1) Introducció
Aquest curs 2022-2023 als centres educatius, no començarà com de costum: al
llarg de tot el mes de setembre hi ha convocades diferents jornades de
protesta, vagues, tancades, assemblees i manifestacions dels treballadors de
l’ensenyament. Aquest article més que exposar-ne els motius (aturar les
pretensions del Departament de convertir els centres en “esplais”, reclamar la
fixesa del personal interí...) vol fer una reflexió més general sobre el paper
que juguen (o es veuen obligats a jugar) el professorat i l’alumnat dins la
reproducció general de la societat de classes: paper que s’està adaptant a
l’ofensiva capitalista neoliberal actual i transformant la concepció que teníem
del paper social dels centres educatius. I, de fet, això repercuteix també en
la crítica que n’hem vingut desenvolupant sempre des del moviment anarquista.
2) La sociologia del professorat de secundària i
la praxis revolucionària
Considero que, actualment, podríem definir la condició sociològica del
professorat de secundària com un híbrid entre professional i proletari o, més
aviat, la d’un professional en procés de proletarització. El professional és
algú que, degut al status que li donen certes credencials acadèmiques, manté algun
control sobre el seu lloc de treball. Segons el sociòleg Antonio Guerrero, de
la Universidad Complutense de Madrid, aquesta condició es fruit d’un
procés històric mitjançant el qual, per una banda, l’Estat mira de controlar
les accions radicals del professorat (atorgant certs beneficis) i
aquest, per l’altra, utilitza aquests com un mitja de resistència contra el
mateix Estat. Ara bé, considero que, si l’Estat ha estat conscient de la
perillositat de certs estrats intel·lectuals, i ha mirat de neutralitzar-los políticament
transformant-los en aristocràcia obrera, això ha produït certa corporativització
d’una lluita de classes que s’ha desenvolupat, fins avui, en un escenari
privilegiat respecte altres fraccions del proletariat.
Però un cop exposats aquests fets ens queda fer la reflexió següent: no són
potser els valors culturals associats a la professionalització del
professorat (que, segons Antonio Guerrero, són constitutius, de fet, d’una
forma de control sociopolític del sistema sobre el mateix col·lectiu docent) un
dels principals esculls a superar si volem passar de la simple fase
reivindicativa a iniciar un procés revolucionari? Aquesta pregunta és pertinent
i ens interpel·la a un exercici de reflexió i auto-crítica per superar la
defensa reactiva d’unes condicions laborals deteriorades i iniciar una
confluència amb la resta de moviments socials i expressions de
l’anti-capitalisme revolucionari. És possible aquest canvi de mentalitat en el
col·lectiu docent? És esperable una radicalització política del professorat i
superació del seu esprit de corps a mesura que s’intensifiqui la
lluita? Ara per ara no m’atreviria a contestar: el que si sé és que
l’auto-crítica del paper social i polític del professorat és un punt
indispensable, i sovint no es té massa en compte, si volem canviar realment les
coses.
3) La rebel·lió paradoxal de l’alumnat
En conseqüència, estic convençut que la relació, a voltes conflictiva,
entre l’alumnat i el docent no deixa d’expressar, en bona part i fins avui, una
sorda lluita de classes entre els valors de la classe treballadora i els de la
classe mitjana assalariada que representa, per regla general, el mateix professorat:
fruit del control sociopolític que la cultura professional promoguda,
històricament, per l’Estat (com ens deia el sociòleg Antonio Guerrero) havia
implantat entre el col·lectiu docent. La primera paradoxa és que davant
l’ofensiva neoliberal el professorat s’aferra a aquesta que, de fet, ha quedat
en el llimb ja que ha deixat de ser recolzada pel mateix Estat que ara, encara
que sembli increïble, tendeix a recolzar aquesta rebel·lió paradoxal del mateix
alumnat! (és el que alguns sindicats corporatius d’ensenyament denuncien com alumnocentrisme
del Departament).
Què fer davant d’això? Refugiar-se en la cultura professionalitzadora docent
i, per tant, ser víctima d’un moviment de pinça de l’alumnat, el Departament i
el Capital? O mirar d’orientar la rebel·lió de l’alumnat en un sentit positiu
el que inclou, necessàriament, no només una crítica al sistema capitalista
sinó, agradi o no, a la mateixa posició social del professorat? El sociòleg i
professor de secundària Jon E. Illescas (tot i les crítiques que se li poden
fer per ser representant de cert marxisme moralment conservador) ho té clar
quan diu que:
(...) la mayoría de profesores
pasan de los contenidos culturales que consumen los alumnos fuera de las aulas.
