Reflexions llibertàries sobre
l’esquerra islàmica al món àrab i una altra noció de la revolució social
1) La dificultat adaptativa
de l’ateisme anarquista
És cert que l’anarquisme clàssic va lligat indefectiblement a l’ateisme.
Personalment, no crec en cap ésser superior doncs, com deia Bakunin, es tracta
d’una creença que representa, a la vegada, cobrir de caràcter sagrat els que
se’n consideren representants a la Terra. Però, també és cert que si ampliem
els nostres horitzons d’anàlisi i ens transportem a altres contextos
geogràfics, amb models de civilització diferents, les coses es tornen més
complicades. Una vegada, conversant amb els companys veneçolans de “El
Libertario”, em comentaven que l’ateisme era un aspecte de la propaganda
anarquista que havien deixat al marge: consideraven que no seria comprès, i
fins i tot es rebria amb hostilitat, per la població del país. En un primer
moment, vaig pensar que això era una excusa, doncs els primers anarquistes
ibèrics també es devien trobar amb un context popular fortament religiós, però és
cert igualment que alguns anarquistes individualistes (primera fase d’aquesta
ideologia), com Émile Armand, no deixaven de fer constants referències al
cristianisme.
2) Esquerra religiosa i
realisme màgic
Potser és només una qüestió de temps, doncs, que un discurs ateu des de
l’esquerra radical, i concretament des de l’anarquisme revolucionari,
aconsegueixi quallar a la regió. El cert és que, de moment, la fusió d’elements
ideològics provinents del cristianisme i el marxisme és molt comú a
Llatinoamèrica i es coneix com a “Teologia de l’Alliberament” (La “Revolució
Sandinista” a Nicaragua va ser profundament cristiana i el capellà Camilo
Torres va ser un dels fundadors de l’ELN a Colòmbia, per posar només dos
exemples). Per a moltes persones llatinoamericanes no existeix cap contradicció
entre ser d’esquerres i tenir unes profundes conviccions religioses. Des d’una
perspectiva materialista es podria veure com una forma ideològica paradoxal
fruit de societats que, degut al bloqueig que apliquen els països desenvolupats
al seu progrés a través de diferents mecanismes financers com el “Deute
Extern”, es troben en un estadi híbrid entre la modernitat capitalista i
l’Antic Règim colonial i missioner.
En el camp de la literatura, doncs, ha estat una regió molt prolífica en el
gènere del “realisme màgic” (Gabriel Garcia Marquez, Horacio Quiroga...) que
barreja elements fantàstics i realistes fruit, precisament, d’aquest caràcter
de transició, que no sembla mai acabar, entre dos models de societat. I, de
fet, aquest gènere llatinoamericà agrada molt al món àrab i islàmic, se’n
tradueixen les obres i n’hi ha exponents reconeguts internacionalment com
l’escriptor kurd Salim Barakat. Una similar situació material, produeix formes
culturals també similars. Però hi ha una diferència molt important entre
ambdues regions: sembla que l’expressió política de l’Islam en clau d’esquerres
sigui un “rara avis” i produeixi perplexitat, quan no rebuig frontal, només de ser-ne
mencionada. No és que no hagi existit el marxisme islàmic d’Ali Shariati o Hasan
Hanafi, però allò típic en aquesta regió ha estat, històricament, l’oposició
violenta entre una esquerra laica, i sovint occidentalitzada, i un islamisme
conservador o ultraconservador (tot just ara comencen a donar-se, a vegades,
algunes aliances conjunturals contra els corruptes règims que governen els
països àrabs).
3) La minúscula esquerra
islàmica com a primera superació d’un conflicte ideològic
La primera, en nombroses ocasions formada per sectors de la
intel·lectualitat universitària, es mostra amb serioses dificultats per
penetrar entre la població empobrida d’aquests països, un lumpenproletariat
creixent (degut, en bona part, al desmantellament de la precària
infraestructura productiva subvencionada a la que han obligat les polítiques de
l’FMI i el BM) que sobreviu com pot de l’economia informal i es llança
desesperadament als braços d’aquests grups islamistes. Aquests darrers juguen
molt bé la carta d’acusar als primers de no representar una opció política
genuïnament arrelada dins el seu propi model civilitzacional, acusant-los de
representar una variant més del colonialisme occidental. Els altres poden
respondre que, precisament, les antigues metròpolis es van sustentar, a fi
d’exercir el seu domini, en els sectors més conservadors de les societats
colonitzades per tal de bloquejar el seu progrés i que, de fet, els islamistes
actuals en son els seus principals hereus ideològics.
