La CUP i l’Esquerra Independentista: una facció dels eseristes de dreta catalans
1) M’ha dit un ocellet que de llepar culs va
la cosa
Fa uns dies, una de les moltes persones enrabiades, pels últims
esdeveniments polítics a Catalunya, va deixar anar una sentència que em va fer
pensar:
Esto de la CUP con
Convergencia y Giró es como si Lenin le hubiera lamido el culo al Zar.
Personalment penso que és un error. Ni la CUP ni l’Esquerra Independentista
son comparables, en absolut, als bolxevics. Com a anarquista, no simpatitzo pas
amb el partit de Lenin però penso que s’ha de començar a desmuntar des de la
sociologia política aquesta falsa analogia: sobretot, tenint en compte que
forma part de l’imaginari polític de l’E.I. (o dels seus sectors més
“esquerrans”) i els hi serveix com un intent estètic legitimador davant la
classe treballadora (en nombroses ocasions m’he trobat, fins i tot, companys/es
llibertaris/es que assumeixen acríticament la pròpia definició que fan aquests
sectors “esquerrans” de si mateixos i, bé que si ho fan amb una pretensió de
crítica des de l’anti-autoritarisme àcrata, això no vol dir que l’analogia
sigui encertada). Però, seguint amb l’analogia històrica, doncs, amb quina
facció política de la Rússia de principis del segle XX serien comparables?
2) Bolxevics? Sobre els corrents polítics de la
Rússia de principis del segle XX
Les faccions, que ara recordi, eren les següents:
a) Els Liberals Constitucionalistes, anomenats Cadets; volien una
monarquia constitucional, inspirada en la britànica, tot i que van acabar
recolzant el Govern Provisional republicà de Kerenski forçats pels
esdeveniments: representaven, bàsicament, a la burgesia urbana.
b) El Partit Obrer Socialdemòcrata Rus – POSDR; defensaven una via
reformista al socialisme, tot i que després tingueren l’escissió bolxevic defensora
de la via revolucionària, enfrontada a l’ala moderada dels menxevics partidaris
encara de l’anterior política: tenien una direcció política formada per una
intel·lectualitat petit burgesa desplaçada políticament al camp d’un
proletariat industrial que constituïa la seva principal base social.
d) Els Anarquistes: comptaven amb varis col·lectius i organitzacions (que
ara recordi la Federació Local de Grups Anarquistes de Moscú o la Confederació
Nabat d’Ucraïna). Eren, potser, més afins als eseristes d’esquerra que
als bolxevics (Fanni Kaplán, la revolucionària que disparà a Lenin, per
exemple, va oscil·lar entres aquests dos corrents ideològics). Tenien una base
obrera i camperola.
3) Bolxevics? Sobre els corrents polítics de la
Catalunya de principis del segle XXI
És evident que a Catalunya ningú ha derrocat, de moment, la monarquia
borbònica però si hi ha alguna força política que s’assembli al
constitucionalisme liberal dels Cadets (o neoliberal, doncs, la redacció
de la futura Constitució de la República Catalana va ser encarregada a una
empresa privada) aquesta és, sens dubte, l’espai post-convergent de Junts que
té una base social de classes mitjanes i de la nova burgesia emergent independentista.
Per altra banda, ens trobem amb què el que podria ser el POSDR a Catalunya no
recolza aquest constitucionalisme neoliberal, doncs és deutor de les tesis del
socialista Jordi Solé Tura, segons les quals la revolució burgesa està
finalitzada a Espanya i no en queden reminiscències pre-capitalistes o, en tot
cas, estan totalment subordinades a la dinàmica acumulativa principal del
capital monopolista.
És, més aviat, una formació que prové, ideològicament, del radicalisme
petit burgès de centre (en la línia de la Unión Cívica Radical d’Hipolito
Yrigoyen a l’Argentina o inclús el Partido Republicano Radical d’Alejandro
Lerroux a Espanya: onejant una altra bandera nacional però compartint similars
característiques sociològiques). Una de les seves bases socials històriques, junt
a part de les classes mitjanes urbanes, ha estat la petita propietat agrícola (de
la Unió de Rabassaires a la Unió de Pagesos). És a dir, el Partit
Social Revolucionari dels seredniaks catalans que, a l’igual que a la
Rússia prèvia a la dictadura bolxevic, forma Govern amb uns Cadets ultraliberals
anomenats Junts. Però on són aquí els bolxevics? I la facció dels eseristes
d’esquerra (mig populistes agraris, mig marxistes) escindida del PSR?
A la Catalunya del segle XXI, no hi ha cap succedani de II Congrés dels
Soviets que ajunti a neo-eseristes d’esquerra i socialdemòcrates
postmoderns com no hi ha perspectiva d’una aliança d’aquests amb els
anarquistes per assaltar el Palau de la Generalitat: tot i que una hibridació
ideològica anarco-eserista similar a la de Fanni Kaplán s’expressa amb
certa intensitat en vàries individualitats i col·lectius de Catalunya. Així, la
Declaració de Principis d’Endavant, del 25 de juliol de 2000, on afirma
que el subjecte revolucionari és una entelèquia anomenada Poble Treballador
Català format per la classe treballadora, els petits propietaris i la petita
pagesia, és un brindis al sol eserista que fusiona clarament el marxisme
amb el populisme agrari.
Ara bé, aquesta facció marxista-populista neo-eserista d’esquerra sociològicament
i ideològicament similar a la seva versió russa per la seva idealització d’uns seredniaks
catalans, als que es tendeix a considerar guardians de les autèntiques
essències de la pàtria, no ha tingut cap II Congrés dels Soviets que l’escindeixi
de la seva ala dreta com a pas previ a la unió amb uns bolxevics pràcticament inexistents
i uns anarquistes que, o bé desconfien d’ells pels seus compromisos amb l’ala
dreta eserista, o bé són més eseristes llibertaris que pròpiament
anarquistes. Si fem un exercici d’imaginació política aquesta és la diferència
fonamental que podem trobar entre ambdós processos històrics: els lligams que
mantenen unides l’ala dreta i esquerra del jove eserisme català no s’han
arribat a esquinçar com va passar a la Rússia pre-bolxevic on els segons es van
adherir a la protesta revolucionària contra la Iª Guerra Mundial mentre que aquí,
de moment, segueixen fent seguidisme de l’enfrontament inter-burgès i apostant de
facto per un dels dos bàndols d’aquesta pugna.
5) Sol, solet li posa la barretina als Cadets
El jove sol de la dreta eserista il·lumina amb els seus rajos el Govern
Provisional català que continuarà amb els seus compromisos bèl·lics identitaris
camuflats d’embat democràtic. L’esquerra eserista està totalment fagocitada i a
més a més és creu el què no és identificant-se, a la vegada, amb tot de
corrents ideològics més aviat aliens a les seves característiques
sociopolítiques. Ni bolxevic, ni llibertària, més li valdria començar a assumir
el que és en realitat com a pas previ a sortir del femer en el que s’ha fotut:
un jove populisme i idealisme ruralista envernissat de marxisme que representa,
per tant, l’ala esquerra d’un sistema post-pujolista de dominació política sobre
el proletariat. Independència-eserisme-països catalans.
Comentarios
Publicar un comentario