“Cria CDRs y te sacarán los
ojos”: reflexions, sobre com alguns anarquistes caven la seva pròpia tomba, a
través de l’experiència búlgara
Els Comités de Defensa de la República (CDR) són l’expressió de masses més
radical de l’independentisme transversal i semblen haver robat el protagonisme
a l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) en quan a les mobil·litzacions al carrer.
El seu caràcter, en principi, més ancorat a l’esquerra respecte la última (tot
i que això sigui cert només en algunes de les seves expressions, sobretot
metropolitanes) ha entusiasmat a sectors del moviment llibertari que s’han
decidit a participar-hi, acusant als crítics de “purisme ideològic”, d’estar aïllats en una “torre de marfil”,
presentant-se com a abanderats de l’anarquisme que “s’embruta les mans” amb les
contradiccions reals per tal d’avançar. Tot això només són discursos ideològics
per tal de justificar allò injustificable i no deixen de formar part de la
cançoneta típica que històricament a utilitzat el reformisme per apagar tota
espurna que pogués derivar en un incendi revolucionari.
Retrocedim una mica: els CDR actuals van néixer, a l’inici, com a “Comités
de Defensa del Referèndum” per tal de garantitzar l’obertura dels col·legis
electorals l’1 d’octubre de 2017 davant l’amenaça dels milers de policies
nacionals i guàrdies civils desplegats a Catalunya, i provinents d’altres zones
de l’Estat, per tal d’evitar-ho per la força. Aquí es on va començar la
participació dels anarquistes, i altres sectors minoritaris de l’esquerra
revolucionària, en aquestes estructures de gènesi interclassista. I aquí és on
vull plantejar una pregunta: L’amenaça repressiva d’un Estat feixista, i l’espanyol
ho és per molt maquillatge democràtic que es posi, justifica necessàriament la
participació en estructures interclassistes?
La història de l’anarquisme búlgar, com ens explica el company sudafricà
Michael Schmidt a “L’anarquisme búlgar en armes”, ens demostra el contrari:
L’any 1941 Bulgària, governada pel zar Boris III, s’havia aliat amb els nazis
alemanys que, en conseqüència, van estacionar les seves tropes al territori
nacional. Davant de la ocupació del país un sector dels socialistes, els comunistes
i, fins i tot, els feixistes del moviment “Zveno” (oposats a la invasió dels
nazis alemanys degut al seu ultranacionalisme búlgar) van aparcar les seves
diferències i crearen el “Front de la
Pàtria” que va iniciar una “guerra de guerrilles” contra els nazis alemanys, a
través del seu braç armat “Exèrcit Rebel d’Alliberament Nacional”. La Federació
Anarquista-Comunista de Bulgària (FACB), que tenia una important implantació
social, va optar, en canvi, per una estratègia diferent: va decidir fer la guerra
als nazis alemanys i als feixistes búlgars i no integrar-se a l’interclassista
“Front de la Pàtria”, tot i que el va ajudar “des de fora” a culminar amb èxit
la insurrecció del 9 de setembre de 1944 contra les forces nazis estacionades a
Bulgària.
La realitat va ser complexa, i ens faltaria informació més concreta sobre
com es va desenvolupar aquesta lluita de dos fronts del moviment guerriller
llibertari, però el que queda clar és que l’amenaça nazi no va ser un motiu
suficient perquè els anarquistes búlgars renunciessin als seus plantejaments
revolucionaris, ni per abraçar ideològicament l’interclassisme ni molt menys
per integrar-s’hi orgànicament. Això no va ser excusa, ni molt menys, perquè
deixessin de lluitar com s’ha vist (i aquí haig d’assenyalar les iniciatives
anarquistes que, sense participar de l’independentisme transversal, es van
manifestar els dies previs a l’1 d’octubre contra la presència policial o la
resistència de sectors anarcosindicalistes al Port de Barcelona). Com pot ser
aleshores que davant d’una situació que, tot i que preocupant, no fou tan
extrema, bona part del minoritari moviment anarquista català s’aprestés a
integrar-se orgànicament en estructures de masses de la nostra pròpia versió
autòctona del “Front de la Pàtria”? És que a cas s’han deixat arrossegar per la
dretanització progressiva de l’Esquerra Independentista (principal defensora i
impulsora d’aquestes estructures) que representa l’hegemonia de “Poble Lliure”,
organització provinent de l’MDT que, en el seu moment, també fou defensora del
“Front Patriòtic”?
Però veiem com va acabar l’experiència del patriotisme interclassista
búlgar a fi de treure’n les lliçons pertinents: al final la insurrecció del 9
de setembre de 1944 va triomfar i, amb l’ajut de l’Exèrcit Soviètic, es va
instal·lar a Bulgària un govern presidit per Kimon Georgiev ... líder del
moviment feixista Zveno! I amb el suport dels comunistes! El company
Grancharoff va anomenar a aquesta aberració “la unitat entre el
nacionalsocialisme i el comunisme” (al cap i a la fi la diferència entre
feixistes i nazis és de matís) que es va dedicar a reprimir als anarquistes, al
moviment obrer i, el que és més significatiu, a sectors polítics i socials que
havien recolçat anteriorment el “Front de la Pàtria”. “Cria cuervos y te
sacaran los ojos”: l’experiència búlgara ens mostra com el fet que l’esquerra,
i en el nostre cas sectors del moviment anarquista a Catalunya, donin oxigen a
l’interclassisme només és un arma de doble fil que retornarà com un boomerang
en contra de qui ha participat en el seu llançament.
Alguns independentistes “hiperventilats”, als que alguns companys fan el
joc, ens contestaran segurament que Bulgària va expulsar l’invasor mantenint la
sobirania nacional, disposats a pagar si fa falta el seu terrible preu a
Catalunya doncs, amb tota seguretat, no seran ells qui en paguin les
conseqüències. Davant d’això s’ha de dir que el “Front de la Pàtria” tal com es
va constituir només era una de les possibilitats en que es podia configurar la
resistència i que un “Front Revolucionari”, que hagués exclòs Zveno, també
podria haver estat una alternativa sòlida i així forçar aquest últims a
posicionar-se o amb els nazis alemanys o a emprendre la lluita en solitari com
van fer els anarquistes, tot i que amb un sentit ideològic i pràctic totalment
diferent.
Resumint: l’amenaça d’un Estat explícitament feixista com l’Espanyol no
justifica fer front comú amb el “llop vestit de xai” de l’independentisme
interclassista. L’experiència dels companys anarquistes búlgars així ho
exemplifica.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario