1) Manifestants aïrats irrompen a la seu del Parlament:
alguns polítics ja s’ho oloraven
El passat divendres, 17 de febrer de 2023, una munió popular ha assaltat la
seu del Parlament surinamès a la capital Paramaribo. L’ex-colònia sud-americana
d’Holanda està vivint moments crítics degut a que, dies abans, el Govern de
Chan Santokhi del socioliberal Partit de la Reforma Progressista (VHP) havia
anunciat la supressió dels subsidis a l’electricitat i el combustible, tal com
aconsellava el Fons Monetari Internacional (F.M.I.). S’han produït varis
disturbis i saquejos a la ciutat i la Policia ha reprimit durament, amb gran
utilització de gasos lacrimògens, contra una població que també es queixa de l’alta
inflació que afecta, principalment, a l’adquisició dels productes bàsics. Al final,
les dures mesures, que aquests tecnòcrates neoliberals fan entrar amb el
calçador d’uns Governs lacais, han produït una esperançadora explosió popular
en aquesta República, de la que poc o gens s’acostuma a parlar, i sobre la que
planen els interessos imperialistes de països com Holanda, Bèlgica, Espanya i
Estats Units.
Ja el 2021, el Banco Interamericano de Desarollo (B.I.D.), una
altra de les organitzacions pantalla per camuflar els interessos neo-colonials
dels Estats Units a Sud-Amèrica, a la que sempre ha concebut com el seu pati
de darrere (idea de la que poden rastrejar-se’n els orígens en la llunyana Doctrina
Monroe de 1823) afirmava, sobre el Pla a implementar a la República de Surinam,
que pel període 2016-2020:
El programa estuvo parcialmente alineado con los objetivos estratégicos. Bajo el área prioritaria de modernización del sector público, el programa se alineó con los objetivos de sostenibilidad fiscal, y gestión financiera pública.
I, és clar, ja sabem el què significa això de la “sostenibilitat fiscal”.
Retallades i més retallades. Ara bé no treuen pas la tisora alhora de desplegar
la Policia Militar pels carrers de Paramaribo. És important destacar, també, la
sortida, el 15 de gener, del Govern de Coalició del Partit Nacional de
Surinam (NPS) històrica formació socialdemòcrata que suposo s’olorava el
que podia passar i no volia veure’s en la situació de comprometre el seu
capital polític: el partit va jugar un paper rellevant en la lluita contra el
règim colonial dirigit per una avantguarda mulata “ensinistrada” (terme
racista que feien servir els colonitzadors holandesos per referir-se a aquell
sector de la població que havia estat educat en la seva cultura, semblant als
termes d’evolucionat o assimilat que es feien servir a l’Àfrica).
És important, perquè és indicatiu de certa divisió en les elits: condició
necessària per a una revolució (junt a una crisi econòmica i la presència de
mobilitzacions socials) però que, depèn de com, és difícil que s’aprofundeixi
si el sistema polític és molt monolític.
La presència holandesa a la regió va començar amb la colonització del
litoral al segle XVIII. Es va establir Paramaribo com a centre comercial i
plantacions a l’interior amb mà d’obra esclava provinent de l’Àfrica. Els colonitzadors
holandesos van ser especialment cruels amb la pràctica comú dels treballs
forçats. Com a exemple, cal destacar que van arribar a Surinam entre 300.000 i
350.000 esclaus negres dels que només la sèptima part arribaren a aconseguir la
llibertat. Les primeres accions de resistència consistirien en accions espontànies
de venjança pel tracte inhumà que es traduïen en terribles càstigs com la pena
de mort. Mai hi va haver una insurrecció general dels esclaus degut, entre d’altres
coses, a la desintegració social per la pràctica de separar les famílies, la
restricció de moviments i la gran superioritat militar dels colonitzadors.
Com a d’altres països llatinoamericans, com Brasil, es va produir el
fenomen de les comunitats cimarrones (formades per esclaus evadits de
les plantacions) que, sovint, atacaven les plantacions per alliberar altres
esclaus. Tenien un caràcter proto-guerriller amb gran mobilitat i flexibilitat
i coneixement del terreny que els hi permetia fer efectives emboscades. Es van
negar sempre a acceptar Tractats de Pau amb els holandesos i altres mercenaris europeus
com els dirigits per l’infame Coronel Suís Fourgeoud. Al llarg dels anys, s’acabaria
qüestionant l’esclavitud, pels vents polítics que venien de França i el Regne
Unit, però també per la creixent necessitat d’homes que oferissin “lliurement”
la seva força de treball com a mercaderia. Les autoritats colonials, a partir d’aleshores,
van fomentar la immigració a Surinam d’indonesis i javanesos que configurarien amb
indígenes, xinesos, europeus etc., la societat multicultural actual.
Una altra figura important fou el sindicalista Louis Doedel qui va bastir
una vigorosa organització sindical de treballadors i aturats (la SAWO - Surinaamse
Arbeiders en Werkers Organisatie). El primer morí en un camp de
concentració nazi, després d’haver participat a la resistència, i el segon morí
a l’ostracisme després d’haver estat tancat durant anys en un Hospital Psiquiàtric
per haver-se pintat de blanc a fi d’ entrar a la Residència del Governador
(doncs als negres no els hi era permès) i ensenyar-li les natges. Durant la
post-guerra mundial es produeix una intensiva explotació neo-colonial de la
bauxita (mineral que s’utilitza per la fabricació d’alumini) mentre es produeix
una cínica “ajuda al desenvolupament” que només beneficiava a les
transnacionals del sector financer gràcies a una infraestructura econòmica-política
creada a l’efecte. Es crea, doncs, una burgesia compradora subordinada que s’organitzarà
políticament per exacerbar les diferències ètniques entre els surinamesos: la
tradicional estratègia de dominació al país.
3) La debilitat de l’esquerra revolucionària i el
sindicalisme post-independència
Els moviments anti-imperialistes de la dècada dels seixanta van tenir un
efecte matisat a Surinam degut a que la burgesia compradora feia “inversions
conjuntes” amb les transnacionals i amagava, doncs, el seu caràcter subordinat.
Els primers estudiants que es van organitzar, seguint aquest model, tenien una
teoria pobre, un anàlisi equivocat així com una falta de coneixement tàctic i
estratègic (aquesta situació no es resoldrà fins a la fundació del Partit
del Poble). En el cas de les cooperatives de petits agricultors es van
donar nombrosos casos d’estafa per part de falsos líders i els sindicats obrers
no aconseguien traspassar el llindar de l’escassa aristocràcia obrera (obrers
qualificats de les companyies mineres estrangeres, empleats públics i capes
mitjanes del comerç) sense afiliar al precariat (treballadors del comerç
minorista, petita indústria, artesans i peons agrícoles). Al 1969, va emergir
una nova formació, el Partit Republicà Nacionalista (PNR) que desplaçà
al Partit Nacional de Surinam (NPS) però que al final només resultà ser
un sector més estrident de la mateixa burgesia compradora.
4) El pretorianisme “progressista” de Desi Bouterse
Holanda promou la independència el 1975 i tots aquests partits s’alien per
portar endavant el procés. Ara bé, un cop al poder, són freqüents les disputes
entre ells així com una important crisi econòmica. Així, el 25 de febrer de
1980, es produeix el “Cop dels Sergents” liderats per Desiré Delano Bouterse.
El nou Govern combinava el militarisme amb un ideari marxista i
anti-imperialista, una estructura similar a les “Repúbliques Populars”, la
constitució d’un Politburó (Beleidscentrum) i l’establiment de relacions amb
Cuba, Nicaragua i Granada. Però, posteriorment, va anar matisant la seva
política per no espantar a Amsterdam i Washington. Fins i tot va empresonar a
alguns membres destacats de l’ala esquerra del seu moviment. Ara bé, ni les
estructures de producció ni el règim de propietat del país fou alterat.
El 8 de desembre de 1982 es va executar a 15 opositors polítics i va ser l’inici
d’un descontentament que produiria la deslegitimació del règim. El 25 de maig
de 1991 es van convocar eleccions que van guanyar els partits tradicionals. L’intent
del nou Govern de limitar el poder dels militars va fer reaccionar a l’Exèrcit
però es va fer enrere per l’establiment de tropes holandeses, franceses i
estatunidenques a la veïna Guyana. El 2010, però, el Partit Nacional
Democràtic (PND) de Bouterse guanya les eleccions, estan al poder fins el
2020, que tornen els partits tradicionals de base ètnica. L’actual revolta
surinamesa ha posat en crisi la seva direcció política i sembla agitar el
fantasma del retorn del pretorianisme “progressista” de Desi Bouterse.
La recent història política de Surinam es caracteritza per l’enfrontament
entre un liberalisme oligàrquic-ètnic dels partits tradicionals (hereu de la
política del “divideix i venceràs” dels colonialistes holandesos) i el pretorianisme
“progressista” d’un moviment nacional-popular dirigit per militars. En aquest
context, l’esquerra revolucionària ha estat dèbil al país, segurament, perquè,
històricament, va voler reproduir models forans en un context on les masses
treballadores no tenien, pràcticament, cultura política i eren víctimes del
caciquisme (recordem els líders-estafadors en el cas de les cooperatives
agrícoles). La tasca organitzativa d’Anton de Kom i Louis Doedel no va tenir continuïtat,
degut a l’eliminació física i social, dels dirigents revolucionaris. Això va
fer que l’esquerra revolucionària dels seixanta partís gairebé de zero.
El teòric marxista argentí José “Pancho” Aricó deia a la seva obra Marx
y América Latina que l’anti-bonapartisme (o pretorianisme) s’havia de
relativitzar a la regió degut a que aquests tipus de lideratges eren normals en
societats d’una gran heterogeneïtat de classe. Però entendre no és igual a
justificar: si el liberalisme oligàrquic-ètnic crea una societat segmentada i
desigual el pretorianisme “progressista” escombra l’autonomia dels moviments
socials mitjançant la cooptació i, per tant, bloqueja el canvi social
revolucionari. No hi pot haver, doncs, llibertat sense igualtat, ni igualtat
sense llibertat. Recolzem la lluita del poble i rebutgem els cants de sirena de
tots els polítics oportunistes.
Fora les mesures austericides
Fora l’imperialisme d’Holanda i Estats Units
Ni Chan Santokhi, Ni Desi Bouterse
Que se’n vagin tots
Visca la lluita del poble surinamès
Vídeo protestes:
https://www.youtube.com/watch?v=5cc8X-nR8ak
Alma apátrida
Fonts:
OFICINA DE EVALUACIÓN Y SUPERVISIÓN (O.V.E.) – BANCO INTERAMERICANO DE
DESARROLLO (B.I.D.) Revisión Independiente del Programa de País: Surinam
2016-2020 BID, 2021. Pàgina IX.
TEN BERGE, ARTHUR J. – SANKATSING, GLENN B. Movimientos Populares y
Partidos Políticos en Surinam Revista Mexicana de Sociología Vol. 43 Nº2
(Ap.-Jun, 1981). Pàgines 679 a 690.
SILVA ARDANUY, PROF DR. FRANCISCO Pretorianismo y etnicidad en la
fachada atlántica: Surinam y Guyana (1968-1992) El Taller de la Historia
vol. 6, nº 6 – Facultad de Ciencias
Humanas – Universidad de Cartagena de Indias, Colombia, 2014. Pàgines 413 a
439.
GUARNASCHELLI, MATEO Nuevos vientos en Surinam https://www.descifrandolaguerra.es/
1 julio 2020.
Comentarios
Publicar un comentario