El passat divendres, 11 de novembre de 2022, es va realitzar a la llibreria
llibertària “La Rosa de Foc”, al carrer Joaquin Costa núm. 34 del barri
barceloní del Raval, a les 18:30 hores, una xerrada amb una companya anarco-feminista
russa respecte la política imperialista del seu país i la nefasta influència,
segons ella, de la seva propaganda nacionalista en certs sectors de l’esquerra
occidental. La companya és militant del grup G.N.I.P. (Good Night
Imperial Pride) que ha estat ajudant amb equipament tàctic a una unitat militar
ucraïnesa integrada per anti-feixistes, anarquistes, activistes d’esquerra i hooligans
de futbol d’ideologia anti-capitalista. Després de l’alliberament de Kiev,
a l’abril d’aquest any, el grup es va separar integrant-se els seus membres en
d’altres espais i iniciatives. Un dels comandants va morir en els enfrontaments
amb l’Exèrcit Rus prop de la ciutat ucraïnesa de Jarkiv.
Ens va indicar que els anarquistes de Rússia, Bielorússia i Ucraïna no
entenen els posicionaments de l’esquerra i els anarquistes occidentals (segons
les seves mateixes paraules). Segons ella, el pacifisme i l’anti-militarisme no
es corresponen a la realitat sobre el terreny ja que es tracta de l’única forma
de resistència que tenen els anarquistes i activistes d’esquerra d’Ucraïna. La
companya va afirmar que hem de respectar la seva decisió de lluitar amb les
armes. A partir d’aquí, va voler contextualitzar històricament l’imperialisme
rus, afirmant que es tracta del país més gran del món i que això no es pot
abstraure del seu recorregut de domini colonial. A Rússia hi ha més de 194
ètnies diferents, puntualitzà, la majoria pobles indígenes. Des dels anys 30 es
va produir una violenta campanya de russificació.
Va indicar, com exemple de les dues vessants d’aquest racisme normalitzat,
les reaccions contra la cantant Manizha, qui participà a Eurovisión amb la
cançó La dona russa que en defensava una visió intercultural, tant de
bona part de la població com dels polítics de la Duma (Parlament) que
considerà la possibilitat de prohibir-li anar al Festival. Va senyalar com,
històricament, la idea soviètica de “Germandat de les Nacions” es va utilitzar per
justificar les intervencions militars a Hongria i Txecoslovàquia. A molts
cartells soviètics, que promouen la idea de Germandat Eslava, el rus va
al centre. Però avui dia, a partir de 2014, l’antic germà ucraïnès s’ha
convertit en feixista. L’activista anarco-feminista del G.N.I.P. explicà
la sorpresa que va tenir, durant una estància a alemanya, de com l’esquerra del
país repetia el discurs pro-rus.
Es va queixar que, per altra banda, aquests propagandistes no parlen del
batalló Rusich (nazi-feixistes pro-russos) el líder del qual és Alexes
Milchakov que s’enorgulleix d’amputar membres d’ucraïnesos com a trofeu. Un
altre grup d’aquestes característiques seria Russkij Imperskij Legion.
La companya anti-autoritària ens va explicar com la propaganda imperialista
russa afirma, directament, que Ucraïna no existeix com a país, que va ser un
error de Lenin i que el seu nom, segons els ideòlegs d’aquest discurs,
significaria Les afores, és a dir, les afores de Rússia. Avui
dia, segons Putin, la vella Germandat Eslava de l’època soviètica
composta dels germans rus, bielorús i ucraïnès (i on, de totes maneres, el
primer sempre jugava un rol de lideratge i els altres dos de passerells) ja no
existeix, doncs, el primer i el tercer han quedat fusionats en un. També s’afirma,
sense embuts, que l’ucraïnès és un dialecte del rus.
La companya del G.N.I.P. va afirmar, taxativament, que Ucraïna està
lliurant una lluita anti-imperialista i anti-feixista. Davant d’això,
anarquistes i militants d’esquerra es van sumar a les Unitats de Defensa
Territorial. També va aportar, com a dada, que el 82% dels ucraïnesos estan
a favor de continuar la guerra i no cedir davant Rússia. Les seves últimes
paraules van ser referents a que hi ha una guerra que segueix en curs, que s’havia
de respectar la decisió dels companys llibertaris d’agafar les armes contra la
invasió russa i recolzar-los de la manera que es pugui fent referència, també,
a les despeses econòmiques que genera la guerra.
D’aquesta manera segellaria la possibilitat del triomf revolucionari a Europa
Occidental (com pronosticava Karl Marx) i la seva extensió a la resta del món. La
reflexió final, per part meva, és, doncs, que de la mateixa manera que un
nacionalisme va alimentar a l’altre a principis del segle XX també podria
passar avui dia quelcom similar. Per altra banda, entenc la postura de la
companya del G.N.I.P. per tractar-se d’una anarquista que pateix en carn pròpia
l’autoritarisme estatal rus però la sensació després de la xerrada, meva i d’altres
companys, es que ens va faltar una crítica més global ja que seguim pensant,
potser ens equivoquem, que es tracta més aviat d’una pugna inter-imperalista.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario