1) Introducció
Pablo Santoro, professor de sociologia a la Universidad Complutense de
Madrid, ens explica al seu article Coronavirus: La sociedad frente al espejo
com un dels efectes immediats de qualsevol brot epidèmic és l’exacerbació de la
distància social (tan a nivell material com simbòlic) entre nosaltres i ells:
entre sans i malalts, rics i pobres, d’aquí o de fora. El debilitament
dels vincles socials que porten les mesures d’aïllament, doncs, fan aflorar els
prejudicis, i accentuar uns estigmes, ja presents en la societat anteriorment,
però que ara troben un terreny abonat, amb unes interaccions socials
quotidianes passades pel sedàs de la falta de confiança: aspecte bàsic
de la sociabilitat humana. Aquest és l’aspecte crucial, al meu entendre, de la sociologia
del coronavirus que proposa Pablo Santoro: distanciament que ell justifica,
temporalment, alhora que ens alerta dels seus perills intrínsecs.
La construcció d’un discurs dicotòmic de nosaltres i ells (que
es relaciona, segons Pablo Santoro, amb l’aparició d’un discurs d’innocència i
culpabilitat) pot tenir relació amb l’aflorament d’alguns casos d’islamofòbia
dins d’aquesta dinàmica d’augment de la distància social? Segons Ramón
Grosfoguel (2014), professor d’estudis ètnics a la Universitat de Berkeley[1],
en les últimes dècades la religió ha substituït a la raça com a element central
de diferenciació social: aquest procés es constitutiu de l’emergència
d’un nou racisme cultural a partir de la dècada dels 80, que ve a
substituir el vell racisme biologista, en el discurs hegemònic i que exacerba
la nova extrema dreta populista (aquest vell racisme ja només limitat a alguns
grupuscles neonazis).
2) Debat entorn a si és o no adient la noció d’islamofòbia
Segons Fernando Bravo López, membre del Grup d’Estudis sobre les Societats
Arabo-Musulmanes (GRESAM-UCLM), hi ha un desacord patent respecte l’ús del
terme islamofòbia doncs no es té clar si es refereix a un tipus de
discriminació que té a veure amb la intolerància religiosa o amb el racisme
cultural del que parlàvem abans. Així, per alguns autors, el terme és una
invenció dels islamistes per condemnar qualsevol crítica a l’islam i inclús
arriben a negar l’existència de tal fenomen. Així a finals de la dècada dels 90
alguns autors, com Tariq Modood, començaren a criticar l’ús del terme islamofòbia
afirmant que ens trobàvem davant d’una discriminació fonamentalment de base
ètnica i cultural.
En quan als autors que si defensen l’adient del terme, com George M.
Fredrickson, consideren que allò característic de l’islamofòbia es,
precisament, que es tracta d’un fenomen on la discriminació religiosa i ètnica
es fusionen el que, per altra banda, es distintiu d’aquesta forma de racisme
cultural que apareix com a versió matisada del vell racisme biologista però
igual d’agressiva en els seus fonaments. La posició de Fernando Bravo López
respecte aquest debat és que l’islamofòbia es constitueix, a l’igual que
en el seu moment l’antisemitisme, com una reacció contraria a l’emancipació i
progressiva integració dels musulmans a Europa. És a dir no seria conseqüència
d’una falta de voluntat de fer-ho (com sostenen els discursos de l’extrema
dreta política i sociològica) sinó precisament de la progressiva consolidació
d’aquest procés.
Personalment discrepo, en part, dels termes en què està plantejat aquest
debat, ja que com ens recorda l’arabista Gemma Martin Muñoz un dels errors en
què s’acostuma a caure quan s’analitza el món àrab i islàmic (però que, en
aquest cas, es vàlid també per la seva població originària i els seus
descendents residents a Europa) és atorgar una centralitat excessiva als
aspectes culturals en detriment dels socio-econòmics i polítics. Així alguns
sociòlegs amb perspectiva de classe utilitzen el terme aporofòbia (rebuig
a les persones pobres) per explicar el fonament últim del racisme i la
xenofòbia o, en aquest cas, l’islamofòbia. Comparteixo, doncs, amb ells
que en una societat capitalista existeix una centralitat de la discriminació
per motius classistes sense afirmar, però, que aquesta no vagi imbricada amb
d’altres.
