El passat divendres 10 de maig a les set de la tarda es va produir, en
aquesta localitat del Baix Llobregat Nord, l’inici dels actes de campanya
electoral de l’autoanomenada Esquerra Independentista de cara a les municipals.
Fins aquí poc a dir. No m’interessa en absolut el què tinguin a dir els que
aspiren a gestionar uns Ajuntaments on no es pot, ni en la majoria de les
ocasions es vol, canviar res de substancial degut a la multitud d’impediments
burocràtics i legals, al servei del capitalisme i la sacrosanta propietat
privada, que atrapen com una teranyina enganxifosa qualsevol voluntat real de
canvi.
El que ens va crispar però, a mi i a algunes companyes de la CNT, és l’ús
de la figura, en aquest acte, de l’anarcosindicalista esparreguerí Dámaso
Hinojosa (assassinat per la Guàrdia Civil l’any 1933 quan va intentar
acostar-se al local confederal on hi estaven fent un registre policial) dins el
marc de la campanya electoral municipal, per varis motius: La Confederació
Nacional del Treball (CNT) és, i era aleshores, una organització obrera
apolítica (en quan a partits, parlaments etc.) i no és lògic que se n’utilitzi
deliberadament el seu llegat descontextualitzant-ne l’ideari de les persones
que hi militaven. Aquesta denúncia que fem no és nova: ja fa uns anys la
mateixa formació política va homenatjar a Barcelona, amb les seves sigles, la
figura de l’anarquista Josep Lluis Facerías rebent una esbroncada de vàries
activistes del moviment llibertari.
Tot això es va fer saber als organitzadors d’un acte que en la mitja hora
que durà ni tan sols feren esment al nom del sindicat en què militava el
company Hinojosa. Davant les crítiques que vam rebre, haig de dir que hi ha mil
alternatives de cara a rendir l’homenatge que es mereix aquest
anarcosindicalista com, per exemple, no firmar o firmar amb un nom genèric i
inclusiu de tots i totes aquelles que se senten interpel·lats a recuperar la
memòria obrera i llibertària a Esparreguera o a on sigui (similar procediment
van seguir els veïns navarresos de Cascante amb l’anarquista Lucio Urtubia
sense caure en aquest despropòsit tot i ser molts d’ells membres i
simpatitzants de l’esquerra abertzale). L’esperpèntic acte va continuar al
Casal Popular “Les Canyes” on el guru de l’anarco-independentisme Jordi Martí
Font va fer la presentació del seu “Llibre Negre” on recull una sèrie de
figures i manifestos que enllacen el catalanisme i l’anarquisme. Durant el torn
d’intervencions se l’hi va qüestionar vàries de les afirmacions que feu com la
idea de que la revolució anarquista a Catalunya hagi estat la més important
(obviant la d’Ucraïna i Manxúria) o el fet que Emili Guanyavents continués
militant a les files anarquistes en el moment d’escriure la lletra de “Els
Segadors”.
La conversa va pujar de to quan es va començar a discutir sobre el caràcter
“revolucionari” del Procés o sobre els sous de la classe política parlamentària
de la qual la CUP també forma part. Davant d’això es van sentir alguns
comentaris despectius respecte l’edat d’un dels nostres companys, totalment
fora de lloc, mentre una companya recriminava als organitzadors anar de la mà de
Convergència que són els continuadors del franquisme a Catalunya. Aquesta
última invectiva va ser resposta amb evasives mentre seguien amb la matraca de
“l’anarco-espanyolisme” i demés bajanades identitàries a les que ens tenen
acostumades.
El principal problema, suposo, que va radicar en que la nostra presència
suposava un modest impediment en la seva estratègia per esdevenir el catch-all
party (partit arreplega-ho tot) de l’esquerra radical, barrejant en el seu
discurs electoralista les tradicions polítiques més confrontades com
l’anarquisme i el comunisme de matriu estalinista. Total per a què? Per acabar
participant, a la vegada, en estructures interclassistes com l’ANC de la mà
dels principals responsables de l’austeritat capitalista a Catalunya. No es pot
estar a missa i repicant, polítics cupaires. Pretendre representar les corrents
més revolucionàries de l’anti-capitalisme i a la vegada compartir taula amb qui
ens condemna quotidianament a una vida de misèria us acabarà passant la factura
política que us mereixeu.
El fet d’utilitzar el llegat ideològic d’una corrent proletària com
l’anarquisme dins d’aquesta estratègia és especialment greu per quan suposa
intentar atreure els seus simpatitzants (alguns d’ells antics militants de la
CNT d’Esparreguera) per defensar una política que, a nivell català, suposa fer
de furgó de cua dels seus principals enemics històrics. No es pot tenir a una
mà Salvador Seguí i a l’altra Francesc Cambó. Aquest discurs bipolar és d’una
nocivitat tal que amenaça en deixar sense referents ideològics revolucionaris a
una classe treballadora que, com a conseqüència, pot llençar-se desorientada a
recolzar les propostes polítiques més reaccionàries. Total per a què? Per
acabar convertint aquests referents en una versió esbiaixada i producte de
consum per a la petita burgesia i una minoria d’intel·lectualoides desclassats
i estridents.
El moviment llibertari és, i va ser, fonamentalment una expressió social i
política dels interessos de la classe treballadora que no són altres que
aconseguir millores en les condicions de vida amb la perspectiva final de
l’ensorrament del sistema estatal i capitalista. La solidaritat de classe és el
que hi era més important, doncs. En aquest context, és perfectament
comprensible, i no nego, la presència al seu si de postures diferents en quan
al debat territorial. Però voler sobredimensionar aquest aspecte respecte
l’anterior, volent derivar un corpus ideològic o doctrinal de situacions
conjunturals com va fer Martí Font, només pot tenir la conseqüència de produir
una fractura dins la nostra classe per motius identitaris. Per molt que
insisteixin l’anarco-independentisme no té sentit com no existeix res
organitzat anomenat “anarco-espanyolisme”.
No podem permetre que es vulgui fer partícip a l’anarquisme, doctrina de
fraternitat universal, d’aquest debat trampós on les cartes ja estan marcades
abans de començar. Mantinguem-nos en peu, doncs, contra tota política contrària
a la solidaritat obrera sinó volem que ens converteixin en un significant buit,
llest per a ser utilitzat com a reclam electoral, en una societat polaritzada
per quelcom que no ho val en absolut.
Visca el comunisme
llibertari
Visca l’anarquia
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario