Grups d’afinitat o agrupacions territorials anarquistes: una perspectiva històrica per a un debat actual
1) Introducció: sobre els textos de Clau de
Volta
En el passat Clau de Volta (revista editada per la Federació
Anarquista de Catalunya) núm. 5, de febrer de 2022, es planteja aquest
debat referent a la qüestió organitzativa a partir del recull d’una sèrie de
ponències del grups integrants (o que han integrat) aquesta organització. Abans
d’introduir la polèmica, a l’editorial de la publicació, s’afirma:
per a que tinguin una utilitat per aquelles
persones o col·lectius que vulguin donar-li un ús, per mostrar el procés que
vàrem seguir per a prendre les decisions escollides.
Doncs a mi (que no pertanyo a la mencionada federació) m’agradaria donar-li
aquest ús plantejant un aspecte que no es tracta en els diferents textos
publicats i que, considero, pot ser clau per entendre’n els fonaments últims,
si en sabem fer una re-lectura des del present: el procés històric que va
portar a la Federació Anarquista Ibérica (F.A.I.) a passar de la primera
forma organitzativa a la segona i, sobretot, en quin context social i polític
es produeix. Per a què ens entenem el grup d’afinitat es tracta d’un
petit col·lectiu anarquista (crec recordar que algun llibertari havia recomanat
de no més de 10 persones) la base del qual és l’afinitat personal, i en part
ideològica, entre els seus membres: el que es considera indispensable per a
desenvolupar accions en comú. Poden estar constituïts a nivell de barri, de
poble etc., creant-se a partir d’ells federacions per evitar la possible
dissolució d’aquestes afinitats.
És la forma d’organització, històricament, preferida per l’anomenat anarquisme
de síntesis (que considera viable la convivència militant de diferents
corrents anarquistes al si d’una mateixa organització). Pel contrari, les agrupacions
territorials es basen en ajuntar a tots els individus d’un mateix barri,
poble etc., en funció de la seva pertinència a una mateixa organització
anarquista amb una línia ideològica determinada i que, per tant, no és de síntesis
ni prioritza l’afinitat personal, la ideològica si, entre els seus membres.
El debat subjacent, al meu entendre, no és altre, en principi, que la
priorització de l’afinitat i el pluralisme ideològic o de l’eficàcia
política. Tot i així, al llarg d’aquest article, intentaré mostrar que aquesta
dicotomia, plantejada d’aquesta manera, és segurament massa simple.
2) La transformació organitzativa de la F.A.I.: context social i polític (i algunes reflexions)
L’obra del llibertari valencià José Peirats La CNT en la Revolución
Española (tres volums) és important, no només per les seves reflexions,
sinó perquè transcriu una sèrie de documents interns del Moviment Llibertari
relativament desconeguts pel públic fins aleshores. Quan parla de l’específica
anarquista situa el seu dictamen sobre una nueva estructura en el
context posterior a les jornades de juliol del 36 i la “necessitat” de
participar en els òrgans de col·laboració anti-feixista: recordem, però, que
aquesta “necessitat” era fruit de l’abandó, per part de l’anarquisme, de la
perspectiva d’implantar el comunisme llibertari: ja sigui en la forma de dictadura
anarquista (que segons Federica Montseny caracteritzava la proposta de Joan
Garcia Oliver acceptada tan sols per la Federació Comarcal del Baix Llobregat
de la CNT) o en la forma de dictadura
dels comitès de defensa convertits en comitès revolucionaris que imagina
l’historiador Agustín Guillamón però que no es va arribar a plantejar en aquell
moment.
Però deixem, per un moment, que parli el mateix José Peirats sobre les
característiques inicials de la F.A.I.:
Aunque la FAI publicaba varios
periódicos en España y había intervenido en actos públicos, se había
desenvuelto siempre al margen de la legislación oficial. La FAI era pues una
organización clandestina, pero no secreta (…) Aunque la llamada organización
específica tenía gran ascendente en los sindicatos y comités confederales, pues
casi todos sus afiliados pertenecían a la confederación, el número de estos era
bastante limitado (…) Las relaciones entre la FAI y la CNT iban más allá de una
mera simpatía y afinidad ideológica (…).
I deixem que parli ara sobre la seva posterior transformació organitzativa
i el seu context:
La FAI acentuó su actividad
pública a partir del 19 de julio. La hemos visto desde entonces suscribir
pactos, junto con la CNT, con los partidos y organizaciones antifascistas,
formar parte de los Municipios, de los Tribunales Populares y otros organismos
oficiales (…) El ministro Irujo, al
eliminarla de la composición de los Tribunales populares, fue el primero en
poner de relieve la irregularidad jurídica que representaba la FAI como
organización no sujeta a las leyes y participe a la vez de los organismos del
Estado (…)
Sin dejar de lado las
necesidades propias de la revolución y sin que represente menoscabo para nuestra
finalidad (...) resolver las situaciones con los elementos heterogéneos que el ambiente
general ofrece (...) Con la nueva organización que se imprime a la FAI, la
misión orgánica del grupo de afinidad queda anulada. (…) Agrupación local (…)
Agrupaciones de barriadas y distritos (…)
La crítica, del company Peirats, ens permet veure, rere el llenguatge
genèric de la Memoria del Pleno Peninsular de la FAI, celebrat a València el 1937, que aquesta
transformació organitzativa guarda relació amb la necessitat de superar els
esculls que la nova col·laboració anti-feixista exigeix en el camí de
convertir-se en un partit polític més del Front Popular Anti-Feixista. A
partir d’aquí les propostes de capitulació dels principis anarquistes se
succeeixen: creació d’un Comitè Executiu del Moviment Llibertari (amb
control de la premsa i repressió de la dissidència interna), proposta de
creació d’un Partido Socialista Libertario per participar en les
institucions republicanes etc.
