Polemitzant amb les Joves
Llibertàries: Crònica de la xerrada “oberta” amb Batzac a l’Ateneu Popular La
Bugadera (Horta-Barcelona)
I
El passat divendres a les 7 de la tarda es va realitzar a aquest espai
independentista hortenc, una xerrada “oberta” (després explicaré el perquè) amb
l'organització juvenil llibertària Batzac de recent creació. Després d’excusar
la inassistència dels membres d’un sindicat estudiantil llibertari, que havien
de compartir l’acte, i de que un company fes una breu presentació de
l’activitat, un militant de Batzac va explicar que l’organització es fundà el
2017 i que té nuclis actius a Barcelona, Tarragona i Lleida. La seva creació
s’emmarca, ens va comentar, en iniciatives similars (desconec fins a quin punt
ho són) com les noves Joventuts Llibertàries de Mallorca. L’activitat de Batzac
diu basar-se en idees com compartir el coneixement, la formació ideològica i
política i l’ajuda mútua. Afirmen que els seus referents són organitzacions com
la CNT, la CGT i Embat. També defensen el Socialisme com a Escola Econòmica,
conseqüentment el “Control Obrer”, el “Feminisme de Classe” i
l’Internacionalisme.
Citaren també el seu suport al “Dret a l’Autodeterminació”, l’Ecologisme i
l’Anti-especisme. Insistiren en què s’emmarquen dins del que defineixen com
“anarquisme social i organitzat” entenent-lo com un moviment polític que busca
la inserció en la societat i “canviar les mentalitats de la gent”, organitza la
seva acció en diferents fronts com l’estudiantil, el laboral i l’habitatge. Es
basen també, entenc que a fi de garantir la seva cohesió interna, en la “Unitat
Estratègica” i realitzen una Plenària al mes. També van comentar que actualment
el nucli de Barcelona s’ha dividit en dos (Nord i Sud) degut a l’augment de la
militància i justificaren, de forma general, el seu model d’organització al
considerar-lo el més eficaç, a fi d’aconseguir la permanència en el temps i el
relleu generacional, en clara referència al model de grups d’afinitat que
troben ineficaç i inestable.
II
Una de les qüestions més xocants fou que al ser qüestionats en quan a la
seva voluntat real d’agrupar al conjunt de la joventut llibertària, per una
banda, i utilitzar reiteradament les categories d’una corrent molt determinada
de l’anarquisme com és l’especifisme, per l’altra (d’organitzacions com la
Federación Anarquista Uruguaya o la catalana Embat i que no s’ha de confondre
amb qualsevol organització de tipus específic), respongueren amb evasives
(afirmant l'existència de vàries corrents al seu si, quan és evident que de
ser-hi deuen estar supeditades a la línia “especifista” general) o, fins i tot,
senyalant la seva “incomoditat” amb una suposada situació on “homes adults”
estarien mostrant una complexitat teòrica inabordable per a ells i elles. Puc
entendre que es tracta d’una organització de joves que acaba de començar, però
si no es volen veure abocats a la crítica pública, sense cap condescendència,
llavors el format “xerrada oberta” no crec que sigui el millor, sincerament.
Fa un cert temps que penso que la utilització reiterada d’adjectius
innecessaris o prescindibles com “social i organitzat” o, en vàries ocasions, “polític”,
forma part d’una estratègia discursiva tendent a construir falses dicotomies
per estigmatitzar un sector de l’anarquisme. Ni els plantejaments d’Embat i
Batzac són els únics “socials” o “organitzats” ni tot el que en resta al marge
és una caricatura de “ratolins de biblioteca-fanzinoteca insurreccionalistes”:
la introducció d’un discurs polaritzador en aquest sentit, inexistent abans de
la seva aparició orgànica, va arribar a l’extrem, per part de qui presentava
l’acte, d’acusar a tots els que no formen part de la seva corrent de professar
l’anarco-capitalisme de la dreta “llibertariana”.
Per altra banda, bussejant en la història del moviment llibertari, i
concretament de la CNT, veurem com la insistència en definir l’anarquisme com
un moviment “polític”, al marge de que etimològicament pugui ser cert, té el
seu origen en les posicions “possibilistes llibertàries” de figures com Salvador
Seguí, Joan Peiró i Àngel Pestaña que elaboraren la seva primera “Ressolució
Política” a la Conferència de Saragossa de juny de 1922 i que enervaren als
“anarquistes ultres”, definits així pel possibilista César M. Lorenzo, que van
tombar aquests acords. L’ús de les paraules no és innocent, doncs, i en un
context de monopoli del sistema en la creació de significats ens hem de
plantejar fins a quin punt podem re-significar certes paraules, tenint en
compte la desigualtat existent, o fer un esforç per utilitzar conceptes nous i
més adients.
III
L’acte va concloure amb la intervenció d’un antic militant de les Joventuts
Llibertàries dels 90 qui va criticar el nacionalisme com una cortina de fum,
reivindicà els grups d’afinitat per basar-se en una confiança que les grans
organitzacions reprimeixen i cità les lluites autònomes, el situacionisme i
l’heterodòxia anarquista de figures com Luis Andrés Edo com a referents del
període de l’organització que a ell l’hi tocà viure. Els militants de Batzac,
tot i reivindicar-se com a joventuts llibertàries, van deixar clar no tenir res
a veure amb aquests plantejaments anteriors. Uns plantejaments que jo tampoc
comparteixo del tot, i em semblen contradictoris en alguns punts com negar
l’existència de la classe obrera (confonent al meu entendre unes determinades
condicions de vida amb el fet de que existeixi, efectivament, la idea de la
necessitat de superar-les de forma revolucionària) i reivindicar igualment les
seves lluites autònomes, però que (en tot cas) hi sóc més afí que a aquesta
versió reformista de l’anarquisme juvenil.
Al contrari del que es pugui pensar l’acrítica idea de la unitat a tota
costa, deixant per un futur incert les discussions de fons, és més nociva que
posar sobre la taula, des d’ara mateix, les diferències de plantejament, doncs,
sinó aquestes poden rebrotar amb més virulència quan menys oportú sigui que ho
facin. Com deia Karl Marx “La nostra tasca és la crítica despietada. I molt més
contra aparents amics que contra enemics oberts”. Un aforisme que, tot i
provenir del principal rival polític del company Bakunin, crec sincerament que
hagués compartit del tot un revolucionari que no es va cansar de criticar
l’executivisme i el centralisme del mateix Marx al si de la Internacional
Obrera.
Alma apátrida
Estoy de acuerdo.. Confunden la historia y sobre todo carecen de ideas,.
ResponderEliminar