José Tomás Boves, Amilcar
Cabral i el Procès català com a paradoxa de classe
I
Dins del discurs anti-imperialista tradicional de l’esquerra
llatinoamericana, considero que, sovint, s’ha utilitzat una idea “popular” de
“nació” (per oposar-la als sectors privilegiats autòctons que s’entenen com a
“entreguistes” als interessos, fonamentalment, d’Estats Units) però no ha estat
tan freqüent la “deconstrucció” del mateix imaginari nacional, entenent que
aquest amb els seus elements mítics, també ha estat funcional a aquesta
dominació imperialista. Per exemple, en quan al nacionalisme veneçolà (del qual
l’Exèrcit n’és el principal pilar històric) s’ha construït una mitologia al
voltant de Simon Bolivar i el seu “Ejército Libertador” com a redentor del
poble (fins el punt que l’actual se’n considera hereu quan, en realitat, ho és
del dictador germanòfil Juan Vicente Gómez qui el creà als anys 20) obviant el
fet que, en un primer moment, esclaus negres, mestissos i indígenes es van
aliar amb la causa del rei Fernando VII per pura oposició, amb altes dosis de
visceralitat i d’odi, a un projecte independentista encapçalat per la
oligarquia criolla.
Els liderava l’asturià José Tomas Boves qui va infringir severes derrotes
al “Ejército Libertador”: els fets es coneixen com la “Rebelión Popular de
1814”, a partir de l'obra de l’escriptor veneçolà Juan Uslar Pietri. De fet,
no va ser fins l’aparició de José Antonio Paéz (cabdill popular independentista
que seria el primer President de la República, contravenint el somni grancolombià
de Bolívar), després de la mort en combat de Boves, que les masses oprimides
(que abans havien lluitat amb ell) es passen a la causa patriota, fent-se
evident que la “causa nacional” tenia poca importància davant del conflicte de
classes, sinó ens causaria estupor aquesta facilitat per canviar-se de bandera amb la qual entregar la vida al camp de batalla. Aquesta lliçó ha estat apresa per
alguns sectors del chavisme popular veneçolà que han començat a reivindicar el
llegat del reialista Boves convertint l’imaginari nacional en una paradoxa.
II
El passat 27 de setembre de 2017 a un barri obrer de Tarragona alguns
veïns, conjuntament amb membres de l’extrema-dreta espanyolista, van començar a
arrencar cartells que militants de l’Esquerra Independentista hi estaven
col·locant. També, seguint la mateixa lògica, els veïns de la comunitat gitana
gironina de Villaroja, més o menys per les mateixes dates, van omplir els seus
carrers de banderes i murals nacionalistes espanyols. Es tracta de casos
aïllats o són l’expressió de l’augment de l’espanyolisme filofeixista, quan no
feixista del tot, entre la classe treballadora i sectors marginats catalans com assenyala l’augment del suport a Ciutadans a les àrees metropolitanes? Estem
vivint la nostra particular versió “light” de la paradoxa social i ideològica
que significà a Veneçuela la figura de Boves? És també l’anomenat “Efecte
Rufián”, el lleuger augment de l’independentisme a municipis com Cornellà o
Santa Coloma de Gramenet, una versió electoral i descafeïnada del paper jugat
per José Antonio Paéz?
Recordem, però, que aquest últim no va triomfar fins la desaparició física
de Boves, i Inés Arrimadas i el seu partit no semblen en absolut disposats a
desaparèixer de l’escena política catalana. Però com pot ser que la classe
treballadora i els sectors marginats estiguin defensant una opció feixista que
va, objectivament, en contra dels seus interessos? No era el feixisme, i
Ciutadans en representa una versió “cool”, una ideologia de les classes
mitjanes? El cert, és que el peronisme argentí (contravenint l’anàlisi clàssic
del marxisme) fou una mena de “feixisme obrer” sustentat, en bona part, en un
sindicalisme burocratitzat que havia abandonat tota idea de revolució. El
mateix va passar a Mèxic, en els seus inicis, amb el PRI. La base sociològica
del primer eren, en bona part, treballadors emigrats a Buenos Aires des de
l’interior que la classe mitjana anomenava despectivament “cabecitas negras”.
I de la mateixa manera que, al llarg de la seva història, el peronisme va
passar progressivament del corporativisme de Perón i Evita al neoliberalisme de
Menem (fins l’aparició del progressisme kirchnerista), Ciutadans va començar
presentant-se com un partit de centre-esquerra, que deia defensar els
interessos d’una població obrera castellano-parlant (històricament marginada
per un catalanisme burgès, que va gestionar la crisi econòmica dels 70 i es va
immutar davant l’elevat atur dels 80) per acabar virant cap a una forma de
criptofeixisme cada vegada menys acomplexat: és similar al que l’hi va passar
al seu antecedent ideològic, el lerrouxisme, que va començar disputant-li la
classe treballadora a l’anarcosindicalisme amb un verb republicà i anticlerical
encès per acabar recolzant el cop d’Estat Militar feixista del 18 de juliol de
1936.
III
Quin ha de ser el paper, doncs, de les minories revolucionàries davant d'aquesta realitat paradoxal? En un article de Lluís Rabell, que tot i que
reformista diu alguna cosa interessant, s'afirma que el vot obrer i metropolità a Ciutadans
és una expressió de la lluita de classes sota una forma ideològica que
interessa a les classes privilegiades, de la mateixa manera que al rei Fernando
VII l’hi interessava l’actuació de les tropes de Boves a la guerra civil
veneçolana de 1814. Crec, llavors, que hem d’entendre l’animadversió que genera
el procés, en amplis sectors del proletariat, com una forma “sublimada” de
protesta de classe (Freud parlava d’aquest concepte per assenyalar que un “desig
ocult” es podia exterioritzar sota una altra forma). Aleshores, el nostre paper
hauria de ser contribuir a clarificar aquesta protesta, a que s’expressi sota
una forma revolucionària i anticapitalista, però mai a negar-la. No crec,
doncs, que les organitzacions i individualitats anarquistes que decideixen
participar als Comités de Defensa de la República (CDR) estiguin contribuïnt a
aquesta clarificació sinó que poden reforçar aquesta “ideologia sublimada espanyolista”
al apartar-se del camp proletari i “llançar-se als braços” d’una classe mitjana
amb uns prejudicis socials fortament sedimentats.
De fet, Amilcar Cabral (dirigent independentista de Guinea i Cabo Verde)
comentava que la revolució es produïa, adaptant les idees de Marx i Lenin al
context africà, quan els estrats mitjos renunciaven als seus privilegis,
“suïcidant-se com a classe” i renaixent com a força emancipadora al costat del
proletariat i les capes marginades (estava pensant en l’èlit negre occidentalitzada
que ocupava càrrecs en l’administració colonial: avui dia, de forma similar
però no idèntica, el funcionariat de la Generalitat es troba entre les
principals bases socials del procés català). No crec, però, que dins de les
organitzacions “populars” del procés s’estigui produint un procés similar, una
“renúncia altruista” com diria Durkheim en favor de la majoria social, i una de
les proves n’està en què els CDRs que van participar en la vaga general
feminista del 8 de març d’aquest any, pràcticament es poden comptar amb els
dits de la mà, en contraposició a la forta implicació que van tenir en la
patriòtica del 8 de novembre de 2017.
Per tant, si el fet, d’optar per la classe treballadora ens fa
“contaminar-nos” de certes idees espanyolistes que orbiten al seu si, això no
ens ha d’acomplexar davant les crítiques ocioses que podem rebre, doncs són els
“handicaps” inevitables d’estar on s’ha d’estar que, en tot cas, hem de
contribuir a superar “des de dins” d’aquesta classe. Els demés ja s’ho faran
naufragant dins del marasme dels prejudicis socials disfressats
d’independència.
Comentarios
Publicar un comentario