3) Bé, i què té a veure això amb el context
actual?
Tenim, doncs, una organització específica anarquista que, al renunciar al
comunisme llibertari, deixa de ser una federació de grups d’afinitat i passa a
ser quelcom similar a un partit polític i que això només es produeix en una
situació on els organismes revolucionaris (comitès de barri) conviuen amb els
híbrids (Comitès de Milícies) i els oficials (Generalitat). Ja s’ha dit, a més
a més, que el canvi organitzatiu no es pot abstraure del context social i polític
d’aleshores. Quin sentit té, llavors, plantejar aquest viratge organitzatiu davant
la inexistència d’organismes revolucionaris i en el context d’una democràcia
post-franquista? Ni tan sols hi ha avui dia una revolució a la que renunciar ni
uns organismes híbrids en els que participar. Però resulta que, a més a més,
aquest debat no és exclusiu dels anarquistes: no som el melic del món. Veiem
aquest fragment d’un document de la Secretaria de Formació Provincial de Málaga
del PCE per a la preparació del XIXè Congrés del Partit al 2013:
En 1976, el plenario del CC
del PCE en Roma aprueba el informe de Santiago Carrillo, dando el visto bueno a
la eliminación de las células de base y la reorganización de la militancia en
agrupaciones territoriales. Esto supuso disolver toda la estructura gestada en
la clandestinidad, y volcada en el trabajo en las empresas y en los frentes de
masas. Las agrupaciones del Partido se construyen sobre el modelo organizativo
de un partido “de masas” al estilo de la socialdemocracia, poco cohesionado y
con menos compromiso militante.
L’organització en base a grups d’afinitat es
mostra insuficient si la Federació Anarquista Catalana (FAC) pretén establir-se
com alternativa política, i assolir una transformació social efectiva (...)
Això implica que aquestes associacions han de ser grups oberts, donat que som
una organització pública, i abandonar d’una vegada els grups tancats establerts
en base a afinitats.
El nucli de l’argument d’aquest article és que les formes ideològiques i
polítiques no són independents de les propostes organitzatives. I això no només
val pels anarquistes. Qui l’escriu actualment participa a l’anarco-sindicalisme
però fa uns anys estava a un grup d’afinitat que va crear una efímera
coordinadora amb d’altres del Baix Llobregat i l’Hospitalet. La nostra forma d’organització
no ens va impedir pas participar a les lluites socials sinó que, de fet, va
anar augmentant la seva cohesió i compromís militant (si se’m permet, per un
moment, utilitzar el llenguatge del PCE de Málaga) que es va traduir en més
agitació. De fet, això es va produir arrel de la sortida del grup de persones amb
poques ganes d’implicar-se. Ara bé, com a crítica també puc dir que això no es
va traduir en la creació de cap altre grup d’afinitat, però, no ho adjudico pas
a la forma organitzativa. En aquest sentit, el resultat del debat al si de la
FAC, en aquell moment, em sembla encertat. I he mirat de donar-li un ús (com
diu a l’editorial) a fi de fer una contribució a la reflexió dels i les
anarquistes.
Alma
apátrida
Fonts:
FEDERACIÓ ANARQUISTA DE CATALUNYA
Editorial Clau de Volta – Publicació anarquista per al debat, núm. 5,
febrer de 2022.
PEIRATS,
JOSÉ La CNT en la Revolución Española (Tomo 2) Ediciones Madre Tierra –
Asociación Artística La Cuchilla Cali (Colombia) 1988. Pàgina 241, 242 i
246.
FEDERACIÓN ANARQUISTA IBÉRICA Memoria
del Pleno peninsular de la FAI, Valencia, 1937, 32 p. a PEIRATS, JOSÉ La
CNT en la Revolución Española (Tomo 2) Ediciones Madre Tierra – Asociación
Artística La Cuchilla Cali (Colombia) 1988. Pàgina 246, 249 i 251.
CAMPOS, JAVI – FELIP, LUIS (recopilación de textos) De las células
a las Agrupaciones: Modelos organizativos del Partido Comunista: documento de
Formación y Debate ante el XIX Congreso del PCE (Secretaria de Formación
Provincial de Málaga – Secretaria de Formación de Málaga Ciudad). Pàgina (?).
ASSEMBLEA LLIBERTÀRIA DE L’UAB Ponència realitzada per l’Assemblea
llibertària de l’UAB per al Ple de Juny del 2015 on proposen que no hi hagi grups
d’afinitat i ens configurem en grups locals o unitats territorials Clau de
Volta – Publicació anarquista per al debat, núm. 5, febrer de 2022. Pàgina 1.
Enllaç per descarregar el Clau de Volta
https://federacioanarquista.wordpress.com/documentacio/clau-de-volta/
Comentarios
Publicar un comentario