Introducció: Afrikable és una ONG espanyola sense ànim de lucre que desenvolupa la
seva activitat a Lamu, una illa a la costa nord de Kenia, en els ambits de
gènere, comerç just, desenvolupament infantil, voluntariat i sensibilització
així com la protecció del medi ambient. A través d'una anàlisi d'aquestes arees
i de la seva relació concreta amb el context d'actuació de l'entitat
m'aproximaré a la comprensió d'aquesta des d'una perspectiva interdiciplinar
per, posteriorment, fer-ne una segona anàlisi desde la perspectiva de la
sociologia de les organitzacions de Charles Perrow.
1. L'ONG Afrikable i el seu context:
una crítica sociològica
1.1. Gènere: Segons aquesta entitat, l'"empoderament social i econòmic de la
dona" és el seu principal objectiu, tenint aquest una influència
transversal sobre els altres eixos temàtics, és a dir, que les polítiques que
orienten aquests depenen, en bona mesura, de que es compleixi aquest
empoderament. Afrikable també considera que el "desenvolupament
econòmic" general del país, i per extensió dels països "en vies de
desenvolupament", depenen també d'aquest empoderament. Però que entenem
per "empoderament social i econòmic de la dona"? Estariem parlant
d'un procés en el qual la dona, a la que es concep presa d'una "situació
de vulnerabilitat", inicia una transformació d'aquesta mitjançant la qual
deixa de ser "objecte d'altres" i passa a ser "protagonista de
la seva història". Aquest procés aniria orientat, doncs, i en el cas que
ens ocupa, a superar una situació de desigualtat estructural entre homes i
dones a l'illa de Lamu (Kenia).
Segons Rocío Castro, citant a Maria
Jesús Izquierdo, aquesta situació vindria mediatitzada per cinc principals
"relacions de poder": a) desigualtat sexual (implica divisió sexual
del treball, jerarquia de l'home sobre la dona), b) desigualtat de gènere
(implica els estereotips i models de comportament associats, jerarquia d'allò
"masculí" sobre allò "femení"), c) patriarcat (implica un
odre de relacions per a la reproducció física i ideològica dels éssers humans,
jerarquia en funció del parentiu), d) capitalisme (ordre de relacions el
resultat del qual és produïr els mitjans que fan possible l'existència i la
destrucció humanes, jerarquia basada en la possessió dels mitjans de producció)
i e) imperialisme (ordre de relacions producte de la transnacionalització de
les activitats econòmiques, jerarqua entre països "desenvolupats" i
"subdesenvolupats")[1].
Amb aquesta perspectiva podem
entendre millor a Mª Dolores Algora Weber quan afirma que el colonialisme
europeu, al modificar l'agricultura de subsistència (controlada per les dones)
pels cultius d'exportació (on s'empleava sobretot homes), va tenir com a
conseqüència una pèrdua del control dels recursos productius bàsics per part de
les primeres[2]. Si hi
sumem que això va anar acompanyat d'una educació adoctrinadora en la qual se
les comminava a especialitzar-se en les tasques domèstiques podem concloure com
la introducció de les relacions de poder d) i e) van reforçar les demés de
forma significativa. Això sovint no es té suficientment en compte dins el marc
teòric d'algunes ONGs europees que treballen a la zona i Afrikable no n'és una
excepció. Per exemple, Afrikable treballa amb un grup de dones Maasai a l'illa
keniata de Lamu de les que s'afirma textualment:
"Estas mujeres pertenecen a la tribu donde los derechos de la mujer están más amenazados de todas con las que trabajamos. En Afrikable están aprendiendo a leer y a escribir y a conocer sus derechos, dentro siempre del respeto a la cultura de la que provienen."[3]
"Estas mujeres pertenecen a la tribu donde los derechos de la mujer están más amenazados de todas con las que trabajamos. En Afrikable están aprendiendo a leer y a escribir y a conocer sus derechos, dentro siempre del respeto a la cultura de la que provienen."[3]
La forma en
què està expressada la frase, al meu entendre, denota cert eurocentrisme doncs
sembla plantejar una dicotomia entre els "drets" i la "cultura
de la que provenen" com si aquesta de per si no incluís aspectes
"garantistes". El sociòleg portugués Boaventura De Sousa Santos,
especialista en diàleg interculural, utilitza el concepte "hermenèutica
diatòpica" per fer referència a que totes les cultures inclouen aspectes
"emancipatius" i "opressius" de forma similar. Això ja ho
hem vist pel cas d'Àfrica, en el cas concret dels Maasai Algora Weber ens explica que tot i ser una
cultura patriarcal el grup tenia la costum d'otorgar a la dona el manteniment
del ramat en el moment del matrimoni del qual en tenia usdefruit. Aquesta
costum es va trencar a partir del colonialisme tot i que, com ens recorda
Isabell Kempf, actualment al sistema d'herència maasai es mantenen alguns
supòsits en els quals la dona pot heretar sobretot en el cas de que a una
familia i hagin només filles[4].
