
I
Al passat debat de candidats a la Presidència del Govern, Santiago Abascal ens
va sorprendre amb aquesta cita a una de les consignes insigne de Ramiro Ledesma
qui fou, junt a Onésimo Redondo, un dels fundadors de les Juntas de Ofensiva
Nacional-Sindicalista (JONS): petit grup d’acció feixista, de la línia
autoanomenada nacional-revolucionària, que acabà fusionant-se amb la Falange de
José Antonio. Amb això queda palès que l’ala dreta del feixisme no té massa
problemes en servir-se del llegat de la seva ala “esquerra” a fi d’intentar
legitimar-se davant d’una part del seu potencial electorat. Així tot i que el
programa de VOX és netament neoliberal, el seu discurs pot adquirir, segons
interessi en cada moment, reminiscències d’una matriu nacional-popular per
intentar dissimular el seu perfil classista d’escissió del Partit Popular i
predicació entre els electors acomodats de la societat.
La demagògia d’aquesta màxima ens ha de servir per reflexionar al voltant
de la lògica perversa del patriotisme en el context de qualsevol societat de
capitalisme desenvolupat: La burgesia és una classe internacional, que mou els
seus capitals a voluntat escapolint-se de la pressió fiscal dels Estats, però,
paradoxalment, pretén que la classe treballadora, producte genuí del sistema
que va inaugurar, s’emboliqui amb la bandera negant-se a si mateixa com a
classe, igualment internacional, oposada a la burgesia. I a sobre vol també que
s’enorgulleixi utilitzant un populisme que exalça com una virtut inherent el
que és una cadena imposada. Un populisme, en aquest cas, nacional-catòlic que
pretén quelcom tan absurd com que els pobres s’enorgulleixin cristianament de
ser-ho. Una demagògia que reserva els “luxes” del banquet de la vida per als
rics mentre repeteix allò de “benaventurats els pobres...”.
II
Piotr Kropotkin a “La conquesta del pa” ens parla de “Les necessitats de
luxe”. Es tracta d’un capítol interessant contra la idea, que acostuma a
escopir la dreta política, de que el comunisme no fa més que “repartir la
misèria”. En ell, Kropotkin senyala com un asceta cristià condemnaria a aquell
qui es priva d’allò necessari per adquirir algun capritx, quan aquests són
precisament els que fan interessant la vida, diu, trencant la monotonia de
l’existència. Així afirma que, si bé l’objectiu prioritari de la revolució
comunista llibertària és assegurar l’aliment, l’abric i l’habitatge, ha
d’aspirar també a fer accessible a les masses treballadores la ciència i l’art:
luxes que estan, avui dia, en mans dels qui s’ho poden pagar. El mateix podríem
dir del fet de “no tenir pàtria”, doncs, aquesta no és res més que una llosa de
la qual els capitalistes tenen el privilegi de poder-se’n desempallegar a
voluntat, però que pretenen que els treballadors carreguem sobre les nostres
espatlles amb un somriure als llavis.
Abascal menteix descaradament quan diu que l’únic patrimoni que té la gent
humil és una Espanya que, de fet, no els pertany. Pablo Iglesias, i sobretot
Iñigo Errejon, fan el ridícul quan pretenen utilitzar un patriotisme (de
reminiscències terceristes) dins d’una potència imperialista, tot i que de
segona fila, que manté relacions neocolonials amb la massa proletària immigrant
condemnada a la precarietat i l’economia submergida. Igualment PDECAT i
companyia quan justifiquen les seves posicions identitàries per “defensar-se”
del “no-nacionalisme” espanyol quan en realitat és per excloure o subordinar al
seu “Poble” metafísic a un proletariat creixentment cosmopolita, alienat de les
divagacions opiàcies d’un lumpenintel·lectual que gosa comparar la seva
situació de frustració, per l’averia de l’ascensor social, amb la dels kurds
massacrats per Erdogan sense que se li caiguin els anells.
III
Els nacionalismes espanyol i català només són un invent dels rics perquè el
professin els pobres. No tenen un aspecte emancipador perquè sorgeixen els dos
per protegir els interessos de la classe burgesa. En el cas del primer potser,
a través de la Constitució de 1812, pogué, en un inici, jugar un paper
moderadament progressista al fer pinya la burgesia amb les capes urbanes contra
els interessos del clergat i l’aristocràcia terratinent. Tot i així la seva
posterior solució de compromís amb els hereus de la reacció monàrquica, que
s’allarga fins els nostres dies, el converteix en la manifestació de la
tendència a atorgar un maquillatge democràtic a l’autoritarisme dels
“espadones”. En el cas del segon no hi ha gaire més que la frustració racista
per la pèrdua dels suculents negocis a Cuba i el fet de no poder seguir
servint-se d’una població condemnada a la més abjecta explotació.
Les seves posteriors versions “d’esquerra” no passaran sociològicament, en
ambdós casos, d’un conjunt, tan estrident com poc significant, de petits
propietaris, treballadors de coll blanc i intel·lectuals desclassats que, amb
l’excepció dels radicals de Lerroux, no representaran cap amenaça de disputa
als anarcosindicalistes dins el camp obrer. Criminals com Manuel Azaña,
responsable de la matança de “Casas Viejas”, o oportunistes com Lluis Companys,
oscil·lant a conveniència entre la CNT i el PSUC, foren exemples fidedignes de
la catadura moral i política dels representants “progressistes” d’ambdós
nacionalismes. Per altra banda, és cert que també n’hi hagué amb certa
sensibilitat similar pel segon dins el marxisme (Andreu Nin, Joan Comorera) o
l’anarcosindicalisme (Salvador Seguí) però no passaren d’individualitats dins
una corrent més general internacionalista i obrerista.
També hi pot haver qui vegi cert rastre històric de la doctrina
d’alliberament nacional amb les proclames patriòtiques fetes pel bàndol
republicà, i fins i tot per organitzacions obreres com la CNT, contra la
presència de tropes d’ocupació alemanyes i italianes al territori espanyol per
ajudar al bàndol franquista. En aquest sentit, crec que en el cas dels
anarquistes es tractà d’un discurs conjuntural que només es pot entendre en
aquell marc i que no representa, en línies generals, una corrent de pensament
pròpia. Fins i tot, cal recordar que aquests apostaren per la independència del
Rif (sota domini de les tropes africanistes de Franco) intentant acordar una
aliança amb els rifenys per crear un front a la rereguarda franquista, com ens
recordava Abel Paz al seu llibre “La cuestión de Marruecos y la República
Española” respecte les converses entre el Comitè Central de Milícies
Antifeixistes de Catalunya (CCMA) i el Comitè d’Acció Marroquí (CAM).
IV

Enfront d’aquests disbarats només queda
reafirmar-nos en un anarquisme apàtrida i anti-nacionalista, jugant el paper
d’intentar estendre la revolució més enllà dels nostres límits territorials (com
hauria de correspondre, de fet, a la classe obrera de les societats de
capitalisme desenvolupat, ja que disposen de més mitjans per fer-ho) enlloc de
replegar-nos sobre nosaltres mateixos de forma egoista.
Alma
apátrida
Gràcies pel text. Comorera queda com un administrador de la fam amb finalitats polítiques a La Guerra del Pan d'Agustí Guillamón.
ResponderEliminar