cop repressiu amb manifestacions amb un nivell digne de combativitat (o
sigui, que no van ser un simple passeig).
Es tingueren en compte els diferents contextos jurídics nacionals, ja que a
Alemanya, per exemple, es més fàcil col·locar el teu advocat com advocat
d’ofici i així l’Estat paga el 60% de les despeses. “Solidaritat Rebel” va
inspirar a altres preses i això és gratificant tot i que no fos l’objectiu
inicial. La companya Lisa comentà que s’hauria de compaginar el discurs
anarquista amb fer-lo extensiu cap a baix. També comentà que no li agradà el
fet que, sovint, la solidaritat era més cap a ella que entre les companyes que
estaven participant en la campanya. A vegades, era més fàcil per les persones
que no em coneixien, va dir. L’altre company, afirmà que reberen molta
solidaritat al CSO “Pula Vida” ja que la idea de “companya” i “atracament” ja
generava simpaties encara que no es coneixes, personalment, a l’afectada.
És una situació molt precària que genera ràbia. El CIRE (Centre
d’Iniciatives per la Reinserció) s’aprofita de tu. Finalment, digué, que
escollir entre delinqüència i precarietat no és fàcil i, per això, s’entra,
molts cops, en un cercle viciós.
3) Rubén i Ignasi
És un cas repressiu contra dos companys anarquistes, de principis dels
2000. Els companys, presents a l’acte d’Ègida, afirmaren que el context
d’aleshores era d’una gran presència de l’insurreccionalisme a l’Estat Espanyol.
Van desmentir a la premsa, que parlava de grups tancats, i afirmaren que les
persones més actives eren gent pública que anava a manifestacions. La detenció
de Rubén es va produir després que el truquessin perquè un company estava
patint un desallotjament. Al sortir de casa, els Mossos d’Esquadra el van
encaputxar i entraren a casa seva 7 policies de paisà. La finalitat, segons els
companys, era desactivar l’anarquisme europeu. A l’altre company el detingueren
a la sortida de la feina. Els Mossos d’Esquadra volien demostrar que ho feien millor
que la Policia Nacional. Va estar un munt d’hores sense dormir. Els
interrogatoris de la Policia Nacional intimidaven més però els Mossos eren més
“científics”, va comentar.
L’acusació era de “desordres públics” i “incendis”. Va reivindicar, en tot
moment, que la solidaritat amb ells, des d’un principi, va ser aclaparadora: la
gent colpejant la furgoneta policial, la concentració davant la presó.
Afirmaren que dins es nota si ets “pres polític”: no et maltracten tant i et
tenen més en compte. L’enviament d’un paquet bomba (recordo que el grup va
firmar com “Brigada de la Còlera”: una guerrilla urbana anarquista britànica
dels anys 70) va fer que el jutge decidís endarrerir la sortida de presó d’un
dels companys. Un dels companys ponents es va qüestionar la figura del pres com
a “subjecte revolucionari” (posició defensada per alguns grups de l’època i que
altres criticaren amb el concepte de “presisme”): afirmà que, dins de la presó,
és cert que hi ha una cultura anti-penitenciària, anti-xivatos etc., però li va
costar molt trobar afinitats.
Un fet sobre el qual no es va fer gaire èmfasi, i a mi em sembla important,
és l’onada d’accions de solidaritat internacional que va tenir aquesta campanya
i que jo, personalment, no he tornat a veure’n gaires de similars (potser les
d’Alfredo Cóspito, Mònica i Francisco...). Per a mi aquesta campanya sempre
quedarà vinculada en el record a la gran figura militant d’Antonio Serrano (un
vell cenetista malagueny exiliat de la Guerra Civil) que va estar dels més
actius a la concentració que es feu a Caracas (Veneçuela) i que ja fa uns anys
que ens va deixar.
