El “socialisme” JASP de la CUP: sociologia política d’una classe social en ascens

1) Introducció: aquell mític anunci dels 90...

L’any 1995, es va emetre, a Espanya, un anunci de Renault Clio que popularitzaria l’acrònim J.A.S.P (Jóvenes Aunque Sobradamente Preparados) on la multinacional de l’automòbil mirava d’explotar, en benefici propi, l’anomenat “conflicte generacional”: un paradigma sociològic que focalitzava en la Generació X (on, alguns autors, situen als nascuts entre 1960 i 1985) el ressentiment per la manca d’ascens social que la Generació del Baby-boom de la post-guerra (que a Espanya apareix, una mica més tard, cap a finals dels 50) impedia a l’haver ocupat, per massa temps, els principals llocs de responsabilitat social i política. Lluc Salellas (Girona, 1984), militant de la CUP, i pròxim Alcalde d’una de les quatre capitals de província de Catalunya, és un d’aquests membres de la Generació X “sobradament preparat”: és politòleg i periodista i va fer un màster en estudis del nacionalisme a la Universitat d’Edimburg (Escòcia).

2) Sobre el nacional-maoisme: un marxisme peculiar

Ara bé, això no el diferenciaria de tants d’altres. El què és rellevant, en tot cas, és la concepció ideologico-política sobre el paper que ha de jugar el seu grup social que manifesta el seu moviment. De fet, a Girona, dins de la CUP, tenen influència les tesis de Poble Lliure (ala dreta de l’Esquerra Independentista) que defensa, com a tàctica electoral, concorre en plataformes àmplies (precisament, el que s’ha fet a la ciutat amb Guanyem Girona). Poble Lliure és una refundació, produïda el 2014, del Moviment de Defensa de la Terra (MDT): organització que, matusserament al meu entendre, va intentar fusionar un marxisme (de reminiscències maoistes) amb l’independentisme català. Per què matusserament?

Perquè només des de l’idealisme més exacerbat es pot pensar que una doctrina nascuda en un país de camperols sense terra sota ocupació imperialista pot encaixar en una regió industrialitzada d’Europa occidental, però bé...no insistiré en aquest aspecte: ja vam riure prou quan els vam sentir comparar el partit d’Artur Mas amb el Kuomintang. Els camperols que seguien a Mao s’assemblen més als temporers migrants, com a classe social, que no als pagesos que els exploten per quatre duros. Però, seguim: la tardor de 2010 es van celebrar, impulsades per l’MDT, les XXV Trobades Independentistes de les que en va sorgir l’opuscle En defensa del marxisme. Veiem la definició que fan de la “petita burgesia tecnocràtica” (definició que ens interessa per correspondre, en línies generals, a les característiques sociològiques dels J.A.S.P. quan aconsegueixen col·locar-se laboralment):

“Pel que fa a la petita burgesia tecnocràtica, situada en un lloc més central i decisiu de l’estructura econòmica, convé assenyalar que és sensible, per contra, a les ideologies del poder que justifiquen comportaments elitistes o negadors del conflicte (corrents postmoderns, socialdemòcrates, etc.) i es mou entre el suport a la burgesia a través de la justificació ‘tècnica’ del sistema de dominació i el suport a les polítiques públiques favorables als interessos del Poble Treballador Català”.

I a la darrera línia és on es manifesta la peculiaritat d’aquest marxisme al substituir el proletariat per aquesta entelèquia anomenada “Poble Treballador Català” (escrita per més inri amb inicials en majúscula: no sé si per impressionar-nos o què). Veiem que entén l’MDT amb aquest concepte:

“(...) al costat de la classe treballadora assalariada trobem, per exemple, la petita burgesia tradicional i els estrats baixos de la petita burgesia tecnocràtica, constituint el que s’ha anomenat, en el llenguatge polític contemporani de l’independentisme marxista, les ‘classes populars’ (o amb un concepte lleument diferent, el ‘poble treballador’)".

Al caràcter oscil·lant, doncs, de la “petita burgesia tecnocràtica” (segons la demagògia de l’MDT) s’hi sumaria el de la mitjana burgesia. El cert, però, és que aquesta oscil·lació que planteja l’MDT no és tan equidistant com sembla: Els professionals i tècnics per compte propi i d’altri (més en aquest últim cas) eren majoritàriament independentistes al 2020 (com senyala un estudi de la UAB) a l’igual que les patronals de la mitjana burgesia (CECOT y CEPYME). És rotundament fals, doncs, que la principal confrontació al Principat sigui entre una “oligarquia econòmica unionista” i les “classes populars” (o “Poble Treballador Català”): aquesta afirmació obvia el paper d’avantguarda independentista de la mitjana burgesia (que és més compacte que el que diu l’MDT) i la fractura dins d’aquestes “classes populars” que només existeixen, com a homogeneïtat d’interessos, en la seva imaginació de maoistes d’anar per casa.

Ja em diràs que té a veure que els yuppies toquin a un bar de rockers o vagin a alguna mani: el que volen, la majoria, és fer-se amos del cotarro. El mateix que vol Poble Lliure que no fa més que seguir la inèrcia de la seva classe social.

3) Si això volen els seus militants...què diran els seus simpatitzants?

Generació Tap: l’herència enverinada dels fills de la Transició de Josep Sala i Cullell és una obra tan interessant de llegir com de destruir ideològicament. Aquest gironí, simpatitzant de la CUP, treballa de professor d’Institut a Noruega i és llicenciat en Ciències Ambientals. Veiem que diu sobre aquesta formació:

“D’aquestes lluites compartides, i de tantes d’altres, en va sorgir l’únic espai innovador que ha donat la política catalana des del canvi de segle: la CUP, un món dinàmic, heterogeni i joiós, barreja de leninistes de barri i regidors enfrontats amb el cacic local, de líders d’assemblees d’estudiants i exmaulets amb bessonada, de dandis i de feréstecs, d’intel·lectuals i d’activistes (...) La CUP és, probablement, la gran aportació que ha fet la Generació X catalana al país. Jo, quan miro al meu voltant, no en veig cap altra.

Doncs, no deu haver mirat gaire, perquè és difícil fer una afirmació més fatxenda que aquesta. Ara bé, la gràcia d’aquest llibre és veure el paradigma teòric del que parteix tan insigne escriptor simpatitzant dels J.A.S.P. indepes (col·laborador d’editorials nacionalistes com “ara llibres” o hiperventilades pàgines com “vilaweb”). Si, el del “conflicte generacional”, de la mà de tecnòcrates “progressistes” com el sociòleg Karl Mannheim o el filòsof liberal-conservador i elitista José Ortega y Gasset, posant aquesta categoria al mateix nivell que la classe social. Com a conseqüència, tot el seu llibre no és més que una barreja ambivalent de crítica al sistema i, a la vegada, de lament perquè la Generació Tap (nom que dona a la Generació del Baby-boom) ha bloquejat l’ascens social de la Generació X. Les paraules amb les que acaba el seu llibre són tan entranyables com els discursos de la Greta Thunberg:

“La successió biològica és tan implacable com necessària i tots plegats passarem avall. El dubte és si serem capaços d’aprendre dels errors i deixar el món una mica millor als que vinguin a continuació. Perquè, si no, de què haurà servit tot plegat?

O sigui, que tots els problemes de la societat es resumeixen en què els que manen són massa vells i no donen pas a aquests joves dinàmics tan ben preparats. Ai senyor. És aquesta, doncs, la matriu d’opinió del simpatitzant mig de la CUP?

4) Conclusions

Ara bé, si Josep Sala i Cullell, parla del pensament sociològic de Karl Mannheim, no deixa de ser des d’una perspectiva massa simplista: de fet, el mateix autor utilitzava el concepte de “unitat generacional” per referir-se a les diferents respostes que poden donar-se davant d’un mateix procés històric. Segons Mannheim aquest vincle sol ser més fort, de fet, que el que uneix a la generació en si. Es refereix, lògicament, a la classe social que farà que els individus responguin de forma similar davant d’una mateixa situació tot i que puguin no tenir contacte entre ells. Aquesta explicació desfà, doncs, la metafísica que defensa l’autor de Generació Tap i que no pot tenir altra objectiu que encimar la seva estimada CUP com a representant inqüestionable de les generacions més joves. Josep Sala i Cullell és més tecnòcrata, doncs, que el mateix Mannheim que encara conservava alguna cosa de marxista.

La ideologia tecnocràtica supura, doncs, l’entorn polític de l’Esquerra Independentista. Només cal observar la repetició insistent de lemes J.A.S.P. com Preparades per Vèncer! (d’una campanya d’Alerta Solidària el 2013), Estem preparades! (a vàries campanyes electorals) o inclús el lema leninista convertit en cançó d’Eina La revolució no es fa, s’organitza. L’exacerbació de la qüestió de la “preparació” (que no el simple fet de tenir-la en compte com un element important) per sobre de l’espontaneïtat és de matriu leninista i potser pot entendre’s en el context d’una societat sense massa tradició de teixit associatiu i polític, com era la Rússia de principis del segle XX, però per societats com la nostra ja va ser criticada per revolucionàries com Rosa Luxemburg o Andreu Nin amb la crítica al dogmatisme avantguardista. Dogmatisme que, en aquest cas i a més a més, no té objectius pròpiament revolucionaris sinó de recanvi generacional.

                                                                                                                                             Alma apátrida

 

P.D: Els i les “joves” (ehem) de la CUP preparades per ocupar els seus nous càrrecs de responsabilitat...

https://www.youtube.com/watch?v=rJrsUnxLlpo

https://www.youtube.com/watch?v=CafosnNYSHg

 

Bibliografia

FERRER I FORNELLS, MARIONA 10 coses que potser no sabies de Lluc Salellas, el nou alcalde de Girona ara.cat 17/06/23.

TUGAS VILARDELL, ROGER  Què és Poble Lliure? Sis preguntes amb resposta d'un partit a l'ombra de la CUP naciodigital.cat 13 de març de 2019.

MDT En defensa del marxisme CDOCPPCC - Centre de Documentació i Cultura del Països Catalans – La Veu de Poble Lliure, abril de 2015. Pàgines 32, 34 i 36.

MEDINA LINDO, LUCÍA i FREIXANET MATEO, MARÍA Quan el procés es trobà amb la pandèmia: Informe d’explotació de resultats del sondeig d’opinió Catalunya 2020 de l’ICPS. Institut de Ciències Polítiques i Socials (adscrit a la Universitat Autònoma de Barcelona) 2021. Pàgina 23.

SALA I CULLELL, JOSEP Generació Tap: L’herència enverinada dels fills de la Transició ara llibres, octubre de 2020. Pàgines 29, 135 i 226.

ZEITLIN, IRVING Ideologia y teoria sociológica Amorrortu editores, julio de 1986. Pàgina 340.

Comentarios

Entradas populares de este blog