I
La filosofia del llenguatge ens diu que aquest, en bona mesura, constitueix
la realitat i, al marge de la demagògia d’algunes notícies sensacionalistes de
la premsa d’extrema-dreta espanyolista, és evident que el nom escollit pels
Comitès de Defensa de la República (CDR) és evocador dels Comités de Defensa de
la Revolució (també CDR), que han tingut protagonisme a varis processos
sociopolítics encapçalats per l’esquerra anti-imperialista del Tercer Món. Es
tracta només d’una coincidència en el nom o realment hi ha similituds,
sociològiques i de praxis política, més profundes entre aquestes estructures
d’indrets tan dispars com Catalunya, Cuba, Ghana o Burkina Faso?
II
Frank Fernández a la seva obra “El
Anarquismo en Cuba” ens recorda com, en un inici, el Movimiento 26 de Julio
(M26J) era totalment alié a la classe treballadora industrial i urbana, amb una
presència important d’anarcosindicalistes, a la que va imposar les seves
directrius amb mètodes deslleials com introduir milicians armats a les
assemblees obreres per coaccionar-les i fer-les votar a favor de les decisions
del govern “revolucionari”. De fet, la conceptualització teòrica dels
“barbudos” considerava que el subjecte de la transformació social es
constituïa, fonamentalment, en una aliança dels estrats mitjans universitaris i
el camperolat, on els primers (constituïts en “avantguarda il·lustrada”)
estaven destinats a liderar els segons. La presència en el medi obrer els hi
vení donada pels comunistes que, a través del seu paper com a buròcrates
col·laboradors de la Dictadura de Fulgencio Batista, hi havien intentat
recuperar la seva influència anterior, servint-se de l’administració.
En aquest context, els CDR cubans es funden el 28 de setembre de 1960 com a
organització social destinada a fer complir les directrius del govern,
imposant-les a sectors com el proletariat fabril (un dels més resistents a
acceptar-les). Se’ns podrà objectar, per part dels defensors d’una esquerra
nacional-popular abans que obrera, que el pes quantitatiu de la classe
treballadora cubana no era suficientment gran per constituir-se en subjecte
revolucionari, però aquest adjectiu, s’ha de recordar, no té a veure tant amb
el seu número sinó amb el paper estratègic que ocupa en el procés productiu.
També se’ns podria dir que la corrent majoritària era el sindicalisme apolític
i, per tant, conservador, defensant la necessitat de superar aquesta ideologia
encara que fos amb mètodes forçats des de l’exterior. A això hem de tornar a
recordar la presència dels llibertaris, que el castrisme va borrar, i de la
qual no en podem saber l’evolució que hagués tingut.
III
De la mateixa manera, Mbuyi Kabunda al seu article “Logros y fracasos de las revoluciones socialistas y populistas en
África” ens explica com els Comités de Defensa de la Revolució (CDR) van
esdevenir la base social del govern de Jerry Rawlings a Ghana que es va iniciar
el 1979 i va finalitzar el 2000 passant del socialisme, més o menys
revolucionari, al neoliberalisme que va convertir el país en “el millor alumne
del BM i l’FMI”. Però per entendre la base ideològica i social d’aquest govern
ens hem de remuntar al de Kwame N’krumah (1960-1966) que, tot i la seva inicial
política socialista i anti-imperialista, a partir de 1961 (degut a un descens
del valor de les exportacions de cacao però també als sous inflats de la burocràcia) van quedar buides les
arques de l’Estat, davant el qual es van augmentar els impostos indirectes sobre
els productes alimentaris bàsics.
Enfront d’això els treballadors ferroviaris i portuaris es van posar en
vaga, fins i tot desobeint les burocràcies sindicals, i N’krumah va desfermar
contra ells una repressió que va arribar al punt de promulgar una llei on
havien de demanar permís al govern per portar a terme iniciatives de protesta.
Des d’un inici el moviment revolucionari n’krhumista i el sindicalisme, on hi
era predominant l’apoliticisme reformista, van prendre camins divergents, que el
primer es va mostrar disposat a acceptar, fins que va promulgar la Industrial Relations Act que tenia per
objectiu acabar amb la independència dels sindicats, posant-los sota la seva
direcció política. Finalment el govern de Thomas Sankara (1984-1987) a Burkina
Faso, també es va servir dels Comités de Defensa de la Revolució (CDR), quan es
va enfrontar a un “bloc” format per sindicats, autoritats religioses i caps
tradicionals.
IV
Sense desmerèixer els importants avenços socials que van aconseguir aquests
governs, almenys en la seva primera etapa, ens hem de preguntar, doncs, perquè
van trobar-se sempre amb la oposició de l’escassa classe treballadora
industrial i quina relació pot tenir això amb qui a Catalunya, avui dia, en
reivindica simbòlicament el seu llegat. Com he intuït abans, la base social, en un inici, dels CDR
cubans, ghanesos i burkinesos estava integrada pel camperolat, la classe mitja
il·lustrada i els sectors exclosos, fruit d’una emigració massiva camp-ciutat,
que la societat urbana no podia assimilar. Eren sectors, per regla general,
sense gaire tradició organitzativa i víctimes polítiques del caciquisme. Alguns
d’ells vivien de l’agricultura de subsistència i es trobaven dispersos pel
territori, una forma de vida diferent de la del proletariat industrial, concentrat
als centres de producció i amb una tradició reivindicativa sòlida.
V
Avui dia a Catalunya, ens trobem que la majoria dels Comitès de Defensa de
la República (CDR) es troben a la Catalunya interior, on es troba implantat el
caciquisme convergent i el seu aliat d’Esquerra, mentre que a l’àrea
metropolitana de Barcelona s’hi troben amb menys mesura, doncs, la classe
treballadora urbana és majoritàriament de plantejaments no independentistes,
quan no directament espanyolistes. Aquestes organitzacions, doncs, sota un marc
ideològic de defensa del proto-estat català, intenten condicionar al proletariat
urbà mitjançant convocatòries de vaga, com la del 8 de novembre de 2017, on van
desplegar tota la seva força, però amb l’escàs suport del sindicalisme catalanista
i corporatiu de I-CSC i IAC respectivament, amb l’anuència d’algunes seccions i
sindicats cegetistes. Aquests intents, per tant, d’organitzacions no obreres i
afins a aquest proto-estat català, d’imposar mobilitzacions a la nostra classe, ha de ser denunciat amb fermesa, així com les pràctiques “politiqueres”
d’ocupar càrrecs per acabar amb la independència de classe de les
organitzacions del sindicalisme combatiu, o com se l’hi vulgui dir, intentant
desviar-lo dels seus vertaders objectius, que no són altres que la millora de
les condicions de vida dels assalariats, amb la perspectiva final de la
transformació social.
Els exemples exposats a d’altres latituds, ens poden servir per aprendre de
la història d’un moviment obrer, que ha bregat per la seva independència, per
ser un motor del canvi social i no deixar-se encorsetar per organitzacions que
no tenen com a prioritat aquest plantejament, sinó més aviat ser corretjes de
transmissió d’interessos espuris i aliens a la nostra classe.
Alma apátrida
Comentarios
Publicar un comentario