Recentment Firmin Dusabe, politòleg rwandès resident a Vic, ha publicat amb
wanafrica l’obra La diàspora rwandesa: viure el conflicte i construir la pau
que versa sobre el paper de la comunitat del país a l’estranger (sobretot a
Bèlgica, antiga metròpoli imperial) en la política interna d’aquest país dels
Grans Llacs i el seu possible “procés de democratització”. És interessant l’esbós
que realitza de la història contemporània del país, el sistema de dominació
política del qual era semblant a un joc de matrioixques russes: la primera i
més gran (en poder) eren els colonitzadors (primer alemanys i després belgues)
que dominaven a l’aristocràcia nyiginya (formada pels ramaders tutsis)
que, a la vegada, mitjançant el sistema de l’ubuhake sotmetia als
camperols hutus.
Així es va configurar una dinàmica on, per una banda, el poder nyiginya es
resistia a l’intrusisme dels colonitzadors i adoptava una postura “nacionalista”
(expressada en l’oposició a acceptar el cristianisme, per exemple, i que va
portar a la destitució d’un dels monarques) i on, per l’altra, els umugaragu
(els servents majoritàriamernt hutus de l’aristocracia nyiginya reduïts
a una condició de semi-esclavitud) celebraven, paradoxalment, algunes de les
mesures del poder colonial belga com l’abolició del règim de l’ubuhake,
l’1 d’abril de 1954, a que fou forçat el Rei Mutara Rudahigwa i obligava als
tutsis a compartir el ramat (font del poder tradicional) amb els hutus.
A aquesta paradoxa dels que aguanten la base de la piràmide celebrant una
mesura dels que estan dos nivells per sobre d’ells, s’hi afegeix el fet que, a
la vegada, els belgues havien reforçat la segmentació de la població impedint l’accés
a l’educació dels hutus així com la seva entrada a l’administració
colonial.
Però al tancar-se una porta se n’obrí una altra i molts joves hutus entraren
als seminaris de l’Església Catòlica (precisament la institució a la que s’havia
oposat el rei nyiginya tutsi). D’alguna manera la duplicitat d’institucions
dels colonitzadors fou aprofitada per expressar la lluita de classes dels umugaragu
hutus no tant contra aquests colonitzadors sinó contra els seus
servidors autòctons. D’una manera semblant es recorda a Llatinoamèrica a Fray Bartolomé
de las Casas com a protector dels indígenes i com un referent de la “Teologia
de l’Alliberament” quan no es pot oblidar que bona part de les seves preocupacions
humanistes no es poden abstraure de la dificultat per evangelitzar les persones
sotmeses al règim de la encomienda dels nobles aventurers (adelantados).
El 1959 esclatà l’anomenada “Revolució Hutu” i es produí el primer èxode massiu
de tutsis.
A conseqüència d’aquests fets els colonitzadors belgues van disminuir progressivament
el poder reial, es va crear un exèrcit nacional fora del seu control i es van
convocar comicis electorals. Als primers que es van convocar, el Moviment
Democràtic Republicà – Partit del Moviment d’Emancipació Hutu (MDR – Parmehutu)
els va guanyar àmpliament, doncs, la Unió Nacional Rwandesa dels tutsis
no hi va participar sota la postura “nacionalista” d’una conxorxa
belga-hutu per eliminar la monarquia que interpretaven com a vertader símbol nacional
rwandès. Així ens trobem que amb la independència, sota el triomfant relat hutu
d’haver desfet amb la lluita l’opressiu règim nyiginya hi queda
soterrat un altre relat que atribueix als hutus el paper de
col·laboracionistes amb el colonialisme occidental.
És important aquesta reflexió perquè ens mostra com la pre-existència d’un
poder opressiu autòcton, abans de l’arribada dels colonialistes, dibuixa un
escenari més complex on la conjunció de la lluita per l’alliberament “nacional
i social” no és tan automàtica ja que, per una banda, hi ha un sector polític que,
com a mínim, sembla donar més importància a la seva condició de servitud social
a mans dels seus connacionals que a la dominació estrangera i, per l’altra, un
altre que s’erigeix com a defensor de l’autenticitat rwandesa a través de la defensa
de la monarquia. De fet, Firmin Dusabe senyala com el rei Kigeri V Ndahinduwra,
enfrontat amb els belgues, va aprofitar la independència del Congo per
contactar amb els països de l’orbita soviètica i els líders anti-imperialistes
africans perquè recolzessin la seva causa. Es pot imaginar una paradoxa més
gran que un monarca absolutista filo-comunista defensant una via a l’alliberament
nacional contra uns sectors populars aliats per conveniència amb una potència
imperial?
Fa poc s’ha fet un bany de masses a Perpinyà el representant d’un poder
burgès que ha dessagnat al proletariat amb el seu neoliberalisme criminal. Deia
fa un temps portar dins seu una pulsió anarquista, afirmació corroborada per
cert cantant de rap antifeixista. Aquesta mena de nyiginya català busca
amb aquestes agosarades afirmacions el suport de la Internacional Anarquista i
de l’esquerra revolucionària, com si fossin la nova Unió Soviètica, llesta a recolzar
la seva peculiar insurrecció defensora de privilegis. I es passeja de la mà d’un
alcalde pied-noir que permet homenatges a aquells que criticaven l’Estat
Francès, no per mantenir una possessió al nord d’Àfrica durant més de cent anys,
sinó per no deixar-los governar-la totalment com ells volien.
Què fer davant d’aquesta situació? Com posicionar-se davant un escenari en
què un poder opressiu enarbora una bandera de resistència enfront un altre
poder amb més mitjans materials per oprimir? Per a una part de la classe
treballadora catalana, la vivència quotidiana d’un Estat espanyol opressor és
llunyana i més aviat irreal. La seva experiència d’opressió i explotació guarda
avui dia més relació amb les estructures del semi-estat català, ara rupturista
ara col·laboracionista segons l’hi convingui. Per a una altra, queda reflectida
en les dificultats burocràtiques per normalitzar la seva situació al país i
això ho sap bé aquest semi-estat que intenta atreure’l, en conseqüència, a les
seves xarxes polítiques clientelars; com denunciava el sociòleg ecuatoguineà
Edmundo Sepa Bonaba al seu llibre ¿Convergente, conveniente o intruso?.
Tornant a Rwanda, tot i ser tutsis no hi hauria d’haver hagut més
sectors despresos que, com deia Amilcar Cabral, s’haguéssin “suïcidat com a
classe” posicionant-se amb els patiments que patien els hutus sota el
règim nyiginya? I, per altra banda, no haurien d’haver els grups
polítics hutus fet un esforç més convincent per marcar distàncies amb
els colonialistes i així no despertar les suspicàcies dels tutsis? Només
són preguntes que em faig des del meu desconeixement i motivat per la interessant
lectura del llibre de Firmin Dusabe. Doncs si bé és cert que, per una banda, no
s’han de treure conclusions precipitades fent paral·lelismes forçats, també és
veritat que de tots els processos històrics se’n poden treure ensenyances si
som capaços de veure els perills o oportunitats que ens mostren.
El genocidi de Rwanda de 1994 va ser la culminació de tota aquesta tensió
social que, com s’ha vist, els colonitzadors belgues van contribuir a reforçar
emparant-se, de forma oportunista, ara en el règim nyiginya ara en l'elit
política hutu. A Catalunya, si bé no té les característiques d’una
colònia africana posterior a la Segona Guerra Mundial, si que és cert que la
presència d’un poder burgès nacionalista català ha produït, fins fa poc, l’adhesió
electoral paradoxal de certs sectors de la classe treballadora amb el xovinisme
espanyolista de Ciutadans. Com ens recorda molt bé Firmin Dusabe, tot i l’estructura
estamental o de classes que s’ha explicat, ni tots els tutsis eren
ramaders ni tots els hutus eren agricultors i hi havia hagut històricament
certa mobilitat social. Precisament l’arbitrarietat de la distinció, reforçada
pels colonialistes belgues, crec que va desviar la lluita de classes cap a l’odi
ètnic amb nefastes conseqüències.
Crec que aquesta lliçó no s’ha d’oblidar mai
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario