1) Introducció
Recentment, el passat 22 de febrer de 2022, l’organització estratègica de
l’Esquerra Independentista Poble Lliure (per utilitzar el seu pompós
llenguatge) va emetre un comunicat públic on, a grans trets, es lamenten
de la davallada del suflé nacionalista a Catalunya (o, com a ells els hi
agrada dir, el Principat). Em resulta curiós com acusen als neo-convergents de
Junts de fer seguidisme d’ERC, invertint, en el seu discurs, unes relacions de
poder que poc tenen a veure amb els formalismes de qui ostenta o no la direcció
del Govern: al cap i a la fi tenen a Giró de Junts remenant les cireres a
Economia. Aquesta inversió és deguda, al meu entendre, al galdós paper que juga
Poble Lliure com a grup de lumpen-intel·lectuals nacional-estalinistes
maldant patèticament per recollir les engrunes del tiberi procesista.
Com ens expliquem sinó l’esperpèntic espectacle que ofereix una organització
que es diu d’esquerra revolucionària renyant a la dreta neoliberal per
comportar-se igual que un centre-esquerra de postal?
2) Els fonaments quotidians de l’escissió
nacional/social i l’anarquista Felipe Alaiz
I és que els basaments profunds d’aquestes surrealistes posicions no són
altres que les seves concepcions metafísiques que escindeixen grollerament allò
nacional d’allò social creient que poden tractar per separat el
que no són més que diferents expressions del mateix: així creuen que no hi ha
cap contradicció antagònica entre animar a Junts a que passi de les paraules
als fets, convertint les seves proclames grandiloqüents sobre la
independència en mesures concretes, i, a la vegada, defensar mesures pròpies
d’un socialisme estatitzant. Però aquesta dràstica escissió idealista no és
només pròpia d’aquesta ala dreta de l’Esquerra Independentista. També la vam
sentir, el 21 de desembre de 2012, de la mà d’un independent com David
Fernàndez amb l’hilarant proclama: Mà estesa per a l'autodeterminació del
poble, puny tancat amb les retallades.
I pel nostre cas concret? El periodista i escriptor anarquista aragonès
Felipe Alaiz (1887-1959), una de les millors plomes del moviment llibertari
dels anys 30 segons varis companys, alhora de parlar de Catalunya i el seu
poble, a la seva obra Hacia una Federación de Autonomías Ibéricas (1945),
afirmava que si ve aquest és dels més proclius a la protesta i els
assajos polítics, aquests han acostumat a fracassar estrepitosament. Per què?
Aquí ens dona la resposta:
(...) Cataluña emplea en su
política procedimientos diametralmente opuestos a los que emplea en todas las
restantes manifestaciones de su actividad (...) Todo lo no político es en
Cataluña comedido. La intercomunicación elevada, el vaivén vecinal y
corporativo, las modalidades estables conquistadas por avance de costumbres (…)
Pero en cuanto se establece la hidrofobia de un partido político - de
izquierdas o de derechas – las modalidades estables quedan sin uso. Los
partidos se sitúan en pie de guerra, en perpetuo desafío. Aparece la
gigantomaquia y el patetismo. (…) Las multitudes se congregan ardorosamente.
Con sol o con frio ocupan grandes perspectivas urbanas. Cualquier domingo
alcanza proporciones apoteósicas. Los manifestantes vuelven roncos a casa. Una
vez en el comedor o en el despacho resuelven sus problemas familiares con
parsimonia.
3) La intel·lectualitat orgànica de Poble Lliure i
la metafísica nacional-lingüística d’Stalin
Per altra banda quin es el procés mitjançant el qual aquestes expectatives
incomplertes es converteixen, pel cas concret de Catalunya, en la nebulosa
defensa de la independència nacional? I, sobretot, com aquest objectiu
tan prosaic acaba rebent fins i tot un vernís marxista com a intent legitimador
davant la classe treballadora? Carles i Roger Castellanos de Poble Lliure ens
citen a la seva obra El Fenomen Nacional (2015) la definició que va fer
de nació el líder bolxevic i posterior dictador soviètic Iósif Stalin a El
marxisme i la qüestió nacional (1913):
“La nació és una comunitat humana estable,
històricament formada i sorgida sobre la base d’una comunitat d’idioma, de
territori, de vida econòmica, i de psicologia que es manifesta en una comunitat
de cultura”
Aquestes tesis eren contraries al nacionalisme del socialisme en un sol
país estalinista com ho son també a la seva còpia d’anar per casa que
representa Poble Lliure: organització política d’un nacionalisme català
que sempre ha tingut com a bandera la qüestió lingüística, abans inclús que
allò cívic, doncs ha incorporat més aviat com a referents històrics el
nacionalisme romàntic reaccionari de Herder que la Revolució Francesa. Per
tant, Carles i Roger Castellanos acaben
defensant la metafísica nacionalista estalinista i, per tant, anti-marxista de
que la llengua és quelcom que esta per sobre de l’estructura i la
superestructura de la societat com si fos una espècie de divinitat. La
conseqüència última és que allò social acaba subordinat a allò nacional que
s’expressa en un fetitxisme lingüistic al que s’ha de sacrificar tot: realment,
però, si pensem com el difamat per l’estalinisme Nikolai I. Marr el que hi ha
sobretot és una defensa d’interessos de classe que s’expressen en qüestions
lingüístiques superestructurals.
Marr creía también que el
lenguaje-como otros fenómenos sociales- cambia, y a veces con brusca rapidez. Como
marxista, Marr había sostenido que los fenómenos sociales, incluido el lenguaje,
podían desarrollarse con repentinos saltos e impulsos revolucionarios (...)
Stalin estaba empezando a considerarlo como políticamente peligroso. Lo hizo
evidente cuando agregó que la teoría marxista del cambio repentino ya no es en
general aplicable a la sociedad soviética.
Ara bé, davant d’aquestes reflexions algun militant de l’Esquerra
Independentista podria exclamar que estic presentant com una revolució l’estat
actual d’una llengua catalana el qual es fruit del que anomenen opressió
espanyola. Ja el sociòleg tunisenc, Ibn Khaldun, a la seva obra al-Muqaddima
al segle XIV (concretament al capítol Que trata de las lenguas de la gente
de las ciudades) analitzava com paral·lelament a la dominació àrab als
territoris conquerits va aparèixer a les ciutats una llengua urbana utilitzada
per àrabs i no àrabs que ell defineix com a corrupta. De fet, per la
seva concepció tradicionalista, defensora de la llengua àrab beduïna, és normal
però el fenomen constituïa, en realitat, una venjança de classe de la població
dominada pels àrabs (que s’expressaria en moviments com la xuubiyya portant
al poder als abbàssides) que es manifestava en una corrupció de la llengua dels
dominadors.
L’ús polític que fa la classe dominant a Catalunya del català, doncs, és
normal que acabi generant canvis en el seu ús. Les reflexions de Nikolai I.
Marr són pertinents aquí si tenim en compte qui exerceix el poder real a
Catalunya, les característiques peculiars del seu nacionalisme i quines pors
manifesta envers el potencial disruptiu del proletariat. I en conseqüència, els trepes llepaculs de la lumpen-intel·lectualitat nacional-estalinista de El
fenomen nacional afirmen:
(...) cal tenir en compte la immigració de
població de zones de llengua castellana (...) Aquest fenomen ha representat
cert afebliment de la presència social de la llengua catalana.
(...) a medida que ascendemos
por clase social, tanto inmigrantes como autóctonos, prefieren el catalán como
primera lengua (...) Por el contrario, solo entre los inmigrantes, a medida que
descendemos por clase social, se prefiere el castellano como primera lengua.
És a dir, no és la immigració en si el que va produir aquest afebliment,
del que tant es lamenten els intel·lectuals orgànics de Poble Lliure, sinó
la deficiència dels mecanismes que afavoreixen la mobilitat social ascendent a
Catalunya. Ara bé, a mi personalment me la bufa el que parli la gent, de fet, si
la presència social de la llengua catalana està relacionada amb l‘existència
d’uns mecanismes propis de l’Estat del Benestar que promocionin socialment a
les classes més baixes de forma gradual, almenys en aquella època, seria
evident que una ruptura revolucionària enviaria a norris aquest procés com
explicaven, de diferent manera, Nikolai I. Mar i Ibn Khaldun. Dit d’una altra
manera, l’extensió de l’ús social del català (tal i com el plantegen certes
associacions i moviments) per ser efectiu hauria d’anar acompanyat d’una
política socialdemòcrata. Una revolució és sempre un escenari molt més obert.
A la seva obra El fenomen nacional Carles i Roger Castellanos no
paren de repetir com un mantra el concepte de nació opressora i, a la vegada,
mostren en vàries pàgines del llibre la seva simpatia pels moviments d’emancipació
anti-colonialistes del Tercer Món. En un missatge dirigit als soldats i
oficials de l’Exèrcit Colonial Portuguès, el 22 de febrer de 1963, Amílcar Cabral
(1924-1973), lluitador anti-imperialista i fundador del Partido Africano da
Independéncia da Guiné e Cabo Verde (PAIGC), manifestava el següent:
Nuestro pueblo, que luchará
hasta la victoria por la independencia de nuestro país no es enemigo del pueblo
portugués.
Com pot ser, doncs, que uns autors que comparteixen la definició ambigua estalinista
de nació, que pot confondre’s perfectament amb la de poble, parlin en aquests
termes? No pot ser degut a cap altre motiu que a la seva concepció metafísica que
dissimula les seves aspiracions de classe. Però el fet és encara més greu si
tenim en compte que, a sobre, estem parlant de dos escenaris totalment diferenciats
on, a més a més, a qui seria més comprensible la caiguda en algun exabrupte és precisament
qui es guarda molt més de fer-ho a diferència de qui parla des d’una posició de
privilegi i, lògicament, per això hi cau. El cacau mental dels intel·lectuals
orgànics de Poble Lliure els hi fa inclús utilitzar termes ridículs com nació
oprimida més desenvolupada el que constituiria el seu moviment en l’absurd
conceptual d’una esquerra anti-imperialista imperialista: paradoxa que
només poden representar les ales socialitzants de l’extrema-dreta.
Per acabar, potser algú pot preguntar-se quin interès pot tenir fer una
critica des de l’anarquisme a l’ala dreta de l’Esquerra Independentista.
Considero que si bé la seva influència real com a organització política pot ser
limitada no passa el mateix amb els seus plantejaments que representen
fidelment la tendència més obertament arrossegada, als peus de la burgesia, de
l’extrema-esquerra catalana. I, per tant, la seva sola presència constitueix
una temptació permanent per aquells qui comparteixen espai amb el lumpen-intel·lectualisme
més lumpen de Catalunya.
Alma
apátrida
Fonts:
POBLE LLIURE un any després de les eleccions al
Parlament de Catalunya.
Països Catalans, 22 de febrer de 2022. https://www.poblelliure.cat/
ALAIZ, FELIPE Hacia una Federación de Autonomías Ibéricas – País Vasco y Cataluña – Cuaderno 17 (nº 37) Ediciones “Tierra y Libertad”,
Bordeaux (Gironde), 1948. Pàgines 21 i 22.
CASTELLANOS, CARLES i CASTELLANOS, ROGER El fenomen nacional Edicions
del 1979, agost de 2015. Pàgines 28, 42, 67 i 83.
W. GOULDNER, ALVIN La crisis de la sociologia occidental Amorrortu
editores – Biblioteca de sociologia, 2000. Pàgina 413.
JALDUN, IBN Introducción a la Historia Universal (al-Muqaddima) Editorial
Almuzara S.L. – Fundación Biblioteca de Cultura Universal, 2008. Pàgina 687.
SOLÉ, CARLOTA La integración sociocultural de los inmigrantes en
Cataluña Centro de Investigaciones Sociológicas – Colección Monografias Nº
50, 1981. Pàgina 232.
Comentarios
Publicar un comentario