És bastant comú que quan els crítics d’esquerra del Procés, deixant a banda
els de dreta que ara no m’interessen,
l’acusen de tenir similituds amb els moviments ultradretans, els
independentistes responguin indignats afirmant la falsedat de tals acusacions.
Per exemple, quan els primers assenyalen l’etnicisme racista del “Molt
Honorable” els segons responen destacant la retractació que ha fet de les
seves manifestacions més polèmiques, l’oferiment públic que va fer a acollir als immigrants del vaixell “Aquarius” o, fins i tot, el seu article exhortant
als catalans a “aixecar-se com un sol poble” contra el feixisme (referint-se a
l’espanyol, és clar). Aquestes declaracions, que no sobrepassen el marc d’allò
simbòlic, han ennuvolat inclús als sectors més “esquerrans” de
l’independentisme que han arribat al despropòsit de parlar de “burgesia
progressista” per referir-se al PDECAT.
Aquesta aparent paradoxa no té res de nou: Dins del debat historiogràfic
sobre el partit Estat Català, gènesi de l’independentisme a casa nostra, hi ha
un enfrontament entre els que el consideren un partit netament feixista (destacant
el seu paper d’esquirols conduint tramvies durant la vaga general de 1931 i les
seves desfilades de camisa verd oliva a Montjuich) i els que matisen que la
tradició “constitucional i democràtica” a Catalunya suposadament impediria una
formació d’aquestes característiques, deixant-ho tot en un “nacionalisme
radical paramilitar” com a definició (fins i tot destaquen la participació de
Miquel i Josep Badia a manifestacions de signe antifeixista). I aquí està el
quid de la qüestió: Anthony Giddens, sociòleg britànic, a la seva obra “La
Constitució de la Societat” ens parla d’un concepte interessant: El
“constrenyiment estructural”. Entenc que aquí es poden despertar algunes
susceptibilitats perquè Giddens és qui ha donat cobertura teòrica a la “Tercera
Via” de Tony Blair però al marge d’això hem de veure si el concepte serveix per
explicar les característiques generals de l’independentisme català.
Giddens ens ve a dir que aquest “constrenyiment estructural” és com una
habitació tancada on es pot actuar amb llibertat al seu interior però de la que
no se’n pot sortir. Em sembla que els processistes són una cosa així: en el seu
espai de comfort on desenvolupen les seves relacions socials quotidianes deixen
anar tota la seva bilis carregada de prejudicis ètnics i de classe però quan
arriba l’hora d’intervenir a l’àgora política es cuidaran molt de mantenir una aparença
democràtica i liberal. És a dir, es tracta d’un autèntic feixisme latent que,
tot i així, té recança a trencar les parets del discurs “políticament
correcte”. Això el diferència del feixisme espanyolista que ha estat
històricament més desacomplexat, segurament degut a que la gènesi d’aquest està
en organitzacions com les “Juntas Castellanas de Actuación Hispànica”
furibundament defensores de la petita propietat agrícola i el segon havia
d’actuar en un context eminentment urbà amb la presència d’un proletariat
industrial que hauria fet irrisòria la idea d’estendre un discurs manifestament
ultrareaccionari.
Però la naturalesa d’un moviment polític no es pot medir per l’aparença que
prové d’un simple anàlisi del discurs sinó per les seves característiques
sociològiques. I en aquest sentit l’independentisme català es mostra
fonamentalment com un moviment de les classes mitjanes espantades pel procés de
proletarització general de la societat que ha produït la crisi econòmica.
Enfront d’això han cregut la promesa d’una burgesia ultraliberal emergent
agrupada en entitats com el “Cercle Català de Negocis” rabiosa per desplaçar de
l’hegemonia a la vella burgesia catalana de vocació més estatal. Com deia Marx,
les classes mitjanes són un sector social sense dinàmica històrica, per tant,
no tenen personalitat política, simplement van cap a on bufa el vent: si el
moviment de la classe treballadora porta la veu cantant intentarà agrupar-se al
voltant d’ell si, pel contrari, ho fa la burgesia aniran darrere d’ella. La
primera situació portarà necessàriament a un canvi revolucionari, la segona a
la reacció feixista. Tinguem-ho clar: en última instància només existeixen
aquestes dues opcions i per molt discurs “democràtic i liberal” que utilitzin
les classes mitjanes independentistes sabem de sobres quin bàndol han escollit.
Comentarios
Publicar un comentario