1) Quin antifeixisme?
Últimament, arrel de les convocatòries contra el confinament realitzades
majoritàriament per sectors de la classe alta a diferents punts de l’Estat, han
anat sorgint protestes antifeixistes disposades a barrar-los el pas.
Evidentment, s’hi ha de participar, si fa falta amb convocatòria pròpia i
diferenciada, però s’ha de reflexionar-hi també i estar alerta davant de cert antifeixisme
que l’únic que busca és incorporar l’anarquisme (i altres sectors de
l’esquerra anticapitalista) a la defensa dels valors de la democràcia burgesa,
a fi de que actuí de força de xoc de la socialdemocràcia i el socioliberalisme.
Crec que la majoria de companys i companyes llibertàries ibèriques són
perfectament conscients d’això però avui voldria fer un exercici de memòria
històrica i rescatar dues experiències llatinoamericanes on això va quedar molt
palès: La vaga del Frigorífico Nacional a l’Uruguai de 1943, i el paper
galdós que hi va jugar l’antifeixisme comunista, i la postura del company
llibertari argentí Fernando Quesada respecte l’antifeixisme interclassista
aplanant-li el camí al populisme feixista de Juan Domingo Perón.
2) La lluita contra els nazis alemanys com a forma
de justificar l’esquirolatge uruguaià
A principis dels anys 40, l’anarquisme uruguaià estava molt fragmentat:
subsistien, de forma precària però fidels als seus principis, els
anarcosindicalistes “ortodoxos” (anarcopuristas) de la Federación
Obrera Regional Uruguaya (F.O.R.U.) mentre una escissió dels
anarcosindicalistes pro-bolxevics (anarcodictadores) de la Unión Sindical Uruguaya (U.S.U.)
s’havia acabat ajuntant amb els comunistes en la Confederación General
del Trabajo del Uruguay (CGTU). La influència del poc anarquisme que
quedava a la CGTU acabà de desaparèixer en el següent intent d’unificació del moviment sindical que impulsa el Partit
Comunista (PCU): la Unión General de Trabajadores (UGT). El cas és que
aquest no va ser tot l’unitari que els hi hagués agradat per la postura
burocràtica i pro-patronal que van jugar els comunistes contra el suport
majoritari del proletariat uruguaià a la vaga més sonada d’aleshores: la del Frigorífico
Nacional de l’any 1943.
El cert és que en el marc de la Segona Guerra Mundial (1939-1945) el Partit
Comunista es va aliar amb la burgesia urbana antifeixista (havien derrocat al
dictador feixista Gabriel Terra de la seva mateixa formació política) del Partido
Colorado (un dels dos partits tradicionals de l’Uruguai junt al rural Partido
Blanco) en la idea de la necessitat d’establir lligams amb l’imperialisme
“democràtic” contra el nacionalsocialisme d’Adolf Hitler. El que es traduïa en
subministrar la carn necessària als països aliats. Nosaltres recordarem potser
la participació dels companys llibertaris espanyols de “La Nueve” a la Divisió
Leclerc de la França Lliure com a exemple d’una col·laboració similar però el
cert és que Uruguai quedava lluny: per a la classe treballadora, i el poble
subjugat llatinoamericà, era percebut com un enemic més clar l’imperialisme
nord-americà així com els seus criats empresarials i polítics autòctons.
El resultat de no recolzar les reivindicacions obreres fou que l’intent
comunista unificador es va trencar: es crea la Coordinadora de Sindicatos
Autónomos (CSA) que posteriorment donaria lloc a la Convención Nacional
de Trabajadores (CNT) on, per cert, van participar els militants de la Federación
Anarquista Uruguaya (F.A.U.) que discrepaven de l’anarcosindicalisme
“ortodox” de la F.O.R.U. Però això ja són figues d’un altre paner. Ja ens podem
imaginar, doncs, les invectives de l’antifeixisme comunista uruguaià contra els
treballadors del Frigorífico Nacional i qui els recolzava: de buscar el
triomf de Hitler o, inclús, d’aliar-se amb els sectors que volien restablir una
dictadura feixista com la de Gabriel Terra. La posició d’aquests, pel contrari,
va ser defensar una postura independent dels dos blocs imperialistes en pugna
(feixista i democràtic) el que des d’Europa, amb el que estava passant, potser
no seria comprès per alguns.
Fernando Quesada (1910-1976) fou un obrer gràfic i militant del moviment
llibertari a l’Argentina, fill d’emigrants andalusos. Va tenir un paper
destacat, com a dissenyador i articulista, a vàries publicacions: Acción
Libertaria (òrgan de la Federación Libertaria Argentina), Hombre
de América (sobre temes polítics i culturals de la regió), Justicia (de
la campanya per la llibertat dels presos de Bragado), Solidaridad Obrera (publicació
per un moviment de classe independent dels buròcrates sindicals), Reconstruir
(defensor del socialisme llibertari en ple autoritarisme peronista), Documentos
Históricos de España (de suport a la lluita del poble espanyol contra el
feixisme i on hi participaven llibertaris argentins que s’havien desplaçat a
Espanya en solidaritat) entre moltes d’altres. Tingué una activitat frenètica,
segons els seus companys, però, lamentablement, no pogué finalitzar el seu
projecte personal: un diccionari biogràfic de l’anarquisme argentí.
A un article que va publicar al número 20, de maig de 1943, de la revista Hombre
de América titulat La lucha antitotalitaria requiere contenido social afirma:
El conjunto antitotalitario se
forma con la afluencia de hombres y mujeres en quienes despierta el ansia
combativa por factores puramente emotivos, como reacción humana ante las
brutalidades del fascismo enseñoreado en toda Europa; por otro se debilita con
la falta de fe, la inoperancia, la esterilidad de sus acciones, la carencia de
contenido social profundo.
Així Fernando Quesada descobria, poc abans de l’ascens polític de Juan
Domingo Perón, la paradoxa que representa el fet que, amb l’excusa de lluitar
contra el totalitarisme feixista, comunistes i socialistes acabessin fent pinya
amb la petita burgesia radical amb el suport de l’imperialisme nord-americà. En
el fons el que hi havia, també, era cert menyspreu racista de la classe
treballadora urbana d’origen europeu pels treballadors recentment emigrats de
l’interior als que s’anomenava despectivament cabecitas negras. Els factores
puramente emotivos, que explicava Quesada, de l’antiperonisme dels primers
els hi impedia veure les fatals conseqüències de tenir certs companys de
viatge, a la ideologia dels quals els hi mancava contenido social profundo (o,
en tot cas, contrari als interessos del proletariat).
4) Concloent...
La reflexió premonitòria de Quesada ens ha de fer entendre que la lluita
contra la socialdemocràcia descafeïnada, que davant la crisi del coronavirus,
socialitza les pèrdues de la classe empresarial, acceptant ERTES fraudulents
per carregar sobre la despesa pública (o sigui el que paguem els mateixos
treballadors, en els pocs casos que s’ha fet) la insolidaritat burgesa és tan
important, o més, a la lluita contra l’ultradreta de VOX, sinó volem que
aquests darrers acabin traspassant el llindar de classe que representen els
“cayetanos” i que ens permet carregar fàcilment les tintes en contra d’ells.
També contra el “feixisme antifeixista” de l’independentisme burgès català, que
paga els llits d’hospital a la sanitat privada a 43.000 euros per pacient,
mentre segueix amb la cantarella de l’Espanya ens roba. Aquest antifeixisme, de
fet, és la millor garantia del triomf del feixisme: a l’Uruguai, l’Argentina,
Espanya o a on sigui.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario