I
El passat dijous,
24 de juliol de 2025 a les 18:30 hores, es realitzà a l’Anònims de Granollers
(Ricomà, 57) una xerrada-debat titulada Revolució, guerra i contrarevolució
1936-1939 a càrrec del Grup Spartacus de la Federació Anarquista Ibèrica (FAI)
de la mateixa localitat. L’acte es va organitzar per commemorar el 19 de
juliol: data senyalada per nosaltres, els anarquistes, però que ha anat perdent,
mica en mica, la seva entusiasta participació. És evident que se n’ha parlat ja
molt i s’han escrit rius de tinta sobre la Revolució Espanyola però, al meu
entendre, és bona la iniciativa de seguir fent actes d’aquest estil tot i que,
personalment, com a suggeriment, canviaria el format, comparant-la, per
exemple, amb altres processos revolucionaris (a la CNT-AIT de Barcelona, fa uns
anys, hi hagué un acte fent-ho amb la Vaga General contra el Cop d’Estat
Militar a l’Uruguai de 1973) o buscant reflexions i connexions polítiques amb
el present (hi hagué algun apunt, en aquest sentit, però jo miraria de que
quedés reflectit, també, a la propaganda i en relació als ponents).
Tot això que estic
dient, només són idees, que deixo anar a l’aire, com a crítica constructiva a
fi de que aquesta commemoració pogués ser més atractiva i aglutinar més gent
més enllà dels fidels de sempre. De totes maneres, i amb els apunts que he fet,
valoro una iniciativa del Grup Spartacus que va omplir la Sala d’Actes de l’Anònims.
En aquest sentit, un membre del grup recordà que altres recorden el 14 d’abril
(els republicans) o el 18 de juliol (els feixistes). Digué, per exemple, que el
primer és qüestionable perquè la República fou bastant desastrosa. Recordà que
les masses proletàries aturaren el Cop Feixista. Es va voler recordar, en
aquest acte, a l’històric militant anarquista, Octavio Alberola, mort el dia
anterior a Perpinyà (algú que, per cert, voldria recordar que mai es va deixar
condicionar pels xantatges de l’esquerra institucional a l’hora de criticar els
règims de Cuba i Veneçuela). De fet va recordar, un dels ponents, que la
primera presentació a l’Anònims (abans fins i tot d’obrir l’establiment) va ser
el seu llibre L’anarquisme i l’acció revolucionària (1961-1974) escrit
amb Ariane Gransac.
II
Els ponents
recordaren que, abans de la proclamació de la Segona República, la CNT havia
participat en el Pacte de San Sebastià amb altres forces republicanes. La gent
pensava que la dominació de la burgesia i l’oligarquia terratinent s’acabaria
amb el nou règim i la veritat és que va defraudar les expectatives: no hi va
haver reforma agrària ni separació de l’Església i l’Estat. ERC era una força
de la petita burgesia republicana (un ponent recordà, més endavant, que líders
catalanistes com Francesc Macià havien fet campanyes contra els immigrants, d’altres
zones d’Espanya, similars al que ha passat recentment a la localitat murciana
de Torre-Pacheco). Durant la Segona República, es recordà, hi hagué un procés
insurreccional per part dels anarquistes amb fets repressius com el de Casas
Viejas i una conseqüent campanya abstencionista que afavorí la pujada al poder
de la dreta.
Un dels ponents
digué que hi ha molt de mite amb el Front Popular: de fet, era una coalició
fins i tot amb partits republicans moderats de centre que ni parlava de reforma
agrària. El dirigent anarcosindicalista Joan Garcia Oliver considerà que si
guanyava la dreta faria un Cop d’Estat des del poder i sinó des de fora així
que la guerra era, de totes totes, inevitable. Els militants del Grup Spartacus
recordaren que polítics com Casares Quiroga afirmaren “Si los militares se han levantado yo me voy a
dormir”.
Digueren amb sorna, doncs, que si aquest i altres personatges de l’estil eren
els que, suposadament, havien d’aturar el Cop d’Estat que el poble espanyol
estava arreglat. De fet, afirmaren que estaven més preocupats d’arribar a
acords amb els facciosos. La CNT aconseguí armes, entre d’altres maneres,
assaltant un vaixell que quasi provoca un enfrontament no amb els mateixos
facciosos sinó amb la policia d’ERC: fet que demostra les prioritats dels
republicans.
Un membre del Grup
Spartacus digué que l’anarquisme, amb la crema d’esglésies, havia portat a la
pràctica la “separació entre l’Església i l’Estat” que la República no havia
estat capaç de fer. Un símil qüestionable, al meu entendre. La CNT es va
decidir a col·laborar amb les altres forces republicanes. Fou una situació
complicada ja que era molt difícil fer un procés deliberatiu. Es va crear una
industria de guerra. La gent organitzada en milícies són les que van crear, en
un primer moment, els fronts militars contra el feixisme. Largo Caballero va
dir, obertament, que entregar armes al Front d’Aragó era entregar-les a la CNT
i això el preocupava massa. Citaren la visita de la delegació marroquí, al Comitè
Central de Milícies Antifeixistes de Catalunya, que proposà un aixecament
contra Franco a la rereguarda a canvi d’una autonomia pel Rif: el projecte va
ser aturat al Govern Central (també s’ha de dir, però, que aquest Comitè d’Acció
Marroquí estava format per intel·lectuals sense gaire base social).
Denuncià,
finalment, a mode d’autocrítica, que no es reivindica el llegat de l’anarquisme
ni pels propis anarquistes, com la fundació d’Escoles racionalistes, només ens centrem en el llegat d’acció directa perquè ens emmirallem amb la violència
revolucionària.
III
Malgrat és un tema
que ja s’ha discutit moltíssim hi hagué un bon debat al respecte. Fins i tot
una mica de tensió al final ja que un dels assistents defensà, amb vehemència,
la política del Partit Comunista durant la Guerra Civil i això no es va
encaixar bé. La veritat és que no em vull repetir massa en reflexions que ja he
fet en d’altres ocasions però faré alguns apunts: a nivell ideològic, la
polèmica entre els anarco-individualistes del Grup Nervio i els
anarco-comunistes del Grup Nosotros fou important i es saldà amb la victòria
dels primers el que impedí “anar a pel tot” postura dels segons. També hi havia
cert temor a que, si s’adoptava la postura de Nosotros, els companys
llibertaris d’altres llocs d’Espanya, on la implantació del nostre moviment no
era tan forta, poguessin quedar desprotegits davant de possibles represàlies.
Per altra banda,
respecte algunes reflexions del Grup Spartacus, crec que s’ha d’anar molt en compte
en llegir la realitat actual partint de la cosmovisió anarquista espanyola dels
anys 30 o d’entitats ciutadanistes com Ateus de Catalunya (més aviat hauríem
de mirar d’ampliar els nostres horitzons d’anàlisi a realitats socioculturals a
les que, històricament, no ens hem acostat). Personalment, vaig fer referència
a l’article “anti-clericalisme i anarquisme” de l’intel·lectual i militant
anarquista italià Camillo Berneri que, en el seu moment, ja va criticar als
anarquistes espanyols la seva vehemència anti-religiosa com un dels factors que
havia provocat que la massa de fidels catòlics haguessin simpatitzat amb els
facciosos. Evidentment, no vull negar que la fúria del proletariat contra l’Església
estés justificada, pel factor de poder opressiu que representava, però no
estaria de més rellegir la postura d’aquest company sobre el tema, fins i tot,
de cara al present.
Alma apátrida






Comentarios
Publicar un comentario