No solo es que ignoren quien es Anuel AA, Ariana Grande o que es el Fortnite,
es que no tienen ningún interés por conocerlos.
I aquest desinterès, s’ha de reconèixer, no deixa de ser una forma
implícita de classisme consistent en limitar la nostra concepció de la cultura
com exclusivament humanística i no sociològica.
4) I, doncs, quin considero que ha de ser el paper de l’anarquisme?
El març de 2022, va sortir l’obra d’Ani Pérez Rueda Las Falsas Alternativas:
Pedagogía Libertaria y Nueva Educación. Una de les seves idees principals és força interessant. Afirma que,
històricament, la pedagogia llibertària no fou una cosa homogènia sinó que
(simplificant-t’ho bastant) es dividí en dues principals vessants: des de les
que veien l’educació com a eina de transformació social revolucionària i
defensaven un paper actiu del professorat en la transmissió de valors (més
aviat relacionades amb les tendències col·lectivistes i comunistes dins del
moviment llibertari) a les que defensaven idees des-escolaritzadores i
anti-pedagògiques (més relacionades amb els corrents individualistes i, fins i
tot, nihilistes). Com acostuma a passar a l’anarquisme tampoc, en l’àmbit de la
pedagogia, hi ha consens.
Per exemple, l’Escola Lliure Paideia (Mérida-Extremadura) ha passat de
defensar un model no-directiu en el que s’afavoria l’aprenentatge lliure de
l’alumne a un de transmissió de valors anarquistes. Per què? Perquè la
llibertat en abstracte, han comprovat, només afavoreix el predomini de la
ideologia dominant i, per tant, a accentuar les desigualtats socials. I és,
precisament aquesta la trampa que hi ha darrere de la defensa actual que fa el
Departament de la no-directivitat: naturalitzar les desigualtats socials embolcallant-ho
amb un discurs de pedagogia alternativa. Com diu Ani Perez Rueda:
Es tracta d’una altra paradoxa: sovint la principal eina que té l’alumne
socialment desfavorit per rebel·lar-se contra la directivitat ideològica del
sistema capitalista (disfressada de no-directivitat) és la orientació del
professor contra el que, al final, també s’hauria de rebel·lar com a culminació
del seu procés de maduració, amb la critica a la ideologia professionalitzadora
de classe mitjana que representa aquest, i afirmant-se com a proletariat
revolucionari. El professor ha de donar les eines a l’alumne contra el sistema
que l’oprimeix encara que això signifiqui, a la pràctica, rebel·lar-se contra
la ideologia professionalitzadora que ha assumit com a pròpia i que no
és més que un xantatge de l’Estat per evitar la seva pròpia constitució
política no com a aristòcrata obrer sinó com a proletari de l’ensenyament i, per
tant, solidari amb les altres fraccions de la classe treballadora. El paper de
l’anarquisme no ha de ser altre que recolzar aquest procés contribuint a llimar
l’esprit de corps connectant les reivindicacions del col·lectiu docent
amb el conjunt de les lluites socials.
Alma apátrida
Bibliografia:
GUERRERO, ANTONIO El
profesorado de los Institutos de Educación Secundaria: Estructura, prestigio y
acción a FEITO, RAFAEL (Coord.) Sociología de la Educación Secundaria Ministerio
de Educación – Secretaria de Estado de Educación y Formación Profesional –
Instituto de Formación del Profesorado, investigación e Innovación Educativa –
Secretaria General Técnica y Editorial Graó, noviembre 2010. Pàgines 94 i 95.
RODRÍGUEZ LÓPEZ, EMMANUEL El
Efecto Clase Media: Crítica y Crisis de la Paz Social Traficantes de Sueños
– Prácticas Constituyentes, febrero de 2022. Pàgina 111.
FERNÁNDEZ ENGUITA, MARIANO La
Institución Escolar en la Sociedad de la Información y el Conocimiento a
FEITO, RAFAEL (Coord.) Sociología de la Educación Secundaria Ministerio
de Educación – Secretaria de Estado de Educación y Formación Profesional –
Instituto de Formación del Profesorado, investigación e Innovación Educativa –
Secretaria General Técnica y Editorial Graó, noviembre 2010. Pàgina 12.
ILLESCAS, JON E. Educación Tóxica: el imperio de las pantallas
y la música dominante en niños y adolescentes El Viejo Topo, noviembre de
2019. Pàgines 42, 66 i 74.
PÉREZ RUEDA, ANI Las Falsas Alternativas: Pedagogía libertaria y Nueva Educación Virus Editorial, marzo de 2022. Pàgina 211.
Comentarios
Publicar un comentario