Crònica de la
Conferència-Debat sobre la lluita de les "armilles grogues" franceses al barri
del Raval (Barna)
1) La xerrada dels companys
francesos
El passat dissabte 16 de febrer, al local que la CNT catalana té al carrer
Joaquin Costa núm. 34 del barri barceloní del Raval, es va realitzar un acte en
solidaritat amb el moviment de les “armilles grogues” de França a càrrec de
companys anarcosindicalistes de les localitats de Montauban i Perpinyà i on hi
van assistir unes quaranta persones. Primer de tot, es va projectar un vídeo
d’uns quinze minuts de durada on es van mostrar diferents eslògans del moviment
de clar caràcter antiautoritari, el que va portar a un dels conferenciants a
afirmar que es tracta d’un moviment “anarquista” tot i que ell mateix no en
sigui conscient. Tot seguit es va donar pas a la conferència on els ponents van
afirmar que l’inici de les protestes fou protagonitzat per la petita burgesia i
treballadors del sector serveis però, de seguida, es va estendre a la població
en general destacant-ne la presència dels sectors més marginats i empobrits de
la societat francesa.
Els companys del país veí van assenyalar que des del 17 de novembre estem
davant la presència de quelcom nou i extraordinari amb formes d’organització
que desborden els clàssics agents de mediació social amb la pràctica
generalitzada de l’assamblearisme i l’acció directa per cada cop més persones
que es van incorporant a la lluita. El context social francès és d’una creixent
precarització de la vida on més de 9.000.000 de persones estan per sota del
nivell de la pobresa, amb sous que no sobrepassen uns 850 euros, clarament
insuficients per l’encarit nivell de vida. Els governs que s’han succeït des de
1975, com els de Chirac o Sarkozy, han atacat els serveis públics i es continua
amb l’exempció de càrregues socials per a les empreses així com una corrupció
important de tots els partits que estan al poder amb varis casos sonats.
Davant d’aquesta situació, cada cop més sagnant, els conferenciants van
destacar la pràctica habitual dels “cossos intermediaris” (sindicats i altres
agents socials) d’organitzar manifestacions controlades i previsibles que
acabaven sempre igual i serveixen de cara a negociacions a la baixa per a la
majoria social explotada i sense perspectives de futur. A conseqüència d’això
aquest sindicalisme institucionalitzat i burocràtic, com “Força Obrera” o la
“Confederació Democràtica Francesa de Sindicats”, està experimentant una
davallada en l’afiliació, així com en la participació a les seves eleccions
sindicals que ronda actualment el 40%. Tot aquest context de desencís és,
doncs, el que dona lloc a aquest nou moviment utilitzant com a emblema quelcom
tan simple com l’armilla que tot conductor té la obligació de portar i que, per
tant, és fàcilment reproduïble com a senyal distintiu de les mobilitzacions.
Els ponents van insistir en que, tot i que l’inici de les protestes va
consistir en un fet puntual i que consideren menor, a l’igual que en altres
moments històrics (com la Revolució Francesa de 1789) pot desembocar en una
revolta general amb perspectiva revolucionària. Van destacar la gran presència
territorial del moviment explicant que inclús en poblacions molt petites de
l’interior s’hi troba la presència de persones que el recolzen. Es tracta d’un
fenomen social auto-convocat que no té la costum de sol·licitar permís a
l’administració, fet extraordinari, segons els ponents, doncs era un ritual
habitual en les protestes al país veí. Les “armilles grogues” progressivament
han anat fent-se càrrec de més qüestions destacant els sopars populars que
s’organitzen per a les persones sense recursos o les estratègies col·lectives per
fer front als abusos en el cost dels lloguers.
Es va assenyalar que hi ha hagut una estratègia criminalitzadora, per part
del govern de Macron i els mitjans de desinformació de masses, de presentar a
les “armilles grogues” com formades per militants d’extrema-dreta mentre que, a
la vegada, l’esquerra institucional els acusava de no tenir experiència
política, rebutjant participar-hi fins que al final han començat a arribar-ne
militants davant l’evidència de que les protestes n’han desbordat les seves
organitzacions respectives. Així, els companys anarcosindicalistes, que han
participat en el moviment des del principi en la mesura de les seves
possibilitats, afirmen que els primers mesos no s’hi veien militants
socialistes, comunistes ni de l’extrema-esquerra en unes protestes que, tot i
aquesta incomprensió, tenien eslògans de clar contingut social i de denuncia
del sistema capitalista com “Vull viure i no sobreviure!”.
Una de les idees en la que els ponents van fer molt d’èmfasi és en el
procés d’auto-aprenentatge col·lectiu de les “armilles grogues” doncs, al
principi, buscaven la complicitat i suport de les forces policials passant a
una fase posterior on les consignes que s’escolten més a les manifestacions és,
precisament, contra la seva violència brutal i on es respon a aquesta amb
l’acció directa per cada cop més persones. Com exemple de l’impacte social de
les protestes, es va recordar que els primers mesos en un sondeig a la
ciutadania es va recollir un 80% de suport al moviment, descendint posteriorment
al 60% com a conseqüència de la criminalització i esforços per aïllar-lo, tot
això acompanyat del bombardeig ideològic de Macron sobre la necessitat d’afavorir
als rics amb el suposat objectiu de que aquests afavoreixin posteriorment a les
classes treballadores i populars, utilitzant la ja famosa metàfora del cabdal d’un
riu.
Els ponents també van destacar les estratègies de comunicació alternatives
posades en marxa per les “armilles grogues” on hi destaquen la proliferació de
programes radials per internet per contrarestar l’activitat dels mercenaris de
la desinformació que a hores d’ara han d’anar acompanyats de seguretat privada
a les manifestacions deixant les càmeres a les oficines i prenent la nova
costum de gravar amb els seus mòbils per intentar passar desapercebuts davant
del gruix de manifestants que els rebutja. Ara mateix estan repetint que el
suport popular a les protestes està per sota del 50%, afirmacions davant les
quals els ponents van mostrar la seva inconformitat senyalant la possibilitat d’un
esclat social a finals de març coincidint amb el Debat Nacional. El cinisme de
Macron no té límits afirmant que la pujada en el preu dels carburants és degut
a qüestions ecològiques quan ha afavorit amb les seves polítiques al poderós
lobby de la indústria automobilística, afirmacions que a més a més han estat contestades
pels irats manifestants de que els pobres no han de pagar les afectacions al
clima de les quals no són, ni de bon tros, els principals responsables.
Els conferenciants van posar sobre la taula algunes esgarrifoses xifres de
la repressió: un mort, 189 lesions (entre les quals s’hi compta la pèrdua de
mans i dits), 1422 judicis pendents i fins a 10.000 persones represaliades, d’una
o altra manera, per una policia que arriba a multar a conductors solidaris per
fer sonar els seus clàxons en suport dels manifestants.
Entre les preguntes i reflexions de les persones que van acudir a l’acte
cal destacar la sorpresa respecte a que el “món de la cultura” francès s’hagi
inhibit del suport a les protestes recordant el paper d’avantguarda que ha
jugat en altres ocasions històriques (fent una clara referència al maig del 68)
que va ser resposta pels ponents amb la seva incredulitat davant de l’actitud
de superioritat moral que semblen exhibir al etzibar-l’hi al moviment de les “armilles
grogues” l’apel·latiu d’immadur. També es va plantejar la pregunta de perquè no
es produeix una convocatòria de vaga general afirmant perplexitat perquè s’esculli
la decisió “còmode” de manifestar-se el dissabte: aquí els ponents van
respondre que els treballadors empobrits que formen part del moviment
argumenten que no es poden permetre el luxe de perdre un dia de salari per participar
en una convocatòria que segurament seria manipulada i dirigida pels
sindicalisme traïdor i institucionalitzat i que només la farien si fos per un
plantejament real de fer la revolució.
A algun company present, i a mi personalment també, no ens va convèncer
aquest argument tan pedestre, sobretot perquè no ens va quedar clar si els
conferenciants el subscrivien o no, fet que seria sorprenent entre la
militància anarcosindicalista. De totes maneres va quedar clar que els
participants en les protestes van aprenent sobre la marxa i que es tracta, per
tant, d’un procés que s’ha d’acompanyar amb humilitat militant i sense caure en
fanfarronades avantguardistes. També es va mostrar preocupació per la
possibilitat real, més enllà de campanyes criminalitzadores des del poder, de
que el moviment estigui infiltrat per membres de l’extrema-dreta que pugnin per
socialitzar un discurs xenòfob i racista aprofitant l’ebullició social. Els
conferenciants van tornar a assenyalar la magnificació mediàtica que es fa d’una
presència que consideren poc rellevant: com exemple van posar la gran atenció
que es va prestar a l’enfrontament violent entre una setantena de feixistes i
antifeixistes a la ciutat de Toulousse mentre s’obviava totalment la
manifestació d’unes 12.000 “armilles grogues” que succeïa el mateix dia a la
mateixa localitat.
Respecte a preguntes sobre els efectes de la repressió es va afirmar que
actualment s’està produint una major legitimació del tradicional discurs
abstencionista de l’anarquisme ja que la majoria de senadors francesos han
aprovat una nova llei repressiva sobre la que hi ha seriosos dubtes de la seva
constitucionalitat. Es va assenyalar que les “armilles grogues” estan produint
que les bases dels partits i sindicats de l’esquerra institucional comencin a
criticar cada cop amb més força les seves directives i difonguin els plantejaments
d’aquest moviment assembleari i sense líders als seus centres de treball el que
sempre és una bona notícia. Com a intent de neutralitzar tot aquest moviment
subversiu, del que es va repetir que no compta amb serveis d’ordre a les manifestacions
i que és bastant tolerant amb l’estratègia d’acció directa que practiquen
alguns dels seus membres més decidits, el govern ha augmentat les subvencions
als sindicats institucionalitzats per reforçar les seves corruptes directives
davant el creixent divorci amb les seves bases.
En converses informals posteriors algun company assistent va mostrar el seu
escepticisme respecte l’entusiasme dels ponents amb el moviment, doncs no creia
que en una societat on l’extrema dreta compta amb el 30% de suport electoral no
estigui hegemonitzant les protestes. Personalment crec que s’ha de diferenciar
entre el que són les eleccions i el que és l’activisme al carrer, doncs cal
recordar que si bé les protestes a la Plaça Tahrir d’Egipte van ser recollides
electoralment pels conservadors “Germans Musulmans” aquests pràcticament ni se’ls
veia entre els joves revolucionaris que protestaven contra Mubarak: Quelcom semblant
podria passar a França, i s’ha de diferenciar molt bé entre qui dóna la cara al
carrer i qui simplement va a posar una papereta en una urna, enganyat pels
voltors de la política en busca de la carronya d’un moviment que volen
desactivat i reconduït cap als seus particulars interessos.
Enfront d’això com a anarquistes no hem de caure en la idea del “mal menor”
de l’esquerra institucional i electoralista sinó seguir aprofundint en el
procés de deslegitimació de totes les institucions del sistema acompanyant la
ràbia de la població precaritzada i bastint estructures de contrapoder que
prefigurin avui mateix, i no per un futur llunyà, el nou model de relacions
socials anticapitalistes i antiautoritàries que volem.
Alma
apátrida
Comentarios
Publicar un comentario