En aquest sentit, alguns acadèmics i activistes utilitzen el concepte d’interseccionalitat
per senyalar aquestes imbricacions si bé, al meu entendre, aquesta idea
concep erròniament que totes les opressions es troben al mateix nivell. Al meu
entendre no concebre que la desigualtat de classe és, en bona mesura, un eix
central respecte als demés és provocar un cisma entre la classe treballadora,
que pateix les conseqüències de la crisi, i aquest pensament acadèmic i
activista amb voluntat de ser crític però que pot acabar reproduint socialment
allò que diu rebutjar. En aquest sentit el sociòleg Juanma Agulles en la seva
crítica despietada a la mateixa sociologia afirma que:
El sociólogo, así, siempre que no tome parte de los hechos, está autorizado a decir lo que quiera, pero en un lenguaje determinado. Muchas veces, al haber conseguido escapar a la proletarización general de la sociedad, los analistas sociales caen en la tentación de prescribir la desaparición del trabajo. Mediando la aceptación de esta premisa, pueden incluso desarrollar un discurso crítico y profetizar nuevos sujetos revolucionarios que existen sobre todo-diria que exclusivamente-en sus textos
3) El 3 de juliol d’aquest any sis migrants algerians van
ser expulsats per veïns d’un poble de Murcia per por al contagi
Un cas paradigmàtic on s’entrellacen classisme, xenofòbia i islamofòbia fou
el succeït el juliol de 2020 a la localitat de Los Nietos de la comunitat
murciana. Tot va començar quan aquestes persones, que havien donat negatiu a
les proves de PCR a la seva arribada al país, foren traslladats per la Guardia
Civil, Creu Roja i personal amb EPIs a un habitatge d’aquest poble gestionat
per una ONG. Al assabentar-se dels fets un grup de veïns s’hi concentraren i
n’exigiren la seva expulsió que es va acabar produint. La pròpia Presidenta de
l’Associació de Veïns del poble Nani Vergara va justificar aquesta actitud
al·legant que no es tractava de motius racistes els que els impulsaven sinó la por
al contagi del coronavirus. De fet, segons el mitjà de comunicació
eldiario.es, una de les veïnes presents a la concentració espontània expressava
el següent:
No somos racistas, son personas como nosotros, pero son
posibles Covid
De fet, una simple ullada a internet ens mostra com, a dia 7 d’agost, els
casos confirmats de coronavirus a Algèria són d’uns 30.000 i escaig mentre que
al Regne Unit pugen a més de 300.000 el que deixa encara més clar el prejudici
infundat dels veïns de la localitat murciana de Los Nietos. D’on pot provenir,
doncs, aquesta associació arbitrària? Segons Pablo Santoro i la seva sociologia
del coronavirus, que hem vist a l’inici d’aquest article, provindria
de la construcció estereotipada d’un nosaltres i ells exacerbada pel
coronavirus. En el cas dels migrants algerians expulsats de Los Nietos a Murcia
em sembla clar que aquesta distància social, de la que ens parlava el sociòleg,
té un fonament últim en la seva condició de persones pobres i que provenen d’un
país de la perifèria del sistema-món però això s’entrellaça amb els prejudicis
ancestrals sobre el món àrab i islàmic que hi ha a Occident[2].
Així, Ramón Grosfoguel (2014) senyala com l’islamofobia té el seu origen en un producte intel·lectual de la jerarquia religiosa cristiana des de finals del segle XV coincidint amb la reconquesta d’Al-Andalus per part dels Reis Catòlics i que va iniciar un procés de conversió forçosa i finalment d’expulsió decretada a principis del segle XVII i allargada durant varis anys. Segons Grosfoguel de ser pobles que resaven al Déu equivocat (obviant que l’islam és una religió monoteista abrahamica a l’igual que el judaisme i el cristianisme) van passar a ser considerats racialment inferiors i caracteritzats pel fatalisme i la irracionalitat (idea present en teòrics de la ciència social moderna tan importants com Max Weber o Karl Marx) obviant l’enorme influència dels desenvolupaments científics del món islàmic en la ciència i la filosofia modernes d’Occident.
4) Conclusions
El cas de Los Nietos a Murcia no és únic ni exclusiu d’Europa. A l’Índia
actual sota el govern de l’ultranacionalista hindú Narendra Modi, aliat
estratègic de Donald Trump, s’ha desfermat una campanya islamòfoba infundada
que acusa als musulmans indis de promoure el corona yihad i han patit,
en conseqüència, boicots i agressions. La realitat subjacent és que el 90% dels
indis musulmans (uns 200 milions de persones) són pobres i un 74% analfabets
pel que podria ser que l’aporofòbia es constituís en una discriminació infraestructural
per motius socio-econòmics que adquireix la forma superestructural de rebuig a
l’islam (per utilitzar el llenguatge marxista). Cal recordar també que,
històricament, l’arribada de l’islam a l’Índia al segle VIII E.C. el feu
arrelar entre alguns sectors de les capes empobrides al rebutjar, entre
d’altres coses, el sistema de castes.
Alma
apátrida
Bibliografia
SANTORO, PABLO Coronavirus: La sociedad frente al espejo ethic.es,
16 de marzo de 2020.
CAMIÑA BOLAÑO, PILAR La islamofobia en la prensa española Universidad
de Valladolid – Facultad de Ciencias Sociales Jurídicas y de la Comunicación,
junio de 2019. Pàgina 11.
LÓPEZ, FERNADO BRAVO.
¿ Qué es la islamofobia?. Documentación social, 2010, vol. 159, no 2010, Pàgines
191, 194, 195, 199 i 207.
AGULLES, JUANMA Sociología, estatismo y dominación social Editorial
Brulot, Primavera 2010. Pàgina 144.
ELDIARIO.ES Seis migrantes argelinos en cuarentena, expulsados de un
pueblo de Murcia entre insultos racistas de los vecinos, 3 de julio de
2020.
AL-MASUDI Kitab al-Tanbih wa’l-ishraf a Islam from the Prophet
Muhammad to the Capture of Constantinople trad. I ed. De Bernard Lewis,
Nova York, Oxford University Press, 1987, 2, p. 122 citat a LYONS, JONATHAN La
Casa de la Sabiduria: Cuando la ilustración llegaba de Oriente, Turner Publicaciones
S.L., 2010. Pàgina 26
GROSFOGUEL, RAMÓN Las múltiples caras de la islamofobia De Raíz
Diversa, vol. 1, núm. 1, abril-septiembre. Pàgines 84 i 103.
BADHURI, ADITI La India, los musulmanes y la pandemia: Desenredando
hilos European Eye on radicalization, 10 de junio de 2020.
MARTÍNEZ, ÁNGEL La violencia entre hindúes y musulmanes causa al menos
27 muertos en Delhi elpais.com, Bombay, 26 de febrero de 2020.
[1] En
aquest article es cita en vàries ocasions aquest sociòleg porto-riqueny
resident a Estats Units. Es tracta d’un referent del pensament acadèmic de-colonial.
Personalment considero que hi ha una diferència important entre aquest últim i
l’anti-imperialisme en el sentit que el primer acostuma a tenir un enfocament
culturalista (d’Occident opressor d’altres civilitzacions) i el segon més
centrat en la crítica al sistema econòmic capitalista. Això porta, al meu
entendre, a l’afirmació de Grosfoguel, en una recent entrevista a vilaweb del 6
de juliol de 2020, que no comparteixo en absolut, de que els catalans som en
una situació colonial: un anàlisi acurat de l’estructura de classes i del paper
que juga Catalunya com a una de les regions més riques de la U.E. desmenteixen
aquesta afirmació.
[2] Això no vol dir que, en el seu moment, no existissin prejudicis similars de l’altra banda: el geògraf àrab Al-masudi atribuïa el temperament rude i la intel·ligència escassa dels cristians europeus a la falta de sol.
Comentarios
Publicar un comentario