1) Introducció i
presentació de l’acte a càrrec d’un responsable de l’Anònims
El passat divendres,
24 d’octubre de 2025 a les 18:00 hores, es va realitzar a aquest bar-restaurant
i espai llibertari de la capital del Vallès Oriental, una xerrada-presentació
de la recent edició, de “Hermanos Bueso”, dels sis butlletins obrers “¿Qué
Hacer?” que, l’any 1969, defensaren la línia autonomista (és a dir, per un
moviment obrer revolucionari però independent dels partits reformistes i d’extrema
esquerra) dins les Comissions Obreres d’aleshores. El seu principal teòric fou
José Antonio Diaz Valcárcel al que es va voler rendir un sincer homenatge. Com
ve sent habitual, en la multitud de xerrades i presentacions de llibres que s’hi
fan, la introducció a l’acte fou realitzada per un responsable de l’espai.
2) Intervenció d’un
membre de l’editorial “Hermanos Bueso”
A continuació,
aquest company comentà que va trobar aquest butlletí a una pàgina web de la CGT
de Catalunya i pensà que seria rellevant publicar-ho. El company pensa, digué,
que sense moviment obrer no es pot acabar amb el capitalisme, a l’igual que els
editors d’aquest butlletí de finals de la dècada dels 60, que ell definí com
una de les primeres iniciatives d’autonomia obrera: concepció, reiterà, molt “sana
i honesta” que pot assumit tothom des de l’anarquisme i el comunisme.
3) Intervenció del filòsof Santiago López Petit
López Petit, qui
fou durant molt temps company d’idees i de lluita de José Antonio Diaz
Valcárcel, començà la seva intervenció donant gràcies a l’Anònims per
mantenir-se com “una illa dins d’un desert” i digué, a continuació, que faria
una exposició teòrica i una altra més personal. Afirmà, que aquesta publicació
no és un exercici de memòria, ja que contra l’oblit no s’hi ha d’oposar aquesta
sinó la veritat. Digué que les Comissions Obreres actuals no tenen res a veure
amb les originàries, sinó que són l’apropiació d’un nom col·lectiu per part del
Partit Comunista. La historiografia actual, comentà, o és estalinista del PSUC
o és independentista. Recordà que, en certa ocasió, anà a una conferència d’aquesta
gent i els reconegué que era un primer pas dir que la Transició no fou sols el
senyor Suárez i la Monarquia sinó el moviment obrer. Ara bé, també comentà que
estaria bé reconèixer el paper de l’altre moviment obrer (referint-se,
òbviament, a iniciatives com les que protagonitzaren aquest acte a l’Anònims).
Tot seguit, mostrà
als assistents unes velles publicacions de l’època, editades pels “Grupos
Obreros Autónomos” que feien una anàlisi, de la Revolució Russa de 1917, on
ja es parlava de “Capitalisme d’Estat” i una altra titulada “La Europa
Salvaje” on s’explicaven lluites de l’època al marge dels sindicats. López
Petit defensà contra la visió marxista-leninista de que el sindicat és econòmic
i el partit, polític, la idea de polititzar l’existència. També afirmà que
iniciatives com les “Kellys” o els Sindicats de Barri es poden considerar
hereves d’aquestes idees de l’autonomisme obrer de finals dels 60.
Afirmà, tot seguit,
que l’únic que s’aprèn de la història és que no se n’aprèn res. Pel que vaig
tenir l’ocasió de comprovar, l’estil dialèctic de López Petit està farcit de
frases xocants que, al no ser desgranades, suposo que inviten a treure’n una
lectura pròpia. Jo, personalment, ho vaig interpretar en el sentit que si la
història de la lluita de classes és, també, la de la derrota del proletariat,
llavors, no se n’aprendria res ja que el que hem d’aprendre és com vèncer. Ara
bé, precisament i al meu entendre, s’aprèn com vèncer estudiant les derrotes
així que no comparteixo el sentit de la seva màxima.
4) Intervencions
dels assistents
Primerament, un
dels assistents aportà alguns comentaris, com el fet que entre els comunistes
del PSUC hi hagué la discussió sobre els “7 punts”, de la que sortí el grup “Unidad”.
Ell es sentí, especialment, orgullós d’haver creat una biblioteca amb els seus
camarades. Poc després, entre els companys amb els que es movia, entraren les
idees situacionistes, conegué els “Grupos Obreros Autónomos” que no eren
un grup polític, afirmà, però tenien una discussió teòrica constant. Recordà
que l’any 1976 es començaren a enganxar els primers cartells (d’un Superman amb
boina) durant la Vaga de Roca. Considerà que, en aquella època, les discussions
polítiques no eren, ni molt menys, de deixar-se de parlar: la idea era entendre’s,
no convèncer-se.
La persona de la
primera intervenció, digué que CGT és un sindicat amb cert reconeixement i que,
en certa manera, és una herència de tot allò. Un altre assistent comentà que,
en aquella època, no tenien gairebé formació ideològica. Afirmà que estigué al
PSUC i a les joventuts. Digué que no els faltava voluntat però que haurien d’haver
“mamat” més literatura, les octavetes les hi feia el partit i ho capitalitzava
tot. També denuncià que la direcció del Partit Comunista, l’any 1956, suprimí la
lluita de classes. El responsable de l’Anònims recordà que, paradoxalment,
alguna gent de “Plataformas” entrà al PSC per intentar muntar una
tendència autogestionària. Així és van viure durant aquella època situacions
surrealistes com militants defensant a actes públics d’aquest partit (que
evolucionaria cap al socio-liberalisme) l’abolició del salari: poc a poc els van anar traient de les llistes i
dels escenaris.
5) Algunes
reflexions...
Hi ha varies
qüestions que es podrien puntualitzar o desenvolupar d’aquesta xerrada. El
moviment obrer autònom o “operaismo” nasqué a Itàlia a la dècada dels 60 i es
una actualització, al meu entendre, del comunisme de consells d’Anton Pannekoek
i Paul Mattick que era oposat als sindicats i als partits d’avantguarda
leninistes (tot i que el butlletí “¿Qué Hacer?” no sembla rebutjar la
concepció sindical als seus escrits, només el dirigisme dels partits). L’autonomisme
obrer o “operaismo” també defensava idees com que l’aspecte dinàmic de la
societat era la lluita obrera i que les innovacions del sistema capitalista
sempre eren una resposta a aquesta. Altres aspectes polèmics d’aquest corrent fou
la seva postura oposada al tercermundisme revolucionari i al guerrillerisme en
la idea que (contradint a Lenin) el sistema no es trencaria pel seu esglaó més
dèbil (com deia el dirigent bolxevic en el seu estudi de l’imperialisme i les
colònies) sinó pel més fort (emfatitzant les lluites obreres de masses als
països de capitalisme desenvolupat com Itàlia).
Per altra banda, a
l’obra del militant anarcosindicalista Juan Gómez Casas “Relanzamiento de la
C.N.T. 1975-1979” ja dona una descripció, dels fets apuntats pels ponents,
del conflicte entre anarquistes i autonomistes (pàg. 43):
“(...) los marxistas libertarios de diferentes pelajes, críticos pertinaces
que protagonizarán el episodio de los paralelos de Cataluña y del resto de
España (...).
“Más vale un objetivo limitado, descubierto, discutido y aplicado por los
trabajadores mismos, que un objetivo muy ambicioso impuesto por unos grupos muy
politizados y que nadie se responsabiliza de llevar a término”.
I en aquest sentit,
també s’han escoltat crítiques recents a que algunes convocatòries de vaga no
han tingut el procés necessari de deliberació prèvia en assemblees de
treballadors que permetessin major èxit de la convocatòria. Si bé amb això no
estic dient, ni molt menys, que no s’hagin de secundar ni recolzar-ne els
motius.
Alma apátrida
Bibliografia per
aprofundir en la temàtica de la xerrada:
¿QUÉ HACER? La tendencia ¿Qué
Hacer? en CC. OO de Barcelona (1969): Una experiencia de autonomía obrera Hermanos
Bueso Ediciones, septiembre de 2025.
TRONTI, MARIO Obreros y capital Akal – Cuestiones de antagonismo,
2001.
GÓMEZ CASAS, JUAN Relanzamiento de la C.N.T. 1975-1979 (con un epílogo hasta la primavera de 1984) Edita: Regional del Exterior C.N.T., septiembre de 1984.







Comentarios
Publicar un comentario