El passat divendres 2 d’octubre de 2020 es va realitzar a les 19:30 hores a
l’Ateneu Llibertari de Gràcia (C/Alzina, núm. 5) la conferència «La crisi a les
residències de gent gran. Crònica d’una mort anunciada?» amb Innan Urueta i
Cristina Nagore de la Cooperativa Clara orientada a assessorar i transformar la
concepció tradicional de les cures a les persones dependents i la tercera edat.
La xerrada estava organitzada conjuntament amb el col·lectiu Agita’t Gràcia vinculat
a l’Ateneu. La Cooperativa Clara està orientada, doncs, a dissenyar
metodologies alternatives de cura, on hi desenvolupen la seva activitat
professionals terapeutes i treballadores socials amb àmplia experiència en
residències. Les ponents van assenyalar que aquestes neixen, en un determinat
moment, per intentar solucionar (o més aviat apedaçar diria jo) problemes
individuals i estructurals, així com va indicar cert canvi cultural tendent en
què algunes famílies ja no veuen tan malament, com abans, portar als seus avis
i àvies a aquests centres.
En aquest sentit, van indicar que no ho està sempre que t’agradi, i
assumeixis les conseqüències, de viure en una institució, de viure, doncs, una
vida institucionalitzada. En conseqüència, a la indústria de les cures no
l’importa trencar biografies individuals i homogeneïtzar els i les residents.
Van senyalar també que quelcom tan bàsic com poder anar al servei quan un vol
desapareix amb la institucionalització i feren autocrítica respecte la pràctica
cap a les usuàries de psicologia maligna o cures malignes que
tenen relació amb actituds de condescendència o infantilització dels avis i
àvies que es practiquen, en nombroses ocasions, fins i tot sense ser-ne conscients,
reproduint la discriminació per motius d’edat (edatisme). En relació amb
això van puntualitzar l’obsessió dels mitjans de comunicació per ressaltar només
els maltractaments físics però que, de fet, només són la punta de l’iceberg d’un
problema molt més estructural.
En un sentit més general, van denunciar l’existència d’uns valors socials i
culturals caracteritzats per la gerontofòbia (fòbia a les persones
ancianes) difosos pels mitjans de comunicació de masses on la idea de vellesa
que ens mostren és culturalment anglosaxona (es referia a individualista i
liberal?) i socialment activa on les persones grans que no hi encaixen poden
patir, en conseqüència, frustració i abatiment. Segons Innan i Cristina, el
sistema actual no afavoreix la convivència intergeneracional i estableix
mecanismes d’exclusió perquè les generacions més ancianes estiguin a uns
centres on els infants no els puguin veure. Aquestes institucions no contemplen
tampoc la participació dels familiars, tot i que, en aquest sentit, una assistent
va indicar que alguns estan organitzats i fan pressió.
Les ponents van senyalar que la vida quotidiana a les residències ha passat
de no donar-los mascaretes a, com aquell qui diu, envasar-los al buit sense
deixar-los poder abraçar ni tocar als seus familiars. Innan i Cristina
semblaven sorprendre’s, o potser no tant degut a la seva àmplia experiència en
el sector, de que els mitjans de comunicació parlessin de espectacle dantesc
al veure, els soldats que entraren a algunes residències, com alguns
ancians feien accions com repetir frases reiteradament o treure’s la roba, al
que van respondre irònicament que imaginaven que els militars feien altres
coses que entrar a diari en aquests centres. Com a exemple de que el model
capitalista de les residències deshumanitza van senyalar una idea molt
important, i que van reiterar al llarg de la xerrada, de que no existeixen activitats
amb sentit quotidià: és a dir, aquelles que tenen a veure amb l’autonomia
personal (i que tenen a veure, per tant, amb l’autoestima) com poder cuinar o
rentar-te la roba.
Un altre tema que es va tractar és el de l’alimentació que es facilita als
i les residents. Aquí hi va haver un debat entre les ponents i algunes
assistents senyalant, les primeres, que la despesa mitjana és només de 2,5
euros per dia, mentre alguna assistent comentava que la mitjana a Espanya era
de 5 euros. De totes maneres va quedar clar la qualitat ínfima del que es dona
posant com exemple l’habitual ús del peix panga o la política, inclús, de retirar
les cuines i substituir-les per uns forns que descongelen aliments precuinats
provinents de països com Alemanya. Es van denunciar també els ingressos
involuntaris, senyalant que no hi ha quasi bé la redacció de voluntats
anticipades (decidir quan una persona pot decidir). S’acostuma a mentir-los
dient que és per un temps fins que vingui el metge: els i les residents s’impacienten
preguntant quan vindrà o insistint en marxar, havent de gestionar els i les
treballadores aquesta difícil situació.
Algunes de les empreses que s’estan enriquint amb la deshumanització de les cures a la gent gran són: Domus Vi, Orpea, Vitalia o Sanitas i en l’àmbit de l’atenció domiciliària Clece, Valorisa i Suara. Clece és la part social (és a dir la seva faceta amable per rentar-se la cara) de Dragados. Innan i Cristina van senyalar que sota la deficient custòdia de Domus Vi ha mort molta gent i que tenen molt de cura als mitjans de comunicació de masses, per pressions evidents, de no nombrar-los als informatius. Respecte als i les treballadores de les residències es va senyalar que a diferència dels professors no es demanen els antecedents penals, el que van relacionar amb la idea de protecció de la infància que existeix a la nostra societat en comparació a l’abandó de les persones ancianes.
Finalment, es van fer algunes reflexions per concloure l’acte com el fet
que la jubilació és una etapa de desorientació però en la que més anys passem
de la nostra vida. Noves perspectives en quan a l’atenció a la gent gran són la
idea de transformar els nostres municipis en pobles cuidadors que
incloguin polítiques amb perspectiva gerontològica com activitats, equipaments
i serveis. Innan i Cristina van senyalar, en aquest sentit, que es fa del tot
necessari canviar la visió de que el marc familiar és l’únic on es produeix la
solidaritat. També es van nombrar les experiències de co-habitatge on gent gran
s’ajunta per compartit l’última etapa de la seva vida: aquestes propostes de co-housing
senior a vegades però, es va denunciar, són elitistes. L’última reflexió
fou orientada a concebre les residències coma espais per a casos concrets de necessitat
de cures constants però, en la majoria dels casos, les ponents van senyalar que
hi ha alternatives millors.
Alma
apátrida
Comentarios
Publicar un comentario