Segons De Sousa Santos s'hauria de
comprendre aquests aspectes como formes culturals emancipatòries o
potencialment emancipatòries que estan "constrenyides
estructuralment", per utilitzar un concepte del sociòleg britànic Anthony
Giddens, dins de formes opressives més àmplies en les quals hi ha tingut un pes
evident el capitalisme i l'imperialisme dels que ens parlava Rocío Castro. Si
l'ojectiu d'Afrikable és "empoderar la dona" la perspectiva teòrica de De Santos té una
doble avantatge: evita caure en el relativisme cultural (doncs defensa una
distinció entre aspectes culturals "emancipatius" i
"opressius" respecte la qüestió de gènere) però també rebutja
l'etnocentrisme (doncs manifesta que totes les cultures per igual tenen ambdós
aspectes).
1.2. Comerç Just: Segons Afrikable aquesta és la principal eina que utilitzen per
aconseguir l'"empoderament econòmic de la dona". Què entenem per
"Comerç Just"? És un tipus de comerç orientat a establir un
"desenvolupament integral amb sostenibilitat econòmica", és a dir,
que no només estableixi un preu just pel producte sinó que vagi orientat també
a establir, en l'aspecte social i ambiental, les condicions oportunes per
generar un creixement i participació de proveïdors i petits productors que es
vulguin afegir a un comerç internacional guiat per aquets principis.[5]
En el cas de l'Àfrica les activitas de "Comerç Just" amb Europa van
començar a la dècada dels vuitanta i avui dia hi han aproximadament unes 70
associacions africanes adherides a l'Associació Internacional de Comerç Just
(IFAT) que representen a milers de productors i especialment productores
agrícoles i d'artesania.

Aquest
primer punt pot ser d'ajuda a Afrikable a fi de repensar els seu paper en el
desenvolupament del “Comerç Just” doncs actualment la seva activitat productiva
està orientada exclusivament al comerç sud-nord. Això reforça, en aquest cas,
el caràcter subsidiari i externalitzat de l'economia keniata respecte Espanya, contribuint
a apuntalar les asimetries sud-nord ja analitzades, als anys 50 i 70, pels
autors de la “Teoria de la Dependencia” que explicava que pel cas llatinoamericà
(però extrapolable al conjunt dels països de l'anomenat “Tercer Món”) aquesta
regió ocupava la posició d'una “perifèria” en relació a un “centre” on a la
primera se l'hi adjudica el paper de producció de matèries primeres amb baix
valor agregat mentre que al “centre” es produeixen les principals decisions i
se l'hi adjudica la producció industrial d'alt valor agregat. Això fa a aquesta
“perifèria” enormement dependent de les oscil·lacions d'un mercat internacional
controlat pel “centre” configurant una economia precària i vulnerable.
La
història recent de Kenia és un exemple d'això: després de l'època colonial un
cop aconseguida la independència l'any 1963 el govern keniata va intentar
revertir aquesta situació incrementant el paper de l'Estat a l'economia amb un
“desenvolupament capitalista moderat”, en contraposició a altres països
africans que van adoptar un model radicalment socialista o marxista, amb la creació
d'empreses para-públiques de foment de l'agricultura i la indústria i
d'organitzacions de control dels
mercats. Entre 1990 i 1995 aquest model es va trencar i es va passar a una
economia liberalitzada de tot control degut a les polítiques anomenades
“d'ajust estructural” imposades pel Banc Mundial (BM) i el Fons Monetari
Internacional (FMI) a fi de poder accedir als crèdits financers, de forma
similar a altres països de la regió, polítiques que van ser desastroses per a
les fràgils indústries locals (sobretot tèxtils i calçat) dependents del suport
de l'Estat.
Les
conseqüències per la població foren encara més dramàtiques doncs, es
deixava de finançar l'agricultura i els productes alimentaris importats de
primera necessitat com el sucre, la farina de blat i l’arròs, com a conseqüència
de la devaluació de la moneda nacional, alhora que l'Estat deixava de ser el
principal garant de serveis públics i socials gratuïts que permetien als grups més
pobres accedir als serveis de salut, educació i a l'habitatge, convertint-se
aquestes àrees de forma progressiva en espais precàriament controlats per la beneficència
i l'acció de les ONGs internacionals.[7]Com
a conseqüència actual d'aquest dramàtic ajust estructural l'economia keniata
actual segueix sent bàsicament agrícola i orientada a l'exportació com el cafè,
el té, el cotó i el tabac. El turisme és, però, el sector que més ingressos
aporta al país tot i que el número de visitants ha disminuït, des de mitjans de
la dècada dels noranta, degut als enfrontaments tribals a la zona costera, la
inestabilitat política i la falta de seguretat. El sector industrial tot just
aporta un 16% dl Producte Interior Brut.[8]
Si
realment es vol fer esforços per trencar amb aquesta dinàmica, orientant
l'activitat d'Afrikable al comerç sud-sud, amb els canvis necessaris en
l'elaboració dels productes, es contribuiria a crear mercat intern
independitzant-se de les oscil·lacions “capritxoses” de la demanda que prové
del món “desenvolupat”. En aquest mateix sentit es troba a faltar a Afrikable
una concepció més integral de la comunitat on treballa doncs el
“desenvolupament local i sostenible” del que es parlava al Fòrum Social Mundial
de Nairobi va més enllà de la neteja de platges i de l'elaboració de productes
amb materials reciclats. Les societats locals (en aquest cas l'illa de Lamu)
tenen sovint, per efecte del centralisme estatal, dinàmiques pròpies del
conjunt de la societat nacional i una acció realment transformadora ha de mirar
d'incidir en les seves principals estructures (política, de classes,
demogràfica, econòmica i cultural) sempre des d'una interpretació dels aspectes
emancipatius endògens de la cultura local, com proposa Boaventura De Sousa
Santos.
Les
activitas de les cooperatives de "Comerç Just" que integren les dones
aporten un capital a les seves associades que tenen varis efectes positius per
elles com, per exemple: millorar la seva posició de negociació dintre de la
llar (malgrat la dificultat d'alguns homes per acostumar-se al nou paper de les
seves mullers) i millorar la seva consideració dintre de la comunitat i, de
forma relacionada, augmentar el seu coneixement dels processos polítics i els
canals d'influència[9].
Així
veiem que l'empoderament econòmic de la dona té conseqüències socials i, fins i
tot, polítiques clares asseveració reforçada pel fet que investigacions del
Banc Mundial i les Nacions Unides han demostrat que la persistència de les desigualtats
de gènere es correlaciona positivament amb una major pobresa, un creixement
econòmic més lent, un govern més dèbil i un nivell de vida més baix dels seus
ciutadans (independentment de que pensem que es tracti d'una variable depenent
o independent està clar que hi ha una relació). No és gens estrany doncs que
Afrikable plantegi l'empoderament econòmic com la via per l'empoderament social
centrant les seves activitats sobretot en tres grups de producció: un de deu
dones que treballa el tèxtil, un de sis que transformen material reciclat en
complements de moda i articles per a la llar i un altre de dones maasai que
elaboren artesania tradicional i articles de regal.
Potser
s'hi trobaria a faltar un cert monitoreig de l'empoderament en altres esferes
que no siguin les econòmiques doncs sembla que es dona per sentat que es
produeix de per si. En aquest sentit a l'illa de Lamu els últims anys s'ha
produït un conflicte social per l'intenció del govern central de construir el
corredor Lamu Port and Lamu-Southern Sudan-Ethiopia Transport (LAPSETT) que
consisteix en un oleoducte per transportar petroli del sud de Sudan a una nova
refineria prop de la ciutat de Lamu, construir instal·lacions portuàries per
embarcar petroli des d'una terminal gegant de vaixells petrolers, construïr més
de 1700 km de noves carreteres i vies de ferrocarril cap al sud de Sudán i
Etiopía i construir tres nous aeroports i balnearis per turistes. En definitiva
un macroprojecte del tot insostenible davant el qual diferents comunitats ètniques
del Comptat de Lamu van decidir organitzar-se creant la coalició anomenada
“Save Lamu”.

Podria
ser interessant que Afrikable contactés amb aquest investigadors o amb els
membres de la coalició “Save Lamu” a fi d'assegurar-se que l'empoderament econòmic de les dones que
l'entitat afavoreix es tradueix realment en un empoderament polític i social
que les porti a implicar-se de forma activa en els projectes que afecten a la
seva comunitat, tal i com hem vist en el cas dels treballs citats per Cheston i
Kuhn. Un dels casos, tot i que es tracta de processos de microfinançament a Bolívia
i no de treball cooperatiu a algun país africà, senyalava que les dones que hi
estaven implicades tenien més probabilitat de ser candidates a càrrecs públics
o a ser sòcies del sindicat de la seva comunitat.
1.3.
Desenvolupament infantil: Segons Afrikable el mitjà que s'utilitza per acometre aquest objectiu és
fonamentalment l'educació, com a eina per trencar el cercle de la pobresa, i
una alimentació adequada. Pel què es desprèn dels testimonis de varis nens i
nenes penjats a la web d'aquesta entitat, els recursos econòmics aconseguits
per les seves mares han permès a aquests infants abandonar els treballs
domèstics més feixucs (traslladar aigua, tallar llenya etc.) i assistir per
primera vegada a l'escola, aquest fet reforça la idea expressada per Susy
Cheston i Lisa Kuhn (sustentada en varis estudis de les Nacions Unides) de que
la millora de les finances de la dona acostuma a beneficiar a més d'una
persona, en especial els nens. De totes maneres, Afrikable no hauria de partir
d'aquesta associació doncs reforça l'estructura familiar tradicional al
“naturalitzar” les responsabilitats que assumeixen les dones, així els autors
ens recorden que tot i que les dones acostumen a invertir en les seves famílies,
les institucions de desenvolupament han d'estar preparades per la possibilitat
que algunes no ho facin.
També
és important les afirmacions d'alguns testimonis de que les seves mares ara
poden pagar la seva educació, tenint en compte que a Kenia l'educació és formalment
universal i gratuïta dins del primer cicle de primària i que els infants es
troben dins de la franja d'edat corresponen a aquest cicle podria ser que: la
infraestructura educativa keniata fos dèbil i no permetés a aquests nens
accedir-hi, que les seves famílies hagin escollit portar-los a una escola de
pagament o que el fet de que els pares estiguin pagant sigui una visió subjectiva
de l'infant. Es tracta d'un extrem que no he pogut comprovar però que ha
centrat la meva atenció per la contradicció que aparentment suposa.
En
quan el concepte de “desenvolupament infantil” els investigadors que es
dediquen al seu estudi es centren en aspectes molt concrets del funcionament
social i cognitiu dels nens en el que prima la concepció “estructural” de la pobresa
mén enllà de l'enfocament individual. Són interessants les diferències que va
observar Robert LeVine, antropòleg de la Universitat de Harvard, entre els nens
i nenes africanes i els nord-americans en quan a processos d’aprenentatge
“col·lectius” i “individualitzats” respectivament a part del fet que els
primers solen estar presents com a no participants en situacions dirigides per
una interacció adulta mentre que els segons solen quedar marginats d'aquest
tipus de situacions. Per la seva part Alma Gottlieb, antropòleg de la
Universitat de Illinois, va observar a un estudi de camp a Costa de Marfil la
gran independència dels infants que juguen a imitar els adults o inclús cuiden
d'infants més petits.
LeVine
recorda que el que són tasques infantils que a les llars africanes es conceben
com una forma de que els nens i les nenes es sentin necessitats i estimats a
les societats de l'anomenat “Primer Món” es consideren arriscades o directament
explotació. Això s'hauria de tenir en compte per part d'Afrikable a l'hora de
definir el que pot ser una fina línia entre l'explotació infantil a les tasques
domèstiques i els processos d'augment de l'autoestima i valoració per part dels
infants al seu nucli familiar.[11]
1.4.
Voluntariat i sensibilització: Aquest és un objectiu que l'entitat es planteja com a forma de promocionar
els valors del “respecte, la tolerància, la justícia, la solidaritat i la
interculturalitat” i el sistema que proposen és l'organització d'unes “vacances
solidàries” per acostar la realitat d’Àfrica a la societat espanyola
convertint-se els participants, a la seva tornada, en agents de
sensibilització. Javier Fonseca García-Donas, responsable d'Educació per el
Desenvolupament de Cáritas Espanyola, ens explica que hi ha dos tipus de
voluntariat: el temporal (que normalment oscil·la entre un i tres mesos
coincidint amb el període de vacances) i el de cooperant (generalment per un
període més llarg i on aquest assumeix tasques professionalitzades i
responsabilitats de decisió tècnica i gestió). L'autor considera que el
voluntari es trasllada “per aprendre més que per fer” ja que s'ha de rebutjar,
per contribuir a crear estructures de dependència, tota visió assistencialista.[12]La
denominació de “vacances solidàries” potser contribueix a un altre error,
comentat per l'autor, de concebre aquesta activitat com un “turisme
d'aventura”, fet que García-Donas ens recorda que és oblidat per moltes ONGs.
1.5.
Protecció del medi ambient: Sobre aquest punt final d'actuació de l'ONG
Afrikable ja he comentat, quan parlava del “desenvolupament local i sostenible”
defensat al Fòrum Social Mundial de Nairobi, que es quedava curta com a àrea
d'actuació. De totes maneres això no vol dir que hagi de ser menystingut. La
voluntària Paula Antón Codina, a través de la seva experiència personal, ens
recorda la dificultat de la sensibilització en aquest aspecte tenint en compte
que als països “en vies de desenvolupament” no és una qüestió que es consideri
prioritària i es tendeix a veure com un “luxe” propi dels països rics[13].
Això ens porta a plantejar-nos fins a quin punt es pot “sermonejar” aquests
països sobre el medi ambient quan nosaltres prèviament hem destruït el nostre
per arribar a uns estadis de “desenvolupament” que ara es nega que aquests
països puguin recorre, la resposta a aquesta paradoxa és difícil de respondre
però ha de passar necessàriament per un qüestionament general del camí que ens
ha portat a aquest tipus de civil·lització.

b)
no tenir com a prioritat l'enfortiment de les relacions sud-sud com un dels
eixos del “Comerç Just” que promociona l'entitat contribueix a crear un
“entorn” escindit entre una activitat productiva externalitzada i un centre
consumidor que en pot prescindir, c) no establir un monitoreig de com
l'empoderament econòmic es transforma en social i polític pot portar a un
“entorn” escindit entre l'esfera econòmica i l'esfera on es produeixen les
decisions comunitàries contribuint a una visió economicista de la societat. d)
establir una relació directa entre “empoderament de la dona” i “desenvolupament
infantil” pot portar a un “entorn” escindit entre els interessos de la dona
treballadora i la reproducció social i simbòlica de la família patriarcal
tradicional. e) la definició del voluntariat com a “vacances solidàries” pot
portar a un “entorn” escindit entre els processos socials endògens del lloc
d'arribada i l'interstici d'oci amb el qual es concep l'estadia segons aquesta
definició, f) finalment la visió estricte del “desenvolupament mediambiental”
pot portar a un “entorn” escindit entre la concepció de l'ésser humà com a
ésser social present a totes les cultures i la idea d'un entorn natural que cal
“preservar” sense afavorir una concepció “biosocial” integrant ambdues esferes.
Alma apátrida
[1]CASTRO, ROCÍO Las mujeres de América Latina y Africa Africa-América
Latina. Cuadernos-Número 9. Página 10.
[2]ALGORA WEBER, Mª DOLORES La Historia Contemporánea en África y sus
efectos sobre la mujer en la sociedad subsahariana Cuadernos de Historia
Contemporánea 2003, núm. Extraordinario 179-190. Páginas 181 y 187.
[3]Entrevista amb Carmen Cobaleda, responsable a Barcelona d' Afrikable
(http://www.afrikable.org), 8 de desembre de 2013.
[4]KEMPF, ISABELL El pueblo maasai en Kenia: de la riqueza a la
marginalización Papeles de cuestiones internacionales, 2002 Invierno; (80).
Página 120.
[5]INFANTE SÁNCHEZ, ELENA DEL PILAR Comercio Justo: Una propuesta histórica
y conceptual Suma de Negocios Vol. 3 Nº2, Diciembre de 2012 Bogotá
(Colombia). Página 125.
[6]SETEM Comercio Justo y África: Situación y perspectivas Informe
2007. Página 83.
[7]GRIGNAN, FRANÇOIS i PRUNIER, GERARD Le Kenya contemporain Editions
Karthala et Ifra 1998. Pàgines 255 a 272.
[8]FLECHER, MATT, FINLAY, HUGH i CROWTHER, GEOFF Kenia Geoplaneta
2001. Pàgina 28.
[9]CHESTON, S., & KUHN, L. Empoderamiento de la mujer a través de
las microfinanzas. microfinancegateway.org. Pàgina 17.
[10] “International Institute for Environment and Development (IIED) aprendizaje
y acción participativos Biodiversidad y cultura: exploración de protocolos comunitarios,
derechos y consentimiento. Pàgina 198 a 200.
[11]PENN, HELEN ¿Qué pistas nos da el "desarrollo infantil"
sobre programas de primera infancia y la participación infantil? Bernard
van Leer Foundation-Espacio para la Infancia, Noviembre 2004. Pàgina 17.
[12]GARCÍA DONAS, JAVIER FONSECA El voluntariado comprometido con los
países del Sur Documentación Social 122 (2001). Pàgina 274.
[13]ANTÓN CODINA, PAULA ¿Un voluntariado sin educación medioambiental?
¡Simplemente imposible! Revista Ecubacteria (2010) nº25.Pàgina1.
[14]PERROW, CHARLES Sociología de las Organizaciones. Yale
University - Mc Graw-Hill. Pàgina 190.
Comentarios
Publicar un comentario