La flagrant contradicció de l’esquerra
“d’alliberament nacional” catalana en una societat de capitalisme desenvolupat
1) La problemàtica adaptació del “tercermundisme”
d’esquerra a les “nacions sense Estat” del Primer Món
A finals del seixanta i principis dels setanta el
món estava en ebullició: s’havien viscut les protestes del maig del 68 a París,
que s’han d’emmarcar en la solidaritat internacionalista amb la lluita del
poble vietnamita contra l’imperialisme nord-americà, i les colònies portugueses
de Guinea-Bissau, Moçambic i Angola havien accedit a la seva independència.
Aquestes lluites estaven inspirades en la doctrina del “tercermundisme”, que
culpava al colonialisme occidental del subdesenvolupament dels països que
n’havien estat víctimes, però, de la mateixa manera que ho havia fet amb les
elits educades autòctones dels països del Tercer Món, aquesta doctrina es va
estendre a l’estudiantat universitari de les “nacions sense Estat” dels països
desenvolupats com, per exemple, Quebec, Euskadi o Catalunya.
I aquest fet planteja una problemàtica: Com es pot
extrapolar una ideologia pensada per a colònies, és a dir, per a països amb una
estructura econòmica depenent, fonamentada en els monocultius
agrícoles/extracció de minerals d’exportació, i amb una burgesia autòctona
precària o inexistent, a “nacions sense Estat” amb una burgesia consolidada que,
o bé liderava les reivindicacions nacionals (sota la forma de l’autonomisme),
cas de Quebec, o bé col·laborava directament amb el règim dictatorial, cas
d’Espanya? Un dels aspectes xocants quan un compara políticament les societats
del Primer Món amb les del Tercer és que mentre que, en el primer cas,
l’esquerra està associada a ideals com l’universalisme/cosmopolitisme i la
dreta al nacionalisme/patriotisme, en el segon cas, s’acostuma a produir el
fenomen invers: ens trobem amb una “esquerra patriòtica” confrontada, en vàries
ocasions, a una dreta “cosmopolita”: i ho poso entre cometes ja que la primera
l’acostuma a acusar de ser-ho falsament, doncs, darrere d’aquesta aparença s’hi
amagaria la seva entrega al neo-colonialisme occidental.
Aquesta paradoxa s’explicaria pel fet que, al
tenir les societats del Tercer Món una burgesia precària i depenent
(lumpenburgesia), aquesta seria incapaç o no voldria consolidar la revolució que l’hi
pertoca contra les reminiscències socials pre-capitalistes, i que adquiriria el
nacionalisme/patriotisme com a ideologia pròpia, per tant, el seu paper
nacionalista/patriòtic l’haurien de prendre els sectors obrers i populars per tal
de fer avançar la història. És a dir, es tractaria de fer una revolució
ideològicament burgesa, però socialment no protagonitzada per ella, a fi
d’obrir les portes a la següent etapa socialista. Però, en el cas català, podem
parlar d’una lumpenburgesia incapaç de liderar l’independentisme que justifiqui
la presència d’una “esquerra d’alliberament nacional” segons els paràmetres
ideològics del Tercer Món?
A Catalunya el que tenim és una burgesia escindida
entre el gran empresariat, nucleat al voltant de Foment del Treball, contrari a
la independència, i organitzacions com la CECOT i la CEPYME, representants del
petit i mitjà empresariat i dependents de les subvencions de la Generalitat,
més aviat a favor del Procés. Es tracta d’una pugna interburgesa per
l’hegemonia econòmica i política dins de la societat catalana. No ens
trobaríem, doncs, amb una “lumpenburgesia catalana” sinó amb una alta burgesia
espanyolista i una petita i mitjana independentista orientada, en nombroses
ocasions, a la consolidació d’un mercat intern català però que, també, intenta
col·locar l’excedent (en el cas, per exemple, del sector agrícola) a través de
grans intermediaris més propers al primer sector burgès que he comentat.
