El passat dijous 26 de novembre, es va realitzar a l’Ateneu Llibertari de
Gràcia (alzina, 5) una xerrada sobre les protestes que estan succeint a
Polònia, protagonitzades pel moviment feminista i LGTBI, contra
l’ultraconservadorisme i ultracatolicisme del govern de “Llei i Justícia”. Per
començar, la ponent, una companya àcrata polonesa, va projectar un vídeo d’un
míting de l’extrema dreta filonazi polonesa on enmig de proclames
anti-immigració es proferien consignes com “la nostra arma és el nacionalisme!”
o “visca Crist Rei!”: crec recordar que es tracta del mateix pel qual les xarxes
socials van bullir al ser compartit per la impresentable diputada de VOX, Rocío
De Meer. Una de les polítiques governamentals que es va denunciar a l’acte va
ser l’establiment de “zones lliures de LGTBI” on la manifestació lliure de les
sexualitats dissidents a la heteronormativitat està perseguida.
Concretament, la ponent ens va mostrar un mapa de Polònia dividit en zones
roges, verdes i grogues (és a dir, les de prohibició, on s’està debatent
aquesta i on s’ha votat però no s’ha implantat). Segons l’opinió de la nostra
companya llibertària, el pensament reaccionari del Papa Juan Pau II és
l’artífex que preparà el terreny per la preocupant situació actual de
vulneració dels Drets Humans. A la Polònia governada per “Llei i Justicia”, més
a la dreta que VOX en alguns temes segons la ponent, es pot fer “objecció de
consciència” entre els farmacèutics per dispensar anticonceptius o entre els
metges per negar-se a practicar avortaments: ho poso entre cometes perquè
aquest concepte no s’hauria d’aplicar aquí, davant accions que pretenen
vulnerar drets, ja que es tracta d’una autèntica perversió del llenguatge.
Per l’altra banda, ha sortit un bus del tipus “Hazte Oir” però que
relaciona l’homosexualitat amb la pederàstia (aquí a Espanya es va detenir fa
temps els joves feixistes del “Proyecto Pilla-Pilla”, inspirat des de Rússia,
que feien quelcom molt semblant intimidant a vàries persones). El govern ha
implantat una “Carta de Família”, traduïda directament del rus, on es prohibeix
parlar d’homosexualitat en públic i la pornografia. Es va comentar que a Rússia,
es va voler implementar un projecte de llei, mitjançant el qual, perquè es
considerés uns fets com a “violència de gènere”, s’hagués d’acreditar una baixa
mínima de 7 dies enlloc d’una agressió. S’està difonent el discurs que la
“ideologia de gènere” (concepte inventat per l’ultradreta) és una “doctrina”
estrangera incompatible amb la “tradició polonesa”, també que es tracta del nou
“marxisme opressor” intentant relacionar demagògicament el moviment feminista i
LGTBI amb el passat autoritari soviètic.
La companya va comentar que, personalment, pensava que mai hauria arribat a
veure accions, com pintades a esglésies, pel poder tant gran que té el
catolicisme al país. S’està produint també l’acció de pintar números de telèfon
de grups que organitzen avortaments a l’estranger: existeixen xarxes de
solidaritat que porten a dones gratuïtament a l’estranger a fi de
realitzar-los. L’esmentat col·lectiu anarcoqueer “Stop Bzdurom” i el grup
“Sirena” (feminista) es defensen dels hooligans d’ultradreta. S’ha de destacar
que partits i Ajuntaments d’esquerra estan recolzant les protestes prenent
mesures com prohibir els busos homofòbics. Certs col·lectius que hi participen
fan servir missatges grollers per connectar millor amb la població: utilitzen
consignes com, per exemple, “a la puta merda el Tribunal Constitucional”, ja
que els jutges estan posats a dit, o també “a la puta merda la religió a
l’escola”.
Per l’altra banda, Kaja Godek, va fer unes polèmiques declaracions afirmant
que no feia falta avortar si tenies la possibilitat de vendre la criatura.
També proposen empresonar a les dones que beguin alcohol durant l’embaràs
perquè, segons aquests ultraconservadors, després no es podrà vendre el nadó a
25.000 euros. Volen, fins i tot, obligar a les dones que se sàpiga que han de
tenir un infant amb malformació a ingressar a centres (o sigui, presons
encobertes) on tindran assistència sanitària i espiritual (o sigui, un capellà
menjant-los l’olla tota l’estona). Sembla ser, segons la ponent, que el govern
té contactes estrets amb lobbys ultraconservadors russos que financen, a
Polònia, fòrums pro-vida i pro-família. Al país s’han creat, com a resposta a
tota aquesta reacció, assemblees antifeixistes on, la companya va voler
destacar, no s’hi troba la presència de marxistes sinó només anarquistes.
Un cop dit això, la companya va citar una reunió que es produí al Kremlin
entre grups neonazis i fundacions ultraconservadores per dissenyar un pla que
produís un gir reaccionari a Europa. La ponent va indicar també que la intenció
del govern era “vender Polonia a los rusos” i que això ja s’havia fet altres vegades. Ens va
parlar també de discursos “contra els ucraïnesos” difonent missatges de la
suposada presència de soldats d’aquest país a la frontera quan en realitat
serien persones disfressades. Va insistir en que la situació de les feministes
i les dones en general és molt greu: les primeres acumulen moltes denúncies i,
en la pràctica, li correspon a la víctima demostrar que ho ha estat en cas de
violació. Les feministes poloneses estan inspirades, ens va dir, per les
d’Argentina i Xile però amb més recursos econòmics.
Respecte el què va dir el darrer company, també es va comentar que hi
podria haver cert paral·lelisme amb el què s’ha viscut al món àrab. La fi de
l’autoritarisme soviètic ha portat a un descrèdit dels ideals d’esquerra i ha
fet augmentar l’ultraconservadorisme: en un sentit similar al descrèdit del
“socialisme àrab” (una peculiar versió corporativa i nacionalista), pel seu gir
repressiu i neoliberal, com a una possible de les explicacions de l’augment del
fonamentalisme islàmic. Es va preguntar, també, pel suport social de “Llei i
Justícia” i la ponent va indicar la població rural empobrida i sense feina,
captiva de les xarxes clientelars i els subsidis del govern. Finalment va
denunciar l’activitat de la “Guardia Nacional”, un grup neonazi més extremista
que fou comparat amb Alba daurada de Grècia, organitzat de forma paramilitar, al
qual l’Episcopat va encarregar la protecció de les esglésies.
Resumint: l’antiga Guerra Freda entre el capitalisme i el socialisme
burocràtic (o capitalisme d’Estat pels més esquerrans) sembla que s’ha
substituït, al meu entendre i en certs escenaris, per la “lluita” entre dues
versions del primer: el neoliberalisme capitalista, d’austeritat social i “progressisme”
moral, i el corporativisme capitalista, de clientelisme social i
ultraconservadorisme moral. El primer centrat en l’individu, el segon en la
família. Lògicament, hi ha molts matisos en ambdós models, però sembla que
l’alternativa que es planteja avui dia, en determinades conjuntures, és: o
morir-te de gana però follar amb qui vulguis o recollir les engrunes (sempre
que siguis blanc i europeu) i tenir un policia sota el llit. Tot i així, no
s’ha d’equiparar tampoc països amb diferents nivells de vida i desenvolupament
humà, però si s’ha de tenir clara la postura a adoptar: la de rebuig a ambdós
models que representa el comunisme anarquista, una societat el màxim
d’igualitària i llibertària a la que puguem aspirar.
Comentarios
Publicar un comentario