I
Fa un temps, arrel de les convocatòries de solidaritat amb la lluita del
moviment popular del Rif (hirak), moviment que continua avui dia en una fase de
replegament després de les dures sentències de 20 anys de presó als seus
principals activistes, i el suport d’alguns companys i companyes llibertàries a
aquestes protestes, es va produir, entre nosaltres, un debat informal sobre l’encaix
o no de l’anarcosindicalisme i les reivindicacions del nacionalisme amazic.
Alguns companys defensaven que la nostra postura havia de ser de recolzament prioritari
a les exigències de millora de la situació social (construcció d’hospitals i escoles)
passant una mica per sobre de les de tipus cultural (bàsicament l’ensenyament
de la llengua al sistema educatiu). Aquesta postura partia, al meu entendre, de
certa adhesió a plantejaments anacionalistes abans que internacionalistes
(recordem que l’anacionalisme, defensat per l’esperantista Eugene Lanti a la
segona dècada del segle XX, anava més enllà del segon i posava fins i tot en
qüestió la mateixa idea de “nació” com a entitat de socialització humana).
Altres companys afirmaven, pel contrari, que no es podia analitzar el
nacionalisme amazic partint de les mateixes categories amb què ho fèiem respecte
el català o l’espanyol a l’haver una història colonial francesa i espanyola
respecte territoris com el Rif o la Cabilia i que, per tant, des d’una
perspectiva de classe estaríem parlant d’un “nacionalisme dels desfavorits” com
deia la investigadora Ana Ballesteros respecte els baluchis de Pakistán. Es
tracta, en efecte, de regions poc desenvolupades, des d’un punt de vista
material, i on no ha sorgit, per tant, una burgesia nacionalista que pugui
liderar-ne les reivindicacions, que pogués posar, en conseqüència, en una
situació difícil a qualsevol corrent d’esquerra revolucionària alhora de
posicionar-s’hi. El fet és que, al meu entendre, es tractava de postures que
ambdues considerades tenien part de raó.
Per una part, el nacionalisme amazic, que ha trobat el suport de sectors
catalanistes pel paral·lelisme forçat que han volgut fer amb la seva idea de “poble
oprimit”, tampoc es pot idealitzar: durant l’època de la colonització la
identitat amazic es va, en ocasions, fomentar per part de l’ocupant per neutralitzar
la idea d’unitat àrab que promovien els sectors anti-imperialistes. De fet, hi
hagué tesis antropològiques, de dubtosa fiabilitat, que defensaven un origen
europeu dels amazics per promoure l’empatia amb ells alhora que s’estigmatitzava
la població àrab. Aquesta fou una estratègia recurrent del colonialisme: per
exemple, els colonitzadors belgues construïren també un mite racista sobre un
origen blanc nord-africà i europeu dels tutsis per justificar la dominació d’aquests
sobre els hutus als que consideraven un “poble sense història”.
II
Al produir-se la descolonització es va girar la truita i, així com els hutus
es van imposar als tutsis a Rwanda amb el fatal desenllaç que coneixem o els
fang als bubis a l’antiga colònia espanyola de Guinea Equatorial, els països
nord-africans liderats per sectors polítics que feien bandera de la identitat
arabomusulmana, com a símbol de resistència anti-imperialista, van iniciar un
procés d’arabització cultural i lingüística, acompanyat d’una sagnant
repressió, que va anar en detriment del poble amazic. Així no és estrany que
alguns sectors del nacionalisme amazic (no tots) facin servir un discurs arabòfob
i islamòfob que, sota l’aparença d’una defensa del laïcisme i el feminisme que
fa les delícies a Europa, amaga tesis racistes i essencialistes. No s’ha d’oblidar
tampoc, per altra banda, que el procés d’arabització del nord d’Àfrica es va
fer, en bona part, amb docents procedents de l’Egipte de Nasser molts d’ells
simpatitzants dels Germans Musulmans (al-ijwan al-muslimun) en una estratègia d’aquest
líder per treure’s de sobre els seus adversaris polítics.
Així que, de forma similar, l’islamisme es va constituir també com un
discurs essencialista en contra de les reivindicacions nacionalistes amazics.
De fet, una postura d’aquest corrent polític a Marroc fou que l’amazic s’escrigués
en caràcters àrabs enlloc de l’alfabet tifinaq que ve de l’antic
libico-bereber. Per altra banda, el líder del hirak rifeny Nasser Zafzafi també
fou criticat, en el seu moment, per no utilitzar la llengua àrab en certes
ocasions en què s’estava dirigint a un públic amb presència d’arabòfons. En
resum, aquestes controvèrsies no deixen de ser la manifestació a la regió de l’increment
a nivell mundial dels moviments de base ètnica i les perspectives teòriques i
ideològiques culturalistes. Al meu entendre fins i tot el vell
anti-imperialisme del 60 ha mutat, un cop passat pel sedàs de l’acadèmia
burgesa, en la ideologia de-colonial que sembla celebrar el progressiu
abandonament de la perspectiva de classe substituint-la per la de les “identitats
oprimides”.
Amb això, però, no vull dir tampoc que s’hagi de tenir una concepció rígida
de la classe social sense entendre la diversitat que la forma i les múltiples
opressions que s’hi afegeixen. Això si, però, sense oblidar la centralitat que,
al meu entendre, ocupa aquesta forma d’opressió en el marc del sistema capitalista.
Pel tema que ens ocupa es traduiria en veure si la prioritat que l’anarcosindicalisme
dona a la perspectiva revolucionària i de classe és compatible amb les
reivindicacions de base cultural que es poden donar en pobles com l’amazic que,
a l’igual que els seus veïns àrabs, es troben a més a més en el context de la
dominació imperialista que s’exerceix envers els països de la perifèria del
sistema-món. Reconèixer aquest últim punt no significa necessàriament, al meu
entendre, defensar la necessitat d’una aliança conjuntural amb algun tipus de
burgesia patriòtica la qual, com s’ha dit abans, no existeix en territoris
perifèrics d’uns Estats molt centralistes que impedeixen reiteradament l’accés
de qualsevol foraster al seu capitalisme d’amiguets (crony capitalism).
A finals del segle XIX nasqué a la Cabilia algeriana Saïl Mohamed qui
estigué involucrat al moviment llibertari francès des de 1910 fins a la seva
mort el 1953. Aquest militant anarquista amazic, anant més enllà dels referents
ideològics que li venien de la metròpoli, considerava que la societat rural
algeriana de la Cabilia practicava l’anarquisme, tot i que no l’anomenés explícitament
d’aquesta forma, organitzant-se de forma descentralitzada i refractària al
colonialisme i a la idea de “nació”.
Los argelinos se gobernaron a
sí mismos a la moda del Village, sin diputados ni ministros que engordasen a su
costa, porque el pueblo argelino liberado del yugo no querrá dar nunca más
nada. Su temperamento federalista y libertario es su única garantía. En la masa
de los trabajadores manuales encontró la inteligencia robusta y la nobleza de
espíritu, mientras que la horda de “intelectuales” está, en su gran mayoría,
desprovisto de cualquier sentimiento generoso.
Si bé aquest idealisme pot ser criticat, i en aquest sentit hi ha un debat
respecte a si el dret consuetudinari amazic era més flexible que la “rígida”
xaria islàmica o bé si pel contrari la última era més garantista respecte les
dones que les costums patriarcals pre-islàmiques, és interessant l’aliança que
proposa amb el conjunt dels treballadors manuals que recorda la originària desconfiança
del sindicalisme revolucionari respecte els sectors intel·lectuals sospitosos d’avantposar
els seus interessos corporatius als del poble explotat i subjugat. Saïl Mohamed
fou militant de la Union Anarchiste (UA), de la Confédération
Générale du Travail-Syndicaliste Révolutionnaire (CGT-SR) i del Comité de
Defensa dels Indígenes Algerians que fundà el 1923 amb el seu amic Siman Kiouane
(un dels primers moviments d’alliberament anti-imperialista del nord d’Àfrica
francès). També estigué present com a combatent a la francòfona Centuria
Sebastien Faure de la Columna Durruti durant la Guerra Civil Espanyola. Era un
antiestalinista convençut i rebutjà el suport del Partit Comunista Francès quan
les autoritats el processaren per un article antimilitarista (el que recorda la
postura de Simon Radowitsky rebutjant el suport del Partit Comunista Uruguaià, davant del seu empresonament, pel seu servilisme a Moscú).
La presència actual de l’anarquisme a Algèria és minoritària i fragmentada
però es pot citar el blog “Anarquistes d’Algèria” creat el 2007, de tendència
internacionalista i anarcocomunista, així com certa presència d’individualitats
llibertàries al moviment sindical i estudiantil.
Alma
apátrida
Bibliografia:
AKIOUD, HASSAN i CASTELLANOS, EVA Els amazics: una història silenciada,
una llengua viva Cossetània Edicions, gener de 2007. Pagines 41 i 42.
GALLIÁN, LAURA Hacia un
estudio decolonial del anarquismo. Perspectivas comparadas de Egipto y Túnez Revista
Académica del taller de Estudios Internacionales Mediterráneos – Facultad de
Filosofia y Letras – Universidad Autónoma de Madrid. Número 18, junio 2015. Pagines
50 a 51.
Comentarios
Publicar un comentario