Les característiques sociològiques de la burgesia
independentista serien, doncs, paradoxals: estaria coartada en el seu desig de
mobilitat social ascendent per l’alta burgesia espanyolista però, a la vegada, exerciria
la seva dictadura de classe contra la bigarrada massa social d’un proletariat creixentment cosmopolita. És a
dir, la burgesia independentista (que no la totalitat de la catalana) tindria,
contradictòriament, característiques d’una lumpenburgesia i d’una vertadera
burgesia nacional. És per aquest motiu, que la nostra peculiar versió catalana
de “l’esquerra d’alliberament nacional” pensant-se que pot sobrepassar-la,
concebent-la només en el primer sentit i defensant teories anti-marxistes (tot
i reivindicar-se del llegat de Marx) sobre una suposada iniciativa autònoma de
les classes mitjanes, acaba fent-li de crossa política, sent-ne una víctima
peculiarment patètica, doncs, queda despullada la seva traïció de classe contra
el proletariat: cal recordar, en relació amb això, que “l’esquerra
d’alliberament nacional” dels països del Tercer Món mai va concebre una aliança
política amb la burgesia on el seu paper hi fos subsidiari, aquest fet inèdit
només és possible en societats de capitalisme desenvolupat com la nostra.
Albert Roca al seu article “La Transición política africana vista desde
una periferia ejemplar: lecciones y contradicciones malgaches” ens fa una radiografia política i
històrica de Madagascar senyalant-ne una característica que la fa quasi única
al continent africà: un dels grups ètnics de l’illa, els merina, ja abans de la colonització francesa, havia iniciat el seu
propi procés de modernització capitalista en vistes a consolidar un Estat-Nació
autòcton. El nacionalisme merina pretenia
imposar-se hegemònicament, com és comú als processos de construcció nacional, a
la resta de grups ètnics de l’illa. Així no és estrany que quan es produeix la
colonització francesa, que imposa una economia colonial depenent de la metròpolis
endarrerint el país, els merina es
converteixin en l’enemic a batre per l’imperialisme francès que es serveix de
la creació del Partit dels Desheretats de
Madagascar (PADESM), agrupant a la resta de grups ètnics ressentits amb els
merina, per tal de fer-li’ls front.
Posteriorment Philibert Tsiranana, dirigent del
Partit Socialista Democràtic (PSD) que sorgeix com una escissió del PADESM, es
converteix en el primer President d’una República on es mantenen els interessos
neo-colonials francesos, el 1972 es derrocat per una revolució dirigida pels merina que entrega el poder al General
Gabriel Ramanantsoa que allunya el país de la influència colonial francesa.
Posteriorment es farà amb el poder, després de dues curtes presidències de
Ratsimandrava i Andriamahazo, el militar Didier Ratsiraka qui inicia una
revolució socialista caracteritzada per l’ambigüetat i equilibris entre el
nacionalisme merina i la defensa dels
demés grups étnics de l’illa.
La història malgaix ens mostra la paradoxa de com
l’origen d’una esquerra, que en aquesta illa acaba dirigint la Primera
República independent, no es troba en un despreniment del nacionalisme burgès autòcton
merina sinó sorprenentment en una
escissió d’un partit demagògic que, amb l’excusa de defensar els grups ètnics
marginats pel primer, defensava els interessos del colonialisme francès. Fent
un exercici d’imaginació sociològica, i sempre tenint en compte les diferències
evidents entre Catalunya i Madagascar, algú s’imagina avui que una possible
independència provingués d’una escissió esquerrana de Ciutadans (que,
demagògicament, diu defensar a la classe treballadora castellano-parlant
catalana) enlloc del PDECAT?
La burgesia
merina, a l’igual que la catalana,
era contradictòriament lumpenburgesia (respecte als colonialistes francesos) i
burgesia nacional (respecte a la resta de grups ètnics a qui oprimia i explotava).
Només una comprensió cabal d’aquest fet paradoxal pot orientar una política
revolucionària que tingui com a prioritat frenar la riuada constant d’adhesions
obreres a Ciutadans i guanyar-les per a la causa de la revolució social, i en
conseqüència, per a un nou model de relacions politico-territorials realment
emancipador. I això no es podrà aconseguir mai fent seguidisme dels merina catalans.
Alma Apátrida
Molt bo l.analisis company, guerra entre burgesies. Trankils el sufle ja baixa
ResponderEliminarA kasablanka tenim judici per desahucio por lo precario molaria parla am tu urgen perke m.ajudis a escriure comunikat.
ResponderEliminar