1) Manifestació 10/12/22: els organitzadors no hi volen
anarquistes
Aquest dissabte, 10 de desembre a les 12:00 hores, la comunitat iraniana (o
potser hauria de dir certs organitzadors que diuen representar-la) s’ha
convocat a Plaça de Catalunya per anar en marxa fins a Plaça Sant Jaume, en
solidaritat amb la lluita de les dones i els pobles de l’Iran i contra el règim
assassí de la República Islàmica. En aquesta ocasió, dos companys de la CNT-AIT
de Martorell hem decidit acostar-nos-hi per tal de fer palesa (com en d’altres
ocasions hem fet assistint a convocatòries, penjant pancartes o fent escrits)
la nostra solidaritat. Ara bé, el xou ha començat quan hem desplegat una
bandera confederal i una altra anarquista: el lloc de convocatòria s’ha omplert
de Mossos i Guardia Urbana parlant, suposadament, amb els organitzadors
advertint-los de la nostra perillositat.
Alguns dels que se suposa que lluiten per una democràcia a l’Iran, ens han
fet saber, directament, que la nostra manera de pensar no era ben rebuda.
Entraven, contínuament, en contradiccions fent referències negatives a l’anarquisme
per, tot seguit, dir que es referien a qualsevol posicionament polític: fet que
és fals, doncs, a totes les convocatòries hi ha hagut presencia de símbols i
banderes de dos grups de l’esquerra radical (Lluita Internacionalista i Socialisme
Llibertari) sense que hi hagués problema cap ni un. Davant de l’agressivitat
dels que es presentaven com a organitzadors, els militants de Socialisme
Llibertari ens han fet costat en tot moment enfrontant-se als autoritaris i
dient-los que aquí ningú s’estava queixant de les banderes monàrquiques (un que
s’ha sentit al·ludit ha deixat anar la bajanada essencialista de que és la
bandera del país des de fa 2.500 anys).
Finalitzo aquesta breu crònica, d’una participació frustrada, amb un
extracte d’una entrevista als companys anarquistes de l’Iran, molt gràfica al respecte,
sobre qui són els vertaders oportunistes en aquestes mobilitzacions:
Primero, los monárquicos. Reza
Pahlavi, el hijo vago de un ex-Shah de Irán muy muerto, un individuo apoyado
por dinero robado y redes de medios de fuera de Irán, pidió un día nacional de
duelo en medio de la indignación pública y las protestas iniciales en lugar de
utilizar sus recursos para ayudar a la revuelta. La gente finalmente lo vio
como el charlatán que es. “Muerte a los opresores, ya sea el sha o el líder”,
se escuchó en todo Irán.
Doncs això.
Respecte al que passa a l’interior del país, en aquestes protestes, s’ha
pogut veure com, en algunes ocasions, els comerciants del Bazar s’han sumat a
les aturades. Aquest fet ha de ser analitzat amb cura ja que, històricament,
han ocupat un lloc molt rellevant en la societat iraniana i han estat un dels
pilars ideològics en la construcció del règim. A l’article El capitalisme
iraní, José Castillo, ens explica com la revolució de 1979 es va
recolzar en aquest grup burgès, el tradicional Bazar, molt vinculat als mullah
per vincles locals i familiars. La seva aliança amb la naixent República
islàmica va millorar la seva projecció internacional com a grup econòmic i
comercial.
Tot i així, a mesura que passaren els anys el poder econòmic-militar de la
Guardia Revolucionaria (Sepah-e Pasdaran) ha anat creixent en detriment
del vell sector burgès. Aquest autèntic Estat dintre de l’Estat controla
les industries d’armament, metal·lúrgiques, químiques, d’infraestructures
petrolíferes i de construcció pública. Així, doncs, si per una part, la Guardia
Revolucionaria ha anat desplaçant, al llarg dels anys, la influència política
de la burgesia del Bazar, aquesta s’ha vist perjudicada, també, perquè la
producció xinesa ha envaït el mercat iranià amb catifes més barates obligant a
varis d’ells a convertir-se en simples importadors. Ara bé, no s’ha de menystenir
el seu paper, doncs, segueix sent, a dia d’avui, una institució poderosa que
controla el 85% del mercat intern iranià.
Tenim, doncs, que l’actual situació social a l’Iran es caracteritza per una
crisi econòmica (amb una inflació del 52,2% anual des de que va arribar al
poder Ebrahim Raisi), unes massives mobilitzacions socials (des de
l’assassinat, el 16 de setembre, de Mahsa Amini per portar el vel “mal
col·locat”) i una significativa divisió en les elits (desplaçament de la
burgesia del Bazar per la Guardia Revolucionaria en l’hegemonia política). Les
tres condicions indispensables que, històricament, s’han senyalat per a una
revolució social. La tercera és significativa però, a la vegada, representa el
risc de restauració del capitalisme liberal si la burgesia del Bazar utilitza
les mobilitzacions com a trampolí per recuperar la seva hegemonia política. De
la mateixa manera que, l’any 1979, va recolzar la caiguda del règim del Sah
perquè es sentia perjudicada per les importacions i les grans cadenes de supermercats.
I en aquestes pressions del carrer és clau, a fi d’impedir el lideratge
d’aquests sectors oportunistes de la burgesia, el pas de les reivindicacions
materials a la consciència revolucionaria del poble treballador. El sociòleg
iranià Ali Shariati deia:
El factor más importante que
facilita una determinada revolución dialéctica del proletariado es la
autoconciencia de clase (...) es el sentimiento de pobreza el que inicia un
movimiento. El factor necesario que persuade a una clase social a sublevarse es
el sentimiento y la conciencia de ser explotada, más aún que el mero hecho de
serlo.
3) Conclusions
Està clar que aquestes mobilitzacions són l’excusa perfecte perquè agents
polítics, que tenen escassa incidència a l’interior del país però cert pes a l’exterior,
vulguin monopolitzar la lluita boicotejant les iniciatives solidàries dels
revolucionaris i les revolucionàries. Això no ens ha, però, de desencoratjar de
prosseguir amb la nostra solidaritat i ens ha d’animar a denunciar aquells que
es disfressen d’una falsa aparença democràtica però que pensen i actuen de
forma autoritària com s’ha pogut comprovar avui. No ens fareu callar.
Alma apátrida
Fonts:
LAPESTE.ORG Entrevista:
Anarquistas iraníes sobre las protestas en respuesta al asesinato policial de
Mahsa Amini (entrevista realizada por miembros de la Federación Anarquista
Rosa Negra (USA) a compañeras de la región iraní pertenecientes a la Federación
de la Era del Anarquismo) 28 de septiembre de 2022.
DURU, GORKEM La revolución de
las mujeres y los pueblos de Irán a Correspondencia Internacional nº51
Diciembre – marzo 2023 UIT-CI. Pàgina 6.
CASTILLO, JOSÉ El capitalismo
iraní a Correspondencia Internacional nº51 Diciembre – marzo 2023 UIT-CI.
Pàgines 12 i 13.
SORANS, MIGUEL La revolución
de 1979 Correspondencia Internacional nº51 Diciembre – marzo 2023 UIT-CI.
Pàgina 14.
BUSTOS, NADIA El socio…un
análisis de la burguesía iraní El Aromo, nº 85 razonyrevolucion.org/
26/10/2015.
Comentarios
Publicar un comentario