4) Nuria Llibertat
Aquest cas es produí el 2007 a la ciutat de Girona. Núria participava de
l’entorn anarquista gironí participant en mobilitzacions a favor dels detinguts
Rubén i Ignasi, contra les presons etc. Tot s’inicià amb la detenció de
l’anarquista Juan Sorroche que és extradit a Itàlia. Es comença a parlar del
Triangle Anarquista (Espanya, Itàlia i Grècia). En aquest context, Núria és
detinguda quatre mesos després. La resposta dels companys i la gent afí fou
molt ràpida. L’acusació va passar de pertànyer a una organització terrorista a
“temptativa de col·laboració”. Es van fer tot tipus d’accions: manifestacions
setmanals, talls a ponts amb gent penjada...El grup de suport era heterogeni i
les accions de desobediència no violenta. Al grup hi participaven familiars de
la Núria. Al mateix temps hi havia un grup d’afinitat políticament bastant dur.
En conseqüència, hi va haver un estira i arronsa alhora de decidir quines
serien les accions a realitzar. S’intentava que les del grup de suport i les
del grup d’afinitat fossin convergents. Potser no es va poder tenir la línia
que s’hagués volgut però, com a contrapartida, hi va haver gent al nostre
voltant que es va polititzar. Els llaços que nosaltres hem teixit, van dir, amb
grups de la resta de la ciutat s’ha de tenir en compte. La família, al
principi, va formar part d’aquest grup tan heterogeni. Es feren moltíssimes
accions durant la campanya. S’intentà que el missatge arribés: fent pressió
però intentant minimitzar la repressió.
5) Kubotan
Respecte aquest cas, el company digué, per fer autocrítica, que la seva
persona tenia massa pes en les decisions del grup de suport. Afirmà que negar
els fets va ser un error. Estàvem el 2017 i s’estava realitzant unes jornades
de quinze dies sobre okupacions. La idea era sortir endavant malgrat la
repressió. A l’espai okupat “Bahia” es van projectar audiovisuals sobre la
problemàtica de l’habitatge durant dotze hores. La repressió al moviment okupa
a l’Estat Espanyol va tenir repercussió internacional. En aquest context, l’1
de maig els Mossos d’Esquadra van encapsular la manifestació anti-capitalista.
La manifestació en solidaritat amb les okupacions a Barcelona, que és on es
produeixen els fets, és posterior. Aquesta començà amb bastanta repressió.
Davant d’això els convocants decideixen desconvocar-la però la policia ho
impedeix obligant-los a prosseguir la marxa.
Davant l’agressió policial desfermada, amb el resultat d’un braç i un cap
trencat, es produeix un cop de puny a un agent policial. Com a conseqüència es
descobreix que el Mosso d’Esquadra portava un punxó (el famós kubotan). El
company és detingut a les dues de la matinada. La jutgessa, posteriorment, li
dona la llibertat per arrelament. A partir d’aquí, començà a patir una
persecució constant a la seva feina, al metro i a llocs d’esbarjo. Es va
constituir un grup d’afinitat per donar-li suport amb persones vinculades al
seu entorn proper i a les okupacions. En aquella època la imatge dels Mossos
d’Esquadra s’estava deteriorant per cometre “error rere error” (com les
filtracions de les tortures de les Corts). Es va descobrir que estaven
utilitzant armes il·legals i, com a resultat d’això, hi hagué tensió entre el
comandament policial i el polític (d’Iniciativa Els-Verds).
El company va afirmar que, al principi, tenia por d’entrar a la presó però
que, al cap i a la fi, no es diferencia tant del carrer. Estàs més sensible i
tot ho pateixes més, però, perquè estàs entre quatre parets. Es va produir una
manifestació contra l’entrada a presó d’unes 300 persones on es va omplir de
pintades el centre de la ciutat. Actualment, a nivell personal, fa difusió
anti-penitenciària.
Una intervenció del públic, comentà que tothom esta a l’espera d’allò que
vol el pres. Sentim que no podem fer res fins que el pres ho senyala. Digué que
això és un error. Ja que, segurament, aquesta persona ho portaria endavant si
estigués al carrer. Amb el tema del Kubotan també es va denunciar l’extensió de
les pistoles Tasser a la Policia Local. El company comentà que la seva defensa
estava molt centrada en que la policia estava fent servir un arma il·legal i el
jutge ho desestimà perquè “l’autoritat és l’autoritat, faci el que faci”.
Sobre la intervenció de “Colze a colze” em cridaren l’atenció dos aspectes:
el que comentà dels “balls de la Shakira” i l’esforç perquè els familiars
compartissin la línia política del col·lectiu. A la dècada dels seixanta del
segle passat, els situacionistes (corrent artistico-política, al meu entendre,
a cavall entre el marxisme i el nihilisme) defensà que l’univers simbòlic
clàssic del proletariat (farcit de banderes roges i negres, estendards de la
Comuna de París i l’1 de maig...) estava desapareixent de l’imaginari
col·lectiu d’aquesta classe que estava sent envaït per les hedonistes imatges
de la societat de consum. De poc, doncs, serviria apel·lar a elles. L’únic que
es podia fer es utilitzar aquestes mateixes hedonistes imatges per donar-li’ls
la volta en un sentit revolucionari. Dècades més tard, el post-marxista i
peronista d’esquerres argentí Ernesto Laclau parlaria dels “significants buits”
com a receptacles simbòlics en els quals s’hi pot colar qualsevol significat.
Dit d’una altra manera, la Shakira “en si” no significa res, sinó el que
vols tu que signifiqui en cada moment. D’aquí la potencialitat política (alhora
d’estendre el missatge) d’utilitzar símbols de la cultura de masses. O sigui, es
que ja avorrim els fòssils amb els màrtirs de Chicago a la gent el que li mola
és “Una loba como yo no está pa tipos como tú”: fem-ho servir. Així com argument és força
atractiu, tot s’ha de dir, el que passa és que la teoria del “significant buit”
és qüestionable: no és tan fàcil esborrar el “significat primigeni” que té
aquest significant. Tota la ofensiva simbòlica ultraconservadora que hi ha
darrere dels productes de la industria cultural no pot obviar-se sense més
sense ser conscients, com a mínim, del que representa. És a dir, si utilitzem
“balls de la Shakira” no hauríem de tenir, a la vegada, espais de reflexió
sobre el contingut ideològic d’aquests productes culturals? I no, simplement,
utilitzar-los de forma acrítica perquè són més entenedors o atractius?
Durant l’exposició del cas de “Solidaritat Rebel” i “Ruben i Ignasi” van
sorgir interessants reflexions sobre la necessitat, per una banda, de
compaginar el discurs anarquista amb arribar “als de baix” i, per l’altra, una
reflexió del públic qüestionant la tàctica insurreccional en el sentit de que
de poc serveix estar anys a la presó si d’aquí no ha sorgit la construcció d’un
moviment anarquista amb influència social. Jo crec que el fons del què va dir
és cert però potser les seves paraules foren una mica dures. Tot això també té,
molts cops i com van senyalar les companyes de “Colze a Colze”, un component
generacional: la ràbia política del jovent no pot ni ha de ser continguda,
doncs. Ara bé, sempre he pensat que per una simple qüestió de protecció de la
pròpia militància (si es vol veure així) l’impuls insurreccional de
l’anarquisme no pot actuar en el buit.
Si no hi ha una participació en moviments socials i un ampli teixit de
relacions és molt més fàcil per la repressió seleccionar i aïllar a les
persones més compromeses. I aquestes relacions han d’anar més enllà de
l’anarquisme amb totes les contradiccions que suposa. I si han d’anar més enllà
de l’anarquisme, òbviament, que també han d’anar més enllà del sector més
“negre” de l’anarquisme. S’ha de mirar d’evitar caure en la idea de que tota
contradicció és una contradicció no assumible. Les contradiccions s’han
d’analitzar bé. Tampoc s’ha de pensar que relacionar-se vol dir abandonar o
suavitzar els principis. Més aviat estic parlant, com diu sempre un company del
sindicat, d’una confluència al carrer el que no implica cap tipus d’integració
orgànica però si mantenir un contacte fluid que pugui transformar-se ràpidament
en mobilització social. L’aïllament i l’auto-referencialitat és la condició
necessària no només per ser reprimit amb facilitat sinó perquè l’anarquisme no
esdevingui mai un projecte de transformació social revolucionària.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario