Les organitzacions específiques NO han d’esser mai el tronc del moviment llibertari: en defensa de l’organització político-sindical
A l’acte d’homenatge a les lluitadores llibertàries del 36, del 20 de
Novembre d’aquest any al Cementiri de Montjuic, un dels ponents va afirmar que Les
organitzacions específiques han d’ésser el tronc del moviment llibertari.
No puc estar més en desacord amb aquesta afirmació. Em porta a la memòria
l’article del sindicalista revolucionari i comunista llibertari holandès
Christiaan Cornelissen, publicat a Orto l’any 1933, El
Comunismo Libertario y el Régimen de Transición on afirmava el
següent:
Si los políticos, o las
agrupaciones anarquistas como tales, intervienen eficazmente en la producción solo
conducirán a una dictadura y a una tiranía social, de las cuales el régimen
bolchevique en Rusia y el régimen fascista en Italia ofrecen dos tristes
ejemplos.
Es podria argumentar aquí que no vaig entendre bé l’expressió i que el
company no es referia, pròpiament, a l’organització de l’economia però jo per tronc
entenc la base de la que en surten les branques i aquesta metàfora no pot
voler dir altra cosa que un moviment estructurat al voltant d’una organització
política amb una narrativa general de la societat, i els seus diferents
apèndixs, que com a corretges de transmissió n’aplicarien les seves
concepcions per no estar en coneixement d’aquesta narrativa general. La
concepció que pot subjaure aquí és la del Partit Socialista
Revolucionari Anàrquic de Malatesta i el rebuig implícit a
l’anarcosindicalisme, com a hibridació político-sindical, de cara a defensar un
sindicalisme més neutre ideològicament on hi conviurien diferents tendències,
entre elles, la llibertària.
Personalment, penso que no és així per regla general: pot ser que sigui
cert per minories obreres més polititzades però, en un inici, als treballadors
no els importa tant, crec, la ideologia del sindicat sinó que sigui una eina
útil per defensar els seus drets. Posteriorment, poden anar-se acostant a
l’anarquisme, en conseqüència, i, de fet, aquesta visió més instrumental del
sindicat com a mitjà per difondre les idees llibertàries entre el proletariat
és el plantejament clàssic de l’anarcosindicalisme. Al meu entendre, no és que
l’anarquisme específic no existeixi dins de l’anarco-sindicat, o dins de la
concepció que en defensem nosaltres, sinó que s’hi troba de manera difusa i
informal entre els seus militants més destacats. És cert que això, a vegades,
pot generar situacions peculiars quan algun company (qui ha entrat més per
qüestions laborals que ideològiques) es sorprèn de la promoció de certes
accions o debats no específicament sindicals.
Una vegada dit això, hi pot haver qui puguí pensar que el que s’està defensant
aquí és inviable ja que plantejar certes discussions a companys que no tenen
perquè estar-hi interessats de bones a primeres pot generar cert rebuig. En
aquest sentit, penso que, en tot cas, això ha d’implicar un esforç per la
nostra part de fer-nos entendre: tasca que pot preparar-se amb antelació
agrupant-nos per afinitats. Resumint: el plantejament de l’anarco-sindicalisme
que, alguns anarquistes a la llarga potser voldrien liquidar com a forma
organitzativa, es basa en una crítica des de l’auto-didactisme obrer a aquella
vella idea marxista i leninista de que la consciència revolucionària havia
de ser importada a la classe treballadora des de fora d’aquesta ja que
per ella mateixa només era capaç de mantenir posicions reformistes.
La fusió del sindicalisme revolucionari i l’anarquisme, al meu entendre,
significa que aquesta consciència revolucionària s’adquireix des de
dins de la mateixa classe quan els sectors més conscients d’aquesta entenen
que importar concepcions ideològiques des d’instàncies exteriors al sindicat
només pot generar suspicàcies entre els treballadors.
Alma apátrida
Bibliografia
CORNELISSEN, CHRISTIAN El Comunismo Libertario y
el Régimen de Transición Biblioteca Orto. Valencia, 1933. Versión
española de E. Muñiz en El Comunismo Libertario y el Régimen de Transición y
Otros Escritos Anarquismo en PDF, septiembre de 2021. Pàgines 21 i 22.
Comentarios
Publicar un comentario