Feminisme enreixat: Crònica
dels “Diàlegs perifèrics sobre el feminisme descolonial i antiracista” a l’antiga
Presó La Model
El passat dissabte 24 de novembre, em vaig acostar a un acte a Barcelona
que es realitzava a la presó reconvertida en espai públic de La Model, en el
marc dels actes del Dia per l’Eradicació de la Violència contra les Dones. La
veritat és que tot i la causa justa que l’animava feia una mica d’angúnia la
presència de tants agents de seguretat i vergonya aliena les paraules de
Gerardo Pisarello posant-se en boca a l’anarquista Emma Goldman, gest discursiu
paradigmàtic de com l’esquerra institucional actua com un forat negre que s’empassa
qualsevol tradició revolucionària i antagonista. És com si l’antiga presó
constituís una metàfora del constrenyiment socialdemòcrata, que empresona
qualsevol iniciativa que pogués esdevenir revolucionària, per acabar
estavellant-se contra els murs del cretinisme institucional. Per l’antic pati de
la presó hi deambulava una persona amb els peus descalços repetint velles
lletanies de la presó i vigilat de prop pels agents frenètics dels
walkie-talkie.
En aquest tètric i programat ambient es va organitzar a una sala d’actes
del fons del pati uns diàlegs sobre feminismes de la perifèria del sistema-món,
que diria Immanuel Wallerstein, amb companyes mexicanes, dominicanes,
senegaleses i marroquines que van exposar vàries interessants idees com la
necessitat de recuperar la història de les heroïnes de la independència a
Llatinoamèrica, la de les societats matriarcals de l’Africa Negra d’abans de la
colonització europea, de plantejar-nos els privilegis que podem tenir pel fet
de ser d’una religió o fenotip hegemònic o nivell d’estudis determinat i,
també, es va qüestionar la dificultat en la convalidació d’estudis
internacionals com una forma de racisme acadèmic-institucional. Concretament es
va parlar de les heroïnes Micaela Bastidas (1745-1781) i Bartolina Sisa (1753-1782)
que van ser, respectivament, muller de Túpac Amaru i codirigí el moviment
independentista fins que va ser penjada a la forca a la ciutat peruana de Cusco
i, l’altra, guerrera aymara que va dirigir la lluita, conjuntament al seu marit
Tupac Katari, d’uns 40.000 indígenes contra l’ocupant espanyol.
Es van plantejar també idees interessants com cert paral·lelisme amb la colonització
romana dels pobles europeus senyalant que la costum de dissenyar les llars de
forma quadrada i compartimentada en habitacions arranca d’aleshores, doncs, els
pobles ibers anteriors a la invasió es reunien en forma circular i, això, era
paradigmàtic d’una forma d’entendre la organització política de la societat de
forma assembleària. Posteriorment es va passar a les intervencions del públic
on es va plantejar un desig de conèixer més a fons la història i biografies d’aquestes
lliutadores i guerreres silenciades (de les que en aquest text se n’han apuntat
dues però que, de fet, n’hi ha moltíssimes més), es va plantejar una crítica
respecte a que aquestes heroïnes podien pertànyer a posicions socialment
elevades de les seves respectives societats i, en conseqüència, faltava, al seu
entendre, una articulació d’aquest feminisme descolonial amb el discurs de
classe.
I finalment, i en certa manera relacionat amb la intervenció anterior, una
crítica a cert discurs del feminisme descolonial que tendiria a idealitzar les
societats matriarcals anteriors al colonialisme, destacant que, per exemple, a la
societat Ibo de Nigèria les dones que participaven als poderosos “Consells de
Dones” no eren totes sinó les que posseïen el títol honorífic d’Ogbefui que anava lligat al poder
econòmic (com explica la feminista nigeriana Ifi Amadiume a la seva coneguda
obra Hijas que son varones y esposos que son mujeres: Genero y sexo en
una Sociedad africana) o com, per exemple, el líder revolucionari kurd Abdullah
Ocallan basa el seu feminisme en el poder de les antigues sacerdotesses
mesopotàmiques sense que, per descomptat, l’accés al sacerdoci fos igualitari.
També es va remarcar, respecte a la dificultat de les convalidacions
acadèmiques, la ignorancia racista que demostren alguns empleats de la
Universitat quan qüestionen les capacitats de les alumnes provinents d’alguns
països en vies de desenvolupament com, per exemple, Mèxic quan, de fet, i si
tan els hi preocupa els estàndards acadèmics internacionals, la Universidad
Nacional Autónoma de Mexico (UNAM) està per sobre de la Universitat de Barcelona
(UB). Les conferenciants van respondre algunes qüestions plantejades en relació
a que no es podia desacreditar el paper de les heroïnes llatinoamericanes per
la seva classe social o que algunes autores feministes, tot i provindre de
països de l’anomenat Tercer Món, podrien estar mirant les seves societats d’origen
amb unes “ulleres colonialistes”. Alguna persona també va mostrar el seu enuig
perquè, al seu entendre, alguns homes estaven acaparant el debat respecte el
qual es va demanar disculpes i es van escurçar les intervencions dels
respectius.
Personalment considero que és problemàtic l’articulació del “feminisme de
classe”, d’arrel marxista o anarquista, amb certes corrents del “feminisme
descolonial” que defensen, al meu entendre, una mena de “feminisme
neo-tradicionalista” en contextos socials on no es qüestionen certes
jerarquies. Per altra banda, tampoc vull negar que el primer no caigui, o no
hagi caigut en nombroses ocasions, en el parany de voler fer passar pel sedàs
occidentalitzador a pobles i cultures amb històries i vivències diferents, i
que han d’iniciar les transformacions pertinents des de la seva pròpia
experiència de lluita, sense haver de copiar fil per randa la d’altres
contextos imposats.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario