La crisi de l’Etiòpia federal: un Estat contestat pels moviments socials i la insurgència Oromo (reflexions des de Catalunya)
1) L’especificitat d’una via constitucional a
l’autodeterminació a l’Àfrica
Quan escolto als procesistes clamar al cel perquè l’autoritari Estat
Espanyol els hi impedeix l’exercici d’un dret tan democràtic com el
d’autodeterminació, em ve, immediatament, a la memòria aquest país de l’Àfrica
Oriental, el segon més poblat del continent i que no fou mai directament
colonitzat; excepte per un període de cinc anys, 1936-1941, quan fou ocupat per
la Itàlia feixista sota les infames estrofes colonialistes del faccetta nera mussolinià.
Ja que, més enllà de les bucòliques i descontextualitzades imatges que els hi
poden venir al hipisme occidental sobre l’Emperador Haile Selassie i
l’espiritualitat rastafari, és un dels tres països del món (junt als
micro-estats de Liechtenstein i San Cristòfol i Neus) que reconeix,
explícitament, el dret a l’autodeterminació de les seves regions
integrants per la via constitucional (no és el cas de Quebec i Escòcia, per
exemple). Per altra banda, com a anarquista-comunista no vull apel·lar a la
metafísica burgesa del dret sinó que penso, com V.I. Lenin, que aquest
ha d’estar supeditat sempre a la qüestió social el que implica, en tots els
casos, l’anàlisi concret de la situació concreta alhora de prendre
partit.
2) La insurgència Oromo: Ètnia i classe a un país
de l’Àfrica Negra
Vegem, doncs, quina és aquesta situació concreta. Etiòpia és un gran
Estat africà de 78 milions d’habitants format com una federació de nou Estats i
dues ciutats autònomes. Aquests Estats es corresponen a les divisions ètniques.
La darrera característica queda exemplificada en el preàmbul de la Constitució
on diu: Nosaltres, les nacions, nacionalitats i pobles d’Etiòpia. Però
per entendre aquest tret distintiu del país s’ha de conèixer la seva història
passada i recent: Etiòpia es va configurar com un Imperi a base de conquestes
territorials, on l’elit cristiana ortodoxa abissínia va sotmetre militarment
altres pobles gaudint de les avantatges econòmiques conseqüents: situació que
es mantindria amb el règim establert pel moviment revolucionari socialista de
Mengitsu que derrocà l’Imperi el 1974. Aquesta situació generà diferents
moviments armats d’alliberament interns que, el 1991, derrocaren el govern i
establiren el federalisme ètnic per Etiòpia.
I el poble Tigray, a l’igual que anteriorment l’Ahmara, provinents del nord
i de confessió cristiana ortodoxa son, en conseqüència, els principals
beneficiats del sistema de dominació política al país, en detriment dels oromo
majoritàriament musulmans (el 34,4% de la població) entre d’altres. Aquesta
dada, a part de contradir el discurs de parcialitat islamòfoba d’intel·lectuals
liberals com la somali-holandesa Ayaan Hirsi Ali que planteja un fals escenari
africà on només els cristians serien perseguits pels musulmans, ens pot
plantejar noves preguntes. És que potser no s’està fent servir aquí nocions
interclassistes al parlar de “poble” Tigray o Oromo? No s’estarà agermanant
explotats i explotadors? L’any 1964, el sociòleg marxista suís Jean Ziégler ens
prevenia, a la seva obra Sociologia de la Nueva África i de cara a
treure’ns les nostres ulleres eurocèntriques, sobre la inexistència d’un
proletariat africà.
En aquest escenari, doncs, la cita que fa Jean Ziégler d’Història i
Consciència de Classe del filòsof marxista hongarès Georg Lukacs té massa
sentit pel proletariat africà? No del tot.
“La vocación de una clase para
el dominio significa que es posible, a partir de sus intereses de clase, a
partir de su conciencia de clase, organizar al conjunto de la sociedad conforme
a sus intereses.”
Però aquesta constatació no ens hauria de portar pas a aberracions
ideològiques, com cert trotskisme optimista (The Militant) respecte
governs autoritaris, militaristes i neoliberals com el de Guinea Equatorial pel
sol fet de que, suposadament, estaria utilitzant els ingressos del gas i el
petroli per generar les condicions propícies per l’emergència de la burgesia i
el proletariat com a classes (si un vol llegir aquest llibre demencial: El
capitalismo y la transformación de África de Mary-Alice Waters i Martin Koppel
de Pathfinder Press, 2009) però si a entendre certes formes ideològiques
paradoxals (o de transició) que adopta la lluita de classes en contextos
neo-colonials: per exemple, el moviment de base estudiantil Qeerroo fi
Qarree (en llengua oromo: nois i noies joves) barreja les reivindicacions
de classe amb el nacionalisme ètnic i religiós que, en un context de forta
discriminació, es constitueix com un discurs de resistència.
3) Origen i desenvolupament de les protestes a
Oromia: cooptació i clandestinitat
De fet, l’origen de tot està al Pla Director Integrat d’Adís Abeba de 2005
que pretén expandir monstruosament el territori urbà, unes vint vegades la seva
grandària, als voltants de la capital per acomodar-hi industries (quelcom que,
pel que hem vist, segurament seria celebrat per l’optimisme trotskista de The
Militant si enlloc d’ensabonar el règim equatoguineà de Teodoro Obiang ho
fessin amb l’etíop d’ Abiy Ahmed: els anarquistes catalans hem de recordar, en
canvi, la nostra oposició (conjuntament als republicans federals de Pi i
Margall) a l’annexió dels pobles limítrofs a Barcelona l’any 1897 i la nostra
defensa (des de 1869) del Municipi Autònom com a forma de Democràcia Directa.
En relació a l’anàlisi de classe dins el moviment, s’ha de senyalar com una
incipient burgesia nacionalista oromo (en la que destaca Jawar: un empresari
mediàtic local) ha estat cooptada pel Partit Democràtic Oromo (ODP) integrant
de la coalició governant de l’ERPDF i, per tant, servil al nacionalisme Tigray
del TPLF. El mateix Abiy Ahmed hi pertany el que evidència, des de la
perspectiva ètnica, que tenir el govern no és el mateix que tenir el poder. Com
a conseqüència, aquest procés de cooptació ha disminuït les accions violentes a
la regió en un 24%. Al meu entendre, el Partit Democràtic Oromo (rebatejat,
el 2019, com a Partit de la Prosperitat) es constitutiu d’un tipus de lumpen-nacionalisme
dirigit per una lumpen-burgesia regional la qual els membres de Qeerroo
fi Qarree, que han passat a la clandestinitat, acusen d’haver segrestat la
revolució.
4) Qeerroo fi Qarree NO es el SEPC: Reflexions des de Catalunya sobre el context etíop
A una entrevista a Lluís Maria Xirinacs, de l’any 2000 al Programa “Àgora”
a TV3, quan l’entrevistador Josep Puigbo li pregunta a l’ex-senador quin sentit
tenen avui les reivindicacions identitàries en un món globalitzat, Xirinacs
contesta que la diversitat exigeix la identitat i continua amb la
burrada de que al món s’han perdut moltes identitats culturals com s’han
perdut espècies animals i vegetals. Tot seguit afirma que la
majoria de conflictes armats que es produeixen al món són per temes ètnics per,
tot seguit, afirmar que s’han de resoldre per via pacífica però criticant el pacifisme
tontet. L’Àfrica Negra en semblaria un exemple clar, doncs, per en
Xirinacs però aquí s’ha de protestar fermament: la vertadera causa del
descontentament oromo es la marginació endèmica de la regió i l’expropiació de
terres no el nacionalisme ètnic o la religió. No es pot confondre, doncs, les
conseqüències amb les causes.
Com tampoc es pot tenir la temptació de confondre el lumpen-nacionalisme
oromo de l’ODP, còmplice del saqueig i repressió del Govern Central contra
els camperols, amb el nacionalisme català de les classes mitjanes professionals
i la nova burgesia emergent independentista. En una societat de capitalisme
sub-desenvolupat com l’etíop és normal que les elits i l’escassa classe mitjana
d’Adis Abeba disfressin de nacionalisme cívic i integrador la seva dominació
ètnica i de classe ja que això és funcional al paper de subordinació que juga
el seu lumpen-Estat davant les elits de la globalització capitalista i
els seus discursos falsament modernitzadors, mentre que els pobles subjugats de
la perifèria (formats, majoritàriament, per treballadors i camperols pobres)
reben l’estigma de reaccionaris per l’ús d’unes formes ideològiques que no es
poden entendre sense comprendre un context social que ja ens explicava Jean
Ziégler citant a Lukacs.
El debat de fons que subjau aquí no és altre que si s’ha produït o no una
Revolució Burgesa a Catalunya o Etiòpia i, per tant, si aquesta classe pot
jugar un paper revolucionari. Durant el tardo-franquisme el PCE de Santiago
Carrillo defensava que no i, en conseqüència, sostenia una aliança amb la
mitjana i petita burgesia per superar un sistema sustentat, segons aquesta
concepció, en una oligarquia reaccionària, terratinent i semi-feudal incapaç de
portar al país a un sistema de capitalisme avançat. Per altra banda, alguns
dirigents del PCE i el PSUC que foren expulsats, el novembre de 1964, sostenien
ja el desenvolupament capitalista de caràcter monopolista, propiciat pel Pla
d’Estabilització franquista, amb l’aparició d’una nova burgesia neocapitalista
protegida pel Règim. Defensaven, per tant, prioritzar i participar en la
construcció d’organitzacions sindicals de masses.
Per acabar. Si parlem de polítiques d'aliances,
l'esquerra espanyola no hauria de menysprear que l'independentisme d’esquerres
vagi amb la dreta catalana en aquest procés, clarament interclassista, que es
viu a Catalunya. En altres ocasions i en altres les circumstàncies, l'esquerra
no va dubtar a comprometre's amb la dreta perquè la situació històrica ho
exigia. Vam veure al PCE pactar en la Transició amb els hereus del franquisme i
no atrevir-se a forçar el moviment popular i obrer cap a la ruptura
democràtica, tot, és clar, en nom d'objectius superiors, que arribés per fi la
llibertat als espanyols, que no és qualsevol cosa.
Tota la vida criticant la falsa Transició i el pacte amb les elits
franquistes i la burgesia per acabar encongint-se d’espatlles i exclamar vosaltres
també ho vau fer! Però si les concepcions teòriques que justificaven la
traïció carrillista eren errònies, també ho són les d’aquells que pretenen justificar
una aliança actual amb la nova burgesia emergent independentista en base a no
se sap ben bé què, en una societat on fa dècades que una peculiar Revolució
protegida pel Règim, que es traduí en un desplaçament dels falangistes per
tecnòcrates neoliberals, està més que consolidada. Una situació diferent a la
d’Etiòpia on l’autodeterminació no deixa d’expressar una contestació de
la població empobrida de les regions espoliades pel centralisme d’Adis Abeba,
servil al capitalisme internacional i no la reacció conservadora de privilegis
dels sectors intermitjos de la societat catalana.
Alma apátrida
Bibliografia
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, JESÚS El independentismo catalán en contexto:
aproximaciones históricas y conceptuales Editorial Popular. Madrid, 2020.
Pàgines 163, 164 i 165.
FARRÉ VENTURA, ALBERT (Coord.) Movimientos Sociales en lucha por los
Derechos Humanos en Etíopia Mundubat Kooperatiba Elkartea. Bilbao, 2020.
Pàgines 7, 9, 15, 16 i 17.
ZIÉGLER, JEAN Sociología de la nueva África Ediciones Era, S.A.
México, 1968. Pàgines 27, 28 i 29.
VANEK, JOANE, MARTHA CHEN, FRANÇOISE CARRÉ, JAMES HEINTZ and RALF HUSSMANNS
Statistics on the Informal Economy: Definitions, Regional Estimates and
challenges. WIEGO working Papers (Statistics) No2. Cambridge, MA. USA: WIEGO.
April 2014.
MASJUAN, EDUARD La ecologia humana en el anarquismo ibérico: urbanismo
“orgánico” o ecológico, neomalthusianismo y naturismo social Icaria
Editorial S.A. – Fundación de Estudios Libertarios Anselmo Lorenzo, mayo de
2000. Pàgina 45.
SOLÉ TURA, JORDI Catalanisme i Revolució Burgesa El Viejo Topo,
2017. Pàgina 308 i 310.
GALLARDO, JUANJO La independència de Catalunya i la dreta catalana Llibertat.cat
09/08/2017.
Comentarios
Publicar un comentario