Àfrica diu prou: reflexions anarquistes improvisades sobre militars i revolució
Aquests darrers dies les noticies se succeeixen a tota velocitat. Una Junta
Militar a Níger fa un cop d’Estat i diu que aturarà l’enviament d’or i urani a
França i Estats Units. La CEDEAO (organització supraestatal de l’Àfrica de l’Oest)
amenaça amb una intervenció militar. França la recolza. Els governs de Mali i
Burkina Faso diuen que intervindran contra la CEDEAO si Níger és atacat. Se succeeixen
manifestacions de suport en aquests dos països. La Junta Militar de Níger
convoca un míting amb milers de participants recolzant les mesures del nou
Govern. França ataca a la Guardia Nacional de Níger amb un bombardeig selectiu.
Vladimir Putin aplaudeix el discurs antiimperialista del jove oficial que
governa Burkina Faso després d’un altre cop d’Estat. La Junta Militar de Níger
demana el suport dels mercenaris russos de Wagner...
Les característiques d’aquest procés polític ens deixa astorats. Militars
fent una revolució? El feixista Putin darrere de tot? I, en conseqüència, potser
ens creuem de braços i diem que és una pugna inter-imperialista i que ja s’ho
faran. Mentrestant a Senegal el nombre de morts ascendeix a 16 en les protestes
contra el govern de Macky Sall per haver il·legalitzat al principal partit de l’oposició,
el líder del qual, Ousmane Sonko, fa bandera de la lluita contra el franc CFA
(una moneda neo-colonial controlada per França a les seves antigues colònies) i
es guanya un ampli suport popular. És evident que coses importants estan
passant a l’Àfrica i la qüestió és intentar fer-ne una lectura adient enlloc d’inhibir-nos
perquè la nostra ideologia no acaba d’encaixar en les característiques del
procés. O això pensem.
És a dir, són els imperialistes europeus els que impedeixen, des d’un
inici, l’aparició d’una burgesia nacional en aquests països. I si no hi ha
burgesia nacional, no hi ha revolució industrial, no hi ha proletariat i, per
tant, no hi ha anarquisme, ni marxisme tal com els entenem nosaltres. Què hi ha
doncs? Ideologies paradoxals com el “socialisme africà” (barreja de marxisme i
populisme interclassista) o el marxisme-leninisme (versió del marxisme en
països en procés de desenvolupament industrial: d’aquí que Andreu Nin al seu
opuscle “El problema del poder a la revolució” comentés que l’exemple
bolxevic d’un putsch no fos aplicable, mecànicament, a Catalunya per la
presència d’aquest teixit associatiu dens i plural que comentava).
Una altra qüestió, relacionada, és la dels militars patriòtics. Resulta
que, com hem dit, no hi ha burgesia nacional, ni revolució industrial. Com a
molt el que hi ha és una lumpen-burgesia dedicada a sectors perifèrics de l’economia
i dependent de l’exterior. Els sectors importants estan en mans de multinacionals
estrangeres que, la majoria de les vegades, tenen els seus propis tècnics i
personal. El dèficit d’infraestructures (sanitàries, educatives...) i el baix
nivell de consum fa que la qualitat de vida sigui pèssima. Per revertir això és
necessari crear-ne les condicions materials. Històricament, s’ha intentat amb
una industria lleugera i vinculada a l’agricultura (el model maoista que es va
aplicar a la Tanzania de Julius Nyerere) o amb una industria pesada (el model
soviètic del FRELIMO de Moçambic).
Significa això que el company Abraham Guillén estava recolzant els militars?
No, necessàriament. Significa que va fer una lectura del procés polític i va
veure que s’estava produint una aliança, amb les seves contradiccions, entre
els sectors populars i les Forces Armades i que, davant d’això, la postura més
adient era recolzar els sectors més a l’esquerra d’aquesta entesa civico-militar
conjuntural, precisament, perquè la balança s’inclinés progressivament cap al
pol popular d’aquesta. Una altra situació diferent, i que sens dubte hagués
agradat a Abraham Guillén pels casos d’Argentina i Perú, és la que es va produir
a Barcelona entre anarcosindicalistes i alguns oficials republicans de l’Exèrcit
per parar el Cop d’Estat: van arribar a prestar una avioneta perquè el grup “Nosotros” fes un
reconeixement aeri de les posicions dels sublevats i alguns oficials militars
van entrenar a les milícies anarquistes en tècniques de guerra.
Errico Malatesta va afirmar, en certa ocasió, que els anarquistes havien de
participar en tota revolta popular amb un contingut social per donar-li un
caràcter revolucionari. L’anarquista xinès Ba Jin va afirmar el mateix, doncs,
era seguidor de les idees del primer. Això no vol dir, en absolut, que pensi
que haguem de sortir fent proclames militaristes ni entusiasmar-nos amb el
patriotisme vestit d’uniforme caqui. Ara bé, el que tampoc es pot fer crec és
ventilar-nos un procés social i polític tan important com el que està succeint
a l’Àfrica Negra posant l’accent en que esta dirigit per militars (això és
degut a que, en nombroses ocasions, les Forces Armades són l’única institució
estable d’aquests països i, en conseqüència, el centre de la lluita de classes
es dona al seu interior) o de que hi ha diferents interessos imperialistes en pugna
(perquè això és apartar la vista de tota la gent que esta sortint al carrer a
Burkina Faso, Mali i Niger).
Alma
apátrida
Obres de consulta:
ROCA ALVAREZ, ALBERT (ed.) La Revolución Pendiente: El cambio político
en el África Negra Edicions de la Universitat de Lleida, 2005.
ZIÉGLER, JEAN Sociologia de la nueva Africa Ediciones Era – El hombre
y su tiempo, 1964.
CARRETERO MIRAMAR, JOSÉ LUIS Abraham Guillén: Guerrilla y autogestión Confederación
Sindical Solidaridad Obrera, julio de 2020.
Comentarios
Publicar un comentario