I
Aquests dies estic una mica marejat amb tantes configuracions i
re-configuracions a corre-cuita de l’esquerra institucional, més o menys
estrident o melosa, tirant-se els plats pel cap per veure quina tàctica
segueixen per assegurar-se una/es cadira/es al Congrés dels Diputats. Haig de
reconèixer que no sóc gaire versat en aquests embolics de la politiqueria
perquè, en la mesura del possible, intento ser fidel a unes pràctiques i uns
plantejaments que es situen en l’anti-politica o, el que és similar, en els que
la posen en el seu sentit més original: el que succeeix a la plaça pública
(àgora) de les aglomeracions urbanes (polis). Sense voler entrar ara a les
crítiques que es poden fer a aquesta idea de la Grècia Clàssica, com la
misogínia o l’absència d’una crítica a la vida quotidiana, penso que els
anarquistes sovint descuidem el coneixement profund dels actors que en
representen la seva dessocialització i institucionalització (hereus de
l’escissió que feren els romans entre “politikos” i “societas” que, almenys
conceptualment, no estava clara en els seus antecessors).
Una vegada, parlant amb un company cenetista em comentava que no l’hi
interessava en absolut discutir amb o informar-se sobre el que feien els grups
polítics car era millor ignorar-los i centrar-se en treballar colze a colze amb
els moviments socials. Puc entendre que aquesta idea esta motivada pel fàstic
que produeixen les seves agosarades intencions de gestionar les nostres vides
dins aquest pútrid marc estatal i capitalista, però desconèixer el que fa o
quins plantejaments té l’enemic ens fa vulnerables a les seves maquinacions i
ens posa en inferioritat en el debat en espais socials que, no ens enganyem,
compartim en nombroses ocasions, encara que pugui ser només de forma
conjuntural. Així que estic convençut que, sempre que puguem i tinguem temps i
ganes, hauríem de fer un esforç per estudiar els seus documents per buscar-ne
les contradiccions i fissures i estar així més preparats per afrontar-los en
totes les situacions que se’ns presentin.
II
Les reflexions polítiques, en clau electoral, d’aquesta esquerra o
extrema-esquerra institucional a Catalunya estan, cada cop més condicionades si
un llegeix els seus posicionaments, pel magnetisme que produeix el victimisme
interessat d’un sector emergent de la burgesia catalana i els seus peons de la
vella i nova classe mitjana que depenen, com vertaderes sangoneres, de
l’estructura clientelar de la Generalitat a través de subvencions pels seus
fràgils i, en conseqüència, parasitaris negocis o de les promeses il·lusionants
d’una carrera promocional dins l’administració pública que els hi solucioni la
vida. Una direcció política institucional i un moviment, en conseqüència,
para-institucional que atrau a una esquerra desorientada o cínica segons el
cas.

Aquests “comunistes”, al veure més factible endollar-se a uns masovers
inflats artificialment, i de retruc, per l’avantguarda ultraliberal i sionista que
tenim la desgràcia de suportar, s’obliden de totes les retallades de les que
els seus nous socis han estat còmplices i escup al mateix Lenin quan afirmava
que la petita burgesia havia d’abandonar els seus privilegis per incorporar-se
al moviment obrer: així en un procés a la inversa, el que queda de la seva
vella guàrdia acaba de vendre’l un cop més fent-lo figurar com a furgó de cua
dels feliços criats de la nova classe capitalista emergent.
Un altre xou hilarant són les baralles de família entre l’actual excedent
universitari, frustrats davant l’evidència que viuran pitjor que els seus pares
mentre la dura realitat de la precarietat laboral ensorra tot l’edifici
cultural meritocràtic en què han estat educats des de la seva més tendra
infància, i aquell antic lumpenintel·lectual que surava com podia dins la
societat de classes gràcies, en bona part, a l’estructura clientelar de la qual
feia esment: la metafísica ideològica que pregonaven dissimulava que només una
part del “poble” era “lliure” dins el seu projecte de país “independent”. És,
en bona part, una qüestió generacional entre els que van fer mèrits, en el seu
moment, per situar-se, tot i que fos amb un paper marginal, dins l’entramat clientelar
del pujolisme i aquells que tot just comencen ara a anar “endavant” pel camí i
exigeixen la seva part del pastís, com és perfectament lògic dins les
coordenades d’aquesta merda de societat a la que simulen fer escarafalls quan
els hi convé.

O sigui, que davant l’espectacle que ofereixen aquesta colla de pallassos
electoralistes preocupant-se per una colla de cadires i esgrimint metafísiques
burgeses, aïllades del context de brutal explotació capitalista, com el nebulós
“dret a l’autodeterminació” per justificar la seva traïció de classe, que ningú
s’estranyi que la classe treballadora, orfe del necessari suport contra les
polítiques d’austeritat que l’hi haurien de dispensar els que se’n reclamen com
la seva expressió política i movent-se en paràmetres culturals totalment
diferents als d’una Catalunya idealitzada i essencial, es llenci als braços del
neolerrouxisme de Ciutadans o de la desacomplexada extrema-dreta de VOX. Això
és el que aconseguiran aquells més preocupats de que les classes mitjanes
benpensants els acusin d’espanyols o espanyolistes, tan li fa dins el seu
racisme cultural mal dissimulat, que de l’acusació de vendre descaradament als
principals afectats per la barbàrie capitalista, una austeritat sociòpata gestionada
pel cap de suro del Quim Torra i representada pel cinisme somrient d’Elsa
Artadi.
Els sorprenents, o potser no tant, companys de viatge electoral de certa
esquerra només són l’expressió de l’eficàcia d’un xantatge polític que els
oportunistes del PDECAT i ERC pretenen fer extensiu al conjunt dels que lluiten
per la transformació social o, fins i tot, la revolució anticapitalista. Volen
presentar-se com una mena de “burgesia i petita burgesia insurreccionals”
disposades a trencar els falsos consensos del post-franquisme però, s’ha de
tenir en compte, que el feixisme també s’ha presentat històricament com a
disruptor de l’estatus quo. El populisme dretà ho segueix sent per molt
antisistema que es presenti. Allò prioritari, per tant, es bastir una
alternativa societària al capitalisme i el seu Estat i no recolzar qualsevol
cosa que es defineixi com a oposada al règim del 78. El que ens preocupa a
alguns i algunes és que fins i tot certes corrents de l’anarquisme no tinguin
clar un principi tan fonamental.
Mort a la democràcia
representativa i visca l’anarquia
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario