Són compatibles l’anarquisme revolucionari i el
patriotisme anti-imperialista? Reflexions de cara a un debat entre les
llibertàries
I
Sovint quan observem les recents manifestacions contra l’austeritat
capitalista a països de la perifèria del sistema-món, que diria Immanuel
Wallernstein, ens hi trobem una gran proliferació de consignes i símbols
patriòtics. Així ha estat a Algèria, Iraq i Líban però també a Xile, en part, i
a Equador. Aquest fet, relativament normal a aquestes latituds, xoca amb certa
visió (potser estereotipada) que tenim de l’anarquisme composta de consignes corrents
com “un patriota, un idiota” etc. Com explicar això? El cert és que acostuma a
passar que en societats de capitalisme desenvolupat, el patriotisme es pot
veure com quelcom regressiu, mentre que a les que componen ¾ de la humanitat és
més aviat el contrari. Albert Memmi, intel·lectual jueu tunisià, afirmava taxativament
que l’internacionalisme estricte era una prerrogativa i un privilegi que només
l’esquerra del Primer Món es podia permetre, mentre que el colonitzat havia
d’ésser necessàriament patriota ja que no l’hi quedava una altra.
Perquè? Degut a que en el segon cas ens trobem amb països caracteritzats
per una revolució burgesa truncada i, per tant, amb un nacionalisme autòcton
que no ha arribat a establir mai una autèntica hegemonia política. Segons
l’anàlisi clàssic del marxisme, aquest no deixaria de ser un necessari pas
previ per arribar al socialisme i després a la societat sense classes ni Estat
del comunisme. Però, és clar, aquesta concepció etapista no és compartida per
certes visions de l’anarquisme ni de l’extrema-esquerra comunista (que ara
recordi, per exemple, els consellistes del “Grupo Comunista Internacionalista”
etc.) i afirmen que el patriotisme anti-imperialista és, en realitat, la
defensa d’una aliança interclassista de la classe treballadora amb la “burgesia
oprimida” que es veu impedida de desenvolupar un “capitalisme nacional”, que obriria
les portes a la següent fase socialista, per l’acció del capital monopolista
del Primer Món.
És cert que una part d’aquesta “burgesia oprimida” (lumpenburgesia),
l’activitat de la qual va orientada a un mercat intern i es pot trobar amb
l’agressiva competència de capitalistes estrangers més poderosos, s’ha aliat
històricament amb certs moviments socialistes-populistes (recordar l’aliança
d’Hugo Chávez i Gustavo Cisneros de Venevisión i Cervecería Regional). Però
aquests no han estat els únics plantejaments del patriotisme anti-imperialista.
En d’altres països aquesta aliança s’ha fet únicament extensiva, per dalt, a
certs sectors depauperats de les classes mitjanes: recordo un any a Montevideo
com des de la megafonia de la “Columna Cerro-Teja”, animada entre d’altres pels
militants de la federación Anarquista uruguaya (fAu), s’exhortava als
comerciants a participar. Així els anarquistes de fAu no consideren que el
proletariat del país sigui prou fort per engegar una revolució per si mateix,
fent-se necessari eixamplar la base social mitjançant la idea del “Poder
Popular”.
II
De fet, una idea similar defensava Abraham Guillén (economista de la CNT) al
pensament del qual si conjugava anarquisme i anti-imperialisme. En països on no
hi ha una classe treballadora suficientment consolidada (degut, en bona part, a
l'onada de privatitzacions dels 90 que van escombrar les fràgils empreses protegides per l’Estat) i on existeix cert caos social, compost de sectors
depauperats d’una escassa classe mitjana i un lumpenproletariat creixent...Es
pot confiar únicament en la força de l’univers simbòlic internacionalista del
proletariat? O s’ha d’agitar la bandera del patriotisme anti-imperialista per
cohesionar aquestes forces disperses entorn un objectiu fàcilment compartible?
La proliferació de banderes nacionals en aquestes mobilitzacions no deixen de
significar la recerca d’un sentit compartit en societats molt més segmentades
que la nostra.
En aquest context, doncs, el problema no és agitar la bandera (al meu
entendre) sinó més aviat si això es fa acompanyat de certes cessions
programàtiques. És a dir, la meva discrepància amb els anarquistes uruguaians
de la fAu no és tant per haver-se apropiat estratègicament de la bandera dels
33 orientals sinó en el fet de que això hagi anat acompanyat d’una transició de
l’anarquisme obrerista al “nacional-popular”. Hi ha una relació necessària
entre ambdues coses? Suposo que a quasi ningú se li acudiria dir que el fet que
els anarquistes espanyols de la CNT-FAI cantessin allò de “En los tiempos de
Rivera y Torquemada, los fascistas nos querían matar, aliados con naciones
extranjeras como Italia, Alemania y Portugal.” ha de tenir, necessàriament,
a veure amb el fet que acabés abjurant del comunisme llibertari i participant
en estructures polítiques com el “Front Popular Antifeixista” amb la petita
burgesia republicana.
Més aviat es relacionarà amb l’amenaça a la sobirania nacional que
representava que els exèrcits feixistes estrangers s’aliessin amb els militars espanyols
revoltats. Si podem justificar, doncs, aquest “patriotisme conjuntural” dels
llibertaris en una Guerra Civil que durà tres anys com no fer-ho amb els manifestants
de països com Algèria que van patir l’ocupació militar colonial francesa durant
més de cent i la llarga ombra de la qual encara s’allarga fins els nostres dies?
En el seu moment això mateix, no va ser entès pel Partit Comunista Algerià
(filial del francès) qui es va enfrontar al Front d’Alliberament Nacional (FLN)
que, de fet, era l’hereu d’una cèl·lula dels mateixos comunistes francesos composta
per immigrants algerians a la metròpolis (l’Estrella Nord-Africana). Així
mateix, fa un temps un company anarcosindicalista bengalí em comentava la
importància de que coneguéssim la seva Guerra d’Alliberament Nacional contra
Pakistán, de 1971, com un moviment de masses en el que s’inspiren.
III
Per altra banda, el fet de que a països com Chile i Uruguay hi hagi una
tensió entre les corrents anarquistes especifistes/plataformistes (que
adhereixen al patriotisme anti-imperialista) i les més derivades de l’anarcopunk
i l’insurreccionalisme que reivindiquen fer mofa i sabotejar els símbols
nacionals, no deixa de ser paradigmàtic, al meu entendre, d’uns països que es
troben a mig camí entre les característiques d’un país de la perifèria del
sistema-món i un d’econòmicament desenvolupat. També a Costa Rica,
país que es troba en una situació avantatjosa respecte d’altres de l’Amèrica
Central, el 2016 va saltar una polèmica mediàtica i social perquè un grup d’anarcopunks
va cremar públicament una bandera del país: ràpidament els van senyalar com immigrants
nicaragüencs, volent trobar una falsa explicació xenòfoba al que no deixa de ser
simptomàtic d’un procés social contradictori on, per una banda, s’abandona l’adhesió
a la nació a mesura que aquesta perd algunes de les seves característiques
colonials (i passa, de fet, a exercir de metròpoli interna respecte els migrants) però on, per altra banda, estan molt clars els límits d’aquesta
pèrdua en la permanència del seu caràcter econòmicament depenent.
Situació que no es pot confondre amb la que experimentem a casa nostra on
la consolidació d’una peculiar revolució burgesa sota el paraigües
proteccionista de l’Estat va originar un tipus de nacionalisme que, de seguida,
va generar la més profunda aversió dels qui en patien quotidianament les seves
conseqüències. És per això que qui el reivindica s’aferra a les seves corrents “populars”,
però no pugui parlar “d’obreres”, doncs, el primer terme sempre inclou a
aquelles capes socials que, d’una manera o altra, actuen de subsidiàries de la
classe capitalista. Així, si es produís l’eventual crema del símbol d’aquesta subsidiarietat
(l’estelada blava petitburgesa de l’Estat Català) penso que ens hauria de
produir el mateix efecte que en el cas de l’estanquera borbònica.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario