El nacionalisme independentista català: un camí inconfés cap al social-xovinisme i la tecnocràcia
1) Introducció
El passat juny de 2021, va sortir a la llum un interessant informe, de
l’Institut de Ciències Polítiques i Socials (ICPS) de la Universitat Autònoma
de Barcelona (UAB), titulat Quan el Procés es trobà amb la pandèmia, basat
en un sondeig d’opinió de l’any anterior. Malgrat les naturals reserves que pot
provocar bona part de la sociologia política acadèmica, als ambients de
l’anarquisme militant, si més no en alguns, val la pena rescatar-ne algunes
dades, per intentar fer-ne una crítica que vagi més enllà de les breus
reflexions que es plantegen en el text.
2) Entre l’academicisme sociològic i la crítica
anarquista
Personalment en destacaria les següents: a) El 76,5% de la mostra de
l’electorat independentista es defineix políticament d’esquerres i, a la
vegada, com a només català en quan a sentiment identitari dels possibles
espanyol/català/dual i b) L’estudi situa als individus integrats a la classe
servei com els únics on hi és majoritari l’independentisme: quan es
desgrana aquesta classe ens trobem que el professional o tècnic per compte
propi o d’altri és la categoria que conté major proporció
d’independentistes. També cal remarcar, per altra banda, els empleats
d’oficina dins la classe dels treballadors no manuals com els més
partidaris de la independència. Aquí, però, cal aturar-se un moment. Què és
això de classe servei? És una categoria social, basada en l’esquema
teòric del sociòleg britànic Goldthorpe, que té en compte la seva posició
jeràrquica en l’estructura de classes, només per sota de la classe d’elit o
propietària, en funció, suposadament, de la possessió d’un coneixement
especialitzat.
Arribats a aquest punt, crec que qualsevol company anarquista, fent mofa
d’aquesta mostra asèptica d’informació, podria dir que avui dia les categories esquerra
i dreta amb prou feines signifiquen res o bé que aquesta idea
meritocràtica de que el coneixement, encara que sigui especialitzat, et permet escalar posicions dins la piràmide social, amaga també la densa xarxa informal
de contactes, dins de segments específics del mercat laboral, que permeten a
certes classes socials garantir la posició dels seus membres a través de les
diferents generacions: és a dir, l’endoll de tota la vida. I, la veritat, no
aniria gens desencaminat però, de totes maneres, val la pena aprofundir més
respecte a aquestes primeres reflexions.
En primer lloc, no només crec que es pot sostenir que el, gairebé,
imperceptible matís entre els corrents hegemònics del socioliberalisme i el
neoliberalisme fan que no tingui massa sentit, avui dia, l’ús de conceptes que
venen de la llunyana Revolució Francesa del segle XVIII, sinó que crec que si
fem una anàlisi històrica del que han estat les posicions d’esquerra i independentistes
a Catalunya ens adonarem que han tingut, més aviat, una relació inversament
proporcional al llarg dels anys (a l’augmentar-ne la intensitat d’una en
descendia l’altra i viceversa) el que fa que l’auto-identificació ideològica de
la major part de l’electorat independentista manqui de consistència i
esdevingui, degut al motiu estructural de trobar-nos en una regió de
capitalisme desenvolupat, en una mostra inconfessa de social-xovinisme o
nacional-bolxevisme autòcton. Analitzem-ne dos paradigmàtics exemples.
Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), es va fundar a la Conferència de
Sants de 1931. En el procés de creació del partit hi hagué un viu debat entre Joan
Lluhí i Vallescà i el Dr. Torres sobre la definició ideològica de la formació
política naixent. El primer, amb influència sobretot a Barcelona, volia que ERC
es definís com un partit socialista i obrer, mentre que el segon, amb
influència entre la menestralia i la petita burgesia de comarques, s’hi
oposava. La primera proposta fou derrotada. I quina casualitat que Lluhí
i Vallescà, a la vegada, fou un dels membres destacats del grup editor de l’Opinió,
oposat amb fermesa a les tesis separatistes (així es feien dir en aquella
època els independentistes) d’Estat Català. És a dir, el sector més obrerista i
socialista d’ERC, àdhuc fou el més oposat a l’independentisme d’aleshores.
Casualitat? Seguim.
El curiós de l’assumpte és que tot aquest procés de col·laboracions i
fusions, segons l’historiador Carles Viñas,
va portar a conflictes interns entre les tendències més comunistes o més
independentistes (el que ja es bastant indicatiu del que es mira d’argumentar aquí)
els seus darrers anys d’activitat. De fet, el 22 de setembre de 1973, el full Avui
(òrgan del catalanisme conservador) els acusava d’haver patit intents de
manipulació per part d’una organització marxista-leninista espanyola. El
cert és que si hom llegeix els seus textos, molts d’ells també en castellà, no
s’hi troba, normalment, un nacionalisme gaire hiperventilat sinó un
marxisme-leninisme amb pinzellades d’independentisme. És a dir, el component
sociològic obrer del grup, crec, el va portar a prioritzar la seva relació amb
d’altres organitzacions comunistes o llibertàries, el que el va convertir una
mica en un rara avis dins del catalanisme radical de l’època.
Això era degut a que, les condicions socials concretes de subdesenvolupament
de Moçambic, feien que els caps tribals i la petita burgesia naixent fossin
massa dèbils per oposar-se a les masses explotades al si del moviment
socialista d’alliberament nacional. Quelcom que no passava a la naixent ERC,
màxim exponent del catalanisme d’esquerres dels anys 30: la derrota
política de Lluhí i Vallescà enfront el Dr. Torres n’és testimoni.
4) Frank Grimes i l’independentisme
tècnico-democratico-representatiu
En segon lloc, més enllà de la pràctica de l’endoll s’ha de tenir en
compte, sobretot, com el sistema educatiu actua de reproductor de l’estructura
de classes, doncs, per exemple, el 2017 el 47,7% d’estudiants universitaris
provenien, a la vegada, d’entorns familiars amb el mateix nivell acadèmic, el
triple que el 2002 estan, a més, sobre representats, doncs, només representen
el 26% de la població. En aquest sentit, la major presència de graduats
superiors entre els independentistes, que indica l’estudi, podria córrer el
risc de ser interpretada, per alguns hiperventilats, com una mostra de la
solidesa intel·lectual del seu projecte quan, de fet, si es veu també el
lleuger major nombre d’independentistes entre els aturats, pot indicar
l’existència d’una bossa d’intel·lectuals descontents amb expectatives
incomplertes, llestos per a engreixar acríticament les files d’un moviment
sociopolític burgès farcit de promeses d’ascensió social.
Un dels màxims exponents d’aquesta pulsió tècnico-democràtico-representativa
fou el sociòleg hongarès Karl Mannheim (1893-1947) que només manifestà, al
meu entendre, una barreja impossible de tendències oligàrquiques, corporatives
i democràtico-liberals. Unes aberracions conceptuals que només expressaven, de
fet, el seu profund pànic al paper de les masses treballadores en la història
i, a la vegada, el seu rebuig a solucions obertament totalitàries d’esquerra o
dreta. El típic i contradictori progressisme elitista o oligàrquic que
hom pot observar en molts d’aquests qui es defineixen com políticament
d’esquerres i identitàriament només catalans i que constitueix el marc
teòric, a voltes inconfés, de cert cooperativisme educatiu català al marge de
qualsevol perspectiva revolucionària. Però veiem una significativa cita de Karl
Mannheim respecte això:
En aquest punt, ens podem preguntar si les
democràcies de l’Era de la Planificació no hauran d’establir una nova
institució al marge del mecanisme general del sistema representatiu, per bé que
formant part del procés polític. Podem anomenar-la, Ordre. La definirem com una
organització voluntària reclutada entre els representants més destacats de les
diverses capes dels diversos elements de la comunitat (...) Aquest organisme
haurà d’ésser una mena de tribunal suprem per a garantir la consistència i la
continuïtat de la planificació.
5) Conclusions: entre dos tierras estas
y no dejas aire que respirar
La posició que ocupa, en la pràctica, aquesta classe tecno-professional en
el combat polític no deixa de recordar-me la famosa cançó del grup aragonès Heroes
del Silencio de meitat dels 80, doncs, les seves lletres metafòriques es
presten a lliures interpretacions. L’emmascarament d’un social-xovinisme o
nacional-bolxevisme autòcton com a ideals d’esquerra només pot tenir l’efecte
de retardar, indefinidament, la lluita de classes entre el proletariat i la
burgesia: la classe mitja professional s’encaparra en estar al mig com el
dijous (més en la teoria, doncs, en la pràctica ja veiem cada cop més cap
on es decanta) i ens avorreix fins a l’extrem amb les seves típiques
ambigüitats i indecisions.
Personalment, penso que, a grans trets, es tracta de quelcom més que una
anècdota, doncs, pel cas específic de certes regions industrialitzades del
continent, el trasllat mecànic d’idees com alliberament nacional produeixen
les aberracions ideològiques que s’han vist al depositar-se, majoritàriament,
no en les majories explotades sinó en els sectors socials de classe mitjana
professional com és el cas de Catalunya i ens mostra l’estudi de l’ICPS de la
UAB. El líder bolxevic V.I. Lenin a la seva obra L’imperialisme fase
superior del capitalisme defensava que aquesta aristocràcia obrera havia
estat comprada pel sistema capitalista mitjançant la plusvàlua extreta de
l’explotació intensiva de les colònies i que, com a conseqüència, actuava de
barricada contrarevolucionària contradient la tesis de Karl Marx de que la
revolució obrera succeiria als països europeus de capitalisme desenvolupat.
Alma apátrida
Bibliografia:
MEDINA LINDO, LUCÍA i FREIXANET MATEO, MARÍA Quan el procés es trobà amb
la pandèmia: Informe d’explotació de resultats del sondeig d’opinió Catalunya
2020 de l’ICPS. Institut de Ciències Polítiques i Socials (adscrit a la
Universitat Autònoma de Barcelona) 2021. Pàgines 19, 21 i 23.
GIDDENS, ANTHONY Sociología Alianza Editorial, 2001. Pàgina 371.
POBLET, JOSEP. M Vida i mort de Lluís Companys Editorial Pòrtic -
Col·lecció Nàrtex, 1976. Pàgina 164.
VERA, JORDI La lluita armada als Països Catalans (Història del FAC) Edicions
Lluita, agost de 1985. Pàgines 9, 16, 17, 78, 79 i 110.
VIÑAS, CARLES Història de l’Esquerra Independentista Tigre de Paper,
març de 2021. Pàgines 34, 82, 88, 89, 118 i 724.
MACHEL, SAMORA Mozambique: Revolución Democrático Popular C. Casals
Editor – Colección Alternativas, abril de 1976. Pàgines 48 i 49.
REDACCIÓN Los alumnos con padres universitarios se triplican en 15 años,
según estudio La Vanguardia 09/10/2019.
MANNHEIM, KARL Llibertat, Poder i Planificació Democràtica Edicions
62, juny de 1965. Pàgina 206.
"Jo -Hortènsia, la cuinera- crec que les revolucions estavellen quan la gent té gana i està desesperada. L'han de fer els murcians i els andalusos que passen misèria i que tenen el cap calent. Però una vaga o una revolució de catalans ben peixats no l'entenc.. No sé qui ha ensarronat tots aquests dependents de camiseria, nens de casa bona, estudiants d'arts i de lleis. No sé qui els fa beure a gallet, però de tot això no pot sortir res de bo."
ResponderEliminarNèstor Luján, La Rambla fa baixada, p. 55.