Personalment, considero, que els dos tenen part de raó. Els actuals
islamistes representen una visió reaccionària i esbiaixada de l’Islam, enlloc
de reivindicar-ne la seva tradició defensora de la raó i el lliure examen
(representada per escoles com el “mutazilisme” que fou doctrina oficial durant
l’Edat d’Or del califat abbàssida) però, també és cert, que els referents
teòrics de l’esquerra laica àrab potser no han estat, en vàries ocasions,
suficientment arrelats dins de les tradicions històriques regionals. Una possible
superació, doncs, d’aquesta polèmica i una expressió política, capaç de tenir
certa predicació entre els sectors empobrits d’aquesta societat (almenys en
aquesta fase històrica), podria ser una esquerra islàmica a l’estil de la
“Teologia de l’Alliberament” llatinoamericana. Potser apareixerà, com a forma
ideològica paradoxal, fruit de l’estranya confluència entre els que s’oposen
als règims repressius i corruptes actuals? Les versions més revolucionàries del
fet religiós són, al meu entendre, la necessària fase prèvia per arribar a un
laïcisme, o inclús ateisme, que parteixi del propi model autòcton de civilització.
Perquè no ha tingut, doncs, l’esquerra islàmica igual predicació al món
àrab com ho ha fet la cristiana a Llatinoamèrica? Algú em comentava que podria
ser degut a que la última regió, des del seu origen, està formada per societats
d’al·luvió, on l’emigració europea hi va jugar un paper demogràfic molt
important, portant a la maleta les idees del socialisme i l’anarquisme que es
varen barrejar amb les tradicions culturals anteriors fruit del colonialisme.
Aquest no va ser el cas dels països àrabs on, amb excepcions com Algèria, no hi
va haver una immigració europea important. També és cert que al món àrab les
idees del “socialisme” s’associen, en masses ocasions, a la seva peculiar
versió nacionalista, corporativa i autoritària (baasisme i nasserisme) i han
quedat bastant deslegitimades per àmplies capes de la població (sobretot a
partir del gir neoliberal d’alguns dels seus exponents posteriors com el
president egipci Anwar el-Sadat) en un procés amb algunes similituds al què va
passar a l’Europa de l’Est amb l’autoritarisme soviètic i posterior ascens de l’extrema-dreta.
Per altra banda, és evident que, avui dia, la influència ideològica del
wahhabisme saudita a través dels petrodòlars bloqueja qualsevol intent de
reformar la religió islàmica en un sentit progressista i, molt menys,
revolucionari. Similar procés està succeint amb la creixent evangelització de
Llatinoamèrica a través de sectes ultraconservadores promogudes, en nombroses
ocasions, des d’Estats Units.
El marxista islàmic iranià Ali Shariati comentava que d’Occident se’n
podien aprofitar coses sempre que es poguessin adaptar a les seves realitats
concretes. Potser el món àrab i islàmic ha de trobar la seva pròpia manera
d’adaptar un pensament que, de totes maneres, s’hauria de basar més en
l’insurreccionalisme dels “sans-culottes” que en els que s’assentaven a
l’esquerra de l’Assemblea del Joc de la Pilota durant la Revolució Francesa. De
revoltes i revolucions dels oprimits i les oprimides no en falten en la
història del món àrab i islàmic. Es tracta de trobar una convergència entre
aquestes i les succeïdes a Europa, Llatinoamèrica etc: sense imitar models però
tampoc rebutjant les influències positives recíproques en quan a tradicions
revolucionàries ocorregudes en diferents models de civilització, a fi de no
caure ni en l’etnocentrisme ni en el relativisme cultural.
D’igual manera, els revolucionaris anarquistes europeus hem de trobar la
manera de desconstruir la nostra ideologia a fi d’incorporar, sempre les
versions més obertes i avançades, d’altres models culturals i civilitzacionals.
Per a nosaltres construir un “anarquisme intercultural” ha de ser un repte en
aquest nou segle davant la gran diversitat d’un proletariat creixentment
cosmopolita. Personalment, considero que el nostre moviment llibertari ha pecat
durant massa temps de ser una mica hispanocèntric (al que segurament ha
contribuït l’orgull que sentim per l’enorme gesta revolucionària de 1936) fent
que, en algunes ocasions, el nostre internacionalisme no hagi estat prou real i
ens hàgim mirat massa el melic creient-nos el centre del món. Suposo que
l’experiència grega i kurda ens ha ajudat a anar abandonant aquestes actituds.
La següent etapa ha de ser enriquir les nostres concepcions teòriques amb
aportacions d’altres indrets sense haver de rebaixar, però, els nostres
principis.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario