Crònica i reflexions sobre la xerrada “contra les
falses solucions tecnològiques i l’agricultura industrial” al Banc Expropiat de
Gràcia (Barna)
El passat diumenge, 22 de setembre de 2019, a les 18:00 hores es va realitzar
una xerrada al Banc Expropiat de Gràcia, Quevedo 13-15, titulada “contra les
falses solucions tecnològiques i l’agricultura industrial” dins el marc de la
campanya organitzada per “anarquistes contra la devastació climàtica”. El
ponent va començar afirmant amb rotunditat l’absurd de pensar que després de
dos segles d’explotació de la Terra no passaria res. Hem arribat a pensar que
l’aire i l’aigua eren infinits. També va denunciar com una manera de “fer
rentable l’angoixa” les campanyes hipòcrites d’empreses com Iberdrola per
“cuidar el planeta”. El capitalisme, va afirmar, tracta de convertir qualsevol
crisi en actius monetaris. A part, pretenen carregar la culpa del canvi
climàtic al conjunt de la població precaritzada, afirmant que les pràctiques
quotidianes de consum d’aquesta (com el fet que els nens beguin amb palleta o
el consum d’aliments ultra-processats) en tenen la culpa.
Es tracta d’una estratègia, doncs, per culpabilitzar els pobres invertint
els papers. Així va afirmar que si bé el canvi climàtic va començar amb la
industrialització, en absolut els treballadors que es deixaven la vida cremant
carbó 16 hores al dia n’eren els responsables. Va denunciar que les postures
majoritàries dins el moviment contra el canvi climàtic són una farsa, doncs,
perquè no van a l’arrel del problema que és la civilització capitalista. Així
va afirmar que el 80% de les emissions contaminants no són degudes directament
al consum de la gent. També va afirmar que si bé avui dia es crema la
barbaritat de 11.500 milions de tones l’any de petroli, les tecnologies
fotovoltaica i eòlica tampoc són una solució real ja que convertiran l’energia
en més escassa, cara i a l’abast només d’uns pocs. Una altra propaganda, en
relació a l’energia, és el debat entorn la “nuclear 2.0” que no ha aconseguit
masses adeptes perquè encara és ben present el record de l’accident de
Fukushima.
Una altra falsa alternativa, va senyalar, és la del cotxe elèctric ja que
necessita molt coure, cobalt i d’altres materials rars. A més a més, el 30% de
la contaminació dels vehicles la produeixen els pneumàtics amb les partícules
que deixen anar quan circulen. Com a dada que exemplifica la desigualtat social
al món, i que es reprodueix també en el tema que ens ocupa, hi ha un 5% de la
població mundial que consumeix un 50% dels recursos del planeta. També va
denunciar que les reserves d’aigua dolça s’estan esgotant ja que degut a
l’escalfament global es fonen els glaciars i van directes al mar,
malbaratant-se així els recursos hídrics mundials. S’ha d’assenyalar així que el
què alguns experts defineixen com “l’or transparent” és el possible causant de
futurs conflictes militars internacionals a vàries zones del planeta (que ara
recordi el del Caixmir entre Pakistan i India, per exemple, també té a veure
amb el control dels afluents del riu Indo).
Ara mateix, recordo una intervenció d’un dels assistents respecte a la
dificultat de trobar aliances entre l’ecologisme i el veïnat, en relació a la
lluita contra la instal·lació d’empreses contaminants, degut a que es tendeix a
prioritzar, per part d’aquests, el conegut mantra de la creació de llocs de
treball. Tampoc hem d’oblidar, pel contrari, que els “nous moviments socials”,
com la defensa del medi ambient, estan majoritàriament protagonitzats per
sectors de les classes mitjanes que, en nombroses ocasions, no parteixen d’una
crítica profunda al sistema capitalista sinó que, simplement, miren d’evitar la
instal·lació de projectes lesius prop de les seves urbanitzacions. Enfront
d’això és perfectament possible que la classe treballadora amb una minsa
“consciència de classe”, i per la qual la feina és un bé escàs, tendeixi a
tenir una actitud suplicant i recolzi, en canvi, acríticament qualsevol
projecte que l’hi atorgui una possibilitat de feina.
Aquesta tensió entre l’ecologisme i un tipus de sindicalisme corporativista
(que representa aquest baix nivell de “consciència de classe”), que ha
abandonat des de fa temps tota idea de transformació revolucionària de la
societat, l’hem patit en nombroses ocasions. Que lluny queda la època quan els
obrers llibertaris de Barcelona es van negar a proporcionar materials per a la
construcció de “La Model”: ara, en nombroses ocasions, obrers i Patronal es
donen la mà pensant, els primers, que les reivindicacions ecologistes no
l’afecten directament, que són lluites “post-materialistes” que dirien alguns
sociòlegs. S’ha d’abandonar aquesta idea, doncs que hi ha més “material” que la
pròpia salut? Per això és necessari rebutjar un antropocentrisme dogmàtic i
substituir-lo per un bio-centrisme, entenent que l’ésser humà és part
consubstancial de la Natura i el que a ella l’hi passa l’afecta directament.
Un altre aspecte polèmic és la relació entre l’ecologisme i la tensió entre
centre-perifèria del sistema-món. Alguns governs, dels països en vies de
desenvolupament, han acusat als del Primer Món, d’utilitzar l’ecologisme com
una arma llancívola en contra de la possibilitat de que els primers generin la
seva pròpia via al desenvolupament. Argumenten que el món desenvolupat va
iniciar la Revolució Industrial al segle XIX i ara ells tenen el mateix dret a
transitar aquest camí, suposadament per garantir uns mínims de benestar
material a la seva població. Xina ha estat un exemple paradigmàtic d’aquest
discurs. De fet, Abraham Guillén, economista de la CNT i profundament preocupat
pel tema de les desigualtats centre-perifèria, tenia una postura més aviat
“desenvolupista” i afirmava que els països del “Tercer Món” havien de comptar
amb una economia vigorosa, altament tecnificada i competitiva (les seves tesis
eren la defensa d’un “socialisme llibertari de mercat” on es conjugava una
“sana competència” amb una “planificació en llibertat”).
Tot i que ell, partint d’un anàlisi econòmic molt similar al marxisme,
considerava que les forces productives (eines i recursos utilitzats per la
humanitat), alliberades de la cotilla d’unes relacions de producció antiquades
(el sistema de propietat privada), aconseguirien establir un procés de
desenvolupament vigorós i, a la vegada,
respectuós amb la Natura. Vist des del nostre present, amb la crisi
ecològica que se’ns ve a sobre, les idees d’Abraham Guillén poden semblar una
mica xocants i ja antiquades per algunes corrents de l’anarquisme que
adhereixen al “decreixement” o inclús al “primitivisme”, tot i així, entre els
assistents es van sentir algunes opinions que semblaven anar en aquesta línia
com la defensa del motor de combustió a base d’aigua. Entenc també que,
d’alguna manera, Abraham Guillén defensava un tipus de “desenvolupament
autogestionat” per la classe treballadora, sent igual crític del socialisme
burocràtic soviètic i del capitalisme.
Cabria preguntar-nos, doncs, si hem de rebutjar globalment aquesta idea de
“desenvolupament” (que encara, avui dia, segueix tenint bastanta predicació entre
les masses empobrides del Tercer Món preocupades per elevar el seu nivell de
benestar material) o simplement la idea de “creixement econòmic” que l’únic que
significa és l’acumulació incessant de capital. Com ens recordava una de les
intervencions a l’acte, el planeta esta sent destruït en nom d’abstraccions com
són els diners. Com deia Georg Simmel a “Filosofia dels diners” aquests són la
màxima expressió de la calculabilitat amoral i impersonal del món capitalista
modern, enfront d’un món antic que valorava més els sentiments i la imaginació.
Sense voler, ni poder, tornar a aleshores (ja que això no era igual per a
tothom en societats fortament jerarquitzades) es fa urgent i necessari
construir una moral i una ètica revolucionària adaptada als reptes que tenim
per endavant, que no són altres que construir un comunisme anarquista, ecològic
i universal, contra la devastació estatal i capitalista a la que s’està
sotmetent al planeta i a la humanitat.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario